3774
Sök

Volvo 940 turbo dör ibland?

47 Inlägg
4 augusti 2011
Trådstartare
Tjena!

Har en 940 turbo som är lite småtrimmad med:

3 lmm
t3/t4 turbo
alu IC
525 cc spridare + btr
öppen dump
osv

Problemet är att ibland när man kör normalt och sen kopplar så dör bilen, även när man har tryckt riktigt och dumpen öppnar. Den kan även vara riktigt tjurig på tomgång ibland när den är varm, ligger på runt 500 varv o klarar knappt att hålla sig igång. Även när man ska starta den ibland kan man få stå och köra ca, 30 sek på starten för att den ska hoppa igång o då går den blödrigt några sekunder.

Förresten tomgångsmotorn är bortkopplad, likaså spjällägesgivar kontakten är utdragen för det brukar ju krångla annars med öppen dump. Grejen är ju den att den gick rent o bra innan på tomgång och dog aldrig när man släppte gasen, och jag har inte rört nånting sen dess. Testat byta lmm utan resultat!

Tacksam för svar!
Senast redigerat av Volvo_744 (4 augusti 2011)

172 Inlägg
4 augusti 2011
Rent spontant.. Släng den där öppna dumpen så långt åt helvete du kan å åk utan. Sällan man får det där att lira. Du svarar ju nästan på ditt egna inlägg när du skriver att "man brukar få koppla hit å dit för att få de å funka"....

47 Inlägg
5 augusti 2011
Trådstartare
Jo, jag vet men fortfarande har jag kört med öppen dump på både denna o andra bilar utan problem så detta har inte med dumpen att göra med tanke på att jag behöver inte ens gasa så att dumpen öppnar när jag släpper gasen men den dör ändå. Sen finns det ingen original dump på en sån turbo så får skaffa en återcirkulerande isf!

Det finns alltid en lösning!
33 Inlägg
5 augusti 2011
Det är garanterat dumpen.

172 Inlägg
5 augusti 2011
Volvo_744 skrev:
Jo, jag vet men fortfarande har jag kört med öppen dump på både denna o andra bilar utan problem så detta har inte med dumpen att göra med tanke på att jag behöver inte ens gasa så att dumpen öppnar när jag släpper gasen men den dör ändå. Sen finns det ingen original dump på en sån turbo så får skaffa en återcirkulerande isf!

Nä men jag föreslår att du provar och skriver i tråden efter det istället. Vad är det annars för mening att lägga ut en tråd å fråga om hjälp. Stoppa dit en återc ist...

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
5 augusti 2011
klart som fan man inte har nån bra tomgång utan tomgångsventilen"tomgångsmotorn"

47 Inlägg
6 augusti 2011
Trådstartare
Ska testa sätta dit en återcirkulerande men med tanke på att den även kan dö ner så på tomgång osså och när man har legat på helt jämn gas så tkr jag de är konstigt om det är dumpen för den öppnar ju inte !?

MREricsson: Den går bra på tomgång om man tar bort tomgångsmotorn, bara att det kan bli lite svajigt så det har inte med det att göra... Men sätter jag dit återcirkulerande igen så kan man ju plocka tillbaks den, för med öppen dump får den ju fnatt!

Sök