2987
Sök

Volvo 740 b230f dör när den blir varm och går inte att få igång förrän den svalnat! felkod 224

Holgersson
102 Inlägg
1 augusti 2011
Trådstartare
#1
Hej
har en 740jävel som krånglar.
de börja när ja va på väg te jobbet då den gjorde 2 korta ryck. sen tänkte ja inte mer på de.
den har blivit mer och mer trögstartad i allmänhet.

bytte bränslefilter (mycke skitigt)
ut o provkörde. bilen gick perfekt och stängde av den i 4 minuter. sen va de helt omöjligt att få igång den
provade att bogsera också.

bilen fick stå i 2-3 timmar sen starta den utan problem igen.

ja kör hem den o ställer den på gårn för o öppna garageportarna.
bilen ändrar motorljud (lät som den gick "tyngre") i 2 sekunder. sen knäppte de till o den stendog och gick inte att starta.

får felkod 2-2-4 kylvätsketemperatursensorgivarsignal utebliven eller felaktig.
detta är väl vanliga tempmätarn till instrumentbrädan?? så den kan väl aldrig ha med detta att göra??

HJÄLP!


Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
1 augusti 2011
#2
den kan verkligen ha med saken att göra tempgivaren är både till instrumentet och motorn

så byt den så fungerar nog bilen igen
den tror troligen att det är en helt annan tempratur än vad det är
den går väldigt fett om den tror att det är -22grader i motorn när den är 90grader smile

Kör fort så hinner inget hända...

Holgersson
102 Inlägg
1 augusti 2011
Trådstartare
#3
okej! smile  så även om tempmätaren in till instrumenten visar vetiiga värden så kan en signal till styrboxen? göra att de blir konstigt?


Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
1 augusti 2011
#4
holgers142 skrev:
okej! smile  så även om tempmätaren in till instrumenten visar vetiiga värden så kan en signal till styrboxen? göra att de blir konstigt?

boxen försöker få fram ett läge där den kan köras till verkstad
men eftersom den koden är satt så är det första man bör göra är att mäta upp värdena på givaren för att se om den är hel eller ej

jag skulle dock byta den eftersom det är för lite pengar för att felsöka

när jag haft samma problem på 850 så brukar mätaren visa ganska normalt fast givaren strular

Kör fort så hinner inget hända...

Holgersson
102 Inlägg
1 augusti 2011
Trådstartare
#5
okej! tack så jättemycke. ja ska byta denna . återkommer med hur de gått smile


Volvoskadad
127 Inlägg
1 augusti 2011
#6
Är sepparata givare för motortemp till instrument och styrbox. Kolla så inte kontakten har lossnat från motortempgivaren. 2-poligt kontaktstycke. Sitter i topplocket precis under insuget. Annars så byt ut den.
mvh johnny

I'm living the life I was born to live

Holgersson
102 Inlägg
3 augusti 2011
Trådstartare
#7
hmm vilket av dessa är kylvätsketemperatursensorgivare . det stämmer inte riktigt. kylvätsketemperatursensorgivare ska sitta placerad i toppen. min verkar sitta placerad i övre blockkanten. den givaren som sitter i toppen nästan precis över den har fel kontakt. finns de olika kontakter på kylvätsketemperatursensorgivare??

http://www.garaget.org/mypage/gallery_i … ge=1377367

http://www.garaget.org/mypage/gallery_i … ge=1377368
Senast redigerat av holgers142 (3 augusti 2011)


Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
3 augusti 2011
#8
den som sitter på blocket är en knacksensor

det finns flera kanaler som det kan sitta givare i än den du tagit kort på

hittar du bara den givaren så är det den med 2rundstift som ska bytas
den är till tempraturen ialllfall

nu vet vi inte riktigt vad du har för årgång på din motor
då 740 har 3st olika b230F en med Lh2.2 sen lh2.4 och sist och mest hatad regina

dom få gånger jag sätt en sån givare du har löst så har dom suttet i en B21Et smile

men kolla under 3:An och 4:ans insug tror det sitter en givare där oxå
Senast redigerat av Growe (3 augusti 2011)

Kör fort så hinner inget hända...

Holgersson
102 Inlägg
3 augusti 2011
Trådstartare
#9
nu är givaren bytt och samma fel finns kvar både i verkligheten och på diagnostikuttaget.
har raderat meddelande gonom att koppla från batteriet om de funkar??

(hittar du bara den givaren så är det den med 2rundstift som ska bytas
den är till tempraturen ialllfall)

det är inte den andra givaren som man ska byta???


1 008 Inlägg
5 augusti 2011
#10
Givaren med runda stift är enbart till instrumentet.
Tempgivaren till motorstyrningen sitter i höjd med cyl 3 och är svart och har ett vitt kontaktstycke av samma typ som spridare etc.

Innan du byter: kontrollera att de båda stiften i kontaken sitter fastlåsta riktigt.


Holgersson
102 Inlägg
10 augusti 2011
Trådstartare
#11
fick en ny felkod 2-1-4 tror ja de va.
nu har ja bytt impulsgivarn som sitter på sprängkåpan. blev nåt fel i den när den blev varm. mätte resistans när den var varm.. fanns ingen och fanns heller då ingen gnista. när den svalnat lite återkom resistansen och gnista fanns.
felet på temperatursensorgivaren var att en kontakt hade hoppat ur lite så de va nog inget fel på själva givaren.

har inte provkört så mycket men hitills verkar de lovande.
hoppas detta hjälper andra och tack för hjälpen
Senast redigerat av holgers142 (10 augusti 2011)



Sök