Kz skrev:
Att lägga 170 000 till känns sådär smart. Hade nog själv sålt den snabbt när det var så mycket fel från början.
Gamla Mondeon räknas säkert med rätta som helkass bil, men "nya" modellen som kom 01 var tydligen ett rejält lyft.
Jag har lite BMW-skräck. Har haft en Audi S4 med V8 och den var så jävla dyr att fixa med. Känns som om BMW som är en premiumbil också tar premiumkostnader för reservdelar och dyra verkstadsbesök känns sådär som ingångsvärde i bilköp.
Kan någon motbevisa mig så
shoot, jag ändrar gärna ståndpunkt.
Att BMW har bra komfort och fina motorer är välkänt.
Min tjej har en Corolla och tristare (och fulare) bil får man leta efter, men funkar gör den mycket bra.
Tänkte faktiskt göra ett försök, jag ser två större skillnader mellan BMW och Audi:-BMW har statistiskt dels väldigt nöjda ägare och dels håller deras bilar (Med undantag, förstås) väl, bland de bästa i branschen. Visst statistik kan ljuga, men något måste ligga bakom?
-BMW är inte Audi, de senare måste nästan vara mästare på knepiga konstruktioner? En BMW är, särskilt med de mindre raka motorerna, väldigt lättmekad då du med rakställd rak motor och bakhjulsdrift får en drivlina du lätt kommer åt från alla håll till skillnad från en bil (Ofta FWD) där allt är nertryckt i motorutrymmet.
-BMW är mycket billiga att serva, enligt en undersökning Teknikens Värld gjorde 2005 var BMW med god marginal billigast i de klasser deras modeller deltog i. TV sammanfattade också den (uppskattade) totala milkostnaden för service under 12.000mil, BMW E46 (3-serie) blev tillsammans med Ford KA den billigaste modellen i testet att underhålla. Det är en stor, 6cyl. BMW jämfört med en liten 1.3L Ford på förstaplats!
Kollar du sedan upp reservdelspriser så kostar dem inte skjortan, det är ungefär samma kostnad som till en Volvo, Ford eller Saab. Japanska och franska bilar har tvärt om ofta dyra delar vad jag upplevt, även om de japanska kompenserar detta med att hålla väl till skillnad från fransoser...
Som Malheus nämnde är BMW både stöldbegärliga (E39 facelift är i en klass för sig) och körs ofta aktivt vilket också innebär att dem är inblandade i olyckor oftare än genomsnittsbilen. Detta påverkar förstås försäkringspremien, men det skall vara en väldigt dyr premie för att det skall väga upp ovanstående.
Och har man som jag sådan tur att premien inte blir högre än för motsvarande bilar av andra märken är BMW ett attraktivt val. De BMW´s jag har ägt har helt klart varit de billigaste bilar jag haft när jag räknar på totalkostnaden.