3204
Sök

Köpråd: Pendlar bil, budget 15 000

2 982 Inlägg
4 augusti 2011
horbybonnen skrev:
ford ka 0.67 vid 110-120  pendlar själv med en
1.3 liters ingen kamrem eller kamkedja lika med billiga driftskostnader

jaha, är det Rep ? som går att byta ut på närmsta coop ?

Evildan
4 augusti 2011
-stoffe- skrev:
horbybonnen skrev:

om de inte är rem eller kedja äre stötstänger :S

yeaopp, det är stötstänger.
är väl en gammal "kentmotor" dom har plockat på insprutning.
edit: blev nyfiken och var tvungen att verifiera mitt påstående, hittade info om motorn på wiki.
http://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Endura-E_engine
Senast redigerat av Evildan (4 augusti 2011)

Evildan
4 augusti 2011
Rock-Star skrev:
horbybonnen skrev:

du tittar för mycket på bosse bildoktorn tror jag

Evildan
4 augusti 2011
http://www.blocket.se/kristianstad/Ford … 12&w=3

när vi ändå är inne på fårrd.
sedan.
billig skatt o förs.
bränslesnål.
sedan.
AC!! bonus.
lättmekad.
bra på vägen.
rostar dock som den tidigare nämnda sunnyn, om inte mera.
Senast redigerat av Evildan (4 augusti 2011)

2 982 Inlägg
4 augusti 2011
Evildan skrev:
Rock-Star skrev:
horbybonnen skrev:

haha nee grejen är att ja trodde att det var antingen kamkedja eller kamremm på ka'n...
o tänkte att ja skulle få dig att se dum ut med hjälp av min rep kommentar.. dock blev det BACKFIRE ordentligt. nu ere ja som ser pantad ut ! smile

1 283 Inlägg
4 augusti 2011
Trådstartare
Tackar för alla förslag och tittar upp det mesta men orkar inte citera alla tongue

Dieseln såg intressant ut men skatten blir nog för hög för att det ska bli ekonomiskt hållbart

Ford KA har jag hört mycket blandade meningar om, personligen är jag lite anti-ford(inte mustanger ofc) roll
Evildan skrev:
Hur långt har du till jobbet t.o.r?
En föreslagen MB (HFC167) drar runt 0.7 per mil blandad körning som du önskar däremot har den en årsskatt om 5284kr.
Du måste alltså åka ganska långt för att tjäna in dom pengarna.
Har du tänkt att ha kvar 740? (då har du kvar den fasta kostnaden för den skatt o förs)
Räknat på skillnaden per mil det handlar om i ren bränsleförbrukning?
Sen bör du ju även räkna med andra kostnader såsom skatt, förs, reparationskostnader och servicekostnad, driftskostnaden totalt.
740 gillar bensin men är ju skitbillig att reparera och underhålla pga sin enkelhet.

Åker ca 5 mil totalt t o r, kommer bli ca 7 mil i vinter då jobbet flyttar.
Anledningen till att jag vill hitta en ny pendlar bil är för att jag har hört att 740 automat drar runt 1.5 L/mil på vintern och att min gamla 940(1.4-1.6) älskade bensin under vintern(den var iof manuel och första bil). big_smile

En Volvo 480, drar dom mycket soppa?
Senast redigerat av Vita_Vargen (4 augusti 2011)

Rumpmas
3 860 Inlägg
4 augusti 2011
Vita_Vargen skrev:
Tackar för alla förslag och tittar upp det mesta men orkar inte citera alla tongue

Dieseln såg intressant ut men skatten blir nog för hög för att det ska bli ekonomiskt hållbart

Ford KA har jag hört mycket blandade meningar om, personligen är jag lite anti-ford(inte mustanger ofc) roll
Evildan skrev:
En föreslagen MB (HFC167) drar runt 0.7 per mil blandad körning som du önskar däremot har den en årsskatt om 5284kr.
Har du tänkt att ha kvar 740? (då har du kvar den fasta kostnaden för den skatt o förs)
Sen bör du ju även räkna med andra kostnader såsom skatt, förs, reparationskostnader och servicekostnad, driftskostnaden totalt.
740 gillar bensin men är ju skitbillig att reparera och underhålla pga sin enkelhet.

Anledningen till att jag vill hitta en ny pendlar bil är för att jag har hört att 740 automat drar runt 1.5 L/mil på vintern och att min gamla 940(1.4-1.6) älskade bensin under vintern(den var iof manuel och första bil). big_smile

480 är lite småfräck, men också en holländsk skräpkonstruktion och inget att ha om man måste ha en bil som fungerar.

