3867
Sök

Någon kunnig på volvos B30 6or? är detta något som är klassat "trim"

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
16 augusti 2011
Trådstartare
#1
Har en 164 med 6an i 160hk original.

Ägaren innan helrenoverade motorn 97 och gissade på att den har runt 200hk.
Har bara ett kvitto med diverse prylar han köpte till renoveringen. är detta någonting som kan klassas som trim eller behövs för att trimma bilen?


Vet ej om han planat & portat eller liknande men kan något av detta göra någon effekt skillnad?

https://www1.garaget.org/gallery/images/74/73108/73108-f554041ed2b85fb7916d4b177e4a84a5.jpg

Några har sagt att det bara är renoveringsgrejer & andra har sagt att det kan vara trim då K-kam tydligen inte ska vara original osv??

Någon som är duktig på volvo motorer får gärna berätta om det är något speciellt gjort med detta eller vad isåfall han kan ha gjort "påsidan om"

Slänger med en kort film på provkörningen så kan ni avgöra själva om den verkar original eller ej? har ingen erfarenhet av såhär gamla bilar med över 100hk i tongue

[video]http://www.garaget.org/video/108378[/video]

Mvh johan.


. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
16 augusti 2011
#2
200hk ? njaee tror ej det. Kan ju ha fel men i mina ögon låter mer troligt 20+hk kanske.
Visst k kam. den e ju grym. Vad har du för förgasare ? Weber ? stromberg ? annan ? Dubbla ?
Men förstår inte. Om man bytt kolvringar varför inte byta kolvarna till något vassare .

C H E V R O L E T <3

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
16 augusti 2011
Trådstartare
#3
Children-Of-Bodom skrev:
200hk ? njaee tror ej det. Kan ju ha fel men i mina ögon låter mer troligt 20+hk kanske.
Visst k kam. den e ju grym. Vad har du för förgasare ? Weber ? stromberg ? annan ? Dubbla ?
Men förstår inte. Om man bytt kolvringar varför inte byta kolvarna till något vassare .

ingen aning. vet ju inte om han köpt andra saker från andra firmor eller skaffat det på annat sätt? men detta är allt som jag har som "bevis" sitter troligtvis originalförgasaren på men alla säger att vi ska sätta på dubbla weber förgasare. vet knappt vad det är förrutom hur dom ser ut men är det mycket Ökning bara av en sån?

Men om man kollar på enbart kvittot så är det åtminstonde mer än original iallafall? måste fåtag på tifigare ägaren och höra vad som är gjort åt motorn.


. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
16 augusti 2011
#4
Okeeej smile
dubbla weber får du ju gött drag av .
O framförallt. Grymmaste motorljudet ! smile

http://www.youtube.com/watch?v=OEQlunOqKx4
http://www.youtube.com/watch?v=RPrsXhNEzHk


Gillar man inte det ljudet eller ?  wink

Dock så förändras ju bensinslukningen en del
Senast redigerat av Children-Of-Bodom (16 augusti 2011)

C H E V R O L E T <3

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
16 augusti 2011
Trådstartare
#5
Children-Of-Bodom skrev:
Okeeej smile
dubbla weber får du ju gött drag av .
O framförallt. Grymmaste motorljudet ! smile

http://www.youtube.com/watch?v=OEQlunOqKx4
http://www.youtube.com/watch?v=RPrsXhNEzHk


Gillar man inte det ljudet eller ?  wink

Dock så förändras ju bensinslukningen en del

hmm big_smile låter riktigt spännande tongue finns denna på garaget tro?? såg att det var gjort i örebro? kanske lättast att lämna in den isåfall haha. hade han alltså 3 sånna förgasare? typ dessa som gör merparten av effekten då eller?


612 Inlägg
16 augusti 2011
#6
Children-Of-Bodom skrev:
dubbla weber får du ju gött drag av .

På en sexa är det nog lämpligare med tre webrar i så fall. roll

Som sagt ser det mer ut som renoveringsprylar än trim, bortsett från kammen som bör vara lite vassare än original (om det inte satt K i t.ex. insprutningsversionen?). Frågan är om det gjorts något i stil med portning samtidigt, för utan det lär det inte finnas mycket mer effekt än original.

Leg. Bilplågare
74 Inlägg
16 augusti 2011
#7
Den är ialla fall borrad till ö-dim,sen är veven slipad eftersom den är 0.10 ö-dim på lager.
K-kam är väl inget trim men de går finast med dom. Sen ska det vara typ weber 45:or så ska det vara trippel insug,allstå 3 fuggar. Var ju rätt bra med pulver i E motorn. Sen är det ju dubbelhärdade v-lyftare så den bör väl va lite vässad på nåt vis skulle man tycka.

