1840
Sök

Fordonsskatt vid ägarbyte, vad tycker ni?

Bmw användare
30 Inlägg
25 juli 2011
Trådstartare
Köpte en bil i fredags, drygt 50mil enkel resa. Bilens skick stämde med förväntningarna, kollade upp den på transportstyrelsen medans vi väntade på att han som hade bilen skulle möta upp oss på en parkering, allt va i sin ordning, påställd (skatten betalades i juni 2058kr).

Skönt med nyskattat o relativt nybesiktat så jag kände att de va ett helt okej pris för bilen då, gav han pengarna för bilen kontant, skrev på ägarbeviset och åkte hemåt... Inga större fel upptäcktes på hemresan så jag va nöjd med köpet- tills igårkväll då jag fick ett "pm" på ett forum där jag hittat annonsen från första början.

Där står det "har inte kvar ditt nummer så pm:ar dig istället. glömde säga till dig att du måste ringa till transportstyrelsen och ställa på bilen så du tänker på det."

Han har ställt av bilen, efter att vi skrivit på papperen på bilen - UTAN att ens nämna att han ska ställa av bilen. Visserligen inget prat om att bilen är nyskattad heller men jag tycker de är en självklarhet att bilen fortsätter vara påställd om inget annat framgår när man skakar hand och skriver ägarbytespapper..

Hur gör man? Pratade med han idag o han tycker de är ett missförstånd, eventuellt kunde han tänka sej att betala halva beloppet han fick tillbaka när han ställde av den men enligt mej så har inte jag gjort något fel o tycker han ska betala hela beloppet.. Borde ju vara olagligt att ställa av en bil efter att båda parter har skrivit på papperen för ägarbytet..

Kanske tänker helt fel, vad tycker ni? Ord står ju mot ord i slutändan ändå hur man än gör kanske..

TeamDuja

566 Inlägg
25 juli 2011
Fan vilka folk det finns. Han försöker givetvis tjäna några kronor till. En sån sak glömmer man inte säga.

Jävel
2 018 Inlägg
25 juli 2011
Jag håller med dig, båda har ju skrivit under "avtalet" (ägarbytet) Då kan han inte ändra uppgifter i efterhand, varken namn eller bara kryssa i Avställningsrutan. Dåligt gjort!

You got to risk it, to get the biscuit :)

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 249 Inlägg
25 juli 2011
zetterberg skrev:
Köpte en bil i fredags, drygt 50mil enkel resa. Bilens skick stämde med förväntningarna, kollade upp den på transportstyrelsen medans vi väntade på att han som hade bilen skulle möta upp oss på en parkering, allt va i sin ordning, påställd (skatten betalades i juni 2058kr).

Skönt med nyskattat o relativt nybesiktat så jag kände att de va ett helt okej pris för bilen då, gav han pengarna för bilen kontant, skrev på ägarbeviset och åkte hemåt... Inga större fel upptäcktes på hemresan så jag va nöjd med köpet- tills igårkväll då jag fick ett "pm" på ett forum där jag hittat annonsen från första början.

Där står det "har inte kvar ditt nummer så pm:ar dig istället. glömde säga till dig att du måste ringa till transportstyrelsen och ställa på bilen så du tänker på det."

Han har ställt av bilen, efter att vi skrivit på papperen på bilen - UTAN att ens nämna att han ska ställa av bilen. Visserligen inget prat om att bilen är nyskattad heller men jag tycker de är en självklarhet att bilen fortsätter vara påställd om inget annat framgår när man skakar hand och skriver ägarbytespapper..

Hur gör man? Pratade med han idag o han tycker de är ett missförstånd, eventuellt kunde han tänka sej att betala halva beloppet han fick tillbaka när han ställde av den men enligt mej så har inte jag gjort något fel o tycker han ska betala hela beloppet.. Borde ju vara olagligt att ställa av en bil efter att båda parter har skrivit på papperen för ägarbytet..

Kanske tänker helt fel, vad tycker ni? Ord står ju mot ord i slutändan ändå hur man än gör kanske..

Jag tycker det är svinaktigt att agera som han gjorde. Han borde säga detta innan pappren skrevs på eller ge fan i att ställa av bilen. Usch såna människor det finns. Jag tycker att han ska betala dig HELA skatten om det inte blev sagt nåt om hur det skulle bli med skatten. Försäkring är man alltid skyldig att teckna innan man åker hem med bilen efter ägarbyte.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

342 Inlägg
25 juli 2011
Svinigt gjort, helt klart.
Men när allt kommer till kritan så hänger allt på antingen säljarens goda vilja, din uthållighet och/eller vad som går att bevisa i efterhand.

Men visst är det så att om inget annat avtalats ska bilen givetvis levereras i precis det skick och den juridiska status som den befunnit sig i när affären ägde rum.
Men egentligen tycker jag det kvittar, även om det hade funnits sakliga bevis till din fördel (annat än muntliga löften och överenskommelser).

