2221
Sök

Volvo 740 88 startar inte.

467 Inlägg
25 juli 2011
Trådstartare
#1
tja jag har en volvo 740 88 med felkods läsare. jag var ute och körde då den bara tvär dog jag hörde inga speciela ljud från motorn men den rullade lätt vidare med växel i. sen när man försöker att starta så låter det som det inte är något motstond. och gnista är det. och kamrämmen är hel och bensin får den. Tack i förhand
Senast redigerat av Daniel_89_Boy (25 juli 2011)

467 Inlägg
25 juli 2011
Trådstartare
#2
nu har jag kollat felkoder och komprision.

Felkoder

Nr 2 Bränsle och avgassystem.

1-2-3 Singnal från kylvätsketeperatursensorn frånvarande eller felaktig.

2-3-1 Bränsletillförsel för dålig eller för rik vid delbelastning.

1-2-1 Singnal från luftflödessensorn frånvarande eller felaktig.

Nr 6 Tändsystem.

2-2-4 Kylvätskans temperatursensorsignal utebliven eller felaktig.

2-1-4 Perjodvis bortfall av varvräknarsensorns signal.

Kompresion fram ifrån.

Cyl 1 7 bar, 7,1 kg/cm2, 100 p.s.i

Cyl 2 7,2 bar, 7,3 kg/cm2, 104 p.s.i

Cyl 3 7,3 bar, 7,4 kg/cm2, 105 p.s.i

Cyl 4 7,2 bar, 7,3 kg/cm2, 104 p.s.i

467 Inlägg
27 juli 2011
Trådstartare
#3
är det ingen som är snäll och kan hjälpa mig? jag tycker det är väldigt lustigt att den inte startar när det är gnista den får bensin och 7 bar i komp? är det ingen mer som håller med mig? och vad ärdet som kan göra att den inte startar? när det är gnista och bensin. provade att starta idag då var det en gång som den lixom gjorde motstond? hjälp mig hadde samma på en annan bil men den byta jag bara motor i

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
27 juli 2011
#4
Jo men om du har alla dessa felkoder så lär den ju inte gå?

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

5 198 Inlägg
27 juli 2011
#5
Börja med att beta av varje felkod så du får bort dom,,, sen går den säkert..

467 Inlägg
27 juli 2011
Trådstartare
#6
alltså dom fel koderna ska inte göra något.

Felkoder

Nr 2 Bränsle och avgassystem.

1-2-3 Singnal från kylvätsketeperatursensorn frånvarande eller felaktig. symtom = Svårstartad när motorn är kall

2-3-1 Bränsletillförsel för dålig eller för rik vid delbelastning. Symtom = Motorn stannar efter kallstart, hög bränsleförbrukning, dåliga köregenskaper.

1-2-1 Singnal från luftflödessensorn frånvarande eller felaktig. symtom = Dåliga köregenskaper, hög bränsleförbrukning.

Nr 6 Tändsystem.

2-2-4 Kylvätskans temperatursensorsignal utebliven eller felaktig. symtom = ingen

2-1-4 Perjodvis bortfall av varvräknarsensorns signal. symtom = Motorn startar inte, går ojämt eller överhettar.


så det är ju bara en sista som gör något. och varvräknarsensorn vet jag inte var den sitter är det svänghjuls givaren så är den helt ny från volvo med orginal nummer. och luftmassmätaren har hela trådar. men om inte varvräknarsensorn är svenghjuls givaren så var siter isåfall varvräknar sensorn?

467 Inlägg
27 juli 2011
Trådstartare
#7
gjorde även kompritions tästet som det står i heynes då får jag.

Cyl 1 8,2 bar

Cyl 2 8,5 bar

Cyl 3 8,9 bar

Cyl 4 8,8 bar

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
27 juli 2011
#8
Men när du summerar en så fet mängd felkoder så lär inte bilen gå även om de var för sig inte ska hindra den feån att starta.
Ett eller två småfel kanske går att köra med men typ tio småfel lär inte vara någon höjdare.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

467 Inlägg
27 juli 2011
Trådstartare
#9
RD_87 skrev:
Men när du summerar en så fet mängd felkoder så lär inte bilen gå även om de var för sig inte ska hindra den feån att starta.
Ett eller två småfel kanske går att köra med men typ tio småfel lär inte vara någon höjdare.

nä det är sant. var sitter varvräknarsensorn?

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
27 juli 2011
#10
Det borde ju vara vevaxelgivaren som har hand om det? Jag vet inte då jag mer eller mindre sluppit jävlas med F-motorn.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

467 Inlägg
27 juli 2011
Trådstartare
#11
RD_87 skrev:
Det borde ju vara vevaxelgivaren som har hand om det? Jag vet inte då jag mer eller mindre sluppit jävlas med F-motorn.

motorn är ingen f motor men alla sensorer och så är det. den är en turbo motor

467 Inlägg
4 augusti 2011
Trådstartare
#12
så nu får jag bara felkoderna:

nr 2: 1-2-3

nr 6: 2-2-4

och nu har jag bytt:

tändmodul
spridarrelä
tändspole
till dom gula spridarna.

på den motorn sat det gröna innan men jag har flyttat motorn till en 88b gl så vet inte om jag bränt något men dom gröna spridarna funkade fortfarande i allafall. det är alltså en turbo motor. men nu är det så att den får bränsle och gnista men den tänder fortfarande inte verkar fortfarande inte som det är npgot motstånd när man drar med start motorn. hjelp mig snälla // MVH Daniel alla svar uppskatas big_smile

467 Inlägg
4 augusti 2011
Trådstartare
#13
kanske ska notera att den tänder inte ens på start gas hmm

477 Inlägg
4 augusti 2011
#14
Daniel_89_Boy skrev:
så nu får jag bara felkoderna:

nr 2: 1-2-3

nr 6: 2-2-4

och nu har jag bytt:

tändmodul
spridarrelä
tändspole
till dom gula spridarna.

