Nja, dual mono är väl två monoblock under samma skal..Detta går att köra entingen i stereo eller bryggat som 1 kanals. Tex Genesis Dual mono..Fast om man ska räkna det som ett eller två steg är frågan? Dock inte enbart ett monoblock, utan två olika monoblock som råkar finnas i samma skal..som jag förstått det med dessa steg?!
*jag kan ha fel, så om någon kan detta bättre en mej så rätta mej gärna*
Du har rätt, men ska det vara 2 äkta monosteg i samma skal skall allt vara mono, även strömförsörjning. Finns inom dyr Hifi, men aldrig sett ett bilsteg med äkta dual-mono.
Kickersteget ger ca 2600 watt i 2 ohm, det är trots allt endast ca 4 db högre än Ground Zero borde ge? Vet att man inte kan tänka enbart så, men skulle Kicker vara så mycket bättre? Är dubbelt så dyrt.
Enbart 4db? 3db är ju en fördubbling/halvering
Av effekten ja, inte av volymen. En dubbling av det upplevda ljudtrycket kräver en ökning på 6-10 db.
4 Db är fortfarande en hel del, men eftersom jag är intresserad av att lyssna på musik, inte spela högt på en mätare så tänkte jag att jag kanske klarar mig utan dom extra 4 db. Samtidigt är det ju bra med ett rejält headroom om man undvikar att lyssna på "Digital remastered" och liknande skit. Dom skivorna saknar ofta det mesta av dynamiken.
Senast redigerat av VincentQvarfordt (4 augusti 2011)
Jag köper nog en Pioneer AVH-P4200DVD som HU, fått bra pris på den. SÅ det är bara bassteget som jag velar med. Ingen har gett någon Åsikt om Ultimate-steget än.
jag lovar dig att det e inte klent bara det får ström
Säger inte att det är klent, utan att jag letar efter ett steg som ska driva 2 st trögdrivna basar i sluten låda. Men hittade ett som ger 1800 watt i 2 ohm bryggat, dock ligger det då drygt 2000 kr över ett begagnat kicker som ger 2600 watt i samma last.
Pioneer har en adapter så du kan behålla funktionen på rattknapparna. Använder den själv i min bil.
Pris?
Minns tyvärr inte vad jag gav för den. Köptes på BRL 2006 så minnet är vagt Den heter CA-R-PI.192. Såg nu även när jag tittade på den att den ska fungera från 2002 och framåt. Så frågan är om det finns en annan eller om den även fungerar på de äldre. Känner nämligen en kille som använder rattknapparna till sin pioneer på en -99.
Har för mig att jag gav mellan 1000-1500kr för kablaget som jag hade i min gamla kombi kan inte tänka mig att det kostar så mkt mindre i dagens läge. Kolla på turboklubbens hemsida så finns det tydligen universal att köpa på tex ebay som många använder där
Blir troligtvis ett Kicker kx2500 till basarna, HU blir Pioneer AVH-P4200DVD, Strömkablar på 50 mm2. Så nu är det bara byte av framhögtalarna som inte är bestämt än.