MapTunes Coilovers!
Kan startk rekomendera om man kan aceptera att det blir lite stötigare!
Skillnad?Bilen beter sig inte längre som ett slagskepp på sjön och gungar och kränger i kurvor och på ojämn väg.
Innan jag monterade coilovers & fjäderbenstag har jag upplevt att efter ca 120-130Kmh har bilen inte varit alls lika stabil och pålitligt som i 90-100Kmh.
Förut har jag upplevt att när man vrider på ratten i högre fart så har bilen "gungat" lite.
När jag provat före och efter så har jag kör samma strecka i Åkersberga tunnelns för att ha torr upplyst "säker" mark och visst märks det stor skillnad. Har även provat på en kurvig "min hemliga test strecka" och det är kolossal skillnad när man trycker på max på små kurviga vägar. Bilen känns tightare och håller sig på vägen fanatiskt mycket bättre!
Vickade man ratten lite fram och tillbaka fort "gungade" bilen till höger och vänster. Så är det inte alls nu. Nu är det knivskarp respons!
Det är lite stötigt, men jag upplever det inte mycket "stötigare" än vanliga sänkfjädrar. Hade tidigare H&R i kombination med original dämpare.
InstallationJag monterade allt själv med hjälp av min klurige pappa (som det brukar vara) ingen av oss är mekaniker men båda av oss är händiga med verktyg. Det tog ett par dagar eftersom vi inte hade alla verktyg och fick pröva oss fram. Men ingenting var egentligen svårt. Allt föll på plats ganska fort! Detta är absolut nånting man kan göra själv!
ProblemDe enda problemen vi hade var att bultar satt fast och att vi inte hade rätt storlek på vissa hylsor men det gick att lösa.
Jag blev lite fundersam över hur fjädern bak satt fast när bilen var uppallad, den sitter liksom inte fast ordenligt i sin skåra förens bilen ställs ner. Men så skall det tydligen vara,
Fredrik på Maptun har bekräftat!
Skall lägga upp lite bilder direkt när bilen kommer tillbaka från verkstaden om ca 2 veckor ( blivit påkörd och skrapad
)