3322
Sök

TurboLundins 760 Turbo - goes 1jz driftcar

Ett projekt som dragit ut på tiden men hoppas på nytändning med motorbytet! Kommer köra med en 1JZ VVT-I motor, blir maxxecu, bmw låda m.m. m.m. Kommer förhoppningsvis kunna ses driftande på en bana nära dig i sommar ;)

253 072 Visningar
Uppdaterades senast 21 december 2015
Hörs och syns man inte finns man inte heller :/
640 Inlägg
31 januari 2013
#321
TurboLundin skrev:
ironscull skrev:
Åååå Blir väll inte mer sugen på att fixa med min skyskrapa höga 945 tongue Läst alla 16 sidor å blir bara mer sugen på att greja men har man inte riktigt garage å ekonomi så blir det låååånga uppehåll sad .
Sjuk bra jobbat mycket avensjuk big_smile  Mvh Kim

Tack tack tack, kul att du kikat igenom allt big_smile
Så är det, bilar kostar pengar! Men får ta det när ekonomin tillåter!
Tack åter igen big_smile MVH Simon

Jo det är ju det man får köra efter big_smile

Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga.
Don't Drink and Drive det dör för många på vägarna gör som mig visa att du bryr dig :)

Bilbyggare
39 Inlägg
31 januari 2013
#322
Okej tänkte på bilden där du hade fälgen så långt upp i hjulhuset. Finns inte någon teknisk möjlighet till en så låg 740/940 med bibehållen fjädringsväg smile

Många köper coilover och skruvar ner dom i botten. Livsfarligt om dom bara har justering höjdmässigt på fjädern.
En coilover/stötdämpare som blockar på infjädring eller utfjädring är inget bra för säkerheten.

är du med ?

TurboLundin skrev:
shorty skrev:
Vad kör du med för coilover  ?

Inga^^ Men beställt från myranes så borde komma nästa vecka smile

varför köra nytt när man kan köra 740
Sponsor: Swedbank

764 Inlägg
31 januari 2013
Trådstartare
#323
shorty skrev:
Okej tänkte på bilden där du hade fälgen så långt upp i hjulhuset. Finns inte någon teknisk möjlighet till en så låg 740/940 med bibehållen fjädringsväg smile

Många köper coilover och skruvar ner dom i botten. Livsfarligt om dom bara har justering höjdmässigt på fjädern.
En coilover/stötdämpare som blockar på infjädring eller utfjädring är inget bra för säkerheten.

är du med ?

TurboLundin skrev:
shorty skrev:
Vad kör du med för coilover  ?

Inga^^ Men beställt från myranes så borde komma nästa vecka smile


Jag är med tror jag!
Den kommer inte skruvas ner i botten, den är ju byggd för att köras riktigt lågt smile
Sen är det garanterat säkrare än genomslagsgummit wink


Bilbyggare
39 Inlägg
31 januari 2013
#324
vilken ridehight är dom byggda för då ? När jag ställde samma fråga till många tillverkare var det bara 1 som verkligen fattar vad det handlar om  = sellholm

TurboLundin skrev:
shorty skrev:
Okej tänkte på bilden där du hade fälgen så långt upp i hjulhuset. Finns inte någon teknisk möjlighet till en så låg 740/940 med bibehållen fjädringsväg smile

Många köper coilover och skruvar ner dom i botten. Livsfarligt om dom bara har justering höjdmässigt på fjädern.
En coilover/stötdämpare som blockar på infjädring eller utfjädring är inget bra för säkerheten.

är du med ?

TurboLundin skrev:

Inga^^ Men beställt från myranes så borde komma nästa vecka smile


Jag är med tror jag!
Den kommer inte skruvas ner i botten, den är ju byggd för att köras riktigt lågt smile
Sen är det garanterat säkrare än genomslagsgummit wink

varför köra nytt när man kan köra 740
Sponsor: Swedbank

Bilbyggare
39 Inlägg
31 januari 2013
#325
Vad blir det för lösning bak ?

i min första version av min 740 så körde jag med original bärarmar bak och specialbeställda coilover från sellholm. Dessa satt på original placering.