Lakhea Racing do it hard.

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
16 augusti 2011
Trådstartare
#8
Hart hittar man sånna förgasare att köpa då? googlade lite men tyckte jag bara hittade begagnade? 3 sånna på detta vad kan det ge för "ca" effekt då


865 Inlägg
16 augusti 2011
#9
Piratstikins skrev:
Hart hittar man sånna förgasare att köpa då? googlade lite men tyckte jag bara hittade begagnade? 3 sånna på detta vad kan det ge för "ca" effekt då

www.kgtrimning.com säljer webwr och massa annat skoj

http://www.stenparnermotor.se där kan du också hitta massa trevliga saker


865 Inlägg
16 augusti 2011
#10
Piratstikins skrev:
Children-Of-Bodom skrev:
200hk ? njaee tror ej det. Kan ju ha fel men i mina ögon låter mer troligt 20+hk kanske.
Visst k kam. den e ju grym. Vad har du för förgasare ? Weber ? stromberg ? annan ? Dubbla ?
Men förstår inte. Om man bytt kolvringar varför inte byta kolvarna till något vassare .

ingen aning. vet ju inte om han köpt andra saker från andra firmor eller skaffat det på annat sätt? men detta är allt som jag har som "bevis" sitter troligtvis originalförgasaren på men alla säger att vi ska sätta på dubbla weber förgasare. vet knappt vad det är förrutom hur dom ser ut men är det mycket Ökning bara av en sån?

Men om man kollar på enbart kvittot så är det åtminstonde mer än original iallafall? måste fåtag på tifigare ägaren och höra vad som är gjort åt motorn.

sitter troligtvis orginalförgasare på??? sen förklarar du i din projekt tråd att du plocka bort insprutningen på bilen hur ska du ha de?


2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
16 augusti 2011
Trådstartare
#11
no_fake skrev:
Piratstikins skrev:
Children-Of-Bodom skrev:
200hk ? njaee tror ej det. Kan ju ha fel men i mina ögon låter mer troligt 20+hk kanske.
Visst k kam. den e ju grym. Vad har du för förgasare ? Weber ? stromberg ? annan ? Dubbla ?
Men förstår inte. Om man bytt kolvringar varför inte byta kolvarna till något vassare .

ingen aning. vet ju inte om han köpt andra saker från andra firmor eller skaffat det på annat sätt? men detta är allt som jag har som "bevis" sitter troligtvis originalförgasaren på men alla säger att vi ska sätta på dubbla weber förgasare. vet knappt vad det är förrutom hur dom ser ut men är det mycket Ökning bara av en sån?

Men om man kollar på enbart kvittot så är det åtminstonde mer än original iallafall? måste fåtag på tifigare ägaren och höra vad som är gjort åt motorn.

sitter troligtvis orginalförgasare på??? sen förklarar du i din projekt tråd att du plocka bort insprutningen på bilen hur ska du ha de?

nä det är ju insprut på den och jag vet inte vem som sa något om en förgasare och så men kan hända att jag blandat ihop dom i någon mening?

Är iallafall insprut och det var en fråga jag tänkte på nu. blir inte det åt "andra" hållet då om man som sagt går från insprut till förgasare. man kan väll inte ha båda?


865 Inlägg
16 augusti 2011
#12
Piratstikins skrev:
no_fake skrev:
Piratstikins skrev:

ingen aning. vet ju inte om han köpt andra saker från andra firmor eller skaffat det på annat sätt? men detta är allt som jag har som "bevis" sitter troligtvis originalförgasaren på men alla säger att vi ska sätta på dubbla weber förgasare. vet knappt vad det är förrutom hur dom ser ut men är det mycket Ökning bara av en sån?

Men om man kollar på enbart kvittot så är det åtminstonde mer än original iallafall? måste fåtag på tifigare ägaren och höra vad som är gjort åt motorn.

sitter troligtvis orginalförgasare på??? sen förklarar du i din projekt tråd att du plocka bort insprutningen på bilen hur ska du ha de?

nä det är ju insprut på den och jag vet inte vem som sa något om en förgasare och så men kan hända att jag blandat ihop dom i någon mening?

Är iallafall insprut och det var en fråga jag tänkte på nu. blir inte det åt "andra" hållet då om man som sagt går från insprut till förgasare. man kan väll inte ha båda?

ne bara en av dom bara välja:)


2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
16 augusti 2011
Trådstartare
#13
no_fake skrev:
Piratstikins skrev:
no_fake skrev:

sitter troligtvis orginalförgasare på??? sen förklarar du i din projekt tråd att du plocka bort insprutningen på bilen hur ska du ha de?

nä det är ju insprut på den och jag vet inte vem som sa något om en förgasare och så men kan hända att jag blandat ihop dom i någon mening?

