4135
Sök

Turbokonvertara bmw

190 Inlägg
25 juli 2011
Trådstartare
#1
Hej jag har planer på att turbokonvertara en bmw motor men vilken är bästa har 2 alternativ M50b25 eller M30b35?

Och sedan en fråga till i vilken bmw sitter zf lådan?

Dodge Pioneer (Dart) 1960 318
Vw Golf Vr6 (stötis)

German Engineering
9 083 Inlägg
25 juli 2011
#2
Jag tror att båda BMW-maskinerna skulle kunna funka vid turbokonvertering smile

ZF-lådan sitter i BMW 328 E36, M3 E36 och M3 E46 smile Får inte glömma BMW Z4M också wink

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

12 086 Inlägg
25 juli 2011
#3
I M3 E46 sitter en 6vxl Getrag och inget annat..

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=221161
Senast redigerat av JapMax (25 juli 2011)

German Engineering
9 083 Inlägg
25 juli 2011
#4
JapMax skrev:
I M3 E46 sitter en 6vxl Getrag och inget annat..

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=221161

Tack för tipset, då vet jag smile

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
25 juli 2011
#5
Sitter ZF i en massa olika BMW modeller och lådorna finns i många utföranden!

Den "ZF" du menar är säkert den som sitter på 328/M3E36 3.0, en ganska tålig sak. %-petad förstås med 1.00 på femman som de flesta ZF. (Har en liggande om du vill köpa)
Sitter stadig låda på 525 TDS annars, om du vill åka med M20 lut vill säga?
Den ZF som sitter på t.ex vanliga E34 525i med M50 och E36 325i är ingen dålig låda men inte lika stöddig som 328 lådan.

Getrag 260 från M20 maskinerna tål ganska bra med stryk den med, 0.87 på femman så man behöver inte ha så sjukt låg bakaxelutväxling med den!

Detta är ju vad som finns med M20/M40/M50/S50/M52/M54 svep alltså!

Till M30/M10/S36/S38 är det lite sämre utbud. Finns Getrag 260 med M30 svep, M5:ans Getrag 280 är en ganska styktålig historia annars!


Vad du ska åka för maskin är ju upp till var och en. Tycker själv att M20 och M30 är ganska föråldrade maskiner med en inte allt för rolig ventilmekanism. M30 har ju dock mycket slagvolym vilket är ett plus, dock är vikten ett minus!

Bygger själv på en M50 och tycker att 4V teknik och lägre vikt talar till dess fördel, dock mindre cylinder volym om man inte strokar dom.

Vad är effektmålet, vilken bil, budget, användningsområde?


Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
190 Inlägg
26 juli 2011
Trådstartare
#7
Effekt målet ligger runt 400-450 nånsatans. Och motorn ska jag stoppa i en snedruta anglia med rörram.
Användnings område är både strippen och på gatan

Dodge Pioneer (Dart) 1960 318
Vw Golf Vr6 (stötis)

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
26 juli 2011
#8
Oöppnad M50 brukar hänga med i den effektklassen smile
Vill man vara lite safe satsar man på en mindre renovering, cooper-packning och ARP toppbult smile
För 450hk klarar man sig utan smitt på en M50!

Känns ganska meningslöst att bygga ett lätt rörramsbygge och sen tynga ner den med ett bojsänke till M30! I en tung 5-serie gör 50-100kg ingen skillnad men på en racebil är det döden med vikt ju!

MVH


Aufrecht Melcher Großaspach
292 Inlägg
27 juli 2011
#9
En M30 lär knappast vara 50-100kg tyngre än en M50?!, båda har väl gjutjärnsblock?


190 Inlägg
27 juli 2011
Trådstartare
#10
Hade du en låda till salu skicka ett pm hur mycket du ska ha för den!



bumpe skrev:
Sitter ZF i en massa olika BMW modeller och lådorna finns i många utföranden!

Den "ZF" du menar är säkert den som sitter på 328/M3E36 3.0, en ganska tålig sak. %-petad förstås med 1.00 på femman som de flesta ZF. (Har en liggande om du vill köpa)
Sitter stadig låda på 525 TDS annars, om du vill åka med M20 lut vill säga?
Den ZF som sitter på t.ex vanliga E34 525i med M50 och E36 325i är ingen dålig låda men inte lika stöddig som 328 lådan.

Getrag 260 från M20 maskinerna tål ganska bra med stryk den med, 0.87 på femman så man behöver inte ha så sjukt låg bakaxelutväxling med den!

Detta är ju vad som finns med M20/M40/M50/S50/M52/M54 svep alltså!

Till M30/M10/S36/S38 är det lite sämre utbud. Finns Getrag 260 med M30 svep, M5:ans Getrag 280 är en ganska styktålig historia annars!