Men det fanns 2 problem där med. Det första är att för att få bilen låg bak behövs givetvis en kort coilover. Detta resulterar i att man bara får en fjädringsväg på 60 mm totalt in/ut. Så för att inte blocka coilovern så fick jag köra väldigt hårda fjädrar. Sen så finns ett problem till när man kör stelbakaxel med original bärarmar. När du sänker bilen mycket så kommer bärarmarna gå i rambenen vilket leder till en mekanisk låsning i chassit.

Så vart vill jag komma ? jag har byggt på min bil i 5 år och åker nu med total ombyggd bakvagn och framvagn och kan ändå inte åka så lågt som många skulle vilja.

Man kan göra som dom flesta gör och sänka skiten så det ser bra ut, men sen att dom studsar fram är i mina ögon idiotiskt och livsfarligt.

Lite tips från en som testat den hårda vägen smile

varför köra nytt när man kan köra 740
Sponsor: Swedbank

764 Inlägg
1 februari 2013
Trådstartare
#326
shorty skrev:
vilken ridehight är dom byggda för då ? När jag ställde samma fråga till många tillverkare var det bara 1 som verkligen fattar vad det handlar om  = sellholm

shorty skrev:
Vad blir det för lösning bak ?

i min första version av min 740 så körde jag med original bärarmar bak och specialbeställda coilover från sellholm. Dessa satt på original placering.

Men det fanns 2 problem där med. Det första är att för att få bilen låg bak behövs givetvis en kort coilover. Detta resulterar i att man bara får en fjädringsväg på 60 mm totalt in/ut. Så för att inte blocka coilovern så fick jag köra väldigt hårda fjädrar. Sen så finns ett problem till när man kör stelbakaxel med original bärarmar. När du sänker bilen mycket så kommer bärarmarna gå i rambenen vilket leder till en mekanisk låsning i chassit.

Så vart vill jag komma ? jag har byggt på min bil i 5 år och åker nu med total ombyggd bakvagn och framvagn och kan ändå inte åka så lågt som många skulle vilja.

Man kan göra som dom flesta gör och sänka skiten så det ser bra ut, men sen att dom studsar fram är i mina ögon idiotiskt och livsfarligt.

Lite tips från en som testat den hårda vägen smile

Ja sellholm bygger ju efter beställning, då kan man ju få dem precis som man vill ha dem!
Men det kostar ju såklart därefter.

Blir myranes coilovers där med smile

Jag förstår och respekterar din erfarenhet! Men detta är en gatbil, används varje dag smile
Jag behöver inte ha race optimerade grejer & att bilen kommer studsa har jag redan räknat med wink
Det återstår såklart att se hur allt blir vid montering och körning, tror jag kommer bli nöjd iallafall!


Just livin' life - VIP Style
315 Inlägg
1 februari 2013
#327
Shorty - Medans du värkar veta vad du snackar om är det absolut inga problem med höjdställbara coilisar att vara skruvade i botten om du vill åka lågt. Kanske är studigt osv, men fan så mycket bekvämare än att åka fjädringslöst för att i botten finns de fortfarande fjädringsväg om jag inte missminner? Man kör inte en ombyggd 740 för att den är säker, de är för man älskar bilen.

- Jimmy.

Just live life - VIP Style.

764 Inlägg
1 februari 2013
Trådstartare
#328
JM-Racing skrev:
Shorty - Medans du värkar veta vad du snackar om är det absolut inga problem med höjdställbara coilisar att vara skruvade i botten om du vill åka lågt. Kanske är studigt osv, men fan så mycket bekvämare än att åka fjädringslöst för att i botten finns de fortfarande fjädringsväg om jag inte missminner? Man kör inte en ombyggd 740 för att den är säker, de är för man älskar bilen.

- Jimmy.

Haha, that's so true!


Bilbyggare
39 Inlägg
1 februari 2013
#329
hur tänker du nu smile om stötdämparen är i botten redan vid normalkörning så kan den ju inte gå ihop mer ? blir ju samma sak som att ha en stång med en fjäder runt ? hur uppför sig en bil som har den funktionen ? inte fan är det skönt att åka omkring i ?

Hur länge tror du en stötdämpare håller som står i botten ?

