2512
Sök

S40 T4 - 00 - Däcket är snett

T5
141 Inlägg
4 augusti 2011
Trådstartare
Nu har jag lyckats byta styrväxel på bilen men har fortfarande problem med att däcket på vänster sida är lite snett.

Jag åkte förbi för att göra en framvagnsinställning men lyckades aldrig få till det.
Det som är bytt på vänster sida är länkarmen, krängningshämmaren (som inte går att montera för då kommer det ett knackande ljud när man svänger) och styrväxel.

Kolla gärna på bilderna och se om ni ser någonting som jag inte ser.
Det känns som att vänster länkarm sitter längre ner, vet inte om det är själva fjäderbenet som är trasigt också.

Bilder hittas på: http://83.248.250.180/bilder/

jag hade en dröm

477 Inlägg
5 augusti 2011
hur menar du snett?? camber lutning eller toe in/out
stryrväxeln kan inte göra så att bara ena däcket står toe in eller out. antingen är det rakt o fint eller så står båda sidor lika snett! kan enkelt justeras med hjulinställning så länge inget glapp finns i hjullager eller p-ändar, spindelleder m.m

kan inte se bilderna. (sidan kan ej visas)

* Lars Ström tog en tur i sin nya El-bil. Fick Sladd, tappade Kontakten och slog en Volt!

T5
141 Inlägg
5 augusti 2011
Trådstartare
Det är positiv camber lutning på vänster sida enbart om man ska referera till den här bilden:

http://www.desertrides.com/reference/im … camber.gif

Testa och se om du kommer in nu: http://83.248.250.180/bilder/

jag hade en dröm

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
5 augusti 2011
Fin bil... tongue
Du har antagligen böjt länkarmen

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

125 Inlägg
5 augusti 2011
kan vara subframen som är sne. så e de på min iaf. bytte båda länkarmarna men ändå va den sne. köpte "Magic Camber" (finns på BDS) och då löste de sig...

477 Inlägg
5 augusti 2011
camber ska väll inte gå att justera om man nu inte har en rally bil förståss tongue

håller nog med knape_V40! är troligen lite "ramsne" någonstans
Senast redigerat av blink_pj (5 augusti 2011)

* Lars Ström tog en tur i sin nya El-bil. Fick Sladd, tappade Kontakten och slog en Volt!

SOUL FIRE ENTERTAINMENT
779 Inlägg
5 augusti 2011
Kan vara helt ute å cykla nu men hade du bytt krängningshämmarstaget?
Det kan inte vara så att du fått ett stag till fel årsmodell? ... det skiljer mellan faserna.

Om det kan ställa till det så pass mycket vet jag dock inte.

.

Mvh Kenta Edvardsen
Ordförande i NORDISKA X40 KLUBBEN
PROJEKTTRÅDEN: SOUL FIRE - MAKEOVER
SPONSORER: BILRADIOHUSET | HOVA.COM | BILLACKERING.EU

T5
141 Inlägg
5 augusti 2011
Trådstartare
Ja alltså, ja krockade ju bilen på förarsidan så hela däcket åkte in och satt fast i "hjulhuset" (finns bilder under min profil).
Efter länkarm och styrväxelsbyte så blev däcket rakt, men lutar som sagt fortfarande lite.

Jag satte dit krängningshämmarn men fick ett knackande ljud när jag svängde, precis som att den tog i någonstans. Så just nu sitter den inte ens på.

Jag kan ta och köpa magic camber och se om det hjälper, men om det inte gör det, vad kan det annars vara för fel? Kan det vara själva fjärderbenet som har blivit snett kanske?

jag hade en dröm

888 Inlägg
5 augusti 2011
Har du kollat den i riktbänk? Efter en så "kraftig" krock så blir det oftast skador i karossen med.

5 089 Inlägg
5 augusti 2011
Man ser u klart och tydligt att fjäderbenet är knäckt.. och sen går det ju att ställa ut cambern fram på dessa bilar...

\Lindgren

1 878 Inlägg
5 augusti 2011
FLindgren skrev:
Man ser u klart och tydligt att fjäderbenet är knäckt.. och sen går det ju att ställa ut cambern fram på dessa bilar...

på vilken bild ser du att det är knäckt?

5 089 Inlägg
5 augusti 2011
Frozen1985 skrev:
FLindgren skrev:

på vilken bild ser du att det är knäckt?

Vet ju inte hur det ska se ut men det känns ju som om att det ska vara centrerat i hålet iaf...
https://www1.garaget.org/gallery/archive/152078/1035717_37myht.jpg

\Lindgren

477 Inlägg
5 augusti 2011
FLindgren skrev:

och vart justerar man då menar du???

