3266
Sök

Köpråd Peugeot 307 kombi eller Ford Mondeo?

58 Inlägg
13 augusti 2011
#21
Mondeo utan tvekan av dom 2. Jag har själv hafft en 02a kombi som jag var nöjd med. Rosten i dörrar brukar gå på garanti om sevisar och rostskyddskontroller e skötta. Vill du ha en go landsvägs vagn ska du välja en med 2,5 V6, dom går fint och är knapt märkbart dyrare att köra å äga än en med 4a i. (hadde V6a i min så vet att dom går att köra skapligt biligt) Ford är även biliga när det gäller resrvdelar.

Vem fan behöver T5 när det finns V8?

Allmänt envis
12 512 Inlägg
13 augusti 2011
#22
Kz skrev:
Att lägga 170 000 till känns sådär smart. Hade nog själv sålt den snabbt när det var så mycket fel från början.

Gamla Mondeon räknas säkert med rätta som helkass bil, men "nya" modellen som kom 01 var tydligen ett rejält lyft.
Jag har lite BMW-skräck. Har haft en Audi S4 med V8 och den var så jävla dyr att fixa med. Känns som om BMW som är en premiumbil också tar premiumkostnader för reservdelar och dyra verkstadsbesök känns sådär som ingångsvärde i bilköp.
Kan någon motbevisa mig så shoot, jag ändrar gärna ståndpunkt.
Att BMW har bra komfort och fina motorer är välkänt.

Min tjej har en Corolla och tristare (och fulare) bil får man leta efter, men funkar gör den mycket bra.

Tänkte faktiskt göra ett försök, jag ser två större skillnader mellan BMW och Audi:
-BMW har statistiskt dels väldigt nöjda ägare och dels håller deras bilar (Med undantag, förstås) väl, bland de bästa i branschen. Visst statistik kan ljuga, men något måste ligga bakom?
-BMW är inte Audi, de senare måste nästan vara mästare på knepiga konstruktioner? En BMW är, särskilt med de mindre raka motorerna, väldigt lättmekad då du med rakställd rak motor och bakhjulsdrift får en drivlina du lätt kommer åt från alla håll till skillnad från en bil (Ofta FWD) där allt är nertryckt i motorutrymmet.
-BMW är mycket billiga att serva, enligt en undersökning Teknikens Värld gjorde 2005 var BMW med god marginal billigast i de klasser deras modeller deltog i. TV sammanfattade också den (uppskattade) totala milkostnaden för service under 12.000mil, BMW E46 (3-serie) blev tillsammans med Ford KA den billigaste modellen i testet att underhålla. Det är en stor, 6cyl. BMW jämfört med en liten 1.3L Ford på förstaplats!

Kollar du sedan upp reservdelspriser så kostar dem inte skjortan, det är ungefär samma kostnad som till en Volvo, Ford eller Saab. Japanska och franska bilar har tvärt om ofta dyra delar vad jag upplevt, även om de japanska kompenserar detta med att hålla väl till skillnad från fransoser...

Som Malheus nämnde är BMW både stöldbegärliga (E39 facelift är i en klass för sig) och körs ofta aktivt vilket också innebär att dem är inblandade i olyckor oftare än genomsnittsbilen. Detta påverkar förstås försäkringspremien, men det skall vara en väldigt dyr premie för att det skall väga upp ovanstående.

Och har man som jag sådan tur att premien inte blir högre än för motsvarande bilar av andra märken är BMW ett attraktivt val. De BMW´s jag har ägt har helt klart varit de billigaste bilar jag haft när jag räknar på totalkostnaden. smile
Senast redigerat av Rquired (13 augusti 2011)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Ford fantast
1 607 Inlägg
13 augusti 2011
#23
LoudPipes skrev:
Mondeo utan tvekan av dom 2. Jag har själv hafft en 02a kombi som jag var nöjd med. Rosten i dörrar brukar gå på garanti om sevisar och rostskyddskontroller e skötta. Vill du ha en go landsvägs vagn ska du välja en med 2,5 V6, dom går fint och är knapt märkbart dyrare att köra å äga än en med 4a i. (hadde V6a i min så vet att dom går att köra skapligt biligt) Ford är även biliga när det gäller resrvdelar.

instämmer helt big_smile brossan har en 02a med v6a och det är en jävla bil till att gå smile fint och mjukt hans har gått 22k och det märks inte på den den går som en dröm.

sen kan man alltid reta 1 miljons mercor mellan fart kamerorna tongue

mitt projekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=260519
spacers.se
katt åt lampa lös i magen
en volvo är som aids när man fått den blir man aldrig av med den

