2210
Sök

SAAB 9-3 SE Sport 5D 2.0 Turbo 1999 "Gula faran"

15 Inlägg
7 augusti 2011
Trådstartare
#1
Tänkte det kunde vara dags att skapa en projekttråd nu med tanke på all tid jag lagt ned på bilen senaste veckorna.

https://www1.garaget.org/gallery/images/166/165637/165637-27dd4c886f96382c8ceca13ed58a04f2.jpg

Om bilen
Effekt / Vridmoment: 200 hk / 283 Nm
Motor: B204R
Växellåda: 5-vxl manuell
Avgassystem: Sport (original)
Chassi: Sport (original)

Fälgar
Sommar:  Lättmetallfälg "3-Spoke" 6,5x16" (Saab original)
Vinter: Lättmetallfälg "5-Spoke" 6,5x15" (Saab original)

Däck
Sommar: 205/50 R16 Continental
Vinter: 195/60 R15 Gislaved Nordfrost 5 dubbdäck

Bromsar: original

Interiör / Inredning
Svart skinnklädsel
Elstolar fram
Instrumentpanel i odlad valnöt från Californien

Bilstereo och multimedia
AS3 originalstereo med CD-spelare

Exeriör / Styling
Kjolpaket och stötfångare Sport (original)
Vingspoiler Sport (original)
Fast dragkrok

Övrig utrustning
ACC (klimatanläggning)
Krockkuddar fram (hö/vä)
Larm
Elhissar
Elspeglar
Motor- / kupévärmare

Övrig information
Bilen är utrustad med Sport-paketet, dvs "9-3 SE Sport", till skillnad från bilar som bara har S eller SE-paket. Detta innebar 1999 följande utrustning som standard:
- 5-växlad manuell växellåda (automat ej möjlig för 2.0T200)
- Sportchassi
- Lättmetallfälgar 6,5x16", 3-spoke - ALU26
- Vingspoiler på bakluckan, lackerad i karossens färg
- Avgasändrör, sporttyp i blank finish, ovalt
- Komfortpaket 1: ACC - automatisk klimatanläggning, Farthållare, Färddator
- Exteriörpaket 2 (för 2.0 Turbo 185/200 och Cabriolet): Karossfärgade sidokjolar, stötfångarförlängning och backspeglar, Extra dimljus i spoiler fram
- Läderklädsel, "Classic"
- Elman. förar-/passagerarstol, minne förarstol
- Läderklädd ratt/knopp/damask
- Radioförberedelse

Tillval på denna bil:
- Airbag, passagerarsida
- Larm - inkl fjärrkontroll för larm och lås
- AS3, Radiosystem 6*20W, med CD (stora stereopaketet)
- Träpanel, instrumentbräda
- Handsfree-förberedelse för mobiltelefon

Vill minnas att säljaren sa att man gjorde SE Sport i en begränsad utgåva om 500 bilar (1999?). Detta var innan  Viggen- och Aero-modellerna kom ut och var i princip den "hottaste" 9-3 som kunde beställas i början av 1999. Byggd på Valmets fabrik i Nystad, Finland.

En produktbroschyr med utrustningsalternativ mm samt köpekontraktet hittar ni här:
http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … lbum=21320

Fordonet tillverkat: 1999-01
I trafik första gången i Sverige: 1999-04-01
Nypris 1999: 272000 kr. Den gula färgen kostade 4900 kr. Mitt rabatterade pris: 250000 kr
Senast godkända besiktning: 2011-03-16
Vägmätarställning vid senaste besiktning, km: 171407
Ägarförhållande: Jag har haft bilen sedan den var ny, de första två åren som firmabil, därefter ägt den själv.
Användning: Bilen har använts som bruksbil året runt, sedan 2006 som pendlarbil.

Problem

2011
-Kylan lägger av efter en stunds körning då det är varmt ute [x]
-Luftfördelaren kärvar så att luften inte kan styras till vindruta, panel, golv etc. [x]
-Listen ovanför rutan på vänster framdörr deformerad [x]
-Dekortejp på vänster framdörr trasig [x]
-Matt i lacken [ ]
-Stenskott på bl.a backspeglar och motorhuv [ ]
-Sprucket dimljusglas fram [ ]
-Dimljus fram ur funktion [ ]
-Strålkastartorkare pekar fel (funkar?) [ ]
-Stenskott i strålkastarglas (tätat) [ ]
-Skavda emblem på motorhuv och baklucka [ ]
-Vindruta sliten samt med ett mindre stenskott [ ]
-Termokontakt och ev. diod på AC-kompressor förbikopplad [ ]
-Fjädring ok? Går i botten kalla vinterdagar vid järnvägskorsningar... [ ]