Karnse var lite för avancerad diskussionen jag drog igång, Ber om ursäkt:rolleyes:

JM-Racing skrev:
Shorty - Medans du värkar veta vad du snackar om är det absolut inga problem med höjdställbara coilisar att vara skruvade i botten om du vill åka lågt. Kanske är studigt osv, men fan så mycket bekvämare än att åka fjädringslöst för att i botten finns de fortfarande fjädringsväg om jag inte missminner? Man kör inte en ombyggd 740 för att den är säker, de är för man älskar bilen.

- Jimmy.

varför köra nytt när man kan köra 740
Sponsor: Swedbank

Bilbyggare
39 Inlägg
1 februari 2013
#330
det är jag övertygad att du blir. Beror ju som sagt på vad man är ute efter. Jag har min bil på gatan varje kväll på sommar halvåret så jag vill ju kunna använda den även där.

TurboLundin skrev:
shorty skrev:
vilken ridehight är dom byggda för då ? När jag ställde samma fråga till många tillverkare var det bara 1 som verkligen fattar vad det handlar om  = sellholm

shorty skrev:
Vad blir det för lösning bak ?

i min första version av min 740 så körde jag med original bärarmar bak och specialbeställda coilover från sellholm. Dessa satt på original placering.

Men det fanns 2 problem där med. Det första är att för att få bilen låg bak behövs givetvis en kort coilover. Detta resulterar i att man bara får en fjädringsväg på 60 mm totalt in/ut. Så för att inte blocka coilovern så fick jag köra väldigt hårda fjädrar. Sen så finns ett problem till när man kör stelbakaxel med original bärarmar. När du sänker bilen mycket så kommer bärarmarna gå i rambenen vilket leder till en mekanisk låsning i chassit.

Så vart vill jag komma ? jag har byggt på min bil i 5 år och åker nu med total ombyggd bakvagn och framvagn och kan ändå inte åka så lågt som många skulle vilja.

Man kan göra som dom flesta gör och sänka skiten så det ser bra ut, men sen att dom studsar fram är i mina ögon idiotiskt och livsfarligt.

Lite tips från en som testat den hårda vägen smile

Ja sellholm bygger ju efter beställning, då kan man ju få dem precis som man vill ha dem!
Men det kostar ju såklart därefter.

Blir myranes coilovers där med smile

Jag förstår och respekterar din erfarenhet! Men detta är en gatbil, används varje dag smile
Jag behöver inte ha race optimerade grejer & att bilen kommer studsa har jag redan räknat med wink
Det återstår såklart att se hur allt blir vid montering och körning, tror jag kommer bli nöjd iallafall!

varför köra nytt när man kan köra 740
Sponsor: Swedbank

764 Inlägg
1 februari 2013
Trådstartare
#331
Frågorna lär reda ut sig när grejerna trillar in! smile
Det låter härligt smile


764 Inlägg
3 februari 2013
Trådstartare
#332
Idag blev det lite gjort på bilen iallafall, löst en del problem som tidigare funnits! smile

http://i1273.photobucket.com/albums/y415/Simon_Lundin/Kvaumlllsmeck013_zps7a306e76.jpg
Bilen var riktigt trögstartat i somras när den var kall.. visade sig att kabeln till
kallstarts-spridaren hade hoppat loss bara så nu startade den direkt efter några månader stillastående smile
Även fått fart på instrumentbelysningen igen som la av innan avställning tongue

http://i1273.photobucket.com/albums/y415/Simon_Lundin/Kvaumlllsmeck007_zps37ecf8a0.jpg

http://i1273.photobucket.com/albums/y415/Simon_Lundin/Kvaumlllsmeck015_zps43f1c1cd.jpg
Brorsan (lundin-racing) tog itur med skärmkanterna bak! Det tackar vi för smile

http://i1273.photobucket.com/albums/y415/Simon_Lundin/Kvaumlllsmeck020_zps3f41c186.jpg
Lite meckhjälp behövs ibland på kvällskvisten^^

http://i1273.photobucket.com/albums/y415/Simon_Lundin/Kvaumlllsmeck023_zpsd2d8cede.jpg
Kanon blir det! smile

http://i1273.photobucket.com/albums/y415/Simon_Lundin/Kvaumlllsmeck025_zps15602aab.jpg
Fjäderbenen fram borta!

http://i1273.photobucket.com/albums/y415/Simon_Lundin/Kvaumlllsmeck027_zps635d1860.jpg
Nu tar vi kväller, i veckan ska innerskärmarna moddas om lite för mer utrymme!