Evildan
4 augusti 2011
Rock-Star skrev:
Evildan skrev:
Rock-Star skrev:

haha nee grejen är att ja trodde att det var antingen kamkedja eller kamremm på ka'n...
o tänkte att ja skulle få dig att se dum ut med hjälp av min rep kommentar.. dock blev det BACKFIRE ordentligt. nu ere ja som ser pantad ut ! smile

dubbelt så pantad då det inte ens var mig du citerade utan horbybonnen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/105/104261/104261-eb667cc975e1bbca596de7edbe5f3062.jpg

1 283 Inlägg
4 augusti 2011
Trådstartare
Andromeda skrev:
Vita_Vargen skrev:

Evildan skrev:

480 är lite småfräck, men också en holländsk skräpkonstruktion och inget att ha om man måste ha en bil som fungerar.

Är det verkligen så illa? roll

Rumpmas
3 860 Inlägg
4 augusti 2011
Vita_Vargen skrev:
Andromeda skrev:
Vita_Vargen skrev:

Typ elfel, mekaniska fel och fel man inte trodde fanns vad jag förstått tongue

Jag tycker också att de är lite fulsnygga, men inget att hänga i julgranen om du ska åka långt varje dag och behöver ha en fungerande bil.

Evildan
4 augusti 2011
ang 480: kul bil om man inte har behovet av just funktionen på den bilen så att säga.
elfel, elfel, elfel, rost, detaljer i inredningen som trillar av osv.
volvo 400 modellen överlag är ingen höjdare, tillika efterföljaren s40 v40, glappiga och känns så billiga som dom är.
kollat på ngt större japs från -80/-90 talet? camry, 626, galant, primera, dom är inte heller så törstiga.

1 283 Inlägg
4 augusti 2011
Trådstartare
Andromeda skrev:
Vita_Vargen skrev:
Andromeda skrev:

Typ elfel, mekaniska fel och fel man inte trodde fanns vad jag förstått tongue

Jag tycker också att de är lite fulsnygga, men inget att hänga i julgranen om du ska åka långt varje dag och behöver ha en fungerande bil.

Mjo sant, men dom är som sagt lite unika volvo bilar vilket gör att det vore skoj att prova en smile

Ford fantast
1 607 Inlägg
4 augusti 2011
jaha volvoraggare.....NEXT!!!

mitt projekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=260519
spacers.se
katt åt lampa lös i magen
en volvo är som aids när man fått den blir man aldrig av med den

Dorifto King Peedi Balerado
386 Inlägg
4 augusti 2011
caromania skrev:
20 år gammal fransk bil? Då vet jag en som skulle skämmas...

Alla riktiga män börjar med att äga franskt wink

Peder DailyFresh

Forummoderator
9 299 Inlägg
4 augusti 2011
peder skrev:
caromania skrev:
20 år gammal fransk bil? Då vet jag en som skulle skämmas...

Alla riktiga män börjar med att äga franskt wink

En ordvits som inte riktigt fungerade känner jag. roll

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

1 283 Inlägg
4 augusti 2011
Trådstartare
Fiesta_Racing skrev:

Förrdomsfull? Hemskt att behöva förknippas med en volvoraggare bara för att man gillar Volvo och "gamla" bilar... Så du som gillar Ford är precis som Ronny o Ragge då?

Kolla på mina bilar, ser du nån svart mattrollad 740 med wunderbaum krans i spegeln? Skulle fan inte tro det!

1 283 Inlägg
4 augusti 2011
Trådstartare
skalman1 skrev:
Inte fan hör väl TS till kategorin volvoraggare bara för att han är volvoägare?

Angående 480 så är det väl en fräck bil som tyvärr verkar ha rätt mycket problem, om jag minns rätt så kan elsystemet flippa ur när det regnar.

Låter ju mindre skoj sad
Saken var att min farbror hade en när jag var liten, och när man var liten du var ju bilar med pop-up lysen det coolaste som fanns. Så även därför det hade varit coolt att ha en tongue
Men den är ingenting jag skulle pendla i pga av pålitligheten och förbrukningen.

Snackade med grannen som hade 205:an, tydligen var grenröret sprucket. Men annars verkar den rätt nice, har stor takglaslucka vilket är nice på sommar halvåret. roll
Senast redigerat av Vita_Vargen (4 augusti 2011)

1 283 Inlägg
4 augusti 2011
Trådstartare
skalman1 skrev:
Nämnde du pop-up lampor? tongue

Haha lite regn som är boven? roll

Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
4 augusti 2011
Fiesta_Racing skrev:

ganska omogen komentar .... hade ju mycket hellre kört runt i en volvo 940 än din farmors fiesta

En golf 3a borde du hitta i ganska fint skick med din budget smile
Senast redigerat av CHEEVA (4 augusti 2011)

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
4 augusti 2011
Audi 100 c4  med aad motorn 2.0 115hk  har en avant och kan då säga att den går billigt och tyst  bra kvalitees kännsla utöver hela bilen lätta att skruva i. 0.65 en aning dyr försökring men värt om man hittar en fin lätta att hitta delar till m.m
Senast redigerat av christofer_k (4 augusti 2011)

Sök