Framtidsplaner
-Fixa problemen ovan [ ]
-Motortvätt [ ]
-Ny fjädring/dämpare [ ]
-Trimma motorn (Maptun steg 3, 270 hk,  till att börja med?) [ ]
-Viggen kjolpaket/vinge [ ]
-Aero-stolar fram/bak [ ]
-Försöka bygga in TCS (antispinn) [ ]
Senast redigerat av urban66 (21 augusti 2011)


4 663 Inlägg
7 augusti 2011
#2
härligt det var ett par saker att rätta till. hoppas du får bukt på dem

15 Inlägg
7 augusti 2011
Trådstartare
#3
Tackar! Kylan och luftfördelaren har jag gott hopp om. Pågår... Sen blir det dekortejp och list.


15 Inlägg
8 augusti 2011
Trådstartare
#4
Jahapp! Ännu en heldag med bilmekande. Ska faktiskt bli skönt när semestern är över så man får vila upp sig från bilen lite. Idag var målet att montera innerskärmen (höger fram) som jag tagit bort när jag skulle komma åt AC-kompressorn. Hade jag vetat hur jobbigt det var att montera tillbaka innerskärmen hade jag tagit det bra mycket försiktigare  när jag monterade ned den samt funderat både tre och fyra gånger på om jag verkligen behövde ta bort den.

Det största problemet var att jag dragit av fästena när jag tog bort ett antal plastmuttrar. Jag funderade mycket innan på hur jag skulle gå tillväga för att lösa monteringen på ett bra sätt. Det resulterade i ett par trådar:

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=222562
http://forum.saabturboclub.com/viewtopi … p;t=310327

Till sist kom jag fram till att jag skulle kapa av de gamla skruvarna som jag dragit av samt borra nya hål. Jag använde mig av en kombination av plåtskruv och bult för att ersätta de gamla plastmuttrarna och de avdragna skruvarna som varit fastsvetsade i plåten från fabriken.

Det blev en hel del mäck med att försöka passa till skärmen så att borrhål och skruvar/bultar hamnade rätt. Fick ett hjärnsläpp och borrade ett hål för mycket i nederkanten bak. Svårt att tänka när blodsockret är i botten. Sedan provmontering och sedan av med innerskärmen igen för att rengöra med lacknafta, maskera samt måla ett par vändor med grundfärg innan det var dags för den slutliga monteringen.

Slutmonteringen gjordes på drygt en timme och då fick jag även upp luftskölden under motorn samt på med hjulet och hissade ned bilen på den tiden. Det var allt förarbete som tog den mesta tiden. Satte igång redan vid 8-tiden och började gå igenom vilka skruvar och muttrar jag behövde åka förbi och skaffa på Saab. Det visade sig att de knappt hade något hemma av det jag ville ha så det blev till att gå igenom bult- och mutter förrådet hemma och i farsans garage.

Det som verkligen hade varit bra att ha är fästet för stänkskyddet. Nu fick jag ta det gamla som hade rostat ihop nästan totalt. Fick det med nöd och näppe att sitta fast bakom innerskärmen. Har lagt upp lite nya bilder från dagens jobb som kommer nedan. Nu är det dags att sussa. Kommer att sova gott i natt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/166/165637/165637-95383fab731f67515497a05134a58112_tn.jpg https://www1.garaget.org/gallery/images/166/165637/165637-2f9da15d088bd4edf5f08ebfb9085a26_tn.jpg https://www1.garaget.org/gallery/images/166/165637/165637-b7639d04013a90833a5f3b5609ee3c55_tn.jpg https://www1.garaget.org/gallery/images/166/165637/165637-9e21214e977a5fe2192655803a82e0ef_tn.jpg https://www1.garaget.org/gallery/images/166/165637/165637-9109bd5d20b75054bd6b1c20b1da3559_tn.jpg https://www1.garaget.org/gallery/images/166/165637/165637-7696cbf25e92e2dd3c72f0e3c44d5eae_tn.jpg https://www1.garaget.org/gallery/images/166/165637/165637-668a2325ae0010b5340ddf318bba2ce8_tn.jpg https://www1.garaget.org/gallery/images/166/165637/165637-c521f900eea2ae6a84e463fc5f6910f7_tn.jpg https://www1.garaget.org/gallery/images/166/165637/165637-39396e9892ec4b79904172953b925cff_tn.jpg https://www1.garaget.org/gallery/images/166/165637/165637-432444a59a783f8b7dec925dcfac1d35_tn.jpg https://www1.garaget.org/gallery/images/166/165637/165637-6694c623ca3e5f6f8a66d52948f2c50e_tn.jpg https://www1.garaget.org/gallery/images/166/165637/165637-8de5a717a56995f8487cf65d45b1c70d_tn.jpg https://www1.garaget.org/gallery/images/166/165637/165637-d74f30dadf940045890d1dafee8040ca_tn.jpg https://www1.garaget.org/gallery/images/166/165637/165637-d359835dcfcb6c167311dee7bf108e75_tn.jpg https://www1.garaget.org/gallery/images/166/165637/165637-792e28416540de3c6474dbd6addd6ef7_tn.jpg https://www1.garaget.org/gallery/images/166/165637/165637-e6ca48e7c2a35e8e5b1043e8f25e5908_tn.jpg