Allmänt envis
12 512 Inlägg
13 augusti 2011
#24
Fiesta_Racing skrev:
LoudPipes skrev:
Mondeo utan tvekan av dom 2. Jag har själv hafft en 02a kombi som jag var nöjd med. Rosten i dörrar brukar gå på garanti om sevisar och rostskyddskontroller e skötta. Vill du ha en go landsvägs vagn ska du välja en med 2,5 V6, dom går fint och är knapt märkbart dyrare att köra å äga än en med 4a i. (hadde V6a i min så vet att dom går att köra skapligt biligt) Ford är även biliga när det gäller resrvdelar.

instämmer helt big_smile brossan har en 02a med v6a och det är en jävla bil till att gå smile fint och mjukt hans har gått 22k och det märks inte på den den går som en dröm.

sen kan man alltid reta 1 miljons mercor mellan fart kamerorna tongue

Så här skrev Teknikens värld om Ford Mondeo V6:
"Mondeo har 145 hästkrafter i fyran. En kul och karaktärsfull motor. I det perspektivet känns V6-maskinen som ett sömnpiller. Vart de 25 hästkrafterna extra töltat i väg förklaras till viss del i 100 kg högre vikt än den fyrcylindriga modellen.
Motorn går tyst och mjukt, men har inte det minsta temperament. Enligt fabriken är den en (1) sekund snabbare till 100 km/h, men det känns som en evighet. Vid omkörningar måste man växla ner både en och två gånger, seg som maskinen är på lågvarv."


Det finns inte en chans att det slöa åbäket utgör det minsta hot för Mercedesmodeller som har en prislapp på en miljon kronor. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

LTJD
192 Inlägg
13 augusti 2011
#25
ALLT är väl bättre än en Ford? xD

Flyger just nu:
SAAB 9000 AERO
SAAB SONETT III - 71
SAAB 900 CABRIOLET

Ford fantast
1 607 Inlägg
13 augusti 2011
#26
Rquired skrev:
Fiesta_Racing skrev:
LoudPipes skrev:
Mondeo utan tvekan av dom 2. Jag har själv hafft en 02a kombi som jag var nöjd med. Rosten i dörrar brukar gå på garanti om sevisar och rostskyddskontroller e skötta. Vill du ha en go landsvägs vagn ska du välja en med 2,5 V6, dom går fint och är knapt märkbart dyrare att köra å äga än en med 4a i. (hadde V6a i min så vet att dom går att köra skapligt biligt) Ford är även biliga när det gäller resrvdelar.

instämmer helt big_smile brossan har en 02a med v6a och det är en jävla bil till att gå smile fint och mjukt hans har gått 22k och det märks inte på den den går som en dröm.

sen kan man alltid reta 1 miljons mercor mellan fart kamerorna tongue

Så här skrev Teknikens värld om Ford Mondeo V6:
"Mondeo har 145 hästkrafter i fyran. En kul och karaktärsfull motor. I det perspektivet känns V6-maskinen som ett sömnpiller. Vart de 25 hästkrafterna extra töltat i väg förklaras till viss del i 100 kg högre vikt än den fyrcylindriga modellen.
Motorn går tyst och mjukt, men har inte det minsta temperament. Enligt fabriken är den en (1) sekund snabbare till 100 km/h, men det känns som en evighet. Vid omkörningar måste man växla ner både en och två gånger, seg som maskinen är på lågvarv."


Det finns inte en chans att det slöa åbäket utgör det minsta hot för Mercedesmodeller som har en prislapp på en miljon kronor. smile

var det ett klipp från 94 eller?

vet hur dom är och den är inte så slöa.

kanske inte en merca i 1 miljons klassen men det var en kleeman combi i alla fall med v8 smile satan va gött den lät. hördes klart och tydligt ända in i bilen.

mitt projekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=260519
spacers.se
katt åt lampa lös i magen
en volvo är som aids när man fått den blir man aldrig av med den

Aldrig nöjd
804 Inlägg
13 augusti 2011
#27
Varför en Mondeo från 01? I prisklassen kan man utan problem hitta bilar från t.ex. 03-04, vilket i alla fall är en generation jag kan rekommendera då jag har två bekanta som haft sina bilar länge utan några problem.