på den motorn sat det gröna innan men jag har flyttat motorn till en 88b gl så vet inte om jag bränt något men dom gröna spridarna funkade fortfarande i allafall. det är alltså en turbo motor. men nu är det så att den får bränsle och gnista men den tänder fortfarande inte verkar fortfarande inte som det är npgot motstånd när man drar med start motorn. hjelp mig snälla // MVH Daniel alla svar uppskatas big_smile

vad har du i soppa tryck då??? för snålt kanske eller för mycket så du dränker stiften
har varigt med om att batteriet har varigt klent en gång, så startmotorn gick runt men inte tillräckligt snabbt för att få tillräcklig med snurr på motorn
Senast redigerat av blink_pj (4 augusti 2011)

* Lars Ström tog en tur i sin nya El-bil. Fick Sladd, tappade Kontakten och slog en Volt!

467 Inlägg
4 augusti 2011
Trådstartare
#15
blink_pj skrev:
Daniel_89_Boy skrev:
så nu får jag bara felkoderna:

nr 2: 1-2-3

nr 6: 2-2-4

och nu har jag bytt:

tändmodul
spridarrelä
tändspole
till dom gula spridarna.

på den motorn sat det gröna innan men jag har flyttat motorn till en 88b gl så vet inte om jag bränt något men dom gröna spridarna funkade fortfarande i allafall. det är alltså en turbo motor. men nu är det så att den får bränsle och gnista men den tänder fortfarande inte verkar fortfarande inte som det är npgot motstånd när man drar med start motorn. hjelp mig snälla // MVH Daniel alla svar uppskatas big_smile

vad har du i soppa tryck då??? för snålt kanske eller för mycket så du dränker stiften
har varigt med om att batteriet har varigt klent en gång, så startmotorn gick runt men inte tillräckligt snabbt för att få tillräcklig med snurr på motorn

var ska jag mäta bränsletrycket innan spridarna eller där returslangen sitter?

467 Inlägg
4 augusti 2011
Trådstartare
#16
jag försökte att mäta men den mätaren jag har gick tydligen inte så lång. men kan gissa på att det ligger kanske på 140 kpa och det stor på min kopritions mätare att 1bar= 100kpa och den mätningen var på bränslerägulatorn där retur slangen sitter.

496 Inlägg
4 augusti 2011
#17
Daniel_89_Boy skrev:
nu har jag kollat felkoder och komprision.

Felkoder

Nr 2 Bränsle och avgassystem.

1-2-3 Singnal från kylvätsketeperatursensorn frånvarande eller felaktig.

2-3-1 Bränsletillförsel för dålig eller för rik vid delbelastning.

1-2-1 Singnal från luftflödessensorn frånvarande eller felaktig.

Nr 6 Tändsystem.

2-2-4 Kylvätskans temperatursensorsignal utebliven eller felaktig.

2-1-4 Perjodvis bortfall av varvräknarsensorns signal.

Kompresion fram ifrån.

Cyl 1 7 bar, 7,1 kg/cm2, 100 p.s.i

Cyl 2 7,2 bar, 7,3 kg/cm2, 104 p.s.i

Cyl 3 7,3 bar, 7,4 kg/cm2, 105 p.s.i

Cyl 4 7,2 bar, 7,3 kg/cm2, 104 p.s.i

du kan ju slänga bilen...
kompet är ju borta..
Senast redigerat av haggen90 (4 augusti 2011)


467 Inlägg
4 augusti 2011
Trådstartare
#18
haggen90 skrev:
Daniel_89_Boy skrev:
nu har jag kollat felkoder och komprision.

Felkoder

Nr 2 Bränsle och avgassystem.

1-2-3 Singnal från kylvätsketeperatursensorn frånvarande eller felaktig.

2-3-1 Bränsletillförsel för dålig eller för rik vid delbelastning.

1-2-1 Singnal från luftflödessensorn frånvarande eller felaktig.

Nr 6 Tändsystem.

2-2-4 Kylvätskans temperatursensorsignal utebliven eller felaktig.

2-1-4 Perjodvis bortfall av varvräknarsensorns signal.

Kompresion fram ifrån.

Cyl 1 7 bar, 7,1 kg/cm2, 100 p.s.i

Cyl 2 7,2 bar, 7,3 kg/cm2, 104 p.s.i

Cyl 3 7,3 bar, 7,4 kg/cm2, 105 p.s.i

Cyl 4 7,2 bar, 7,3 kg/cm2, 104 p.s.i

du kan ju slänga bilen...
kompet är ju borta..

kompet är inte borta det är mellan 8-9 bar och det är en turbo

456 Inlägg
4 augusti 2011
#19
om du inte får den att gå igång på startgas och det finns gnista så tycker jag du ska kolla så att gnistan kommer vid rätt tidpunkt.
Så inte remmen hoppat några kugg....
Finns det bränsle och gnista så ska den starta annars!

growing old is mandatory growing up is optional

467 Inlägg
4 augusti 2011
Trådstartare
#20
Oves_Bror skrev:
om du inte får den att gå igång på startgas och det finns gnista så tycker jag du ska kolla så att gnistan kommer vid rätt tidpunkt.
Så inte remmen hoppat några kugg....
Finns det bränsle och gnista så ska den starta annars!

ska kolla det men tror jag kollat det redan men licka bra att var på säkra sidan. men fick den att tända lite när jag dragit runt den för hand med tändningen på. annars får jag riva dän toppen och se om det är något med väntilerna men det borde det inte var när det är 8 bar i komp. hur ska jag lättas kolla så dän tänder i rätt läge?


Sök