2573
Sök

Renovering av avgassystem volvo 740

14 Inlägg
15 augusti 2011
Trådstartare
#1
Ska renovera avgassystemet på min volvo 740.

Specs: Årsm -92, bendix regina, lambdasond inpsrutningsmotor.

Vi börjar vid motorblocket och jobbar oss ner. Först och främst så skulle jag vilja byta ut pinnbultarna som fäster grenröret vid motorblocket, här har vi dock ett par problem. För det första så sitter en del av pinnbultarna fast mycket hårt i blocket, och då jag vid ett tidigare tillfälle försökte lossa en av dem bröts den av och jag var tvungen att med mycket svårighet borra upp hålet och försöka gänga det igen. Resultatet blev inte speciellt bra.

1) Hur får man enklast ut pinnbultar som brytits av halvvägs och sitter fast? Jag har hört om att man kan borra ett litet hål i dem och försöka köra in en torxnyckel och försöka vrida ur bulten med ett spärrhandtag. Vilken är den enklaste tekniken? Det jag framför allt är orolig över är att torxnyckeln ska få fäste i det lilla borrhålet och inte bara glida runt.

2) Jag skulle vilja gänga det hål som jag var tvungen att borra ut förut. Tyckte det var väldigt svårt attgänga i motorblocket dock, mycket motstånd så det kändes som att man skulle ha sönder gängtappen. Har gängat i plåt tidigare, och då gick det betydligt enklare. Är det bara att vrida runt med kraft som gäller? Vad finns det annars för teknik för att gänga i en såpass hård metall enklast? Börja med en smal gäng och fortsätta uppåt?  Bör man använda en speciell typ av gängtapp? 

3) Bör pinnbultar och muttrar vara rostfria?

4) Hur hårt ska man dra åt muttrarna som fäster grenrör till motorblocket, respektive de två grenrören till varandra Finns det något speciellt vridmoment? Jag ska också byta tändstift och dra åt lambdasonden. Vad för drivmoment är lämpligt där?

Det nedre grenröret var tidigare sprucket och läckte avgaser. Jag lät en bekant till mig svetsa ihop det hjälpligt. Skulle vilja se om lagningen ännu håller, t ex genom att tejpa för båda ändarna och spruta in tryckluft för att se om det läcker någonstans.

5) Vad finns det för enkla sätt att kontroller tätheten på separata delar av avgasröret, t ex det nedre grenröret?

Mellan katalysatorn och den främre ljuddämparen sitter en koppling med två flänsar  (http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Motor … gassystem/) med tre hål vardera där man sätter tre skruvar för att koppla samman rören. Mellan rörens ändar sitter en metallring för att täta kopplingen. En av dessa flänsar har spruckit och måste bytas.

6) Är det meningen att man ska kapa röret som sitter svetsat på katalysatorn för att kunna byta flänsarna och sedan svetsa tillbaka det igen?

7) Duger biltemas flänsar (rostfria?) eller är det bättre att hålla sig till original?

749 Inlägg
15 augusti 2011
#2
gringert skrev:
Ska renovera avgassystemet på min volvo 740.

Specs: Årsm -92, bendix regina, lambdasond inpsrutningsmotor.

Vi börjar vid motorblocket och jobbar oss ner. Först och främst så skulle jag vilja byta ut pinnbultarna som fäster grenröret vid motorblocket, här har vi dock ett par problem. För det första så sitter en del av pinnbultarna fast mycket hårt i blocket, och då jag vid ett tidigare tillfälle försökte lossa en av dem bröts den av och jag var tvungen att med mycket svårighet borra upp hålet och försöka gänga det igen. Resultatet blev inte speciellt bra.

1) Hur får man enklast ut pinnbultar som brytits av halvvägs och sitter fast? Jag har hört om att man kan borra ett litet hål i dem och försöka köra in en torxnyckel och försöka vrida ur bulten med ett spärrhandtag. Vilken är den enklaste tekniken? Det jag framför allt är orolig över är att torxnyckeln ska få fäste i det lilla borrhålet och inte bara glida runt.