15 Inlägg
10 augusti 2011
Trådstartare
#5
Smått uppgivet angående luftfördelningsproblemet
Jag har under de senaste veckorna jobbat med att försöka åtgärda två av problemen på bilen:
-Kylan lägger av efter en stunds körning då det är varmt ute
-Luftfördelaren kärvar så att luften inte kan styras till vindruta, panel, golv etc.

De första problemet med kylaren har jag gott hopp om att ha löst i och med att jag shimsade magnetkopplingen på AC-kompressorn. Har dock inte kunnat testa ordentligt eftersom det inte varit några temperaturer över 25 grader sedan jag shimsade.

Det andra problemet med luftfördelaren trodde jag också att jag hade lyckats lösa. Innan jag på allvar började rota i problemen med kylan och kompressorn så genomförde jag åtgärder enligt Saabs Serviceinformation 854-2383 [Ref 1]. Det innebär i korthet att man smörjer en trumma samt skruvar i ett par skruvar i luftfördelningshuset så att det ska bli mindre friktion när trumman ska ändra läge.

http://www.geting.se/image.php/315102-heating_and_ventilation_unit.JPG
Bild på klimataggregat (klicka för att förstora)
1. Fördelningshus
3. Elmotor
6. Värmeväxlarhus
10. Värmeväxlare
40. Förångare

Bilder från mina åtgärder enligt Serviceinstruktionen
https://www1.garaget.org/gallery/images/166/165637/165637-94aa504ba86246c395c3b2d4eb110831_tn.jpg https://www1.garaget.org/gallery/images/166/165637/165637-2cb81c8458cb1d89c3dd0f334847c861_tn.jpg https://www1.garaget.org/gallery/images/166/165637/165637-7a835d8bfacb651adcf8bb0228fd0a96_tn.jpg https://www1.garaget.org/gallery/images/166/165637/165637-39496961ee254a6a67552a2e2c91bd23_tn.jpg https://www1.garaget.org/gallery/images/166/165637/165637-dac45ecab7ad3b7d7be4778a02b18b20_tn.jpg https://www1.garaget.org/gallery/images/166/165637/165637-d586cf746a3aca5e4754552abf1bac4b_tn.jpg https://www1.garaget.org/gallery/images/166/165637/165637-95ec81e532dfa5ef543ebe0311784e8c_tn.jpg https://www1.garaget.org/gallery/images/166/165637/165637-2bbe1f62d055a8902562a51a52ce9136_tn.jpg https://www1.garaget.org/gallery/images/166/165637/165637-572116ebf2f67f3a188f8de273c676c8_tn.jpg https://www1.garaget.org/gallery/images/166/165637/165637-10010c94beffb9c6fffb3abe84005fb4_tn.jpg https://www1.garaget.org/gallery/images/166/165637/165637-d8b2a832c30a0461f4271eb9bfd8ec45_tn.jpg https://www1.garaget.org/gallery/images/166/165637/165637-257724bd21a9ffaeff9a521369ee7a7e_tn.jpg https://www1.garaget.org/gallery/images/166/165637/165637-2d6dd94477e208fa4dcef00430674faf_tn.jpg https://www1.garaget.org/gallery/images/166/165637/165637-b31963529134ac5ca4e0dbdbdee51f6f_tn.jpg https://www1.garaget.org/gallery/images/166/165637/165637-f45dd3c9f8d7a1c250e73a40240bd7c1_tn.jpg https://www1.garaget.org/gallery/images/166/165637/165637-865dd754cf96b31eb406ec05cd9c4119_tn.jpg https://www1.garaget.org/gallery/images/166/165637/165637-1ab54e4b1a5f3fe3a5970307a7781931_tn.jpg https://www1.garaget.org/gallery/images/166/165637/165637-a85f6ea69168aaf13325d4c571232965_tn.jpg https://www1.garaget.org/gallery/images/166/165637/165637-b2bf50574f9d8b2458407f2c891df312_tn.jpg https://www1.garaget.org/gallery/images/166/165637/165637-56d5af6de13b5e7b132a38d43a332aeb_tn.jpg https://www1.garaget.org/gallery/images/166/165637/165637-6ceff6686fa4d2b8ff46cdb19748d4fa_tn.jpg https://www1.garaget.org/gallery/images/166/165637/165637-2ebf4ba175134b676976cdd6cbf5653c_tn.jpg https://www1.garaget.org/gallery/images/166/165637/165637-40285138ffdbb1ea4a35f95c3d6a595c_tn.jpg https://www1.garaget.org/gallery/images/166/165637/165637-5ed158b709379d3824d36cca6ff465bf_tn.jpg