Personligen hade jag nog tagit den där dealen om att han betalar hälften och se den övriga hälften som läropengar.
Om motparten skulle sätta sig på tvären till något övrigt krav så kostar det dig mer i form av tid och energi att tjafsa om trots allt ynkliga 2.000 kronor, nästan vilken väg du än går.
Senast redigerat av 9Femma (25 juli 2011)

Porsche for life.
Livet är för kort för att köra tråkiga bilar!

Bmw användare
30 Inlägg
25 juli 2011
Trådstartare
Grejen är den, att kryssar man i avställningsrutan går överskjutande skatt in på mitt konto (köparens) men han har ställt av den på internet eller via telefon. så att pengarna trillade in på hans konto direkt.. Han behövde ju dom till sin andra bil menade han.

Tur jag inte blivit stoppad också, har kört avställt hela helgen.. Ofrivilligt!

TeamDuja

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 249 Inlägg
25 juli 2011
zetterberg skrev:
Grejen är den, att kryssar man i avställningsrutan går överskjutande skatt in på mitt konto (köparens) men han har ställt av den på internet eller via telefon. så att pengarna trillade in på hans konto direkt.. Han behövde ju dom till sin andra bil menade han.

Tur jag inte blivit stoppad också, har kört avställt hela helgen.. Ofrivilligt!

Men du har väl försäkrat den så du inte får inbetalningskort från Trafikförsäkringsföreningen?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Japan Quality
670 Inlägg
25 juli 2011
Ett jävla underligt beteende från hans sida. Hur i helv. kan man ställa av bilen när man sålt den. Han borde självklart stå för hela kostnaden. Du åkte med avställd bil hem alltså. Tänk om du blivit stannad av polis? Stå på dig, men för sämjans skull kanske Ni kan betala halva påställningskostnaden.

P.Sköld
Honda il potere dei sogni

Bmw användare
30 Inlägg
25 juli 2011
Trådstartare
Självklart försäkrade jag bilen innan jag åkte hem... Han verkade va riktigt trevlig o bra i övrigt, men som sagt känns de inte riktigt troligt att han "glömde" att säga att han tänker ställa av den, och OM han glömde kunde han väl skrivit de där pm:et eller ett mail samtidigt som han ställde av bilen, inte två dagar efteråt?

Ja det är "ynka" 2000kr, men om man köper en bil för säg 17000 o de istället blir 19000 så är de 2000kr mer - 12% dyrare än tänkt. Hur man än vrider på de så är det pengar. En liten summa för vissa, en större summa för andra smile

TeamDuja

BMW fanatiker
19 Inlägg
25 juli 2011
Va fasen är det för beteende...håller dock med en föregåendetalare då det säkerligen blir mer jobb och tråkigheter med en tvist samt att det kanske slutar med att du får betala hela beloppet ändå. Så gå med på hans deal. Men jag hade klart och tydligt berättat mitt missnöje.

Jag känner en person som köpte en bil varav den tidigare ägaren kontaktade köparen i efterhand och ville ha pengarna för skatten. Blev ett jäkla tjafs och det slutade med att köparen inte orkade med tjafset psykiskt så han la pengarna i ett kuvär och skickade det via posten. Samma natt som han skickade pengarna blev motorhuven sönderrepad och det satt en kniv mitt i huven. Tydligt att det var säljaren och man kan tro att det handlar om skumma människor men sanningen var att det va en vanlig familjefar...

Bmw användare
30 Inlägg
25 juli 2011
Trådstartare
Säljarens synvinkel:

****** Skriver: har inte kvar ditt nummer så pm:ar dig istället. glömde säga till dig att du måste ringa till transportstyrelsen och ställa på bilen så du tänker på det.

mvh ******

zetterberg Skriver: Den va ju nyskattad??

****** Skriver: Skatten är tyvärr inget som är bilens utan en jävla skit avgift som alla måste betala för att få köra på våra vägar, och den betalas varje år oavsett vilken bil man har. Skulle jag bjuda på vägavgiften så hade jag sagt det .

mvh ******
Senast redigerat av zetterberg (25 juli 2011)

TeamDuja

Jävel
2 018 Inlägg
25 juli 2011
HAHAHA! vilket skämt, självklart medföljer skatten bilen om inget annat sägs

You got to risk it, to get the biscuit :)

BMW fanatiker
19 Inlägg
25 juli 2011
Alltå det som slår mig är...

Låt oss säga att ni gör gjorde affären idag 2011-07-25 och han fyllde i att ägarbytet även går i kraft idag. Då skall skatten enligt transportstyrelsen även falla tillbaka till dig som är ny ägare vid avställning?

Det är klart att transportstyrelsen inte har de nya ägaruppgifterna vid tillfället. Men hade jag varit du så hade jag ringt transportstyrelsen eftersom de säkerligen nu har alla uppgifter från när avställningen trädde i kraft?

