2882
Sök

Projekt 500whp, RB25DET, Nissan Skyline R33-GTS --->

Total genomgång av motorn samt lite div uppgraderingar för att nå 500 driftsäkra hjulhästar. Plus att det blir lite x-tra bling under huven ;)

377 714 Visningar
Uppdaterades senast 23 februari 2014
922 Inlägg
2 december 2011
#121
Johan_e2 skrev:
lill3bror skrev:
http://justjap.com/store/product.php?productid=16753

Hittar tyvärr ingen bättre guide till hur vissa har byggt om. Men denna är ju en modell att titta på när man bygger om

Tror dom flesta bygger boxat faktiskt, jag byggde ut mitt tråg i båge eller vad man ska kalla det så den följer trågets form



http://www1.garaget.org/gallery/images/ … a2d5f9.jpg

Jo precis men man vill juh  ha så det är breddat åt båda hållen och minst 1liter volym
Så det verkligen ger nytt

sponsor
www.Speeding.nu performance parts
www.vianor.se Vianor Borås

1 397 Inlägg
2 december 2011
#122
Funkar de bra att svetsa i tråget? tänkte så inte "flänsen" tappar formen


1 105 Inlägg
2 december 2011
Trådstartare
#123
lill3bror skrev:
Funkar de bra att svetsa i tråget? tänkte så inte "flänsen" tappar formen

Du menar att det skulle vrida sig? Det var inte ett problem för mig iaf, sitter platt och fint mot blocket ännu.

Rice, Rice Baby!
Projekt Skyline R33 RB25det renovering/uppgradering
--> Projekt-tråden <--

1 105 Inlägg
2 december 2011
Trådstartare
#124
ThomasNyqvist skrev:
Johan_e2 skrev:
lill3bror skrev:
http://justjap.com/store/product.php?productid=16753

Hittar tyvärr ingen bättre guide till hur vissa har byggt om. Men denna är ju en modell att titta på när man bygger om

Tror dom flesta bygger boxat faktiskt, jag byggde ut mitt tråg i båge eller vad man ska kalla det så den följer trågets form



http://www1.garaget.org/gallery/images/ … a2d5f9.jpg

Jo precis men man vill juh  ha så det är breddat åt båda hållen och minst 1liter volym
Så det verkligen ger nytt

Mitt tråg vart ganska exakt 1l större med breddningen, borde räcka gott och väl när oljekylen kommer på och ökar på lite

Rice, Rice Baby!
Projekt Skyline R33 RB25det renovering/uppgradering
--> Projekt-tråden <--

922 Inlägg
3 december 2011
#125
Har du svetsat bafflar i med det ska va viktigt med

sponsor
www.Speeding.nu performance parts
www.vianor.se Vianor Borås

1 105 Inlägg
3 december 2011
Trådstartare
#126
ThomasNyqvist skrev:
Har du svetsat bafflar i med det ska va viktigt med

Nej, tack vare att det är så pass liten utökning och att det är så brant lutning på plåten så ska det inte behövas. Hade jag däremot boxat så hade jag behövt bafflar och fångluckor

Rice, Rice Baby!
Projekt Skyline R33 RB25det renovering/uppgradering
--> Projekt-tråden <--

1 105 Inlägg
5 december 2011
Trådstartare
#127
Så ja, grenrörspackningen hemma så nu blir det å matchporta grenröret mot avgaskanalerna.

https://www1.garaget.org/gallery/images/11/10531/10531-eccc3718cc33230d606e66b30e72560e.jpg


Nypumpen Aeromotive Stealth 340

https://www1.garaget.org/gallery/images/11/10531/10531-034cc0952646e2bafa55851b2c9f47ef.jpg

Rice, Rice Baby!
Projekt Skyline R33 RB25det renovering/uppgradering
--> Projekt-tråden <--

1 105 Inlägg
5 december 2011
Trådstartare
#129
lill3bror skrev:
vackert smile

Haha! Vackert vet jag inte men alltid trevligt med lite nya prylar big_smile

Rice, Rice Baby!
Projekt Skyline R33 RB25det renovering/uppgradering
--> Projekt-tråden <--

1 397 Inlägg
5 december 2011
#130
prestanda delar är alltid vackert big_smile


Mr. Tuning e handel
75 Inlägg
5 december 2011
#131
Riktigt trevligt projekt=)
Kan berätta att jag också fixade oljeproblemet efter konstens alla regler men det räckte tyvärr inte.
1 1,2mm restriktor (juns är 1,4mm + pluggade ena hålet (precis som ditt diagram visar)
2 1/2 slang från toppen ner i botten delen som extra dränering.

Sen mappade jag bilen inga problem under mappning i bänk.
Provade sedan på gata = olja över allt=(

3 Provade att ta bort väggen i fram kant utav ventilkåpan, den till skvalp plåten är ju endast öppet i bakkant  (så att oljan inte ska kunna samlas uppe i vevhus ventilationen.
Kan säga att det blev mycket bättre men när man varvar ut ett par växlar så kommer det ändå lite olja i catchtanken.

Har sett att Nittos restriktorer endast är 1,1mm.
En liten tanke ställare=)
Kan även tillägga att jag har en JUN pump och den pumpar förvisso lite mer än en N1 pump.