Igår morse testade jag att montera elmotorn som styr trummans läge för att se om jag nu kunde styra luften dit jag vill med hjälp av manöverpanelen på ACC:n Till min stora besvikelse lyckade jag fortfarande inte få ACC:n att styra ut luft i instrumentpanelen, vilket motsvarar ett av ändlägena för trummans rörelse. Trumman går efter mina åtgärder lite lättare att dra runt men tydligen inte tillräckligt för att få det att fungera med elmotorn.

Informationssökning kring problemet
Resten av gårdagen ägnade jag åt att försöka hitta information kring det här problemet. Jag har ägnat en del tid åt detta tidigare också men försökte nu fördjupa mig i lite olika delar, bl a om elmotorn.

Elmotorn
Om elmotorn (art nr 4365474) kom jag fram till att det fanns en ersättningsartikel (art nr 5333919) som infördes 2001. Anledningen vet jag ännu inte men jag misstänker att det var problem med att de gamla elmotorerna gick sönder, var för svaga eller liknande. Jag har slängt ut frågan om anledningen i följande tråd: http://forum.saabturboclub.com/viewtopi … p;t=310510

Jag lyckades även klura ut att motorerna tillverkas av Saia-Burgess (www.saia-burgess.com) som är ett företag i koncernen Johnson Electric. Vidare så hittade jag på den svenska elgrossisten Elfa (www.elfa.se) liknande motorer från samma tillverkare [Ref 2]. Med den produktinformation som jag hittade hos dessa företag insåg jag att artikeln från Saab egentligen består av två delar, dels en elmotor (stegmotor), dels en reduktionsväxel. Dessa delar finns dessutom i många olika varianter, t ex reduktionsväxlar med olika utväxling, motorer av olika styrka, matningsspänning etc.

https://www1.garaget.org/gallery/images/166/165637/165637-71d1a7f74ed9d0b8441c62c584810b60.jpg
Elmotor till vänster, reduktionsväxel till höger

När det gäller elmotorn så har jag ett par idéer om vad man skulle kunna göra. Det första är att bara testa med en av de nya med artikelnr 5333919. En utbytesmotor från skroten kostar ca 400:- + ev. frakt. Den andra är att använda andra komponenter från Saia-Burgess, t ex om möjligt en motor som är starkare och/eller en reduktionsväxel som växlar ned mer och gör att motorn orkar dra runt trumman. Jag orkar ju själv dra runt trumman med en skruvmejsel i spåret, även om det är trögt, så det borde inte vara omöjligt.

Kalibrering av ACC-styrenhet/alignment av elmotor och trumma
I Saabs system för verkstadsinformation (WIS) finns en teknisk beskrivning för elmotorn och hur man går tillväga för att kalibrera ACC-styrenheten så att den vet i vilket läge trumman befinner sig. Jag lurar på om problemet har att göra med felaktig kalibrering. Beskrivningarna kring detta är ganska luddiga och jag har sett att det står olika på olika ställen, t ex om man jämför med bilens användarhandbok. Funderar på att sätta trumman i ändläget för utblås vid panelerna, ställa in ACC-anläggningen på motsvarande läge och därefter skruva ihop motorn och montera så att hela systemet är inställt på samma ändläge från början.

