2706
Sök

Slavcylinder Saab 9000 !?

355 Inlägg
16 augusti 2006
Trådstartare
Hej antar att jag ryker på att byta slavcylinder på min Saab 9000I 16V 92a
När man trycker ner kopplingen så stannar den nere och man får dra upp pidalen med handen man kan endå inte lägga i växel utan får stänga av bilen och starta igen och pumpa på kopplingen och man kan om man har tur få i en växel håller man den på kopplingen så funkar den som en automat dvs den driver bara mer o mer hela tiden sen är det som manahr släppt kopplingen helt

Och det bildas en ganska fin pöl under bilen Så något ät det som läcker
förmodar att det är slaven

Hur gör man detta smidigast ?
Någon som vet och kan beskriva lite ?

Tacksam för svar

65 Inlägg
17 augusti 2006
Matte1979 skrev:
Hej antar att jag ryker på att byta slavcylinder på min Saab 9000I 16V 92a
När man trycker ner kopplingen så stannar den nere och man får dra upp pidalen med handen man kan endå inte lägga i växel utan får stänga av bilen och starta igen och pumpa på kopplingen och man kan om man har tur få i en växel håller man den på kopplingen så funkar den som en automat dvs den driver bara mer o mer hela tiden sen är det som manahr släppt kopplingen helt

Och det bildas en ganska fin pöl under bilen Så något ät det som läcker
förmodar att det är slaven

Hur gör man detta smidigast ?
Någon som vet och kan beskriva lite ?

Tacksam för svar

Du ska veta att jag varit med om detta. För det första: slavcylindern är inget man fixar på en kafferast. Kolla alltså så att inget läcker (främst slangar från bromsvätskan och huvudcylindern(som är både billigare och enklare att åtgärda)).

Annars är det ur med växellådan som gäller för att byta slavcylindern som kostar ca 1200kr, räkna sedan med 7-8 timmars jobb på en verkstad (här låter jag dig räkna själv, då alla mek. tar olika timpris men 400/h och uppåt).

Och gör du det själv ska du minsann veta vad du håller på med. En kompis, som f ö är bilmek bytte endast "reparationskit" som kostar en bråkdel av slaven, vilket gav till följd att efter vxllådan var tillbaka, gav vika. Så tar du bort lådan: byt alla delar som är skadade.

355 Inlägg
17 augusti 2006
Trådstartare
Hörde med en  Värkstad här i Värnamo och de skulle ha  4100:- för jobb och slaven inräknat
så då är det lika bra att lämna in den hos dem

Ja det är la inga slangar direkt Det är ett rör som går ner till slaven och ett ut  som är för lufftning
och jag tittade  ner  på slaven medans min tjej  trampade ner kopplingen i matten  och  den kopplade riktigt bra men  Långsamt långsamt  släppte den och det droppar hydral olja  rakt under kåpan för slaven Så det är garanterat pakningen där som  har  sakt upp sig

355 Inlägg
17 augusti 2006
Trådstartare
kollade lite mer på bilen nu och  lite kinkig att starta  och när den väl startar så  tänder ten till och  dör  tredje försöket så  bluddrar den igång och går  sedan rent  på tomgång
när man trycker  till på gasen så bludrar den till  för att sedan  varva upp som fan  och  rena varv inget miständande och inget vandrande på tomgången heller

Och check Engine  lyser

Va kan det vara  ?

Sen är det ABS på den  och det ska la stämma att när man  slår på tändningen så  tänds 
ANTI LOCK för att en liten stund senare  slokna ?
för det gör den.

Men Check Engine  vet jag inte enu
möjligt det har med  bluddrandet att göra !?

5 710 Inlägg
17 augusti 2006
Matte1979 skrev:
kollade lite mer på bilen nu och  lite kinkig att starta  och när den väl startar så  tänder ten till och  dör  tredje försöket så  bluddrar den igång och går  sedan rent  på tomgång
när man trycker  till på gasen så bludrar den till  för att sedan  varva upp som fan  och  rena varv inget miständande och inget vandrande på tomgången heller

Och check Engine  lyser

Va kan det vara  ?

Hmm, jag hade börjat med ett tändstiftbyte iaf.
Matte1979 skrev:
Sen är det ABS på den  och det ska la stämma att när man  slår på tändningen så  tänds 
ANTI LOCK för att en liten stund senare  slokna ?
för det gör den.

Japp, så skall det vara.
Matte1979 skrev:
Men Check Engine  vet jag inte enu
möjligt det har med  bluddrandet att göra

Mycket troligt ja.

MVH Jonas
..............

355 Inlägg
17 augusti 2006
Trådstartare
Ja just nu står den på bilvärkstan men de  kunde inte göra vid den förens  den 29/8e
då skulle de skruvva i en ny Slavcylinder i den smile

sen ska det la funka

Mr,
219 Inlägg
19 augusti 2006
fanns det ingen i din närhet som kunde ha hjälpt dig att byta låda istället?? tar en dag om man e två pers och nya på det.

65 Inlägg
21 augusti 2006
Jag menar såklart rör smile Du skulle kanske luftat systemet innan, men nu är den på verksta'n.

Sök