3279
Sök

Volvo 850 turbo strul!!!

109 Inlägg
6 augusti 2011
Trådstartare
tjena, har nu en volvo 850 turbo där den laddar konstigt.

har ingen erfarenhet av turbo tidigare men ska försöka förklara hur det ligger till....................

när jag kör och ska göra en omkörning på motorväg, o ligger i 3:ans växel, så går varvet upp till cirka 3000 sen typ tvärstannar turbon o laddar om, turbon går upp till nästan max och sen gör den samma sak, i 3:an och 5:ans växel. 

den typ hackar sig fram om man trycker för hårt på gasen, turbon går bra om man inte trycker för hårt men vill ju veta vad felet kan vara.

tacksam för alla tips och all hjälp jag kan få

The Deer Hunter
35 Inlägg
6 augusti 2011
varför tror folk att så fort dom har lite ryck eller konstig gång på typ en turbo bil så är det avancerad motorteknik??!!
sök sök sök sök. kollat allt du hittar tips om att det kan vara. sen posta en tråd om det.

krockar rådjur och käckar turbos till frukost.

109 Inlägg
7 augusti 2011
Trådstartare
har letat men inte hittat nåt som typ stämmer in på det som händer. tyvärr

Optimist
145 Inlägg
8 augusti 2011
Kolla alla slangar till och från turbon

Här kan man skriva något vettigt

593 Inlägg
8 augusti 2011
Gissar blint på att det KAN vara något med tändningen, tex tändkablar, stift, rotor/fördelare..

har du provat att byta något? har du en kompis med likadan bil så ni kan byta såna "lätta" delar imellan o se om de påverkar?

Berätta mer om felet, kommer de bara vid full gas, eller alltid?
Bara när du kör eller även när du "torrgasar"
Vad menar du med att "turbon laddar om"?

Videoklipp?

//Jerker

A.Sörman
1 299 Inlägg
9 augusti 2011
prova å låna någon annans magnetventil så kan det nog lösa sig.

vanlig symtom är att turbon laddar slår i från vid max börjar om igen å samma vissa vid max igen oftast
på 3 4 5 .trycker du max på 2an kan du nog känna lite med.

Mvh Andreas

1 878 Inlägg
9 augusti 2011
Det finns mängder med fel som kan stämma in på detta såsom:

1, tändstift
2, rotor
3, fördelare
4, tändkablar
5, vakuumslangar
6, IC slangar
7, sprucken IC
8, läckande dump

provtryck systemest så får du snart veta om det är läckage eller inte.
har du kollat om det finns felkoder lagrade i boxen?

109 Inlägg
13 augusti 2011
Trådstartare
tack för era svar.

så här går det:

när jag gasar fullt i 3:ans växel, så "dör" bilen vid 3000 rpm, bilen hackar till, sen laddar fortsätter bilen igen upp till 3000 rpm o gör samma sak igen.  och detta gör den i 3:an 4:an o 5:ans växel.

Har inte bytat någonting än, o har även hört att det kan vara bränslepumpen som sitter dåligt fast i sin jordkabel.

men eftersom det e alltid vid 3000 rpm ( bara när jag kör med bilen )  så tror jag det e nåt annat.
och det e bara när jag stampar gasen i botten.  tar jag det lugnt så kan jag dra den till 5000 rpm utan att det händer nånting.

tacksam för hjälp

21 Inlägg
13 augusti 2011
Hur mycket laddar den?

Trust No One

1 878 Inlägg
13 augusti 2011
symtomet kan även vara att det är läckade original Dump på turbon. testa att dra åt de tre bultarna. det kan även vara de två o-ringarna i dumpen som har gett med sig. och då pyser det ut luft och tappar laddet.

109 Inlägg
13 augusti 2011
Trådstartare
Bruxxarn>>  den laddar fullt men så fort den når 3000 rpm så slutar den ladda o börjar om. 

Frozen>>  har aldrig meckat med turbo tidigare, vart sitter dumpen??     

( förlåt min dumma fråga )

1 878 Inlägg
14 augusti 2011
clonec skrev:
Bruxxarn>>  den laddar fullt men så fort den når 3000 rpm så slutar den ladda o börjar om. 

Frozen>>  har aldrig meckat med turbo tidigare, vart sitter dumpen??     

( förlåt min dumma fråga )

den interna dumpen sitter på turbon med 3st bultar. och går en vakuumslang till den.
trångt och jävligt är det. men det går dra åt skruvarna. kaffe och lagom med våld så! smile

21 Inlägg
18 augusti 2011
Jag tror det är LMM,, du skulle provbyta om du känner någon som har en likadan?

Trust No One

Sök