2371
Sök

Misständer på tomgång på alla cylindrar Volvo s70 GLT -97 hjälp mig!

12 Inlägg
19 augusti 2011
Trådstartare
#1
Tjena, har en Volvo s70 glt -97. När motorn är kall så går den klockrent, men efter knappt 1 min så börjar den gå illa, hörde direkt att den misstände. Och jag kollade felkoderna och då blir det 12 st felkoder på att den misständer på alla 5 cylindrar!? Har aldrig varit med om detta innan, felet uppstod efter att jag dragit släp om det nu har någon betydelse men men. Har kollat och bytt allt som har med tändningen att göra. Har bytt första lambdasounden, provat med annan lmm. Provat annan styrenhet, har kollat alla vakumslangar mm.mm. Förstår inte vad som är fel, Men hoppas på att någon kan hjälpa mig med detta. Tack på förhand. Mvh


8 248 Inlägg
19 augusti 2011
#2
Vad får du för felkoder då? Kan ju va nåt på bränslesidan som orsakar det med, till exempel kass bränsletrycksregulator.


121 Inlägg
20 augusti 2011
#3
Skriv upp alla felkoderna här så får du nog fler svar.


8 248 Inlägg
20 augusti 2011
#4
Kan vara någon givare eller ett relä som spökar. Grundtändlägesgivaren eller huvudreläet är ju 2 tänkbara eftersom problemen uppstår när motorn blir varm. Kan ju vara nåt med knacksensorerna.


12 Inlägg
20 augusti 2011
Trådstartare
#5
Felkoderna som jag fick är:

452 misständning cylinder 2
453 misständning cylinder 3
543 misständning minst en cylinder
454 misständning cylinder 4
451 misständning cylinder 1
455 misständning cylinder 5
552 misständning cylinder 2
554 misständning cylinder 4
553 misständning cylinder 3
545 misständning tryckgivare
551misständning cylinder 1
555 misständning cylinder 5


12 Inlägg
20 augusti 2011
Trådstartare
#6
vart sitter den grundtändlägesgivaren? har kollat kamgivaren o byta den, men den fick jag reda på att den gör bara sitt jobb vid start. Och om vevaxelgivaren krånglar så brukar dom gå sönder helt med en gång, brukar det vara iaf. Och vart sitter huvudrälet?


8 248 Inlägg
20 augusti 2011
#7
Grundtändlägesgivaren, eller vad man nu vill kalla den är ju den som läser på svänghjulet. Och den är värmekänslig. Så det finns en korrektion inlagd i styrboxen för att motverka det faktum att den mäter annorlunda varm än kall. Så det är möjligt att den är kass och att korrektionen inte gö saken ett dugg bättre.

Huvudreläet sitter ovanför kylaren och brukar kunna ge lite konstiga fenomen när det börjar bli dåligt. Och då brukar dem kunna krångla, men enbart när den kommer upp i temperatur.


12 Inlägg
20 augusti 2011
Trådstartare
#8
Okej, det visste jag inte om smile Men då ska jag ta och testa byta den givaren.

Jaha är de det som är huvudreläet, man lär sig alltid något nytt varje dag smile Tackar så länge.


12 Inlägg
20 augusti 2011
Trådstartare
#9
Behöver man ta bort felkoderna efter att jag har bytt denna givaren eller kommer den att gå lika illa tills jag har tagit bort felkoderna?


8 248 Inlägg
20 augusti 2011
#10
Alltid bäst att ta bort felkoderna, det underlättar felsökning framöver och för att veta att felet är borta.


12 Inlägg
20 augusti 2011
Trådstartare
#11
har provat byta den vevaxelgivaren nu och tagit bort felkoderna. Men bilen är fortfarande likadan. Några fler tips på vad det kan vara. tack på förhand



Sök