Fördelningshus
Det mesta pekar på att grundproblemet är att fördelningshuset (art nr 4759726), där trumman sitter, är felaktigt konstruerat med för små toleranser mellan hus och trumma, vilket gör att trumman blir klämd och det blir mycket hög friktion i vissa fall då trummans läge ska ändras. Även för fördelningshuset finns en nyare artikel (art nr 5330501) som gick in och ersatte den första under år 2000.

Jag hittade en del information, forumstrådar mm på de amerikanska sidorna saabnet [Ref 3] och thesaabsite [Ref 4], där problemet tas upp . Ur dessa kan man även läsa att den serviceåtgärd som jag utfört ofta inte är tillräcklig. Nästa steg är då att byta ut fördelningshuset. De som har haft "turen" att få det här problemet tidigt verkar ha kunnat få reparationen åtgärdad via garanti eller som goodwill-ärende från Saab. Det lär nog inte vara möjligt i mitt fall.

Om jag inte lyckas lösa problemet genom att byta elmotor eller få kalibreringen att funka återstår nog bara att byta ut mitt gamla fördelningshus mot ett nytt. Ett nytt (art nr 5330501) kostar 2037:- på Saab men det värsta är jobbet med att byta det. Som jag förstår det måste man i princip riva ut hela klimataggregatet med kupéfläkt, förångare och värmeväxlare. För att komma åt detta måste man riva ut instrumentbräda, paneler vid vindrutetorkare, tömma AC-anläggningen mm. Såg att Saab-verkstäder räknar med ca 1 dags arbete för demontering och lika lång tid för montering.

Summering av läget
Lite uppgivet men inte helt utan idéer. Saker att undersöka:
- Ny kalibrering av ACC och elmotor
- Testa ny motor, antingen Saab ersättningsmotor eller special
- Kolla om problemet kan vara relaterat till trasig kupétempgivare
- Byte av fördelningshus, ev. kostnad på verkstad, lokal, ersättningsbil

Referenser
[Ref 1] Saabs Serviceinformation 854-2383
http://www.genuinesaab.com/psi/files/SI … 20p1-4.pdf
http://www.genuinesaab.com/psi/files/SI … 20p5-8.pdf
ttp://www.genuinesaab.com/psi/files/SI8 … 0p9-13.pdf

[Ref 2] Länk till Saia motorer och reduktionsväxlar på Elfa
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?query=saia

[Ref 3] Länkar från saabnet relaterade till problemet med luftfördelningshuset
http://www.saabnet.com/tsn/bb/NG900/ind … bID=160453
http://www.saabnet.com/tsn/bb/NG900/ind … bID=253972

[Ref 4] Länkar från thesaabsite relaterade till problemet med luftfördelningshuset
http://www.thesaabsite.com/93/93faqs.ht … +Repairing
http://www.thesaabsite.com/boards/viewtopic.php?t=251
Senast redigerat av urban66 (11 augusti 2011)


15 Inlägg
11 augusti 2011
Trådstartare
#6
Äntligen funkar det!
Efter ännu en lång dag med bilen har jag så äntligen lyckats lösa problemet med luftfördelningen, dvs att luften inte kommer ut ur kanalerna vid instrumentpanelen som de ska. Det visade sig att en ny elmotor gjorde tricket.

https://www1.garaget.org/gallery/images/166/165637/165637-3efba0b194286cefc8d311d74df673af_tn.jpg
Min gamla motor till vänster och den "nya" till höger

Det började i morse med att jag testade ytterligare lite med den gamla motorn. Testade olika ändlägen, använde ACC-enhetens programmeringsfunktion för uppstart från ett bestämt läge osv. men utan att lyckas. Kände mig smått uppgiven.

Besök hos lokala Saab-dealern
Nästa steg var att åka till den lokala Saab-dealern. Tänkte höra mig för lite om de visste vad det var för skillnader på elmotorerna, fråga om arbetskostnad för att byta fördelningshuset och om de hade några bra idéer för hur man skulle lösa problemet. Fick komma ut i verkstan och prata med ett par erfarna mekar.

De kände igen problemen jag hade men hade inga universalknep. Ingen av dem hade varit med och bytt fördelningshus på en 9-3:a, bara på en 9-5:a. Minst en dags arbete för demontering sa de. Gick därifrån utan att egentligen vara så mycket klokare.

Besök hos "husverkstan"
Åkte sedan till en annan firma (ej märkesverkstad) där jag haft bilen på reparation och service under många år och som jag har stort förtroende för. Berättade om mina problem och de kände igen dem. De är gamla Saab-mekar som har jobbat på märkesverkstad tidigare. De hade försökt åtgärda många gamla 9:3-or tidigare men aldrig bytt fördelningshus. Istället brukade de försöka smörja och trixa så gott det går. De berättade om olika smörjmedel de tyckte var bra, bl. a silikonspray samt "Hagmans sprayfett". De hade även testat "Chain lubrication spray" från Biltema.