Vad du ska åka för maskin är ju upp till var och en. Tycker själv att M20 och M30 är ganska föråldrade maskiner med en inte allt för rolig ventilmekanism. M30 har ju dock mycket slagvolym vilket är ett plus, dock är vikten ett minus!

Bygger själv på en M50 och tycker att 4V teknik och lägre vikt talar till dess fördel, dock mindre cylinder volym om man inte strokar dom.

Vad är effektmålet, vilken bil, budget, användningsområde?

Dodge Pioneer (Dart) 1960 318
Vw Golf Vr6 (stötis)

8 250 Inlägg
27 juli 2011
#11
93T skrev:
En M30 lär knappast vara 50-100kg tyngre än en M50?!, båda har väl gjutjärnsblock?

M50 finns både i aluminium och gjutgods.


Aufrecht Melcher Großaspach
292 Inlägg
27 juli 2011
#12
Ok, men ett alublock lär ju knappast palla 450 oöppnad?


190 Inlägg
27 juli 2011
Trådstartare
#13
Hade en fundering vad är skillnaden på m50b20 och m50b25 förutom volymen krävs det mycket mer å kräma ur en m5020 400-450hk

Dodge Pioneer (Dart) 1960 318
Vw Golf Vr6 (stötis)

Koenigsegg Automotive
481 Inlägg
Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
27 juli 2011
#15
93T skrev:
En M30 lär knappast vara 50-100kg tyngre än en M50?!, båda har väl gjutjärnsblock?

Båda har gjutgärnsblock men en M30 är en ganska stor pjäs. Sen väger kringutrustningen på den mer med! Allt är större!

Hade alla dagar valt en M50 före en M30!

Marlboroman skrev:
93T skrev:
En M30 lär knappast vara 50-100kg tyngre än en M50?!, båda har väl gjutjärnsblock?

M50 finns både i aluminium och gjutgods.

Fast den heter M52 eller M54 om den bytt material, dock så passar innehållen bra emellan dem. Typ stroka en M50B25 till 3.0 går om man lånar saker från de sämre blocken!


601 Inlägg
27 juli 2011
#16
bumpe skrev:
Oöppnad M50 brukar hänga med i den effektklassen smile
Vill man vara lite safe satsar man på en mindre renovering, cooper-packning och ARP toppbult smile
För 450hk klarar man sig utan smitt på en M50!

Känns ganska meningslöst att bygga ett lätt rörramsbygge och sen tynga ner den med ett bojsänke till M30! I en tung 5-serie gör 50-100kg ingen skillnad men på en racebil är det döden med vikt ju!

MVH

Sen brukar vanosstakar samt icke vanoskolvar vara fint att sätta i när man ändå har motorn utanför bilen smile

Aufrecht Melcher Großaspach
292 Inlägg
27 juli 2011
#17
bumpe skrev:
93T skrev:
En M30 lär knappast vara 50-100kg tyngre än en M50?!, båda har väl gjutjärnsblock?

Båda har gjutgärnsblock men en M30 är en ganska stor pjäs. Sen väger kringutrustningen på den mer med! Allt är större!

Hade alla dagar valt en M50 före en M30!

Jag säger inte att en 12V skulle vara bättre än M50.n men det lär ju knappast skilja så mycket i vikt som du säger.

Gällande kringutrustning bör det största som skiljer vara insugen, alu på M30 och plast på M50, men det lär ju inte vara i närheten av 50-100kg, speciellt då en M30-topp består av rätt mycket mindre material än en 24V


Aufrecht Melcher Großaspach
292 Inlägg
27 juli 2011
#18
Hittade denna länk http://www.bimmerforums.com/engine_faq.php

M30 väger 143kg
M50 136kg

Det skiljer 7kg, alltså knappast en avgörande faktor.


12 086 Inlägg
27 juli 2011
#19
Marlboroman skrev:
93T skrev:
En M30 lär knappast vara 50-100kg tyngre än en M50?!, båda har väl gjutjärnsblock?

M50 finns både i aluminium och gjutgods.

Nej? M52 heter alumotorn.

12 086 Inlägg
27 juli 2011
#20
Pedaal skrev:
bumpe skrev:
Oöppnad M50 brukar hänga med i den effektklassen smile
Vill man vara lite safe satsar man på en mindre renovering, cooper-packning och ARP toppbult smile
För 450hk klarar man sig utan smitt på en M50!

Känns ganska meningslöst att bygga ett lätt rörramsbygge och sen tynga ner den med ett bojsänke till M30! I en tung 5-serie gör 50-100kg ingen skillnad men på en racebil är det döden med vikt ju!

MVH

Sen brukar vanosstakar samt icke vanoskolvar vara fint att sätta i när man ändå har motorn utanför bilen smile

Då har du ventilsallad innan du hinner släppa nyckeln.
Tvärt om däremot är vanligt vid turbokonvertering.


Sök