EDIT: Haha, pinsamt av mig. Det verkar som att generationen jag talar om (MK3) tog över redan 00. Jag skulle dock undvika de första årsmodellerna och fortfarande satsa på minst 03-04. smile
Senast redigerat av Masquerade (13 augusti 2011)

Livet är för kort för att äga Volvo.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
13 augusti 2011
#28
Fiesta_Racing skrev:
Rquired skrev:
Fiesta_Racing skrev:

instämmer helt big_smile brossan har en 02a med v6a och det är en jävla bil till att gå smile fint och mjukt hans har gått 22k och det märks inte på den den går som en dröm.

sen kan man alltid reta 1 miljons mercor mellan fart kamerorna tongue

Så här skrev Teknikens värld om Ford Mondeo V6:
"Mondeo har 145 hästkrafter i fyran. En kul och karaktärsfull motor. I det perspektivet känns V6-maskinen som ett sömnpiller. Vart de 25 hästkrafterna extra töltat i väg förklaras till viss del i 100 kg högre vikt än den fyrcylindriga modellen.
Motorn går tyst och mjukt, men har inte det minsta temperament. Enligt fabriken är den en (1) sekund snabbare till 100 km/h, men det känns som en evighet. Vid omkörningar måste man växla ner både en och två gånger, seg som maskinen är på lågvarv."


Det finns inte en chans att det slöa åbäket utgör det minsta hot för Mercedesmodeller som har en prislapp på en miljon kronor. smile

var det ett klipp från 94 eller?

vet hur dom är och den är inte så slöa.

kanske inte en merca i 1 miljons klassen men det var en kleeman combi i alla fall med v8 smile satan va gött den lät. hördes klart och tydligt ända in i bilen.

Det är från 2002, och ledsen men det finns inte en chans i världen att en Mondeo V6 kör ifrån en original E-klass Kombi (Enda med V8). Inte ens en original 500, och absolut inte om Kleeman har fått gå lös på bilen. Kleeman har dock ett brett sortiment, det är inte nödvändigt att bilen trimmats för att den bär deras emblem.

En 500 (Svagaste V8an) gör 0-100 på strax under sex sekunder original, en Mondeo V6 gör samma resa på nio sekunder blankt. Bara en liten jämförelse på hur långt efter Forden blir, inte ens en ST220 har ens en chans och den sexan är till skillnad från standardsexan inte trött. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

6 629 Inlägg
13 augusti 2011
#29
Rquired skrev:
En 500 (Svagaste V8an) gör 0-100 på strax under sex sekunder original, en Mondeo V6 gör samma resa på nio sekunder blankt. Bara en liten jämförelse på hur långt efter Forden blir, inte ens en ST220 har ens en chans och den sexan är till skillnad från standardsexan inte trött. smile

ST220 är ganska slö.. något snabbare än min Alfa som gör 0-100 på 8 sek så det är runt 6.6-7sek på den
Dricker dessutom 0.9 motorväg på högsta växeln i 110

Fast kunna dra på i 30 på 4an är ändå ballt

De/Dem

Allmänt envis
12 512 Inlägg
13 augusti 2011
#30
Malheus skrev:
Rquired skrev:
En 500 (Svagaste V8an) gör 0-100 på strax under sex sekunder original, en Mondeo V6 gör samma resa på nio sekunder blankt. Bara en liten jämförelse på hur långt efter Forden blir, inte ens en ST220 har ens en chans och den sexan är till skillnad från standardsexan inte trött. smile

ST220 är ganska slö.. något snabbare än min Alfa som gör 0-100 på 8 sek så det är runt 6.6-7sek på den
Dricker dessutom 0.9 motorväg på högsta växeln i 110

Fast kunna dra på i 30 på 4an är ändå ballt

Nu tycker inte jag att nå hundra på 7 sekunder eller strax därunder kan klassas som slött, men det är ändå långt ifrån en V8 Mercedes trots att det är värsting-Mondeon och det vara bara det jag ville påpeka. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

876 Inlägg
13 augusti 2011
#31
Akta dig för Peugeoten. Morsan hade en 307 SW -04 som vi gjorde av med i våras. Du kunde köpt den då för nära på alla elektronik på den var utbytt eller reparerad. Allt som kunde gå i sönder gick i sönder på den. Av dem 25-30 bilar pappa haft var den med god marginal den sämsta av alla. Kan lista några fel som vi hade på den.