Rådet från dessa herrar var att försöka smörja så gott det går. Att riva ut och byta fördelningshus tyckte de inte verkade rimligt.

Inköp av ny elmotor
I det här läget beslöt jag mig att chansa på att en ny motor kanske skulle kunna göra susen - en med det nya artikelnumret 5333919. Jag hade hittat en på nätet hos en bildemontering i stan för 500:- Inte de billigaste men å andra sidan slapp jag betala frakt och fick den direkt. De fanns för övrigt från 350:- på andra ställen.

Efter att jag hade köpt motorn bestämde jag mig för att gå in och kolla på den självplocksverksamhet som bedrevs precis bredvid (http://www.returbilen.se/). Såg att det var riktigt låga priser. Hittade ett par 9-3:or, en från -00 och en från -02. Båda hade det fördelningshus jag var ute efter. Jag kände lite på -00:ans hus och trumman rullade mycket mycket lättare än den i min bil. Såg också att de hade en sån motor som jag just hade köpt. Den hade jag nog kunnat få för en hundring istället. Synd att jag inte visste det innan och synd att stället där jag just köpte motorn inte hade returrätt på elprylar.

I det här läget var jag rätt säker på att det var ett nytt fördelningshus jag behövde och ställde in mig på att åka och demontera ett sådant under morgondagen. Tänkte det kunde vara en bra övning innan jag skulle demontera samma sak på min bil. Som tur var så fanns varken motor eller AC i de här liken och mycket av prylarna i instrumentbrädet och mittkonsolen var redan bortplockade.

Nya motorn
Väl hemma plockade jag isär och kollade och jämförde den gamla och den nya motorn. Det verkade som att det lilla kugghjulet satt lite längre ifrån själva elmotorn på den nya. Jag har hört talas om en del folk som har haft problem med att kuggarna har hoppat ur motsvarande kuggar i reduktionsväxlen. Jag gissar att det var anledningen. För övrigt hittade jag ingen skillnad.

https://www1.garaget.org/gallery/images/166/165637/165637-c4902d12fd602b99cac60b631533411c_tn.jpg https://www1.garaget.org/gallery/images/166/165637/165637-cc8330963e45609ddf2982d467a9b1e9_tn.jpg

Gick sedan ner i bilen och testade att skruva i motorn enligt konstens alla regler. Ställde först in trummans läge på defroster, därefter ACC-panelens läge på defroster med motor ansluten elmässigt men inte mekaniskt till trumman. Programmerade styrenheten så att den skulle starta upp i detta läge. Plockade sedan isär motor och reduktionsväxel samt satte i reduktionsväxlen i fördelningshuset utan att rubba defrosterläget. Slutligen monterade jag motorn och anslöt den. Slog på tändningen och testade att stega, först till golvläget och sedan till panel-läget.

Blev otroligt förvånad när jag såg att det helt plötsligt funkade. Den gamla trötta motorn hade aldrig lyckats dra trumman till panelläget men den nya orkade. Testade flera gånger om och om igen för jag trodde knappt det var sant. Var tvungen att ta en serie bilder på de olika luftfördelningslägena och hur det ser ut i trumman. Resultatet syns nedan.

Imorgon ska jag skruva ihop inredningen på bilen big_smile


Inställningar i ACC-panelen och deras motsvarighet i fördelningshus/trumma

Panel
https://www1.garaget.org/gallery/images/166/165637/165637-36d41df3954473ddddc73d392ddb9e4c_tn.jpg https://www1.garaget.org/gallery/images/166/165637/165637-1454187c5cbd2abe869c9b29f7031399_tn.jpg

Panel och golv
https://www1.garaget.org/gallery/images/166/165637/165637-d702b35650ee7e720f595e32a56089af_tn.jpg https://www1.garaget.org/gallery/images/166/165637/165637-c36420e32597350e5310ade703c04b80_tn.jpg

Golv
https://www1.garaget.org/gallery/images/166/165637/165637-3ba58eb66bf408d2c83f412d11d4e917_tn.jpg https://www1.garaget.org/gallery/images/166/165637/165637-030a0d17616f25d5af422d00ccf87dbf_tn.jpg

