3328
Sök

Slitage vid steg 1 på Saab 93?

138 Inlägg
24 juli 2011
Trådstartare
Tjenare folket! Hoppas ni haft en härlig helg, för mig har den gått för fort.

Som ämnet lyder så är min fråga simpel, hur mycket sliter det på en Saab 9.3 2.T 185 hk 00 med steg 1?
Tar turbon stryk? något annat? nackdelar med det?

Mvh

Virrson

"Jag tror jag smällde tubron" Sthml Boogie.

72 Inlägg
24 juli 2011
ligger du och frestar den så sliter de ju självklart, kör du "som vanligt folk" så sliter den inte mer än va den gör orginal smile

138 Inlägg
24 juli 2011
Trådstartare
edvinjoddlar skrev:
ligger du och frestar den så sliter de ju självklart, kör du "som vanligt folk" så sliter den inte mer än va den gör orginal smile

Okej, jag kör jävligt lugnt men ibland när det krävs lite extra så kan jag trycka ut på motorväg etc. Men annars? Vad kör du på?

72 Inlägg
24 juli 2011
jag åker steg 3 med garrett turbo smile

kör du bara lugnt så märker du ingen skillnad på slitage med ett steg 1 kan jag inte påstå, de enda skulle vara ifall din turbo läcker redan nu så kan de ju förvärra saken lite men i övrigt så slitagemässigt är de ganska lugnt smile

138 Inlägg
24 juli 2011
Trådstartare
edvinjoddlar skrev:
jag åker steg 3 med garrett turbo smile

kör du bara lugnt så märker du ingen skillnad på slitage med ett steg 1 kan jag inte påstå, de enda skulle vara ifall din turbo läcker redan nu så kan de ju förvärra saken lite men i övrigt så slitagemässigt är de ganska lugnt smile

Ah okej, men annars motormässigt?

666 Inlägg
24 juli 2011
ökat effektuttag ger alltid ett ökat slitage på grejjerna. Sedan hur vida det kommer märkas är tveksamt, över loppet av 25 000 mil man kan se skillnader tongue men det hänger mer på hur du kör och hur du servar bilen, så kör du steg ett kan du lungt köra vidare på det

138 Inlägg
24 juli 2011
Trådstartare
silverbird skrev:
ökat effektuttag ger alltid ett ökat slitage på grejjerna. Sedan hur vida det kommer märkas är tveksamt, över loppet av 25 000 mil man kan se skillnader tongue men det hänger mer på hur du kör och hur du servar bilen, så kör du steg ett kan du lungt köra vidare på det

Tack för svaret, köpte bilen för cirka en vecka sedan och den har rullat crka 17600 mil just nu, är lite sugen på att köra med steg 1 då den varit orginal i alla sina år. Jag kör med catrol olja och mekonomen filter till oljan. Servar den var tusonde mil och tar väl hand om henne. Men som sagt ibland drar man på dock aldrig i kallt skick. Men då borde det inte vara något problem?

666 Inlägg
24 juli 2011
min saab har nordic steg 2 sedan 19 000 nu rullat 26 000 och inga indikationer till att den ska börja strula heller smile och då går den tidvis hårt, givetvis uppvärmd, men motorn tål att jobba

Sök