* Avgassystem byttes två gånger på 6000 mil. (garanti första gången)
* Kupéfläkten brann upp vid 4000 mil.
* Något med ABS/ESP som var fel och varnade lite då och då. Felet hittades aldrig.
* Tändkassetten höll i hela 6000 mil!!
* Bromsarna låste sig runt om så bilen fick bärgas en kilometer hemifrån. Någon kontakt som hade hängt sig.
* Bytte lampor oftare än man tankade den.
* Rostskydd var nog inte standard. Inte i bakluckan åtminstone smile

Detta var en del kul som hände med den så Forden är nog ett klart bättre val smile


1 863 Inlägg
13 augusti 2011
#32
Definitivt inte Peugeot, hade en 206 -02. Köpte den ny och allt bara strulade, bytte faktiskt den mot en Mondeo som var ljusår bättre en Peggan.

Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke.

Ford fantast
1 607 Inlägg
13 augusti 2011
#33
Rquired skrev:
Fiesta_Racing skrev:
Rquired skrev:

Så här skrev Teknikens värld om Ford Mondeo V6:
"Mondeo har 145 hästkrafter i fyran. En kul och karaktärsfull motor. I det perspektivet känns V6-maskinen som ett sömnpiller. Vart de 25 hästkrafterna extra töltat i väg förklaras till viss del i 100 kg högre vikt än den fyrcylindriga modellen.
Motorn går tyst och mjukt, men har inte det minsta temperament. Enligt fabriken är den en (1) sekund snabbare till 100 km/h, men det känns som en evighet. Vid omkörningar måste man växla ner både en och två gånger, seg som maskinen är på lågvarv."


Det finns inte en chans att det slöa åbäket utgör det minsta hot för Mercedesmodeller som har en prislapp på en miljon kronor. smile

var det ett klipp från 94 eller?

vet hur dom är och den är inte så slöa.

kanske inte en merca i 1 miljons klassen men det var en kleeman combi i alla fall med v8 smile satan va gött den lät. hördes klart och tydligt ända in i bilen.

Det är från 2002, och ledsen men det finns inte en chans i världen att en Mondeo V6 kör ifrån en original E-klass Kombi (Enda med V8). Inte ens en original 500, och absolut inte om Kleeman har fått gå lös på bilen. Kleeman har dock ett brett sortiment, det är inte nödvändigt att bilen trimmats för att den bär deras emblem.

En 500 (Svagaste V8an) gör 0-100 på strax under sex sekunder original, en Mondeo V6 gör samma resa på nio sekunder blankt. Bara en liten jämförelse på hur långt efter Forden blir, inte ens en ST220 har ens en chans och den sexan är till skillnad från standardsexan inte trött. smile

haha där sket du dig själv i näven smile sa ALDRIG att vi körde i från mercan smile han bromsade in för FARTKAMEROR och sen var det TRAFIK på vägen med. om det hadde varit ett flygfält hadde det varit en helt annan sak.

mitt projekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=260519
spacers.se
katt åt lampa lös i magen
en volvo är som aids när man fått den blir man aldrig av med den

Ford fantast
1 607 Inlägg
13 augusti 2011
#34
Malheus skrev:
Rquired skrev:
En 500 (Svagaste V8an) gör 0-100 på strax under sex sekunder original, en Mondeo V6 gör samma resa på nio sekunder blankt. Bara en liten jämförelse på hur långt efter Forden blir, inte ens en ST220 har ens en chans och den sexan är till skillnad från standardsexan inte trött. smile

ST220 är ganska slö.. något snabbare än min Alfa som gör 0-100 på 8 sek så det är runt 6.6-7sek på den
Dricker dessutom 0.9 motorväg på högsta växeln i 110

Fast kunna dra på i 30 på 4an är ändå ballt

måste vara något fel på den dricker 0.9 blandat.

går att köra i 30 på 5an med smile och axa

mitt projekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=260519
spacers.se
katt åt lampa lös i magen
en volvo är som aids när man fått den blir man aldrig av med den

Allmänt envis
12 512 Inlägg
13 augusti 2011
#35
Fiesta_Racing skrev:
Rquired skrev:
Fiesta_Racing skrev:

var det ett klipp från 94 eller?

vet hur dom är och den är inte så slöa.

kanske inte en merca i 1 miljons klassen men det var en kleeman combi i alla fall med v8 smile satan va gött den lät. hördes klart och tydligt ända in i bilen.

Det är från 2002, och ledsen men det finns inte en chans i världen att en Mondeo V6 kör ifrån en original E-klass Kombi (Enda med V8). Inte ens en original 500, och absolut inte om Kleeman har fått gå lös på bilen. Kleeman har dock ett brett sortiment, det är inte nödvändigt att bilen trimmats för att den bär deras emblem.