Golv och defroster
https://www1.garaget.org/gallery/images/166/165637/165637-5a5efad10f3cdd8ea93149bc9f8b42e7_tn.jpg https://www1.garaget.org/gallery/images/166/165637/165637-382f0e319f330e90aea70e4e935190b6_tn.jpg

Defroster
https://www1.garaget.org/gallery/images/166/165637/165637-6c87a74d519b2f001ee74150014b3b4b_tn.jpg https://www1.garaget.org/gallery/images/166/165637/165637-f7c1b9bb812209f28561957f954b00e6_tn.jpg


15 Inlägg
12 augusti 2011
Trådstartare
#7
Idag har det inte blivit så mycket mekande. Skruvade i alla fall ihop instrumentbrädan, så att allt är på plats inne i bilen nu. Underbart skönt med fungerande fläkt i panelen big_smile. Synd bara att den värsta sommarvärmen verkar ha försvunnit. Jag vill ju så gärna testa AC:n också.

Hade tänkt att börja ta tag i fönsterlisten och dekortejpen idag också men det får vänta till imorgon.

Nu under kvällen hittade jag en intressant gammal tråd om SE och "Sport Edition" på STCS: Vad betyder Sport Edition? Var tvungen att kolla lite gamla broschyrer och annat då jag kände mig lite osäker. Var SE och Sport Edition samma sak eller? Jag hade ju bestämt för mig att jag köpt en "Sport Edition". Men det visar sig att jag kanske har köpt en "SE Sport".

Har lagt upp en gammal broschyr som visar att "SE" och "SE Sport" var två olika saker då det begav sig 1999. Nördigt vetande för nördiga personer wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/166/165637/165637-a2b6ba86242a00e099c02818a427c53e_tn.jpg https://www1.garaget.org/gallery/images/166/165637/165637-0e5d0648fc5028018838de8fd3c5219a_tn.jpg https://www1.garaget.org/gallery/images/166/165637/165637-3ea4a24ffde0dd2a742ba8fc70f5c4ba_tn.jpg https://www1.garaget.org/gallery/images/166/165637/165637-a252831fd915aebdbc39d7155cd82c09_tn.jpg https://www1.garaget.org/gallery/images/166/165637/165637-acbab0a62f0fe08199400cfa6c29234d_tn.jpg https://www1.garaget.org/gallery/images/166/165637/165637-59dd07066696a105a6f6154337e9c0fb_tn.jpg

Passade även på att lägga upp det gamla köpekontraktet:

https://www1.garaget.org/gallery/images/166/165637/165637-3d833d5c884f9722cc76dfa5e15bc3f6_tn.jpg https://www1.garaget.org/gallery/images/166/165637/165637-dd8ab729a9c5d6e330052860d1dfdd67_tn.jpg
Senast redigerat av urban66 (12 augusti 2011)


36 Inlägg
12 augusti 2011
#8
Trevligt smile Men om jag ska vara ärlig så tycker jag att du ska hålla den i 100% originalskick, oskruvade gula 9-3 200hk finns det tyvärr ont om numera, samma sak som med 9000 och 900 Talladega.

Fin bil som satan i övrigt big_smile

15 Inlägg
12 augusti 2011
Trådstartare
#9
Tackar! big_smile Jo, jag håller med om att det nästan är synd att gå ifrån originalskicket i och med att det är så lite ändrat på den sedan jag köpte den. Får fundera vidare. Utseendemässiga förändringar kommer nog sist på listan just nu.
Senast redigerat av urban66 (13 augusti 2011)


2 788 Inlägg
12 augusti 2011
#10
Kul med 9-3-projekt! big_smile Mådde lite dåligt när jag såg hur du rev för att fixa luften men det verkade ju som att det löste sig iallafall wink

Lycka till! smile


15 Inlägg
12 augusti 2011
Trådstartare
#11
Tackar! big_smile Ja visst är det kul. Jag blir nästan sugen på att skaffa en till.


41 Inlägg
13 augusti 2011
#12
Snyggt, riktigt trevligt att läsa:)

134 Inlägg
13 augusti 2011
#13
Härlig tråd med alla förklaringar. Projekt/guidetråd får du nästan ändra namnet till. Fortsätt i samma anda!

15 Inlägg
21 augusti 2011
Trådstartare
#14
Mar1in skrev:
Snyggt, riktigt trevligt att läsa:)

Tackar! big_smile


15 Inlägg
21 augusti 2011
Trådstartare
#15
Mr_Felix skrev:
Härlig tråd med alla förklaringar. Projekt/guidetråd får du nästan ändra namnet till. Fortsätt i samma anda!

