2900
Sök

Bygga ljud i en Saab 9-5, Tips och info välkomnas

152 Inlägg
25 juli 2011
Trådstartare
Börjar med baslådorna idag, blir 2 slutna på ca 27 liter vill jag minnas.
Kicker L7 10" med 2*2 Ohm.

Eftersom jag gärna köper begagnat och precis köpt både bil, basar och ett Kicker Sx 700.4 slutsteg som tänkte jag vänta med byte av stereo, framsystem och fler slutsteg.

Är det någon som har koll på om originalstereon har lågnivå ut?
Eller måste den bytas för att hänga på ett steg?

Bilen är en 01:a 9-5 Aero med AS2 ljudsystem

Framöver blir det troligtvis ett monosteg till basarna och kickersteget får driva framsystemet, även en dubbeldin-stereo planeras att inhandlas.

2 035 Inlägg
25 juli 2011
VincentQvarfordt skrev:

Eftersom jag gärna köper begagnat och precis köpt både bil, basar och ett Kicker Sx 700.4 slutsteg som tänkte jag vänta med byte av stereo, framsystem och fler slutsteg.

Framöver blir det troligtvis ett monosteg till basarna och kickersteget får driva framsystemet, även en dubbeldin-stereo planeras att inhandlas.

Varför har du 2x2ohms basar?

Du måste köpa en adapter för att få ut lågnivå på AS2. Finns på backes t ex.

Biljudsveteran sen 1984!

3 Inlägg
25 juli 2011
Eftersom att Saabs originalstereo inte har lågnivå-utgång så får du helt enkelt koppla in dig på bilens främre eller bakre högtalare med högtalarkablar för att sedan koppla in de i en hög- till lågnivå-adapter.

Adaptern som jag använde finns på biltema för en billig peng.
http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bilstereo … mvandlare/

Sedan går du från adaptern med RCA-kablar, (Din lågnivå som du just skapat) och in i slutsteget.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
25 juli 2011
Lågnivåutgång finns, det enda som behövs är en adapter, antingen en sån här eller en sån här.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

3 Inlägg
25 juli 2011
Okej, men rätta mig om jag har fel.
Om lågnivåutång finns, behövs väl ingen adapter? Utan då kan man väl dra kabel direkt till steget.
En adapter används väl för att skapa lågnivå?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
25 juli 2011
Det du tänker på är RCA utgång, lågnivån finns men det behövs en adapter för att omvandla från DIN (som original slutsteget kopplas via) till RCA. Den lösningen är många gånger bättre än hög/lågnivåomvandlare.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

3 Inlägg
25 juli 2011
Okej, då vet jag.

152 Inlägg
25 juli 2011
Trådstartare
bosabengt skrev:
VincentQvarfordt skrev:

Varför har du 2x2ohms basar?

För att det var dom jag hittade på blocket som tilltalade mig. Men är ju bra att kunna labba lite med lasten ibland.

6 851 Inlägg
25 juli 2011
ChriZtoffer skrev:
Lågnivåutgång finns, det enda som behövs är en adapter, antingen en sån här eller en sån här.

De där är väl ändå till AS1 enheten? Han har AS2 och då får man bygga om kablarna som går ner till org.steget  för att få lågnivå. (kan inte minnas att jag hade DIN uttag bak på min AS2 enhet?)
Smidigast och bäst blir det att byta HU om man vill ha en bra signal till stegen, blir lite klen om man gör om org. signalen.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
25 juli 2011
Ursäkta mig, är alldeles för insnöad på SAAB 9-3. I en 9-5a med AS2 ska det vara en sån här adapter.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

6 851 Inlägg
25 juli 2011
ChriZtoffer skrev:
Ursäkta mig, är alldeles för insnöad på SAAB 9-3. I en 9-5a med AS2 ska det vara en sån här adapter.

exakt, eller så bygger man egen sån. Men måste säga att ljudet blir tyvärr inte bra så, jämfört med en eftermarknads HU alltså. Men funkar ju för den som absolut inte är kräsen. Men själv anser jag att har man skaffat så bra saker som TS har, då bör man kanske inte snåla med att INTE skaffa ssig bättre CD en vad org. är.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
25 juli 2011
En vettig eftermarknads HU slår nog det mesta som är originalmonterat så jag håller helt och hållet med, men om man nu vill behålla originalenheten så är ju en sån där adapter (eller en hemmabygd) en vettig lösning. Den går väl på den balanserade lågnivån till originalsteget?

Saab 9-3SC {SQ-edition}

152 Inlägg
26 juli 2011
Trådstartare
Tack för svaren, men är det dom problemen så hoppar jag nog att koppla in grejorna innan jag bytt originalstereon. Har hittat en begagnad Pioneer dubbeldin med navigator, den vore schysst.

6 851 Inlägg
26 juli 2011
ChriZtoffer skrev:
En vettig eftermarknads HU slår nog det mesta som är originalmonterat så jag håller helt och hållet med, men om man nu vill behålla originalenheten så är ju en sån där adapter (eller en hemmabygd) en vettig lösning. Den går väl på den balanserade lågnivån till originalsteget?

Nä vanlig lågnivå är det. Bara att löda dit RCA kontakter wink

2 035 Inlägg
26 juli 2011
TT-Avant skrev:
ChriZtoffer skrev:

Nä vanlig lågnivå är det. Bara att löda dit RCA kontakter wink

Vad är balanserad vs obalanserad?

Biljudsveteran sen 1984!

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
26 juli 2011
Tämligen säker på att det är balanserad lågnivå till originalsteget, fast den fungerar att köra in i ett vanligt steg. I en balanserad lågnivå är ytterhöljet inte jordat ut det är fritt hängande eller hur man nu ska förklara, som signalledaren fast omvänd. Mindre risk för störningar då. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}

152 Inlägg
26 juli 2011
Trådstartare
Om jag kopplar en adapter från AS2-stereon, kopplar jag då ur originalsteget som driver originalhögtalarna eller är det en skarv så jag kan driva båda?

Pioneer AVIC-F310BT Navigation, har någon koll på den?
Hittar ingen enkel info på vare sig prisjakt eller MDS.
Spelar den DVD?
USB?
Vilka format?
Bra ljud i spelaren?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
26 juli 2011
Den där adaptern möjliggör att originalsteget fortfarande är inkopplat och fungerar, du bara splittar signalen.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

152 Inlägg
26 juli 2011
Trådstartare
Funderar på ett Ground Zero Titanium GZTA 1.2000MK2 till basarna.
Står mellan det, Audison vrx 1.500, Kicker kx2500.1 eller Kicker zx1500.1

Zx1500.1 är dyrast, Ground Zero är billigast.

152 Inlägg
26 juli 2011
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Den där adaptern möjliggör att originalsteget fortfarande är inkopplat och fungerar, du bara splittar signalen.

Toppen, då kanske jag gör så tills vidare.

Sök