2475
Sök

Saab 9-3 2.2 TiD SS - Nyckel/SIM

9 Inlägg
7 augusti 2011
Trådstartare
Tjenare!
I förra veckan så råkade jag tappa min nyckel i golvet på jobbet, senare när jag hade slutat och skulle åka hem så låste jag upp bilen som vanligt och satte i nyckeln i nyckellåset men det hände ingenting mer än att det stod att nyckeln inte känns igen!

Jag har så klart "supit bort" reserv nyckeln så den kan vi glömma, lämnade senare in den på Saab samma vecka och dom konstaterade att det var SIM:en som var problemet?!?! Hur händer detta?! är det någon som kan ge mig en logisk förklaring hur jag ska gå till väga för att inte bli lurad på massor av pengar av min verkstad? ( Kan även tillägga att dom pratar om 6-7 tusen kronor för jobbet plus delar)

Tack på förhand
/Andreas

Truckreparatör
221 Inlägg
7 augusti 2011
Hej!
Tyvärr så är det ju så om nyckeln har gått sönder och du inte har en extranyckel, så går det inte att programmera in nya nycklar. så då måste man byta en databox i bilen (sim:en)och sen programmera in nya nycklar.

Detta för att ingen tjuv skall komma med nyckel och en dator och programmera om bilen o sen åka.
Därför är det väldigt viktigt att ha två nycklar till bilen. (om man inte vill betala massor med pengar när nycklarna är borta eller trasiga)

jag tappade bort en nyckel till min ss men eftersom att jag hade en nyckel kvar så kostade det 800.- för ny nyckel och programmering
Senast redigerat av freddy_82 (7 augusti 2011)

9 Inlägg
7 augusti 2011
Trådstartare
Tackar för svaret!
Antar att det bara är att betala och se glad ut då!
Följer upp med hur det gick med bilen när dom har fixat den!

/Andreas

9 Inlägg
17 september 2011
Trådstartare
Hejsan.
För att vara seriös så avslutar jag tråden med att informera om att jag har fått ordning på min Saab 9-3 SS 2.2 TiD efter 1 ½ månads grälande med min Saab-verkstad. Det slutade med att jag fick söka upp flera begagnade delar och lämna in men en efter en visade sig inte vara "skiljda" från bilen... Jag antog att dom hade rätt så jag fick leta vidare, hittade till slut en 9-3a som skulle skrotas och den åkte Saab snubbarna och plocka CIM:en ur.

/Andreas

Sök