2) Jag skulle vilja gänga det hål som jag var tvungen att borra ut förut. Tyckte det var väldigt svårt attgänga i motorblocket dock, mycket motstånd så det kändes som att man skulle ha sönder gängtappen. Har gängat i plåt tidigare, och då gick det betydligt enklare. Är det bara att vrida runt med kraft som gäller? Vad finns det annars för teknik för att gänga i en såpass hård metall enklast? Börja med en smal gäng och fortsätta uppåt?  Bör man använda en speciell typ av gängtapp? 

3) Bör pinnbultar och muttrar vara rostfria?

4) Hur hårt ska man dra åt muttrarna som fäster grenrör till motorblocket, respektive de två grenrören till varandra Finns det något speciellt vridmoment? Jag ska också byta tändstift och dra åt lambdasonden. Vad för drivmoment är lämpligt där?

Det nedre grenröret var tidigare sprucket och läckte avgaser. Jag lät en bekant till mig svetsa ihop det hjälpligt. Skulle vilja se om lagningen ännu håller, t ex genom att tejpa för båda ändarna och spruta in tryckluft för att se om det läcker någonstans.

5) Vad finns det för enkla sätt att kontroller tätheten på separata delar av avgasröret, t ex det nedre grenröret?

Mellan katalysatorn och den främre ljuddämparen sitter en koppling med två flänsar  (http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Motor … gassystem/) med tre hål vardera där man sätter tre skruvar för att koppla samman rören. Mellan rörens ändar sitter en metallring för att täta kopplingen. En av dessa flänsar har spruckit och måste bytas.

6) Är det meningen att man ska kapa röret som sitter svetsat på katalysatorn för att kunna byta flänsarna och sedan svetsa tillbaka det igen?

7) Duger biltemas flänsar (rostfria?) eller är det bättre att hålla sig till original?

1 Finns såkallade grispickar och en del andra specialverktyg som är till för att försöka lossa brustna bultar, men man kan också behöva värma rejält för att ha en chans att lyckas. Det är mycket svårt att få ut en brusten pinnbultar och det lyckas inte varje gång, man kan behöva byta ut cylinderhuvudet om man har otur.

2 Antar att du ska göra en ny förgängning.
Först och främst så finns det finns gängtabeller där det står vilket borr som ska borras med innan man börjar gänga.
Tex ska du göra en M6 gänga så ska du kanske använda 5,4mm borr (obs endast exempel ej exakt mått), alltså det bruka andvändas ganska ovanliga borrstorleker för att få en gänga.
Sen finns det olika gängtappar, för att få upp en helt ny gänga så brukar man ibland behöva 2st gängtappar, samma mått fast olika.
1 av tapparna andvänds endast till nyförgängning och gör en mkt grov gänga i matrialet.
2a tappen gör sedan resten av gängan och skär mkt djupare, den andvänds också till renorvering av skadad gänga.
Vissa gängtappar har båda dessa funktioner men då måste man kunna dra tappen rakt igenom godset.
Man kör ej tappen rakt in utan måste backa upp och fram hela tiden sakta och även smörja.

3 Det avgör du väl själv, men antagligen ska du väl inte behöva lossa bultarna mer när du renorverat?

4 Ja det finns Moment för allt och det hittar man i Verkstadsinformation för motorn, eller finns en tabell för hur mkt man ska dra olika bultar. Skulle tippa på ca 25-30 Nm för det du ska dra.

Sätt ihop avgassystemet och testa sedan genom att hålla för längst bak när motorn går, kolla under så märker du om det är tätt.

5 verkar va lite jobb enklare att kolla när du satt ihop, men isåfall täta en ende och fyll med vatten.

6 Nej det behövs ej, kapa bara av flänsen å ta bort den, sen har mekonomen nya som man ej behöver svetsa fast och sitter som berget.


477 Inlägg
15 augusti 2011
#3
flänsen är väll " 2 halvmånar"  som man bara sätter ihop till en ring...

* Lars Ström tog en tur i sin nya El-bil. Fick Sladd, tappade Kontakten och slog en Volt!

749 Inlägg
15 augusti 2011
#4
blink_pj skrev:
flänsen är väll " 2 halvmånar"  som man bara sätter ihop till en ring...

Finns sån också, sen har de en precis som orginal i 3 delar.



Sök