2771
Sök

Köpråd V70N! Köpa v70 prompt nej?

48 Inlägg
29 juli 2011
Trådstartare
#1
Hej på er. Då vi väntar knodd och fått ihop lite cash tänkte vi skaffa oss ny kärra. Har kollat en del på v70n 00 - 02 som vi båda fastnat på ganska hårt. Har tom hittat en som lockar till köp! MEN jag har en bra kontakt som brukar hjälpa mig med mina gamla bilar och han har även jobbat på 2 stora märkesverkstäder, så han torde ju veta sina saker! Han då iallafall, avrådde mig stenhårt från att skaffa v70 och nämnde detta med oljeläckaget mellan motor/låda. Är detta verkligen skäl nog att skippa denna modell helt o hållet? Om detta fel inte är där vid köp, ska man behöva köra runt och vara orolig för det? Han nämnde också att det är VÄLDIGT vanligt och att om inget är gjort åt detta tidigare är det bara en tidsfråga innan de slår till.. Så vågar man skaffa en vad som låter som en tickande bomb eller har han kanske överdrivit detta för mig? Det vi annars kollat på är a4 avant 1,8t, e46 320/325 touring eller e39 325t. men just v70 lockar pga sin interiör, utrymme och komfort. Upplys mig lite fort nu gewda vänner!

Mvh

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
29 juli 2011
#2
Uppenbarligen rullar det en jävla massa v70´s på vägarna ifrån de årsmodeller du pratar om, så att det skulle vara en katastrof tror jag så mycket jag vill på.

Min polare plockade ut en ny v70n 2002, den har han kört i runda slängar 30000 mil utan något läck mellan motor och låda.

Annars så rekomenderar jag verkligen E39 Touring, MASSOR med utrymme, en helt tyst bil och en kvalitetskänsla som kanske inte slår de allra nyaste bilarna, men är garanterat ohotad mellan 96-2007

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

4 637 Inlägg
29 juli 2011
#3
Väldigt många V70 på Blocket har bytt växellåda. Någan hade visst bara rullat 8 000 mil. Volvo...
Senast redigerat av Navkapsel (29 juli 2011)

Hobby Fotograf
650 Inlägg
29 juli 2011
#4
Du kan vara lung, det är absolut inte ett VÄLDIGT vanligt problem. Se bara till att du köper en bil med god service historik och en som helst inte har gått korta turer med mycket kallstarter så kommer du nog klara dig om du inte har extrem otur. I övrigt är det en mycket komfortabel bil med mycket lastutrymme och hög säkerhet.

Mvh Joakim


4 637 Inlägg
29 juli 2011
#5
ProXem skrev:
Du kan vara lung, det är absolut inte ett VÄLDIGT vanligt problem. Se bara till att du köper en bil med god service historik och en som helst inte har gått korta turer med mycket kallstarter så kommer du nog klara dig om du inte har extrem otur. I övrigt är det en mycket komfortabel bil med mycket lastutrymme och hög säkerhet.

Mvh Joakim

Japp, ordet väldigt var överdrivet av mig. Felet förekommer dock...

6 630 Inlägg
29 juli 2011
#6
Kärvande/Elfel i gasspjället och läckage mellan motor och växellåda är vanliga fel på V70s

De/Dem

Saab 9-3 bioPOWER
463 Inlägg
29 juli 2011
#7
Har faktiskt aldrig hört talas om detta problemet... d.v.s knappast något vanligt problem som man varna folk för.. visst det finns dom bilar som läcker, men är ju bara en bråkdel... hörde med mina vänner som alla jobbar på olika sorters bilverkstäder och dom rekomenderade mig att köpa v70... (detta anledningen till att det blev en v70 först och inte en 9-3:a som jag har nu). 2 av dom vännerna har även köpt v70n också...  vet däremot att xc70 kan vara fuckade upp till 04 eller 05 då den nya fyrhjulsdriften kom...   Ska jag vara ärlig så är 9-3:an sjukt skön att köra, MEN skulle lätt gå tillbaks till v70n om jag fick chansen igen... sitter som en kung i v70. dock känns den lite större och klumpigare, men 9-3:an är ju liten också.... Så med allt detta flumskrivande så här på morgonen säger jag bara: KÖP VOLVO!  Visst BMW är fina, men har du kollat försäkring m.m.  och Audi A4 har ju världens sämsta framvagn.. smile Volvo rullar ju som alla vet sjukt långt, så kolla dig inte blind på milantalet, utan kolla skicket och servicen på bilen istället.. sett riktigt skräckexemplar på detta....

