Ska renovera avgassystemet på min volvo 740.
Specs: Årsm -92, bendix regina, lambdasond inpsrutningsmotor.
Vi börjar vid motorblocket och jobbar oss ner. Först och främst så skulle jag vilja byta ut pinnbultarna som fäster grenröret vid motorblocket, här har vi dock ett par problem. För det första så sitter en del av pinnbultarna fast mycket hårt i blocket, och då jag vid ett tidigare tillfälle försökte lossa en av dem bröts den av och jag var tvungen att med mycket svårighet borra upp hålet och försöka gänga det igen. Resultatet blev inte speciellt bra.
1) Hur får man enklast ut pinnbultar som brytits av halvvägs och sitter fast? Jag har hört om att man kan borra ett litet hål i dem och försöka köra in en torxnyckel och försöka vrida ur bulten med ett spärrhandtag. Vilken är den enklaste tekniken? Det jag framför allt är orolig över är att torxnyckeln ska få fäste i det lilla borrhålet och inte bara glida runt.
2) Jag skulle vilja gänga det hål som jag var tvungen att borra ut förut. Tyckte det var väldigt svårt attgänga i motorblocket dock, mycket motstånd så det kändes som att man skulle ha sönder gängtappen. Har gängat i plåt tidigare, och då gick det betydligt enklare. Är det bara att vrida runt med kraft som gäller? Vad finns det annars för teknik för att gänga i en såpass hård metall enklast? Börja med en smal gäng och fortsätta uppåt? Bör man använda en speciell typ av gängtapp?
3) Bör pinnbultar och muttrar vara rostfria?
4) Hur hårt ska man dra åt muttrarna som fäster grenrör till motorblocket, respektive de två grenrören till varandra Finns det något speciellt vridmoment? Jag ska också byta tändstift och dra åt lambdasonden. Vad för drivmoment är lämpligt där?
Det nedre grenröret var tidigare sprucket och läckte avgaser. Jag lät en bekant till mig svetsa ihop det hjälpligt. Skulle vilja se om lagningen ännu håller, t ex genom att tejpa för båda ändarna och spruta in tryckluft för att se om det läcker någonstans.
5) Vad finns det för enkla sätt att kontroller tätheten på separata delar av avgasröret, t ex det nedre grenröret?
Mellan katalysatorn och den främre ljuddämparen sitter en koppling med två flänsar (http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Motor … gassystem/) med tre hål vardera där man sätter tre skruvar för att koppla samman rören. Mellan rörens ändar sitter en metallring för att täta kopplingen. En av dessa flänsar har spruckit och måste bytas.
6) Är det meningen att man ska kapa röret som sitter svetsat på katalysatorn för att kunna byta flänsarna och sedan svetsa tillbaka det igen?
7) Duger biltemas flänsar (rostfria?) eller är det bättre att hålla sig till original?
Specs: Årsm -92, bendix regina, lambdasond inpsrutningsmotor.
Vi börjar vid motorblocket och jobbar oss ner. Först och främst så skulle jag vilja byta ut pinnbultarna som fäster grenröret vid motorblocket, här har vi dock ett par problem. För det första så sitter en del av pinnbultarna fast mycket hårt i blocket, och då jag vid ett tidigare tillfälle försökte lossa en av dem bröts den av och jag var tvungen att med mycket svårighet borra upp hålet och försöka gänga det igen. Resultatet blev inte speciellt bra.
1) Hur får man enklast ut pinnbultar som brytits av halvvägs och sitter fast? Jag har hört om att man kan borra ett litet hål i dem och försöka köra in en torxnyckel och försöka vrida ur bulten med ett spärrhandtag. Vilken är den enklaste tekniken? Det jag framför allt är orolig över är att torxnyckeln ska få fäste i det lilla borrhålet och inte bara glida runt.
2) Jag skulle vilja gänga det hål som jag var tvungen att borra ut förut. Tyckte det var väldigt svårt attgänga i motorblocket dock, mycket motstånd så det kändes som att man skulle ha sönder gängtappen. Har gängat i plåt tidigare, och då gick det betydligt enklare. Är det bara att vrida runt med kraft som gäller? Vad finns det annars för teknik för att gänga i en såpass hård metall enklast? Börja med en smal gäng och fortsätta uppåt? Bör man använda en speciell typ av gängtapp?
3) Bör pinnbultar och muttrar vara rostfria?
4) Hur hårt ska man dra åt muttrarna som fäster grenrör till motorblocket, respektive de två grenrören till varandra Finns det något speciellt vridmoment? Jag ska också byta tändstift och dra åt lambdasonden. Vad för drivmoment är lämpligt där?
Det nedre grenröret var tidigare sprucket och läckte avgaser. Jag lät en bekant till mig svetsa ihop det hjälpligt. Skulle vilja se om lagningen ännu håller, t ex genom att tejpa för båda ändarna och spruta in tryckluft för att se om det läcker någonstans.
5) Vad finns det för enkla sätt att kontroller tätheten på separata delar av avgasröret, t ex det nedre grenröret?
Mellan katalysatorn och den främre ljuddämparen sitter en koppling med två flänsar (http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Motor … gassystem/) med tre hål vardera där man sätter tre skruvar för att koppla samman rören. Mellan rörens ändar sitter en metallring för att täta kopplingen. En av dessa flänsar har spruckit och måste bytas.
6) Är det meningen att man ska kapa röret som sitter svetsat på katalysatorn för att kunna byta flänsarna och sedan svetsa tillbaka det igen?
7) Duger biltemas flänsar (rostfria?) eller är det bättre att hålla sig till original?
0
0
0
0