31 Inlägg
6 augusti 2011
På dom sista bilderna ser man klart att staget mellan länkarmarna är böjt utan "slagmärken", den sitter bultad i subframen. Jag noterade även märken på subframen från/i hjulhuset, men det kanske bara är blixten som lurar mig.
Så jag skulle våga säga att det bl.a är subframen som har blivit krokig.
Sen vet jag inte om bilderna lurar mig, då klockan faktiskt är rätt mycket så kanske man är trött, men jag ser inte den övre fästöglan för krängningshämmarstaget/stabilisatorstaget, vilket gör montering av denna relativt svårt.
Av bilden ovan att dömma så ser det inte riktigt bra ut, dock så sitter dom inte helt centrerat på min bil heller, men inte heller så där illa, med alla hjulvinklar korrekt. Kan vara hela fjäderbenet, eller bara topplagringen(eller något där emellan), om fästet saknas till krängningshämmaren skulle jag ändå ha bytt hela köret smile

Fri fart för ett fritt folk!
14 125 Inlägg
6 augusti 2011
testa och släpp dom 2 skruvarna som håller fjäderbenet mot själva klotan där skivan och allt sitter och tryck sedan in allt och skruva fast och sen om det blir bättre

jag har en framvagnsbalk från en 00:a (fas2)som inte varit i kontakt med något (älgsmäld)

Kör fort så hinner inget hända...

T5
141 Inlägg
6 augusti 2011
Trådstartare
Den bilden ovan är en gammal bild direkt efter krocken. Det ser inte ut så längre, det är centrerat på båda sidorna nu.

Nu har jag lagt upp några nya bilder utan däcket på, där kan ni lite mer av fjäderbenet också (kolla dem med datum 5e)

Jag ska sätta igång med att skruva loss allting och tillbaka igen och se om det blir bättre.
Men jag kan direkt säga att det känns som att vänster länkarm sitter längre ner än vad höger gör. Så om jag bara hade kunnat trycka upp länkarmen lite så känns det som att däcket skulle hamna 0 gradigt.
Senast redigerat av itia (6 augusti 2011)

jag hade en dröm

888 Inlägg
6 augusti 2011
Kolla först och främst så bilen inte är sne, helt onödigt att byta massa delar om bilen ändå är skrot. Har sett bilar med mindre skador än dina som är ramsnea.

Mvh

T5
141 Inlägg
6 augusti 2011
Trådstartare
fan, då va man tillbaka till "ramsne" igen. Alla som har kollat på den säger att den inte är sne. Men klart, man kanske inte kan se det med ögat. Varje gång jag hör ordet "ramsne" så har jag lust att hoppa ut genom fönstret.

Kan man själva mäta X på den här bilen? Vart börjar jag?

jag hade en dröm

1 878 Inlägg
6 augusti 2011
Att du inte får dit stabilitetstaget kan bero på att du måste hissa upp bilen så du har båda framhjulen i luften då dessa "krängningshämmar stabilitetsstag"  kan monteras då. utan att dem åker uppåt eller neråt.

Att däcket sitter snett kan jh bero på att fjäderbenet är böjt. det är mycket troligt.

Nu vet jag inte hur det är på x40 men på 850/x70 kan du skifta fjäderbenet till den andra sidan utan problem. det vore juh bra att testa så du ser om problemet följer med till andra sidan eller inte.

annars kommer jag inte på nåt just nu du kan testa med dessvärre.

T5
141 Inlägg
6 augusti 2011
Trådstartare
Nu har jag suttit i 2 timmar och skruvat utan resultat.
Jag drog bort dem två skruvarna från fjäderbenet till "hjulet" och försökte dra bak fjäderbenet samtidigt som jag drog upp länkarmen för att få det stabilare. ja.. detta utan resultat då de hamnar i samma läge mer eller mindre.

Jag kan verkligen inte förstå hur det kan bli så galet. Den förbannade länkarmen är längre ner än vad den andra är. Hur mycket jag än försöker lyfta upp den så tar slutligen fjäderbenet i och flyttar jag bak fjäderbenet så passar inte skruvarna in i hålen längre.

Hur kan den vara så långt ner? Vad beror det på? Även om fjäderbenet är snett så fattar jag inte hur länkarmen kan sitta så långt ner...

PS:

Jag va nära på att kasta krängningshämmaren på min granne så sur jag blev, skiten sitter fast nu och jag får varken in den eller ut den. Behöver ta en paus innan jag tar sönder resten av bilen.. Tack för all hjälp
Senast redigerat av itia (6 augusti 2011)

jag hade en dröm

Sök