342 Inlägg
25 juli 2011
För att förtydliga:
Ja, du har rätten på din sida.
Och ja, 2.000 kronor kan vara mycket pengar. Ibland.

Men uppstår tjafs och rent av rättslig tvist, så är 2.000 kronor en försvinnande liten summa att bråka om.
Du har rätt, men jag rekommenderar dig att gå på hans deal att dela på summan.
Åtminstone om du värderar din tid och vill lägga din energi på mer positiva saker.

Och nej, jag kan inte redogöra exakt belopp för när jag skulle orka ägna timmar, dagar, veckor, månader om bråka om en sak.
Men jag vet att 2.000 kronor inte är ett av dem.

Det innebär dock inte att jag slänger pengar omkring mig till höger och vänster.
(Vilket jag, är bäst att klargöra, inte menar att någon annan heller har gjort)
Senast redigerat av 9Femma (25 juli 2011)

Porsche for life.
Livet är för kort för att köra tråkiga bilar!

1 198 Inlägg
25 juli 2011
Om jag förstått det hela rätt, du kollar upp bilen medas du väntar på säljaren? Oavsett om du gör det via nätet eller sms eller telefon så får du ju reda på om bilen är avställd eller ej.

Var den avställd när du väntade på säljaren?
Om Ja, då har du inte blivit lurad lurad, men lurad i den mån att du trott att bilen i fråga var påställd och skattad.
Om Nej, då har du blivit lurad lurad, då har säljaren blåst dig på 2000kr.

För övrigt tycker jag handhavandet av säljaren är riktigt dåligt. Inte fan säljer man en besiktigad, ejskattad och avställd bil till en köpare som är i tron om att bilen är påställd skattad. Verkar som att du har och göra med en riktigt tattare.

5 198 Inlägg
25 juli 2011
Plankpojk skrev:
Jag håller med dig, båda har ju skrivit under "avtalet" (ägarbytet) Då kan han inte ändra uppgifter i efterhand, varken namn eller bara kryssa i Avställningsrutan. Dåligt gjort!

Just därför kan man ta ett kort med mobil på ägarebytes pappret med båda underskrifterna på plats.

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
25 juli 2011
Finns några saker jag alltid ser till att få med på kvittot...
Bilen fullt betald, ingen tidigare skuld/finansbolag och skattad/besiktad.
Då har man någorlunda på fötterna vid en ev. senare tvist eller om man blir stoppad av Sheriffen på väg hem efter dealen.

Givetvis en klen tröst för TS då han råkat ut för en riktigt tomte som garanterat kalkylerat detta med skatten i förhand. 50 mil bort är ju även en sak som garanterat spelat in men trots detta skulle jag personligen sett till att säljare fick ett litet helvete ändå. Tänker inte gå in på vad nu men det går att ordna väldigt mycket även på distans.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

Evildan
25 juli 2011
Säljaren påstår att överskjutande skatt åkte direkt in på hans konto, det gör det inte, tar några dagar för privatpersoner innan pengarna trillar in.
Svårt för dig att bevisa vad ni kommit överens om utan något kvitto eller köpekontrakt.
Jag skulle knyta näven i fickan och ta dealen att han betalar hälften av skatten då alternativet är att du får betala hela om han vägrar.
Jag tycker att det är ett bedrägligt beteende att göra på det viset, hoppas du hittar en skitdyr kvarglömd batteriladdare eller något annat i bilen som plåster på såren.

Några enkla tips till andra som läser tråden:
Skriv kvitto på vad som ingår vid köpet, skatt, fullt betald osv som hotrodder skrev.
Kolla upp bilen via transportstyrelsen på plats. tel 0771 14 15 16
Lägg på papperet tillsammans på lådan direkt när det är skrivet.(ta med ett frimärke)
Förvänta dig inte att extra reservdelar eller vinterdäcken som ligger "på landet" kommer att dyka upp, allt som ingår vid köpet tas med direkt.

326 Inlägg
25 juli 2011
Att han blåser köparen på bilskatten är ju illa, men att han ställer av en bil han just sålt, det borde han ju straffas för.
Prova en polisanmälan.

Bmw användare
30 Inlägg
25 juli 2011
Trådstartare
master_lars skrev:
Om jag förstått det hela rätt, du kollar upp bilen medas du väntar på säljaren? Oavsett om du gör det via nätet eller sms eller telefon så får du ju reda på om bilen är avställd eller ej.

Var den avställd när du väntade på säljaren?
Om Ja, då har du inte blivit lurad lurad, men lurad i den mån att du trott att bilen i fråga var påställd och skattad.
Om Nej, då har du blivit lurad lurad, då har säljaren blåst dig på 2000kr.

För övrigt tycker jag handhavandet av säljaren är riktigt dåligt. Inte fan säljer man en besiktigad, ejskattad och avställd bil till en köpare som är i tron om att bilen är påställd skattad. Verkar som att du har och göra med en riktigt tattare.

Den va påställd när vi väntade på säljaren, allt såg bra ut.

TeamDuja

Sök