2262
Sök

En saab 9-5 98 som vibrerar vid högre hastigheter

5 Inlägg
13 december 2011
#41
kimish skrev:
Jag lider utav samma problem så jag lånar tråden.

alexbenhard skrev:
Du kan ju alltid kolla motorupphängning och drivningen också.
Försvinner vibrationerna när du bromsar eller redan när du släpper gasen?
För mig så försvinner vibrationerna när jag slutar gasa, vad betyder detta?
Skulle också gissa på drivaxlar i ditt fall.

Jag har bytt bussningar i bakvagnen ikväll, har bara kört inne i stan efter det, återkommer
när jag provat landsväg, men bilen känns stabilare vid kurvtagning nu, mer gocart känsla
och den tidigare svampiga känslan är nästan helt borta.

/ Erol

Det man inte vet, har man ingen aning om!

182 Inlägg
16 december 2011
#42
alexbenhard skrev:
kimish skrev:
Jag lider utav samma problem så jag lånar tråden.

alexbenhard skrev:
Du kan ju alltid kolla motorupphängning och drivningen också.

Försvinner vibrationerna när du bromsar eller redan när du släpper gasen?
För mig så försvinner vibrationerna när jag slutar gasa, vad betyder detta?
Kan vara någonting med drivaxlar/drivknutar eller kanske ett motorfäste.
Men bytadrivaxlar på en risig 00a är väl att begå ekonomiskt självmord eller har jag bara fått för mig att det kostar multum?

Hemlig Agent
1 115 Inlägg
16 december 2011
#43
kimish skrev:
alexbenhard skrev:
kimish skrev:
Jag lider utav samma problem så jag lånar tråden.


För mig så försvinner vibrationerna när jag slutar gasa, vad betyder detta?
Kan vara någonting med drivaxlar/drivknutar eller kanske ett motorfäste.
Men bytadrivaxlar på en risig 00a är väl att begå ekonomiskt självmord eller har jag bara fått för mig att det kostar multum?
Kan tänka mig att du får en komplett drivaxel på skroten till en 9-5 för 300-1000:-.
Alltså dom kommer inte begära 300:- men det går att pruta lite...

182 Inlägg
16 december 2011
#44
alexbenhard skrev:
kimish skrev:
alexbenhard skrev:

Kan vara någonting med drivaxlar/drivknutar eller kanske ett motorfäste.
Men bytadrivaxlar på en risig 00a är väl att begå ekonomiskt självmord eller har jag bara fått för mig att det kostar multum?
Kan tänka mig att du får en komplett drivaxel på skroten till en 9-5 för 300-1000:-.
Alltså dom kommer inte begära 300:- men det går att pruta lite...
Kan jag utan att lyfta upp bilen ta reda på om det är vänster eller höger som är dålig.
Har för mig att verkstan surrade om någon kardanväxel som var risig när jag hade den inne i somras.

12 Inlägg
13 februari 2012
#45
Även jag har samma problem med skakningar i "bilen" inte direkt i ratten som en hjulobalans skapar.
Bilen är en 9-5 2005 Automat.
Var inne på att det var misständningar, knackningar mm. men har gått igenom alla värden via openSID och allt är bra...
Är nu inne på att det är en motorupphängningar, framvagnsbussningar eller drivknut.
Jag fick byta damasken och knuten satt som berget och fick släggas av (den fick lite märken på sig). Misstänker att knyten nu kanske skapar dessa vibrationer...

Hur har det gått för er andra?

Saabberoende :)

Hemlig Agent
1 115 Inlägg
14 februari 2012
#46
Dave79 skrev:
Även jag har samma problem med skakningar i "bilen" inte direkt i ratten som en hjulobalans skapar.
Bilen är en 9-5 2005 Automat.
Var inne på att det var misständningar, knackningar mm. men har gått igenom alla värden via openSID och allt är bra...
Är nu inne på att det är en motorupphängningar, framvagnsbussningar eller drivknut.
Jag fick byta damasken och knuten satt som berget och fick släggas av (den fick lite märken på sig). Misstänker att knyten nu kanske skapar dessa vibrationer...

Hur har det gått för er andra?
Fettade du in knuten efter?
Annars kan den ha tagit skada, om inte av släggan så kanske av att det har varit torrt....

12 Inlägg
17 februari 2012
#47
alexbenhard skrev:
Hur har det gått för er andra?
Fettade du in knuten efter?
Annars kan den ha tagit skada, om inte av släggan så kanske av att det har varit torrt....
Ja, knuten fettades in ordentligt så den har inte gått torr.

Saabberoende :)

76 Inlägg
18 april 2012
#48
Lyter tråden då jag har motsvarande problem på min Saab 9-5 -98. Blir så trött på denna bil. tur att man bara har den som vinterbil. Grrrrr.

I hastigheter över 110km/h så börjar bilen vibrera i ratt, säte mm.
Vid gaspådrag så vibrerar den ännu mer, mycket mer.
Har testat med två olika uppsättningar däck och skivorna är bytta.
Vibrerar inte när jag bromsar.
Känns som att det är motorkuddarna? Men hur många finns där och hur byter man dom?

Hur har det gått för er andra, har ni fått rätt på era vibrationer?

Jag har även problem med att bilen knakar och knarrar när jag svänger, med och utan gas.
Låter som om klonkandet kommer underifrån eller höger fram.
Har bytt styrled, och fjäderben höger fram men utan bättre resultat.

Blir knäpp på denna bil och snart säljer jag den mot en kebabrulle och en läsk (0,5l) wink
Hjälp mig!

Mvh Jimmy


Sök