Here's my key
Philosophy
A freak like me
Just needs infinity

s0l0m0n
29 juli 2011
#8
hiawatha skrev:
Hej på er. Då vi väntar knodd och fått ihop lite cash tänkte vi skaffa oss ny kärra. Har kollat en del på v70n 00 - 02 som vi båda fastnat på ganska hårt. Har tom hittat en som lockar till köp! MEN jag har en bra kontakt som brukar hjälpa mig med mina gamla bilar och han har även jobbat på 2 stora märkesverkstäder, så han torde ju veta sina saker! Han då iallafall, avrådde mig stenhårt från att skaffa v70 och nämnde detta med oljeläckaget mellan motor/låda. Är detta verkligen skäl nog att skippa denna modell helt o hållet? Om detta fel inte är där vid köp, ska man behöva köra runt och vara orolig för det? Han nämnde också att det är VÄLDIGT vanligt och att om inget är gjort åt detta tidigare är det bara en tidsfråga innan de slår till.. Så vågar man skaffa en vad som låter som en tickande bomb eller har han kanske överdrivit detta för mig? Det vi annars kollat på är a4 avant 1,8t, e46 320/325 touring eller e39 325t. men just v70 lockar pga sin interiör, utrymme och komfort. Upplys mig lite fort nu gewda vänner!

Mvh

Kan ta farsans som exempel. en V70n -02 som han haft sen -03. Gått ca 26,000 mil och enda problem han haft med den är bromsskivorna bak (anledning okänd för mig), och nu börjar en bussning i framvagnen ge sig som ska bytas inom kort. Servicen är skött och bilen har fått helrekond 1gång/år. Den känns som ny fortfarande, en jävla kvalité enligt mig. Komforten är riktigt bra för prislappen, och utrymmet är helt ok!

Skit i audi , du vet väl vilken hög till bil din nuvarande audi är wink och hoppa över BMW (ekonomsikt ohållbart pga försäkringen på unga).

Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
29 juli 2011
#9
packbox problemet var betydligt mycket större på 850 än på dom nyare 5:orna
men är inget man behöver oroa sig för

knappast så att det är omöjligt att byta den och byter man den när kopplingen ger upp så kommer det aldrig bli ett problem

kopplingar slits oavsätt bilmodell

men volvon är inte helt oförstörsbar saker som ger sig är hjulager och styrleder
hjulagrena är ett problem på dessa men samma där alla modeller på marknaden har problem med hjulagrena något som inte fanns för 20år har helt plötsligen blivit ett problem


en väldigt posetiv grej är att kamremsbytet inte är dyrt på dessa
och VÄLDIGT lätt att göra själv oxå

Kör fort så hinner inget hända...

Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
29 juli 2011
#10
tycker att volvo och bmw står ganska långt ifrån varandra
men båda bilarna har sina för och nackdelar

men tror inte att en bmw är billigare att äga
fördelen med att åka svenson bil är att alla kan meka dom

skulle inte välja något sämre än 2.5 när det gäller bmw
tror att en v70 2.4t kommer kännas ganska mycket rappare än bmw 2liter motor som känns ganska ansträngd det lilla jag kört den
medans 2.4t faktist är helt okej i svenson mått även om inte det heller är en raket

men kollar du på volvos sugmaskiner så välj bmw istället för sugmotorerna är helt stendöda och tråkiga
men väljer du endå en volvo med sugmotor välj 140hk då det är samma motor som 170hk men nedtrimmad men går att uppgradera så det blir billigare på alla sätt att välja sniken och chippa till 188hk eller vad chip firmorna anger

Kör fort så hinner inget hända...

48 Inlägg
29 juli 2011
Trådstartare
#11
V70 med sugmotor står inte alls på tavlan.. Och ngn bmw turbo blir det ju inte heller såklart! Tror däremot inte att man behöver ha ut alls samma effekt ur en bmw för att ha lika kul.

Muttley
29 juli 2011
#12
köper du en bil som är väl omhändertagen så behöver du helt enkelt inte oroa dig. Och då är de bättre de har gått några mil istället så att slitdelar som är dyra har bytts ut.

Entreprenör
1 286 Inlägg
29 juli 2011
#13
Även V70's som varit pedant-skötta har råkat ut för både rasade automatlådor, skrotade toppar och läckage mellan motor och låda. Lägg därtill även handbroms-backs-problemet som kostar 10-12 000 att laga och kan hända när som helst utan förvarning. Handbromsbackarna släpper i limmet från "hållaren" och slår sönder hela hjulnavet, bromssköldar, hjullager osv osv.

