2391
Sök

Volvo 740 GLT 16V -88 - Slö på låga varv!

70 Inlägg
31 juli 2011
Trådstartare
#1
Hallåjsan. Införskaffade mig en 740 häromdagen och har en snabb fråga:
Den är "slö" på låga varv.. när man kommer över 4000 så går den minst sagt dubbelt så bra.

Någon som har en aning om vad detta kan bero på? En 16v borde väl vara rätt pigg oavsett varvtal?

Tändstift, tändkablar, rotor, osv är bytt.. Kanske de är katten som är igensatt?

MVH Andreas


3 Inlägg
31 juli 2011
#2
hejsan jag testade en volvo 740 16v den var riktigt pigg men det var vid 4000varv oxå vet inte om det ska vara så.
mvh patrik


70 Inlägg
31 juli 2011
Trådstartare
#3
Allright, tack för svaret.
Hur fungerar det om man vill ha bättre bottendrag då? Skall man köpa sig en annan kam då?


Team T-Röd Racing
507 Inlägg
1 augusti 2011
#4
angstrom skrev:
Allright, tack för svaret.
Hur fungerar det om man vill ha bättre bottendrag då? Skall man köpa sig en annan kam då?

Kan vara katten de kan liksom smälla i den å täppa till. annan kam? du behöver två kammar då wink Men kosta runt 1000:-/st

...........Team T-Röd Racing.............

8 250 Inlägg
1 augusti 2011
#5
Mja, 16V är bottensvaga original. Dem ska varvas för att för tt det ska hända något. Visst går det att fixa bättre bottendrag, men det kostar en del. Det enda egenligen som kan sägas vara billigt är att höja tändningen genom att flytta om kablarna till givaren som läser på svänghjulet.
Senast redigerat av Marlboroman (1 augusti 2011)


70 Inlägg
1 augusti 2011
Trådstartare
#6
Marlboroman skrev:
Det enda egenligen som kan sägas vara billigt är att höja tändningen genom att flytta om kablarna till givaren som läser på sänghjulet.

Hur går det till då? *kli i huvudet*


8 250 Inlägg
1 augusti 2011
#7
angstrom skrev:
Marlboroman skrev:
Det enda egenligen som kan sägas vara billigt är att höja tändningen genom att flytta om kablarna till givaren som läser på sänghjulet.

Hur går det till då? *kli i huvudet*

Man byter plats på stiften i kontakten. Komma dock inte ihåg färgerna på kablarna man ska byta plats på. Kan vara att det är den svarta och vita som ska byta plats, men inte säker.


70 Inlägg
2 augusti 2011
Trådstartare
#8
Okej! Tack!
smile

Vad tror du om ett typ extremiteter rör? Vad kan det ge för effekt?


70 Inlägg
2 augusti 2011
Trådstartare
#9
Extraktorgrenrör*


8 250 Inlägg
2 augusti 2011
#10
Riktigt grenrör + 2,5" avgas är ju aldrig fel om man anser sig ha råd. Men det är svårt att hitta grenrör billigt till 16V. Elfläkt och klippa av balansaxelremmen är ju 2 saker att fundera på också.


70 Inlägg
3 augusti 2011
Trådstartare
#11
Remmen till balansaxelarna är klippt. Ska se om jag kan komma över en elfläkt till ett rimligt pris.
Har suttit o kikat efter andra grenrör, men som du säger så kostar dom en del. Man kanske skulle nöja sig med ett annat avgassystem utan katt tilö en början då :-)
Tack för svar!


38 Inlägg
3 augusti 2011
#12
Insugsljuddämparen brukar kunna knyckla sig ganska fint. Ta och skär bort den. Sitter inuti slangen mellan luftburken och sjället:) ger ingen effekt kanske men upplevde att bilen blev lite piggare..

70 Inlägg
3 augusti 2011
Trådstartare
#13
Får ta en titt på det när jag kommer hem imorgon.
Bilen vart dock lite lite piggare - på höga varv när jag installerade sportluftfilter. Dock kommer väl luftmassemätarn gå åt skogen snart i och med att jag inte har någon förlängningsslang..


38 Inlägg
3 augusti 2011
#14
Blir ju så jäkla jobbigt att köra långt med sportfilter tongue hade det på min med men tröttnade ganska snabbt på det...


Sök