2882
Sök

Bygga ljud i en Saab 9-5, Tips och info välkomnas

6 851 Inlägg
26 juli 2011
bosabengt skrev:
TT-Avant skrev:
ChriZtoffer skrev:
En vettig eftermarknads HU slår nog det mesta som är originalmonterat så jag håller helt och hållet med, men om man nu vill behålla originalenheten så är ju en sån där adapter (eller en hemmabygd) en vettig lösning. Den går väl på den balanserade lågnivån till originalsteget?

Nä vanlig lågnivå är det. Bara att löda dit RCA kontakter wink

Vad är balanserad vs obalanserad?

http://en.wikipedia.org/wiki/Balanced_audio

152 Inlägg
26 juli 2011
Trådstartare
TT, vad säger du om valet av slutsteg som ligger några inlägg bak?

6 851 Inlägg
26 juli 2011
Jag kan igentigen bara yttra mej om Audison och GZ. GZ steget tror jag kommer bli lite för klent till basarna, Audison har kraft, men är mer ett välljudssteg och kommer troligen inte göra sig rättvist till basarna.

Har själv inte testat de andra Kicker stegen, men hade tidigare ett KX1200 stegt och det va bra knuff i det. KX2500 är ju lämpat att köra i 2ohm har jag för mej?
ZX1500 har jag inte en aning om hur det är alls?. Men du bör ha ett steg som ger bra med pulver i 2ohm, så 1ohms starka steg är onödigt då du inte kommer kunna köra det så iaf.
(spolarna paralellkopplade på basarna ger ett ohm, eller serie till 4ohm. slutliga lasten kommer hur som bli antingen 2 eller 8ohm, och då vi pratar BILslutsteg så är 2ohm att föredra i detta fall)

152 Inlägg
26 juli 2011
Trådstartare
TT-Avant skrev:
Jag kan igentigen bara yttra mej om Audison och GZ. GZ steget tror jag kommer bli lite för klent till basarna, Audison har kraft, men är mer ett välljudssteg och kommer troligen inte göra sig rättvist till basarna.

Har själv inte testat de andra Kicker stegen, men hade tidigare ett KX1200 stegt och det va bra knuff i det. KX2500 är ju lämpat att köra i 2ohm har jag för mej?
ZX1500 har jag inte en aning om hur det är alls?. Men du bör ha ett steg som ger bra med pulver i 2ohm, så 1ohms starka steg är onödigt då du inte kommer kunna köra det så iaf.
(spolarna paralellkopplade på basarna ger ett ohm, eller serie till 4ohm. slutliga lasten kommer hur som bli antingen 2 eller 8ohm, och då vi pratar BILslutsteg så är 2ohm att föredra i detta fall)

Har som sagt tänkt mig 2 ohm för bra med kraft och bra kvalite på ljudet.
Trodde GZ med 1200 w i 2 ohm skulle räcka långt?
Angående kraft vill jag ha bra tryck, men känner inget behov av att ha ett ljudtryck långt över vad jag kan lyssna på.

152 Inlägg
26 juli 2011
Trådstartare
Kickersteget ger ca 2600 watt i 2 ohm, det är trots allt endast ca 4 db högre än Ground Zero borde ge?
Vet att man inte kan tänka enbart så, men skulle Kicker vara så mycket bättre?
Är dubbelt så dyrt.

6 851 Inlägg
26 juli 2011
Rent spontant hade jag valt Kicker steget..Jag vet att jag testade något sånt dära GZ steg, men kommer inte ihåg exakt vilket det va?- Men då jag inte kommer ihåg  vilket det va så tror jag inte att jag vart så impad av det, då hade kommit ihåg det ju wink

Men, jag skulle även tro att Kicker steget kan dra endel mera ströming oxå..så se till att ha stabil srömbank.

Men kan som sagt inte ge dej några konkreta svar då jag inte testat dem själv (vad jag kan minnas wink )

152 Inlägg
28 juli 2011
Trådstartare
Ett DLS Ultimate A6 då?
Inte så hög effekt, men min erfarenhet är att DLS spelar på bra. Dessutom med välljud.

152 Inlägg
3 augusti 2011
Trådstartare
Nu har jag även hittat ett begagnat Ultimate t3-1000d för 4500 kr, någon som har en åsikt om det?
Ska ge 1800 watt i 4 Ohm bryggat

16 197 Inlägg
3 augusti 2011
VincentQvarfordt skrev:
Nu har jag även hittat ett begagnat Ultimate t3-1000d för 4500 kr, någon som har en åsikt om det?

de e väl ett monoblock?    monoblock går inte att brygga..

"Testar man inte så får man aldrig veta"

6 851 Inlägg
3 augusti 2011
evilaudio skrev:
VincentQvarfordt skrev:

Vadå..det har ju två ugångar?! roll *ja jag är knäpp, ja vet*

16 197 Inlägg
3 augusti 2011
TT-Avant skrev:
evilaudio skrev:
VincentQvarfordt skrev:

som så många andra..tongue    skillnaden e ju att du skojjar. de gör inte alla andra.

6 851 Inlägg
3 augusti 2011
evilaudio skrev:
TT-Avant skrev:
evilaudio skrev:

som så många andra..tongue    skillnaden e ju att du skojjar. de gör inte alla andra.

Vadå? jag skojar väl aldrig. haha lol

Men jag tänkte skriva det innan någon annan gört wink

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
3 augusti 2011
TT-Avant skrev:
evilaudio skrev:
TT-Avant skrev:

Vadå, har jag ju 2 utgångar i mitt monoblock yikes De står ju bridge på det! yikes cool

16 197 Inlägg
3 augusti 2011
Nitromast skrev:
TT-Avant skrev:
evilaudio skrev:

Vadå, har jag ju 2 utgångar i mitt monoblock yikes De står ju bridge på det! yikes cool

vissa mig ett monoblock där de står bridge på..

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
3 augusti 2011
evilaudio skrev:
Nitromast skrev:
TT-Avant skrev:

vissa mig ett monoblock där de står bridge på..

Först skämta jag. Men du nu när jag tänker efter. Jag tror faktist de står det. Haha, måste springa ut o kolla! xD

Edit: Njet. Det stog inte bridge. Det stod bara minimum. Tänkte väl smile
Senast redigerat av Nitromast (3 augusti 2011)

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
3 augusti 2011
TT-Avant skrev:
dual mono

haha precis wink

658 Inlägg
3 augusti 2011
VincentQvarfordt skrev:
Kickersteget ger ca 2600 watt i 2 ohm, det är trots allt endast ca 4 db högre än Ground Zero borde ge?
Vet att man inte kan tänka enbart så, men skulle Kicker vara så mycket bättre?
Är dubbelt så dyrt.

Enbart 4db? 3db är ju en fördubbling/halvering wink

Kilowatts is my living, horsepower is my life.

16 197 Inlägg
3 augusti 2011
TT-Avant skrev:
dual mono

fast dom dockar man va ja vet..??

6 851 Inlägg
3 augusti 2011
Nja, dual mono är väl två monoblock under samma skal..Detta går att köra entingen i stereo eller bryggat som 1 kanals. Tex Genesis Dual mono..Fast om man ska räkna det som ett eller två steg är frågan? Dock inte enbart ett monoblock, utan två olika monoblock som råkar finnas i samma skal..som jag förstått det med dessa steg?! 

*jag kan ha fel, så om någon kan detta bättre en mej så rätta mej gärna* smile

Sök