3214
Sök

Vad är det som avgör hur mycket man planar en topp?

1 150 Inlägg
25 juli 2011
Trådstartare
#1
Tja.

Som rubriken lyder, vad är det som avgör hur mycket man vill plana en topp? Jag menar, om man exempelvis KAN plana 3 mm, varför väljer en del att fräsa bort mindre?

/Simon

I take my life with a pinch of salt
a slice of lemon
and a shot tequila..

Forummoderator
26 349 Inlägg
25 juli 2011
#2
Behov, skulle jag tippa på.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Golle
448 Inlägg
25 juli 2011
#3
Kör man överladdning så vill man inte ha för hög kompression heller, större risk för spikningar smile

James May: In other news.... I've fitted a fan!

1 150 Inlägg
25 juli 2011
Trådstartare
#4
WilYawn skrev:
Kör man överladdning så vill man inte ha för hög kompression heller, större risk för spikningar smile

Okej, jag förstår. Vad är det egentligen som händer när motorn spikar?

I take my life with a pinch of salt
a slice of lemon
and a shot tequila..

1 758 Inlägg
25 juli 2011
#5
Finns som regel två orsaker till att man vill plana en topp:
1. För att rikta en topp som är skev (ofta på grund av överhettning), eller att den har någon skada, t.ex. en djup repa eller dålig yta som gör att det t.ex. inte blir tätt mot topplockspackningen. Då planar man i regel så lite som det krävs för att få den plan. Sätter upp den i planfräsen och kör en liten bit i taget tills man ser att fräsen tar över hela ytan. Man bör mäta upp toppen först för att kontrollera att den inte är "för" skev - tillverkaren brukar alltid ange hur mycket man maximalt bör ta vid riktplaning.
2. För att höja motorns statiska kompression. Högre kompression ger i regel en mer effektiv förbränning och således högre effekt. Högre kompression ger dock högre risk för spikning, så man måste hålla sig inom rimliga gränser.

Angående spikning:
Det man vill ha i motorn är en kontrollerad förbränning (en "långsam" förbränning som startar vid det tillfälle tändstiftet tänder). Tändstiftet antänder färskgasen runt stiftet varpå en flamfront börjar arbeta sig utåt (med cirka 25-30 m/s) och antänder resten av blandningen. Det som händer vid spikning är i grund och botten att det blir för varmt i förbränningsrummet - gasen längre ifrån tändstiftet antänder innan flamfronten nått dit. Nu sker istället en explosion - en förbränning med mycket högre utbredningshastighet - runt cirka 300 m/s, vilket ger shockvågor i cylindern.

Högre kompression ger högre temperatur, därför är högt komp "farligare" ur spikningssynpunkt.
Senast redigerat av schnauz (25 juli 2011)

1 150 Inlägg
25 juli 2011
Trådstartare
#6
Oh, de där var en riktigt bra förklaring.. Nu förstår jag, tack så mycket!

Är de nån mer som har nåt så är de bara och skriva, kul och läsa!

I take my life with a pinch of salt
a slice of lemon
and a shot tequila..

160 Inlägg
16 augusti 2011
#7
Grym förklaring! Till å me ja fatta big_smile


Snart egen företagare inom bärgning
114 Inlägg
20 augusti 2011
#8
för att det kan vara ett helvete att hitta en kamrem som passar då vet att många andvänder ford kamrem  vid extrem planing !

Remember Everything Forgive Nothing

...has left the building...
4 474 Inlägg
20 augusti 2011
#9
Kamremmens längd har ingen betydelse, den kan vara 100m lång så länge man kan spänna den korrekt. Får man problem med kamremsspänningen efter "extremplaning" borde man väl kunna  byta sträckare till en med ett större löphjul rent generellt.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Snart egen företagare inom bärgning
114 Inlägg
21 augusti 2011
#10
dom flesta  som preppar  volvo  rödingar  kör med  ford kamrem  en kugg mindre ? eler 2  ?elelr nått sånt
  japp byta  sträckare samt hitta ett  större löphjul jaa allt går ju  men varför göra på det svåra sättet?

Remember Everything Forgive Nothing


Sök