precision skrev:
Eftersom många skriver trådar om hur man Snik turbokonverterar bmw e30 så tänkte jag göra en FAQ med en beskrivning på hur man kan göra .
Detta gäller både Bmw 320\325 motorbeteckning M20b20 resp m20b25 " snikkonvertering "
Grenrör kan man lätt bygga om på M20 motorn så att man får en såkallad svanhals . maila så förklarar jag.
Man svetsar på 2st rör på orginalgrenröret som sedan går ihop till en valfri fläns som passar mot den turbo du tänkt andvända.
Flänsar finns att köpa hos alla som säljer turbos mm .
Spridare kan man ta ifrån bmw 535 .dom räcker för att ladda 0,5-0,6 bar
Turbo kan man ta ifrån tex kkk24\ volvo eller någon saab typ 9000 turbo
Intercooler " laddluftkylare" kan man ta från tex saab 900\audi s2 mm dom räcker sen är det ju snyggare o köpa en alu IC .Ic mått som passar ferfekt på e30 är
550x180x65mm
Luftmängdsmätare andvänder man också från en 535 dock så andvänder man inte elektroniken som sitter i 535ans luftmängdsmätare utan man plockar de från en m20b20\m20b25
Kan behöva spännas några kugg för att motorn ska gå renare . Maila om du inte vet hur de går till .
oljetillförsel tar man från oljetryckskontakten som sitter på höger sida av motorblocket .
Så köper man ett T kors.
Så monterar man orginal oljetryckgivaren på en av anslutningarna och en stålspunnen oljeslang som sen ska gå vidare till turbo .
Oljeretur gör man lättast genom att lämna in tråget till någon som svetsar i alu .
Borrar ett hål på 17\18 mm o svetsar på ett rör som är 10cm snett vinklat uppåt så oljan rinner ner ordentligt.
Sen får man kapa röret efter önskad längd .
Sen är de klart med oljan .
Downpipe får man skaffa en fläns och sen svetsa på ett rör 2,5\3"
Avgassytem är inga problem att bygga på e30 är rakt hela vägen till bakaxel sen behöver man lite körkar beroende på hur man vill ha systemet
Tryckrör kan man bygga av mekonomens universinal avgas böjjar\krökar . Rek 2,5" eftersom siliconslagen passar smack på spjällhuset då.
På de sista tryckröret som går till insug gör man en anslutning till tomgångsmotor .
Ta ett rör som är 1,5\2cm o svetsa .
Laddtrycksmätare är viktigt o de smidigt att montera . kapa slangen som går från insugets baksida sitter en liten nippel där . sätt ett T kors och anslut slangen till laddmätaren .
För dom som inte vet så finns ett hål i torpedväggen som du kan dra in slangar\kablar till instrument.
Sen behöver man div slilcon slangar finns lite överallt på blocket.se .
Öppet filter ska man ju givetvis ha o då är de midigt att köpa ett 90 graders rör så filtert kommer precis bakom höger framlyckta.
Avgassytem är inga problem att bygga på e30 är rakt hela vägen till bakaxel sen behöver man lite körkar beroende på hur man vill ha systemet
Här är ett recept på vilka saker som kan andvändas som ett kitt" ekonomipacket:D
audis kkk24 turbo =1000kr för en OK turbo
Intercooler saab 900\9000 = ca 300-400kr
spridare bmw 535\735 = 100 kr st
luftmängdsmätare = 535\735 ca 500kr
stålspunnen oljeslang = 300-500kr på hydrualfirma
Silcon slangar = 1000kr
matrial till grenrör = 500-1000kr med 2st flänsar .
Tryckrör kan man räkna med 500-1000.
Sinterlamell rekommenderas men inget måste om man har fräsch koppling . förr eller senare kommer det o slira .
sen tillkommer lite småplock som slängklämmor mm .
Här finns flänsar mm
www.klracing.seNär man ändå är igång så är det bra att byta stift då kan man köra med NGK och knacka ihop dom till 0,5-0,6mm så gnistan inte slockar lite lätt .
Obs man kan bli tvungen att flytta på vissa saker som spolarvätska mm så att tryckrör för plats.
Detta räcker för att ladda ca 0,5-0,6 och man man räknar lite på de så är det ungifär 230-240Hk OBS M20b25 = 325 motorn
m20b20 motorn blir de ungifär 200+
m20 toppen är ganska känslig orginal och kan spricka om man laddar för mkt . bör därför lämnas in på tex
www.pure-pf.com och få toppen svetsad om man tänkt ladda ännu mer .
Observera att detta är en snikturbokonvertering . och det kan göras på många olika vis men det här är ett av dom som fungerar bra och är ett välldigt billigt sätt att få ut ganska mkt effekt ur m20 motorn. Sista som jag snika ihop har gått 500mil "dock svarvade kolvar och alla lager bytta mm .
Enda som strulat är ett oljeläckage mellan turbo och tråg .
En sådan konvertering kan man göra mellan 6- 8000 beroende på vad man kör med för saker .
OBS OBS OBS Tänk på att bilen blir olaglig att köra med på allmän väg .
Men fruktansvärt rolig .
Maila mej om ni undrar över något eller inte förstår vad jag menar.
Kan fixa en del bilder om så önskas .
Lycka till