2719
Sök

Startmotorn krånglar :(

11 Inlägg
23 juli 2011
Trådstartare
#1
Hej alla.
Har ett litet problem med min Bmw 328i E36.
Skulle starta den imorse då var den helt död.
Tänkte jaha batteriet har väl laddat ur sig av någon anledning men alla lampor lös men det hände absolut inget när jag vred om nyckeln.
Kopplade på startkablar från pappas bil och satte mig. vred om nyckel men hände inget ändå.
La i 1:ans växel och liksom puttade bilen lite fram och tillbaka bara så den precis så den rörde sig lite.
Vred sen om nyckeln igen och motorn snurrade igång.
Varför gjorde den då?
Vad kan ha hänt?
Den gjorde så ikväll igen, jag gjorde likadant igen och den startade sen.
Hoppas någon kan hjälpa mig smile

477 Inlägg
23 juli 2011
#2
glapp eller dålig kontakt i kablar eller så börjar startmotorn helt enkelt ge upp... nästa gång den strular prova att knacka lite lätt med hammaren direkt på startmotorn och se om den går att starta efter det smile
brukar vara klassiskt på volvo iaf
Senast redigerat av blink_pj (23 juli 2011)

* Lars Ström tog en tur i sin nya El-bil. Fick Sladd, tappade Kontakten och slog en Volt!

517 Inlägg
23 juli 2011
#3
blink_pj skrev:
glapp eller dålig kontakt i kablar eller så börjar startmotorn helt enkelt ge upp... nästa gång den strular prova att knacka lite lätt med hammaren direkt på startmotorn och se om den går att starta efter det smile
brukar vara klassiskt på volvo iaf

Funkade även på min gamla Golf GTI. Blev ett byte efter det.
1000-lapp på skroten, så inte så dyrt som man kan tro.
Dessutom behöver du inte vara hjärnkirurg för att byta den.
Brukar röra sig om 2 bult & 2 kablar. Bort med gamla, dit med nya. Smack smack!


11 Inlägg
23 juli 2011
Trådstartare
#4
Hur länge  brukar en starmotor hålla typ?
Vet att det är antal starter men något snitt kanske finns?
Är inte lätt att byta på en bmw rak sexa ska ni veta men lutar nog åt ett byte.
Är väl lika bra så vet man att det funkar sedan (kanske).
Hur ska jag kolla kablar m.m?
Den strular hela tiden.
Idag startade den första gången men sen nästa gång jag skulel starta den ca 1 timme senare så var den helt död igen, klickar inte eller något.
Hjälper et att knacka lite på startmotorn, provade putta igång bilen oxå men lyckades ej få igång bilen, kanske för dålig fart eller något.

477 Inlägg
23 juli 2011
#5
TuvaLisa skrev:
Hur länge  brukar en starmotor hålla typ?
Vet att det är antal starter men något snitt kanske finns?
Är inte lätt att byta på en bmw rak sexa ska ni veta men lutar nog åt ett byte.
Är väl lika bra så vet man att det funkar sedan (kanske).
Hur ska jag kolla kablar m.m?
Den strular hela tiden.
Idag startade den första gången men sen nästa gång jag skulel starta den ca 1 timme senare så var den helt död igen, klickar inte eller något.
Hjälper et att knacka lite på startmotorn, provade putta igång bilen oxå men lyckades ej få igång bilen, kanske för dålig fart eller något.

1. brukar kunna ärja så det blir dålig kontakt... kolla pluskabeln och signalkabeln som går till startmotorn och kolla så jordkabeln/kablarna till motorn är ok...

2. ja det brukar kunna funka att knacka lite om inte motorn är helt död förståss tongue

är väll ingen man ska hålla på göra hela tiden, mest en nödlösning för att ta sig hem eller till garaget tongue

* Lars Ström tog en tur i sin nya El-bil. Fick Sladd, tappade Kontakten och slog en Volt!

612 Inlägg
23 juli 2011
#6
Även t.ex. tändningslås kan lägga av, utgå inte från att det är startmotorn som är fel utan att kolla upp det först.

11 Inlägg
23 juli 2011
Trådstartare
#7
Bra tips där G-sson.
Hur kontrollerar jag tändningslåset?
Kan man kolla om startmotorn fungerar på något sätt när den sitter i bilen?

612 Inlägg
23 juli 2011
#8
Som sagt tidigare bör du ha två kablar till startmotorn, en grov som matar den med ström och en smal som kommer från tändningslåset och i princip säger till startmotorn att det är dags att hoppa igång.

Med en multimeter kan du mäta mellan den smala signalkabeln och jord, när du försöker starta bör du ha 12V där om t-låset fungerar, och 0V när du inte fungerar.
Och omvänt kan man "tjuvkoppla" startmotorn genom att koppla in sig direkt från batteriet till signalkabelsanslutningen på startmotorn, då kringgår man t-låset.

11 Inlägg
24 juli 2011
Trådstartare
#9
Kan jag inte mäta direkt på tändningslåset någonstans för att se om det funkar??
Startmotorn är nog j*vlig att komma åt och mäta på.

612 Inlägg
24 juli 2011
#10
På dom bilar jag pillat med har startmotorn varit enklare att komma åt än t-låset, men det lär ju variera från modell till modell. Bör fungera fint att mäta vid t-låset, om det är åtkomligt.

Skaune
24 juli 2011
#11
en tillägsfråga, e de en importerad bmw du har? tänkte om du hade startspärr kanske? roll


Sök