23 juli 2011
Trådstartare
Köppte en Saab 9-5 2,3T kombi 2003 års modell 17000mil för sex månader sedan.
Bilen vill inte gå rent utan Motorlampan tänds iblad två ggr om dagen, var in på verkstad där det kopplade in sin dator/diagnostik.
Fick till svar att de måste byta Tändplattanen svart/ tydligen finns det en färg till, ok bara bilen går som den skall/ Fick pröjsa 8200kr och tänkete att nu är problemen lösta. Men!!!
Motorlampan lös inte första dagarna, men bilen gick ännu sämre.
Vid start så var jag tvungen att ge en full gas för att motorn inte skulle stanna eller hoppa groda.
När jag testade den på Motorväg så drev jag upp den i 130km med farthållaren inkopplad, då hände något kostigt...varv och turbomätaren gick som en jojo upp o ner inte hela vägen men det var en kosntig känsla
det var som bilen motorbromsade när varven sjönk och likadant med turbomätaren detta var på rak o plan väg mellan Uppsala och Gävle.
Ni vet vad som händer med fartkontrollen i nerfösbacke, den motorbromsar..detta hände hela vägen mellan
Upps-Gävle.
Jag tog idag bot kontakten från tänplattan, lös med lampa och kollade så att kotakterna var ok.
-Då upptäckte jag att honkontakten saknade ett stift, meda hankontakten på tändplattan hade alla sina kvar
någon som vet om det skall vara kompl med stift på honan??
-Den nya tänplatta har ett läggre nummer än den som satt på, bara en iaktagelse, kan det vara fel modell och kanske en 2,0T som de tog bra betalt för att byta??
Tacksam för svar o hjälp