3586
Sök

Har en Saab 9-5-2,3T-03 Som inte vill gå rent trots verkstadsbesök, hoppas på hjälp från någon av er!!

3 Inlägg
23 juli 2011
Trådstartare
#1
Köppte en Saab 9-5 2,3T kombi 2003 års modell 17000mil för sex månader sedan.
Bilen vill inte gå rent utan Motorlampan tänds iblad två ggr om dagen, var in på verkstad där det kopplade in sin dator/diagnostik.
Fick till svar att de måste byta Tändplattanen svart/ tydligen finns det en färg till, ok bara bilen går som den skall/ Fick pröjsa 8200kr och tänkete att nu är problemen lösta. Men!!!
Motorlampan lös inte första dagarna, men bilen gick ännu sämre.
Vid start så var jag tvungen att ge en full gas för att motorn inte skulle stanna eller hoppa groda.
När jag testade den på Motorväg så drev jag upp den i 130km med farthållaren inkopplad, då hände något kostigt...varv och turbomätaren gick som en jojo upp o ner inte hela vägen men det var en kosntig känsla
det var som bilen motorbromsade när varven sjönk och likadant med turbomätaren detta var på rak o plan väg mellan Uppsala och Gävle.
Ni vet vad som händer med fartkontrollen i nerfösbacke, den motorbromsar..detta hände hela vägen mellan
Upps-Gävle.
Jag tog idag bot kontakten från tänplattan, lös med lampa och kollade så att kotakterna var ok.
-Då upptäckte jag att honkontakten saknade ett stift, meda hankontakten på tändplattan hade alla sina kvar
någon som vet om det skall vara kompl med stift på honan??
-Den nya tänplatta har ett läggre nummer än den som satt på, bara en iaktagelse, kan det vara fel modell och kanske en 2,0T som de tog bra betalt för att byta??
Tacksam för svar o hjälp

1 020 Inlägg
24 juli 2011
#2
utgår från att du menar tändkasett.. den ska vara svart på saab 9-5 9-3 finns även röd som satt på tidiga 9-3 o 9000 .
Spelar ingen roll om den är till 2,0 eller 2,3.
Frågan är vad som stod i felsökningen.?
Vad är det för tändstift i den o när är den servad med stift sist?
En tändkasett som är kass brukar lukta bränt i stifthålen.

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår

74 Inlägg
24 juli 2011
#3
Kolla så att anslutningen till luftmassamätaren är ok och att alla tryckrör/slangar är täta. Tomgången brukar försvinna om det är problem med dessa och så kan det hända att bilen ryker svart.


3 Inlägg
24 juli 2011
Trådstartare
#4
Tack för era svar!
Bilen äe Srvad på Saab Verkstad sedan den var ny.
Ingen bårök varken kall eller varm, men problemen med bilen är att ju varmare motorn blir desto sämre går den!
Felsökningen stod det 1,3 samt 2, 4:cyl problem..kommer inte ihåg detaljer när de visade på verkstaden.

Men det att det saknas ett stift på honkontaken som jag såg i går, är det ingenting??
Jag är en 60:årig kille som var van i min ungdom att riva i Jänkare och samtliga bilar på den tiden, men idag dunkar jag ner locket efter att se alla dessa kablar o slangar som man inte begriper ett skavtt om.
Men jag litar inte på verkstäder längre, de kollar bara på sin dator..sedan slutar det med att någonting bara skall bytas utan resonemang.
Finns inga bra mekaniker längre på dessa verkstäder, bara reservdelsbytare!
Inte alla över en kam, på mindre verkstäder finns fortfarande de som verkligen sätter värde på att undersöka och prata med bilägaren.

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
24 juli 2011
#5
Hur fasen kan man få pröjsa 8200kr för ett tändkasett byte?
Att ansluta och läsa ut felkoder med Tech-2 kostar kanske låt säga enligt listan en femhundring. Själva tändkasetten 2500-3000 och bytet tar fem minuter i anspråk. Vad står det på din räkning?
Tändkasetten var fö. något som gick på en sk. recall för ett par år sedan. En speciell nr serie byttes gratis, kolla upp detta.
Annars är ett vanligt probs på T7 maskinen tändlägesgivaren. Då får du ofta stökig motorgång, startsvårigheter vid varm motor osv.

Edit; Som någon var inne på, rätt stift är viktigt och att dessa inte är slitna. Kolla anslutningarna till luftmängdmätaren och att han inte tjuvluftar nånstans. Röj runt med lite startgas med motorn på tomgång och tänk på att det inte är amen på allt som felkoder pekar på utan att dessa kan sättas av något helt annat än vad som skärmen påstår. Bränslepumpen brukar dö på 9-5´orna nånstans mellan 15-25 000mil och e den knackig kan du få alla symtom från stendöd till hackig motorgång och tändstörningar loggas i datorn.

Tips; Ställ samma fråga på http://forum.saabturboclub.com/index.ph … d1898b36b1
Där finns en massiv kunskap om dessa bilar.
Senast redigerat av hotrodder (24 juli 2011)

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

1 020 Inlägg
24 juli 2011
#6
Gissar faktiskt oxå på tändlägesgivaren med tanke på dina felkoder..
behöll du din gamla kasett? den är troligtvis hel,surt o skänka bort den isåfall

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår

3 Inlägg
24 juli 2011
Trådstartare
#7
Tänlägegivare?? OK nu har jag lärt mig ännu ett nytt namn, skall höra med någon kunnig om kjälp.
Saab verkst sa att det inte finns någon luftmasssemätare på denna bil!!
-Vill bara tacka alla som så här lång har kommit med olika tips
Tack kamrater!!

Fri fart för ett fritt folk!
14 262 Inlägg
24 juli 2011
#8
ett jäkla skit med detta eviga felsökande med datorn..dom på verkstäder har slutat att använda eget förstånd när dom mekar och det resulterar i att det aldrig blir rätt

dom saabarna jag varit under huven på har haft en lmm smile
2.3t -98 och 2.3t 03

så det borde du oxå ha

Kör fort så hinner inget hända...

1 019 Inlägg
24 juli 2011
#9
Blubird skrev:
Saab verkst sa att det inte finns någon luftmasssemätare på denna bil!!

Det finns det. Har du kontaktat verkstan och påtalat att bilen fortfarande inte fungerar?


Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
25 juli 2011
#10
Blubird skrev:
Tänlägegivare?? OK nu har jag lärt mig ännu ett nytt namn, skall höra med någon kunnig om kjälp.
Saab verkst sa att det inte finns någon luftmasssemätare på denna bil!!
-Vill bara tacka alla som så här lång har kommit med olika tips
Tack kamrater!!

Vad ere för jäkla verkstad du anlitar?
Lmm sitter direkt ovanför strålkastaren på vänster sida sett framifrån den går inte att missa och sitter jävulskt i vägen för att byta lampa.
Tändlägesgivaren sitter rakt ner i bakkant på motorn ganska långt ner på höger sida om turbon sett framifrån. Den läser och triggar tändpulser från ett hjul med fyrkantiga hål i som sitter på vevaxeln vid bakersta ramlagret. Man ser inte tändlägesgivaren alldele enkelt eftersom den sitter skymd bakom en liten värmeplåt men det är ingen större match att byta den och det är ett vanlig fel att dessa dör på 9-5´orna. Du byter den uppifrån och den sitter i en torx (samma som håller värmeplåten) Sen är den bara att dra givaren rätt upp ur sitt hål i motorblocket, haka loss och dela på kontaktstycket på sladden i bakkant på motorn uppe vid toppen.
Senast redigerat av hotrodder (25 juli 2011)

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab


Sök