En 500 (Svagaste V8an) gör 0-100 på strax under sex sekunder original, en Mondeo V6 gör samma resa på nio sekunder blankt. Bara en liten jämförelse på hur långt efter Forden blir, inte ens en ST220 har ens en chans och den sexan är till skillnad från standardsexan inte trött. smile

haha där sket du dig själv i näven smile sa ALDRIG att vi körde i från mercan smile han bromsade in för FARTKAMEROR och sen var det TRAFIK på vägen med. om det hadde varit ett flygfält hadde det varit en helt annan sak.

Jag vet inte vad jag skall säga? Du menar att det är något imponerande överhuvudtaget med det? Din Fiesta 1.1 kunde hängt på en Kleeman E500 under de förhållandena du beskriver. Men har Mercan det minsta utrymme att manövrera (Ex. en omkörning) är den borta i horisonten innan en Mondeo V6 hunnit hosta till och öka farten tillräckligt mycket för att få ett fortkörningsböter. Herregud. roll

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

113 Inlägg
13 augusti 2011
#36
Bmw

19 Inlägg
13 augusti 2011
Trådstartare
#37
Rquired skrev:
Kz skrev:
Att lägga 170 000 till känns sådär smart. Hade nog själv sålt den snabbt när det var så mycket fel från början.

Gamla Mondeon räknas säkert med rätta som helkass bil, men "nya" modellen som kom 01 var tydligen ett rejält lyft.
Jag har lite BMW-skräck. Har haft en Audi S4 med V8 och den var så jävla dyr att fixa med. Känns som om BMW som är en premiumbil också tar premiumkostnader för reservdelar och dyra verkstadsbesök känns sådär som ingångsvärde i bilköp.
Kan någon motbevisa mig så shoot, jag ändrar gärna ståndpunkt.
Att BMW har bra komfort och fina motorer är välkänt.

Min tjej har en Corolla och tristare (och fulare) bil får man leta efter, men funkar gör den mycket bra.

Tänkte faktiskt göra ett försök, jag ser två större skillnader mellan BMW och Audi:
-BMW har statistiskt dels väldigt nöjda ägare och dels håller deras bilar (Med undantag, förstås) väl, bland de bästa i branschen. Visst statistik kan ljuga, men något måste ligga bakom?
-BMW är inte Audi, de senare måste nästan vara mästare på knepiga konstruktioner? En BMW är, särskilt med de mindre raka motorerna, väldigt lättmekad då du med rakställd rak motor och bakhjulsdrift får en drivlina du lätt kommer åt från alla håll till skillnad från en bil (Ofta FWD) där allt är nertryckt i motorutrymmet.
-BMW är mycket billiga att serva, enligt en undersökning Teknikens Värld gjorde 2005 var BMW med god marginal billigast i de klasser deras modeller deltog i. TV sammanfattade också den (uppskattade) totala milkostnaden för service under 12.000mil, BMW E46 (3-serie) blev tillsammans med Ford KA den billigaste modellen i testet att underhålla. Det är en stor, 6cyl. BMW jämfört med en liten 1.3L Ford på förstaplats!

.................

Informativt och bra inlägg, tack!

Jag ska kolla in E46:an lite noggrannare nu.
307 och Mondeon får nog ligga och vila ett tag.

Hade en V40 T4 2000 något år och den gillade jag som fan.
Pigg och med fällbara framsätet så gick det att köra 5 IKEA-garderober inne i bilen med skuffen stängd.

Så just nu alltså BMW E46 och V40 som gäller.
Tack alla som kommer med konstruktiva kommentarer!

Varningar: För många..
2 552 Inlägg
14 augusti 2011
#38
Välkommen till Garaget, det bästa köpet oavsett kriterier är uppenbarligen en tysk "premiumbil". Detta ska du naturligtvis ta med en stor skopa salt. wink

Ford Mondeo är onekligen det klokaste köpet. Bättre kvalité än 307 och inte lika hutlöst dyr i inköp som BMW, Mercdes eller Audi.

Skämt o sido, E46 är definitivt inte ett dumt val, förutsatt att du gillar aktiv bilkörning smile

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

19 Inlägg
14 augusti 2011
Trådstartare
#39
IceEyes - tack.
Tysk premium är säkert förhållandevis bra bilar, konstigt vore det annars.
Men med ett tak på 40 000 så blir det bilar med +20 000 på mätaren och det vore skönt att slippa.
Kanske Mondeon får åka fram lite sådär i smyg igen...

Att det ska vara så jäkla svårt att hitta en vettig bil!

19 Inlägg
14 augusti 2011
Trådstartare
#40
Om vi låtsas att BMW inte finns, vad är då ett vettigt köp?


Sök