Rquired
Allmänt envis
1 augusti 2011
· 12 512 Inlägg
erikhermansson skrev:
Evildan skrev:
Andromeda skrev:
Du är väl ingen kärring heller?
Att kvalitén är bra på 9-5 säger väl ingen frisk person emot. För kvalité är det. Driftsäkerheten har du en poäng i, men det har inget med kvalité att göra, utan med konstruktion. Att undvika olisludge:
* Köp ingen bil som gått 5 km till jobbet, då problemen kom på bilar som gått så korta sträckor i taget att motorn aldrig hann bli varm. Bilar som gått lite längre sträckor kan alltså vara att föredra. Hellre en som gått 20k mil än 10k mil.
* Byt olja var tusende mil.
Så enkelt är det faktiskt om man hittar en bil som är frisk till att börja med. Som alltså inte drar olja. Aeron's turbo är dessutom skottsäker, det är de mindre motorernas GT17-turbo som begår harakiri redan runt 10k mil.
Annars är det väl bakaxelbussningar att se upp med, det visar sig på att bakdäcken är slitna på insidan.
Annars har 9-5 den stora fördelen att de är snuskigt billiga sett till prestanda med låg förbrukning och framförallt utrustning. Inom 50k ryms en 7-8 år gammal mycket säker bil med 2-zons klima, elstyrda mycket bekväma skinnstolar jada, jada, jada...
Men eftersom priserna är som de är är det ingen bil man köper om man tänkt sig sälja den efter ett år, men kan man tänka sig att köra den tills värdeminskningen upphört är det ett kanonköp!
I övrigt kollar man sådant man kollar på alla andra bilar.
Jag tyckte också sportstolarna var smala över ryggen, men det är en vanesak. Efter några mil tycker man det är jäkligt bekvämt att sitta stadigt. Är man en snorhyvel med ryggrad av gelé och kepsen bak och fram som hänger lutad över växelspaken kan jag tänka mig att de tär obekvämt
Inga problem att sträckköra 50 mil. Jag är 183 cm kort med långa ben och kort rygg.
Då är jag i dina ögon en ikke frisk person, kvalitet för mig är en bil som har driftsäkerhet, kvalite för mig innebär att bilen fungerar på det viset den är konstruerad.
Att en bil går sönder för att den är konstruerad på ett visst sätt ser jag som en brist i just kvaliten.
Tycker inte 9-5 stolarna stöttar rygg eller stuss lika bra som tex en fullbred volvostol, har kört långt och mycket 9-5 (TAXI och en del privat)
Som du antagligen misstänker är jag varken snorhyvel eller geléryggradad, däremot 101 blandade kg utplacerat på 181,5 korta cm, har följdaktligen krympt 1.5cm sen jag var en snorhyvel
Håller dock med till fullo att om man står ut med att känna sig som quasimodo efter en biltur (så som jag ser det) eller gillar komforten i stolarna (som du ser på det) får man ändock rejält mycket bil för pengarna med mycket utrustning som inte har några allvarligare problem än många andra märken som hålls högt på beg.marknaden såsom: VW, BMW.
Mina föräldrar har en SAAB 9-5 -04 och min pappa använder bilen varje dag och har gjort det i 6 år och är 190cm lång (normalbyggd). Han sitter hur bra som helst i den, han har provat många olika bilar och tycker att det är några av de bästa stolarna han har suttit i. Alla tycker olika..
Till trådskaparen: Jag tycker att du ska köpa en 9-5:a, även om SAAB skulle läggas ner så kommer det alltid att finnas reservdelar, något företag kommer vilja tjäna pengar på det. Det är rätt tillfälle att köpa nu, bra priser och stötta SAAB och hela Trollhättan! SAAB 9-5 är även en grym bil även om den börjar bli gammal, snygg både inne- och ute, grym motor i AERO:n och säkerheten i bilen är grym. För dem pengarna en av de bästa bilarna du kan få! Så klart skriver jag bra om SAAB när jag kommer från Trollhättan, men det är en grym bil! Provkör en i alla fall!
Mvh Erik från Trollhättan med SAAB varmt om hjärtat!
Att Saab har problem att få fram reservdelar är ingen myt utan en verklighet för många Saab-ägare. Dock finns det andra vägar att köpa delar ifrån. Men nu skall vi vara realistiska: Saab har byggt 4 miljoner bilar under drygt 60års tid, det är så många A-klass Mercedes byggt under 12års tid. Av dessa 4 miljoner Saab finns förstås inte alla kvar, många har krockats, skrotats, eller står helt enkelt undanställda i ett Garage som entusiastbil med ett obefintligt behov av delar då den inte använts och inte slits. Säga vad man vill, men Saab har entusiaster...
Tillbaka till ämnet, Saab är kort och gott ingen särskilt högt prioriterad aktör på något håll. Någon kommer förmodligen hålla liv i tillverkningen av delar till deras modeller, men chansen att dessa delar kommer finnas tillgänglig i den omfattning och till de priser bilägare kommer förvänta sig är liten. Går Saab omkull kommer det troligtvis vara dyrt att köpa delar till dessa om några år, väntetiden kommer vara lång och antalet verkstäder som har den kompetens som bör finnas kommer troligen vara försvinnande små.
Sedan skriver du att han skall stötta Trollhättan och Saab, hur då? Genom att köpa en begagnad Saab och handla delar från tredje part då Saab inte kan tillhandahålla dem tillräckligt snabbt? Ledsen med Saab kommer inte ha den minsta lilla nytta av att TS köper en begagnad 9-5...
Det är inte heller något vidare bra tillfälle att köpa en Saab idag, man kan säga vad man vill men ingen kan neka till att en konkurs är 100% realistisk och dessutom väldigt sannolik. Att då köpa en Saab för 50.000:- idag när en eventuell konkurs skulle kunna göra samma bil enormt svårsåld och värd i bästa fall 30.000:- om två månader är inte bra: Ett värdetapp på 40% på två månader är inget att skryta om...
För oavsett vad vi här på Garaget.org skriver, så tror bilspekulanter att det kommer bli problem med att äga en Saab efter en konkurs och därför blir bilarna oattraktiva oavsett hur verkligheten ser ut.
Sedan kanske jag inte heller är frisk Andromeda, men även jag tycker kvalité är det samma som driftsäkerhet och när det gäller Saab pekar varken statistik eller antalet nöjda ägare på att Saab är annat än en medelmåtta inom området.
Senast redigerat av Rquired (1 augusti 2011)
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.