// Niklas Johansson

dARKiE
5 031 Inlägg
29 juli 2011
#14
trist att man hitta denna tråden.

Jag själv som trodde jag hade hittat efterföljaren till alpinan.
Nu blir man ju bara rädd när man läser detta..

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade

Scania Euro 6 Trucker
219 Inlägg
29 juli 2011
#15
Ska man hålla på så kan man lika bra skita i att köpa bil, kvittar va du köper så kan du få problem endå ju! Varken Audi eller Bmw kan skryta med att deras skulle hålla bättre

Laddtryck är beroende framkallande, speciellt i en 16liters Turbo diesel V8;)

Entreprenör
1 286 Inlägg
29 juli 2011
#16
Bjork_Pagen skrev:
Varken Audi eller Bmw kan skryta med att deras skulle hålla bättre

Jo, faktiskt.

// Niklas Johansson

s0l0m0n
29 juli 2011
#17
NiKeMaN skrev:
Bjork_Pagen skrev:
Varken Audi eller Bmw kan skryta med att deras skulle hålla bättre

Jo, faktiskt.

Har ju hört lika mycket skrönor om att BMW och Audi skulle vara skit, som man hört att volvo ska vara det.. Är nog hugget som stucket faktiskt.

Av egen erfarenhet så tycker jag V70n är helt OK. Sen om det varit tur eller inte skiter jag faktiskt i, för den funkar lika bra nu som för 26,000mil sedan.

2 763 Inlägg
29 juli 2011
#18
Tycker att några överdriver jäkligt mycket när det gäller V70 här faktiskt! mad Rasade automatlådor brukar väl vara runt 30K-sträcket men är väl mest vanligt på taxibilar och så vad jag vet. Sen handbromsbacks-prolemet har jag aldrig hört talats om innan! Nejdu, jag tycker du ska satsa på V70, hitta dock en som är servad enligt bok och som är välskött!

Lycka till med köpet!

Mvh Christoffer

Volvo - For Life

140 Inlägg
29 juli 2011
#19
BOLIN_ skrev:
Tycker att några överdriver jäkligt mycket när det gäller V70 här faktiskt! mad Rasade automatlådor brukar väl vara runt 30K-sträcket men är väl mest vanligt på taxibilar och så vad jag vet. Sen handbromsbacks-prolemet har jag aldrig hört talats om innan! Nejdu, jag tycker du ska satsa på V70, hitta dock en som är servad enligt bok och som är välskött!

Lycka till med köpet!

Mvh Christoffer

Det är väldigt vanligt att själva bromsbandet släpper från backen. Oftast ligger dmo bara kvar i skivan å åker med runt utan några problem.. det är inte JÄTTEvanligt att dom drar med allt runt (dvs sliter av handbromswire samt den klacken som sitter där, finns dock ett rep. kit för det! så man slipper byta spindel bak)

annars är det gasspjäll som är vanligt på dessa 01-02-03 v70n..

utöver detta är det kanonbilar!

Allt som rör bilen, och lite till.

Entreprenör
1 286 Inlägg
29 juli 2011
#20
BOLIN_ skrev:
Tycker att några överdriver jäkligt mycket när det gäller V70 här faktiskt! mad Rasade automatlådor brukar väl vara runt 30K-sträcket men är väl mest vanligt på taxibilar och så vad jag vet. Sen handbromsbacks-prolemet har jag aldrig hört talats om innan! Nejdu, jag tycker du ska satsa på V70, hitta dock en som är servad enligt bok och som är välskött!

Lycka till med köpet!

Mvh Christoffer

Nej det är inte överdrivet. Jag har själv haft 5st D5or, varav den ena körde jag från 0 till 44 000 mil.
Automatlåde-raset kom redan vid 16000 mil på den. Vet TRE andra V70 Automatare som fått byta lådor innan 20 000 mil sträcket också.

Handbromsbacksproblemet (puuh långt ord) är fakta. När jag kontaktade skroten för att köpa delar och började berätta vad jag behövde så sa han "ahaa har bromsbacken släppt?" och jag har även varit i kontakt med flertalet volvo-mekar som hävdar att det är mycket vanligt. Så nej, det är inget påhittat skit.

Lägg sedan till alla problem med gasspjäll och på dieseln virvelspjäll.....
Att bilarna äter stag i framvagnen är en annan kul grej med V70.

// Niklas Johansson


Sök