3329
Sök

Hur få väck fula dekaler?

87 Inlägg
6 augusti 2011
Trådstartare
På backluckan har jag två fula dekaler som jag vill ha puts väck  eftersom 80-talet ringde och ville ha dem tillbaka.

Det är en sån där "jag är köpt hos blablabla bil" och en som det står typ "årets mästare igen" eller nåt på.

Går de att ta bort utan att man får slita ihjäl sig och att de lämnar fula märken efter sig?

Osponsrad
1 631 Inlägg
6 augusti 2011
slit väck dom, får du limrester så ta ett snabbt varvmed T-röd eller ngn annan stark sprit..

Roger Rodas 19751031 - 20131130. (Han dog samtidigt som PW)

Forummoderator
26 361 Inlägg
6 augusti 2011
Sitter dom på bakrutan eller på själva bakluckan?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

440 Inlägg
6 augusti 2011
Skållhett vatten i hink med diskmedel och svamp, dra loss med naglarna.

Mjuka först upp dekalerna med vattnet och diskmedlet under några minuter.

Ta det väldigt försiktigt med T-Röd beroende på hur gammal bilen/lacken är!

Mvh
Senast redigerat av chryslerstratus (15 april 2014)

Forummoderator
9 299 Inlägg
6 augusti 2011
Jag rekommenderar limlösare, finns på liten plastflaska att köpa på järnhandeln. Totalt ofarligt för lacken och 1000ggr bättre än T-röd, lacknafta eller alla andra idéer som poppar upp när man kollar skåpen därhemma.
Sedan beroende på om det är en solidlack, ej metallick alltså så kan det vara märken efter dekalerna för att lacken blekts, men det råder lite rubbing bot på.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

514 Inlägg
6 augusti 2011
cilit bang funkar de med

1 863 Inlägg
6 augusti 2011
Label Off från Biltema. Funkar finfint.

Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke.

15 Inlägg
17 augusti 2011
Finns flera olika metoder. Dom 2 jag tycker är lättast tänker a då nämna smile

Om dekalen sitter på plåten:
Använd varmluftspistol och värm en bit itaget av dekalen. Börja dra loss den från ett hörn. Dra SAKTA bort den annars kan dekalen spricka och då får du börja om på nytt. värm lite till om det behövs.
Tänk på att dekalen är varm bara.

OBS! TÄNK ÄVEN PÅ att inte värma för länge på ett och samma ställe och använd inte för hög värme för säkerhets skull. Annars kan plåten få lackskador eller så kan plåten böjas. Är man bara försiktig och tänker sig för så går det bra. Har gjort detta många gånger och aldrig misslyckats smile

Om dekalen sitter på rutan:
Antingen gör du som jag beskrev här ovan. Var även försiktig här med att inte värma för länge och inte för hög värme. Värm inte om rutan är för kall. Då kan rutan spricka eller så kan lamineringen i rutan smälta. Låt därför bilen gärna stå i t.ex garage nån timma eller i solen. Känn gärna på rutan innan du börjar värma.  Dra även här sakta och värm lite till om det behövs.

Annars testar du på det jag tycker är lättast och bäst på rutor!
Det är att använda sig av ett rakblad och eventuellt något medel. T.ex diskmedel, fönsterputs eller lösningsmedel.
TÄNK BARA PÅ att vinkla rakbladet rätt så går det bra. Och skär inte i dekalen om du skulle få för dig det. Då får du lätt repor i rutan

Lycka till om du inte redan fått bort den big_smile

Forummoderator
9 299 Inlägg
17 augusti 2011
Vi har olika åsikter om vad som är enklast, men det är bra ty mångfald är viktigt.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Avstängd
44 Inlägg
17 augusti 2011
Jag rekommenderar att låta dom sitta kvar.

Sök