Tack Mr_Felix! Jag får se hur det blir med guidandet framöver. Inte säkert man ids hålla fanan lika högt hela tiden, men jag ska försöka. Gött med lite kommentarer. Det är sånt som gör att man ids skriva. big_smile


15 Inlägg
21 augusti 2011
Trådstartare
#16
Lister och dekortejp

Gjorde ett ryck med bilen idag. Har länge gått och stirrat på den där trasiga tejpen på dörren och den där listen som jag bockade till när jag försökte fixa tejpen första gången. Nu skulle det bli gjort.

Det tog sin lilla stund att byta tejp och list. Höll väl på 5 timmar ca. Passade även på att tvätta bilen och ta bort en massa insektsfläckar från motorhuven. Slutligen gick jag över listerna med någon slags "skokräm" för svarta gummi- och plastdetaljer. Höll väl på ytterligare ca 4 timmar med tvätt och lister. Inte det roligaste men riktigt nöjd med resultatet efteråt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/166/165637/165637-c4a26bab8f958e36ba9c7a8bf07053b4_tn.jpg https://www1.garaget.org/gallery/images/166/165637/165637-3fcf5db4d9ddb41cb35429e56a8f7ecf_tn.jpg https://www1.garaget.org/gallery/images/166/165637/165637-667bfc2e384dcdaf2e88bbd4503a474a_tn.jpg https://www1.garaget.org/gallery/images/166/165637/165637-58d8d5acfdea1fb93fedf8968cef7674_tn.jpg https://www1.garaget.org/gallery/images/166/165637/165637-481fbc7f189d3e2d13cc0f3be76e4c80_tn.jpg https://www1.garaget.org/gallery/images/166/165637/165637-0d3f0f5278aa6a95f7135786bcb1e83e_tn.jpg https://www1.garaget.org/gallery/images/166/165637/165637-56758a9f9e9c5afc642891358a2c0b13_tn.jpg https://www1.garaget.org/gallery/images/166/165637/165637-e100c4cf349ea47c41a3eb98f4ec0c50_tn.jpg https://www1.garaget.org/gallery/images/166/165637/165637-e96a136b8544eddc1cd5ff3295591a42_tn.jpg https://www1.garaget.org/gallery/images/166/165637/165637-633195d0e0beca322cf0549a559978b4_tn.jpg https://www1.garaget.org/gallery/images/166/165637/165637-dd1d8bf2599212f5033ec4b5f6faaf46_tn.jpg https://www1.garaget.org/gallery/images/166/165637/165637-9e7c7555c8cc3fc50e32c6c558496105_tn.jpg https://www1.garaget.org/gallery/images/166/165637/165637-e66d58737f267a12057aefbb21b4cd71_tn.jpg https://www1.garaget.org/gallery/images/166/165637/165637-883be5ee0d3871f7c2e9e22264611eaf_tn.jpg https://www1.garaget.org/gallery/images/166/165637/165637-73af067a9d7425849e6166d54fc33f2a_tn.jpg https://www1.garaget.org/gallery/images/166/165637/165637-93451b1768586909389bbb817f0187f9_tn.jpg https://www1.garaget.org/gallery/images/166/165637/165637-7a5df17f4e41f75cb096e53752e6d1aa_tn.jpg https://www1.garaget.org/gallery/images/166/165637/165637-f1bfb4a76a385005eeffccfb1c5b2752_tn.jpg https://www1.garaget.org/gallery/images/166/165637/165637-dbcb7f772c6d500e99ed60d91996d998_tn.jpg https://www1.garaget.org/gallery/images/166/165637/165637-6dd7838ca29d0ea7282e8e44bdcf526f_tn.jpg


426 Inlägg
27 augusti 2011
#17
snyggt jobbat, prem lagd smile

Det är inte farten som dödar...
Det är stoppen
Kolla in min projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 7#p3128567

331 Inlägg
1 Inlägg
30 augusti 2011
#19
Tack för en trevlig och väldigt informativ projekttråd! smile

Jag har också problemet med att kylan lägger av efter en stund och har precis som dig skruvat bort yttre delen på magnetkopplingen och hade bara en shims på 0,5mm. Satte du dit en tunnare eller kör du helt utan shims nu? Har du förresten provat om den håller kylan någon längre sträcka nu jämfört mot innan?

1 327 Inlägg
30 augusti 2011
#20
Ser fin ut. Har den klarat sig från rost i bakskärmarna?



Sök