Bullet--- skrev:
tobbe456 skrev:
Äh, köp en C30 T5 och lägg lite pengar på chip osv... 258hk för runt 7000:- och lägg på en 5-6000:- för runt 280hk.
Jävlig kul för pengarna
jag är helsåld! (snittar ~0.9 på 98okt med mycke stadskörning)
Han skrev höga hästar per liter ratio
...dvs en 2,5 liters turbomotor på 220 hk är inte precis imponerande siffror
88hk per liter
Jag lutar faktiskt lite åt "Tobbe456´s" håll, jag har full koll på vad en CL65 är och går för men den tycker inte den är någon sportbil utan istället en oansvarigt stark glidarbil. Det du verkar söka nu är däremot en sportbil, men kommer du verkligen stå ut med en sådan efter att ha kört 65 AMG?
Du byter från en enormt bekväm men samtidigt väldigt kompetent lyxbil, och så skall du stå ut med en liten obekväm sportig bil med en högvarvig/sportig motor som kommer upplevas som klen i alla lägen jämfört med en CL65 utom när du piskar den.
Tobbe456 tipsade däremot om en lite modernare bil, jag vill göra samma sak men tycker även en C30 är lite fel. Jag hade istället köpt en BMW 535d om jag vore dig, jodå du läser rätt; En dieselbil!
Jag tror inte det blir så fel som det först känns, precis som din gamla Mercedes så är en 5-serie kompetent om inte ännu roligare när vägen svänger och även om motorerna inte går att jämföra så upplevs dubbelturbosexan i denna bil som en enormt stark maskin. En 535d är alltså lite utav samma glidarbil med dold kompetens som din Mercedes var, men skillnaden att en 535d inte dricker i närheten av 1L/mil ens om du buskör den.
Istället för en obekväm sportbil får du alltså en modern, bekväm, praktisk och säker glidare igen. Du får stå ut med dieselljudet, jag tycker egentligen inte om dieselmotorer och hatar detta ljud, men provkör denna BMW så tror jag att du kommer tycka att det är något du kan stå ut med!