2116
Sök

Motoraveri å Saab 9-5

13 Inlägg
3 augusti 2011
Trådstartare
#1
Hej !, fick ganska nyss motorhaveri på min Saab 9-5 Aero-03

jag är rätt ny i saabvärlden och vet inte så mkt än, men det började mad att oljelampan plus varningslampan lös, dåligt oljetryck tänkte jag, två dagar efter så började det knacka kraftigt från motorn och det visade sig att oljepumpen var paj samt vevstakslagrerna och vevaxeln, o när ja tog bort oljetråget så låg det fullt med metallflisor överallt, något att renovera eller blir det ny motor som gäller? , isåfall, vart kan jag få tag i en motor? jag har en B235R motor 250 hk, vad är det för skillnad på B235R och B235E ?

är väldigt tacksam för svar och hoppas jag har gett en tydlig bild på mitt problem

Mvh Daniel


564 Inlägg
3 augusti 2011
#2
Du kan nog lugnt räkna med att den där motorn är skrot. Kolla på http://www.bildelsbasen.se/ om du kan hitta en beg motor.

Sådana där varningslampor brukar kallas "idiot light", men hjälper visst inte alltid... http://autorepair.about.com/library/glo … ef-332.htm

...has left the building...
4 474 Inlägg
3 augusti 2011
#3
VARFÖR köra vidare om du som det verkar iaf har förstått att den där röda lampan betyder lågt/inget oljetryck?När en röd lampa lyser betyder det "stanna genast, stäng av motorn" (säkrast så för den okunnige, man kan dock köra vidare med lysande röd lampa om det är lampan för laddning EFTER att man kontrollerat att samtliga remmar är hela, man kommer dock inte så långt, jag kom ca 9 mil sen var batteriet stendött...)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

13 Inlägg
4 augusti 2011
Trådstartare
#4
Serkera: jo det blir o byta motor, gick in på bidelsbasen nu o kikade, o dom verkar ha ett par iaf, så tack för tipset där. blir o istallera oljetrycksmätare ochså så ser man när trycket sjunker.

dawwe: jadu det va bara en gissning, trodde de va glapp i oljetrycksgivaren eller nått kanske för det kom bara när man svängde kraftigt och inte när man körde rakt fram, o ja va så nära hemma så körde vidareo ställde den i garaget. köde den inte på hela helgen sen o på måndan kom knacket, så då var det in till verkstan ,, då fick ja de inte så roliga nyheterna..



Sök