bumpe skrev:
Sitter ZF i en massa olika BMW modeller och lådorna finns i många utföranden!
Den "ZF" du menar är säkert den som sitter på 328/M3E36 3.0, en ganska tålig sak. %-petad förstås med 1.00 på femman som de flesta ZF. (Har en liggande om du vill köpa)
Sitter stadig låda på 525 TDS annars, om du vill åka med M20 lut vill säga?
Den ZF som sitter på t.ex vanliga E34 525i med M50 och E36 325i är ingen dålig låda men inte lika stöddig som 328 lådan.
Getrag 260 från M20 maskinerna tål ganska bra med stryk den med, 0.87 på femman så man behöver inte ha så sjukt låg bakaxelutväxling med den!
Detta är ju vad som finns med M20/M40/M50/S50/M52/M54 svep alltså!
Till M30/M10/S36/S38 är det lite sämre utbud. Finns Getrag 260 med M30 svep, M5:ans Getrag 280 är en ganska styktålig historia annars!
Vad du ska åka för maskin är ju upp till var och en. Tycker själv att M20 och M30 är ganska föråldrade maskiner med en inte allt för rolig ventilmekanism. M30 har ju dock mycket slagvolym vilket är ett plus, dock är vikten ett minus!
Bygger själv på en M50 och tycker att 4V teknik och lägre vikt talar till dess fördel, dock mindre cylinder volym om man inte strokar dom.
Vad är effektmålet, vilken bil, budget, användningsområde?