Kommentera så hörs vi snart igen! big_smile


809 Inlägg
3 februari 2013
#333
TurboLundin skrev:
Idag blev det lite gjort på bilen iallafall, löst en del problem som tidigare funnits! smile

http://i1273.photobucket.com/albums/y41 … 306e76.jpg
Bilen var riktigt trögstartat i somras när den var kall.. visade sig att kabeln till
kallstarts-spridaren hade hoppat loss bara så nu startade den direkt efter några månader stillastående smile
Även fått fart på instrumentbelysningen igen som la av innan avställning tongue

http://i1273.photobucket.com/albums/y41 … ecf8a0.jpg

http://i1273.photobucket.com/albums/y41 … f1c1cd.jpg
Brorsan (lundin-racing) tog itur med skärmkanterna bak! Det tackar vi för smile

http://i1273.photobucket.com/albums/y41 … 41c186.jpg
Lite meckhjälp behövs ibland på kvällskvisten^^

http://i1273.photobucket.com/albums/y41 … d8cede.jpg
Kanon blir det! smile

http://i1273.photobucket.com/albums/y41 … 602aab.jpg
Fjäderbenen fram borta!

http://i1273.photobucket.com/albums/y41 … 5d1860.jpg
Nu tar vi kväller, i veckan ska innerskärmarna moddas om lite för mer utrymme!

Kommentera så hörs vi snart igen! big_smile

http://www.blocket.se/jonkoping/Skarmva … 039659.htm

skulle inte köpt en riktig skärmvals istället? wink ser riktigt bra ut annars! gillar verkligen 760 smile


764 Inlägg
3 februari 2013
Trådstartare
#334
Överskattat med skärmvals!! Polaren använde det på sin,
Odetta blir minst lika bra & jag slipper köpa en skärmvals^^
Tackar smile


87 Inlägg
3 februari 2013
#335
Hoppas du målar på skärmanterna nu annars är dom upprostade inom ett år wink ser snyggt ut annars! smile

volvo de ä grejjer de ; )

1 213 Inlägg
3 februari 2013
#336
Första tanken en stor update då det var 34 inlägg att läsa, så var det bara lite småfix än så länge. wink

När hör en V8, då tänder på alla cylindrar :D
Bmw, Volvo & Jänkare gör livet värt att leva.
Princess of the road.

43 Inlägg
3 februari 2013
#337
Precis skärmvals är bara överskattat! Använde de på min och de blev fan bättre med hammare som jag gjorde först på andra sidan innan jag hittat skärmvals! + att dom har ju inte den bästa kvalitén...helt skrangliga.. smile


10 163 Inlägg
3 februari 2013
#338
Kapa bort kanten istället om den är iväggen gjorde jag bak på 244an fast enbart längstbak där det tog i dårå. smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

764 Inlägg
3 februari 2013
Trådstartare
#339
Jenzzz skrev:
Hoppas du målar på skärmanterna nu annars är dom upprostade inom ett år wink ser snyggt ut annars! smile

Vad tror du om mig?? Att jag ens ska behöva skriva att de ska målas^^
Tack! smile

Lina- skrev:
Första tanken en stor update då det var 34 inlägg att läsa, så var det bara lite småfix än så länge. wink

Ledsen att göra dig besviken!! Men det går ju framåt iallafall smile

Sebbe_Sillman skrev:
Precis skärmvals är bara överskattat! Använde de på min och de blev fan bättre med hammare som jag gjorde först på andra sidan innan jag hittat skärmvals! + att dom har ju inte den bästa kvalitén...helt skrangliga.. smile

Nej det blir fan bättre med hammare & mothåll! Jag är riktigt nöjd smile
Precis, de är väll bara någe kina rappel..

Djo skrev:
Kapa bort kanten istället om den är iväggen gjorde jag bak på 244an fast enbart längstbak där det tog i dårå. smile

Det blir ju inge snyggt alls.. Man vill ha den rundade kanten upptill sen blir det snyggast om kanten blir kvar ner mot stötfångarn då de "går ihop" med varandra! smile


10 163 Inlägg
3 februari 2013
#340
Njo 740ina ser ju anorlunda ut syns inte på 244an att det är lite bortkapat nertill på bakrehjulhusen. smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D


Sök