Är iallafall insprut och det var en fråga jag tänkte på nu. blir inte det åt "andra" hållet då om man som sagt går från insprut till förgasare. man kan väll inte ha båda?

ne bara en av dom bara välja:)

Vad blir bäst? köpa 2 eller 3 förgasare för en jäkla slant eller behålla insprutet & lägga samma pengar på annat trim till insprutet då?

Vad skulle du/ni gjort? vill ha mest effekt & hållbarhet för pengarna, behöver inte ha nå super coolt motorljud wink


612 Inlägg
16 augusti 2011
#14
Först och främst bör du veta vad som är gjort i motorn hittills, vet man inte det går det inte veta vilken kringutrustning som kan vara lämplig.

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
16 augusti 2011
Trådstartare
#15
Låter rätt vettigt smile ska se om jag kan hitta på & fåtag på ägaren som gjorde allt med motorn i morgon. lär väll stå på reg papprena? svärfar ägde den innan oss och han han köpte den av var det som trimmat/renoverat smile

Hoppas få fram nå info inom kort då!


865 Inlägg
16 augusti 2011
#16
Piratstikins skrev:
Låter rätt vettigt smile ska se om jag kan hitta på & fåtag på ägaren som gjorde allt med motorn i morgon. lär väll stå på reg papprena? svärfar ägde den innan oss och han han köpte den av var det som trimmat/renoverat smile

Hoppas få fram nå info inom kort då!

lär ju knappast stå på reg papprena...


Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 514 Inlägg
16 augusti 2011
#17
Piratstikins skrev:
no_fake skrev:
Piratstikins skrev:

nä det är ju insprut på den och jag vet inte vem som sa något om en förgasare och så men kan hända att jag blandat ihop dom i någon mening?

Är iallafall insprut och det var en fråga jag tänkte på nu. blir inte det åt "andra" hållet då om man som sagt går från insprut till förgasare. man kan väll inte ha båda?

ne bara en av dom bara välja:)

Vad blir bäst? köpa 2 eller 3 förgasare för en jäkla slant eller behålla insprutet & lägga samma pengar på annat trim till insprutet då?

Vad skulle du/ni gjort? vill ha mest effekt & hållbarhet för pengarna, behöver inte ha nå super coolt motorljud wink

har du orginalsprut som funkar bra så finns det väl ingen anledning att göra mer?

renoverades motorn 97 så kanske det är dax igen om den inte går bra nu??

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
17 augusti 2011
Trådstartare
#18
farbrorbozze skrev:
Piratstikins skrev:
no_fake skrev:

ne bara en av dom bara välja:)

Vad blir bäst? köpa 2 eller 3 förgasare för en jäkla slant eller behålla insprutet & lägga samma pengar på annat trim till insprutet då?

Vad skulle du/ni gjort? vill ha mest effekt & hållbarhet för pengarna, behöver inte ha nå super coolt motorljud wink

har du orginalsprut som funkar bra så finns det väl ingen anledning att göra mer?

renoverades motorn 97 så kanske det är dax igen om den inte går bra nu??

har bara gått ett par mil med nya motorn, skulle gissa på från 50 - 200. sen har bilen stått sen 01 ju big_smile


2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
17 augusti 2011
Trådstartare
#19
no_fake skrev:
Piratstikins skrev:
Låter rätt vettigt smile ska se om jag kan hitta på & fåtag på ägaren som gjorde allt med motorn i morgon. lär väll stå på reg papprena? svärfar ägde den innan oss och han han köpte den av var det som trimmat/renoverat smile

Hoppas få fram nå info inom kort då!

lär ju knappast stå på reg papprena...

nej men han kanske kommer ihåg wink


. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
17 augusti 2011
#20
Piratstikins skrev:
farbrorbozze skrev:
Piratstikins skrev:

Vad blir bäst? köpa 2 eller 3 förgasare för en jäkla slant eller behålla insprutet & lägga samma pengar på annat trim till insprutet då?

Vad skulle du/ni gjort? vill ha mest effekt & hållbarhet för pengarna, behöver inte ha nå super coolt motorljud wink

har du orginalsprut som funkar bra så finns det väl ingen anledning att göra mer?

renoverades motorn 97 så kanske det är dax igen om den inte går bra nu??

har bara gått ett par mil med nya motorn, skulle gissa på från 50 - 200. sen har bilen stått sen 01 ju big_smile

men den behöver ju överblick motorn om den stått i 10 år. olja. tändsystem, filtrar, remmarna lär ju vara gött torrspruckna. m.m

C H E V R O L E T <3


Sök