Så ser min ut under huven:

https://www1.garaget.org/archive/39/38315/124077/124077-2572078.jpg


1 105 Inlägg
5 december 2011
Trådstartare
#132
jansson200 skrev:
Riktigt trevligt projekt=)
Kan berätta att jag också fixade oljeproblemet efter konstens alla regler men det räckte tyvärr inte.
1 1,2mm restriktor (juns är 1,4mm + pluggade ena hålet (precis som ditt diagram visar)
2 1/2 slang från toppen ner i botten delen som extra dränering.

Sen mappade jag bilen inga problem under mappning i bänk.
Provade sedan på gata = olja över allt=(

3 Provade att ta bort väggen i fram kant utav ventilkåpan, den till skvalp plåten är ju endast öppet i bakkant  (så att oljan inte ska kunna samlas uppe i vevhus ventilationen.
Kan säga att det blev mycket bättre men när man varvar ut ett par växlar så kommer det ändå lite olja i catchtanken.

Har sett att Nittos restriktorer endast är 1,1mm.
En liten tanke ställare=)
Kan även tillägga att jag har en JUN pump och den pumpar förvisso lite mer än en N1 pump.




Så ser min ut under huven:

http://www1.garaget.org/archive/39/38315/124077/124077-2572078.jpg

Har du nån bild på ventilkåpan så man ser vad du tagit bort? Motorn ser riktigt nice ut! Är tacksam för alla tips jag kan få för att slippa oljeproblemen

Rice, Rice Baby!
Projekt Skyline R33 RB25det renovering/uppgradering
--> Projekt-tråden <--

1 105 Inlägg
5 december 2011
Trådstartare
#133
Lagt en beställning på Nitto restriktor nu och ska kika på ventilkåporna om det går att modda dom på något vis

Rice, Rice Baby!
Projekt Skyline R33 RB25det renovering/uppgradering
--> Projekt-tråden <--

1 397 Inlägg
5 december 2011
#134
Finns ju inget i ventilkåporna?! :S


1 105 Inlägg
5 december 2011
Trådstartare
#135
Jooo, jag har kikat runt lite och det finns många varianter på "bafflar" i kåporna. Slänger upp nån bild senare

Rice, Rice Baby!
Projekt Skyline R33 RB25det renovering/uppgradering
--> Projekt-tråden <--

1 105 Inlägg
5 december 2011
Trådstartare
#136
Hittade dessa till RB26det, funderar på om det går att passa in dom i kåporna på RB25det? Ska maila lite med dom som säljer grejerna och höra vad dom säger

https://www1.garaget.org/gallery/images/11/10531/10531-9de515df3d9cbefc7a26ffe2e4715ffd.jpg

Rice, Rice Baby!
Projekt Skyline R33 RB25det renovering/uppgradering
--> Projekt-tråden <--

Mr. Tuning e handel
75 Inlägg
5 december 2011
#137
Vet en som provade några liknande insatser i sin gtr men med dåligt resultat.
Det var för visso endast en rak plåt utan fördjupning som på dessa. (men hade hålen som på denna)
Intressant och höra om dom går att modda till  rb25=)
Senast redigerat av jansson200 (5 december 2011)


1 105 Inlägg
6 december 2011
Trådstartare
#138
Dom här bafflarna är 3-vägsbafflar, har kikat på lite forum och det jag hittat är bara positivt än så länge.
Så ser dom ut i "genomskärning", ser ganska vettigt ut.


https://www1.garaget.org/gallery/images/11/10531/10531-032b22ee8741689ff51c16e79b28340e.jpg

jansson200 skrev:
Vet en som provade några liknande insatser i sin gtr men med dåligt resultat.
Det var för visso endast en rak plåt utan fördjupning som på dessa. (men hade hålen som på denna)
Intressant och höra om dom går att modda till  rb25=)

Rice, Rice Baby!
Projekt Skyline R33 RB25det renovering/uppgradering
--> Projekt-tråden <--

1 397 Inlägg
6 december 2011
#139
Så dessa bafflar är alltså till för att slippa olja i catchtanken? Varför inte bara göra en liten retur från catchtanken ner i tråget då?

Problemet vi har är ju att det är för mycket olja uppe i toppen och inte för mycket olja i vevhusventilationen. Eller har jag fått allt om bakfoten?


1 105 Inlägg
6 december 2011
Trådstartare
#140
lill3bror skrev:
Så dessa bafflar är alltså till för att slippa olja i catchtanken? Varför inte bara göra en liten retur från catchtanken ner i tråget då?

Problemet vi har är ju att det är för mycket olja uppe i toppen och inte för mycket olja i vevhusventilationen. Eller har jag fått allt om bakfoten?

Det är till för att motorn skall kunna andas genom vehusventilationen utan att få olja i strupen så att säga smile
Det går säkert att göra som du säger med en retur ifrån catchtanken men med rätt ventilation så ska du inte behöva få in massa olja där utan den stannar i motorn där den hör hemma. Därav dessa bafflar.
Senast redigerat av Johan_e2 (6 december 2011)

Rice, Rice Baby!
Projekt Skyline R33 RB25det renovering/uppgradering
--> Projekt-tråden <--


Sök