3637
Sök

Saabs framtid. Hur blir allt.

OUTLAW1
21 december 2011
#281
Fightertiger skrev:
OUTLAW1 skrev:
sluta tro så mycket nu...

Polisen kör underbart mycket saab,volvo vw.
SÄPO kör BMW samt Volvos lyxbilar.

Nya polisbilen är en vw med över 300hk sägs det....men det ska bara vissa städer f köra med..resten får köra standard modell med ca 150hk..
Den vassa är givetvis till insatsstyrkan...

Angående SAAB som jag trodde det som diskuterades här inne..
Så tror jag att SAAB kommer stå upp som fågel Phoenix(kul eftersom bilen byggs på phoenix plattformen).
Inom kort..nya pengar kommer komma in och nya ägare.Denna gång kommer det bli Kina Antonov och Muller ihop i en salig röra med massa friska pengar..
Räkna inte ut SAAB än...Men räkna gärna bort GM ur spelet helt o hållet för det e dom som skapat allt detta..

Svenska polisen får inte längre köra saab.. Dom har köpt in ny volvo samt VW ist.. För saaben har för mycket hk. då polisen får använda endast 300 hk

vilken saab har mer än 300hk orignal då??

237 Inlägg
21 december 2011
Trådstartare
#282
OUTLAW1 skrev:
Fightertiger skrev:
OUTLAW1 skrev:
sluta tro så mycket nu...

Polisen kör underbart mycket saab,volvo vw.
SÄPO kör BMW samt Volvos lyxbilar.

Nya polisbilen är en vw med över 300hk sägs det....men det ska bara vissa städer f köra med..resten får köra standard modell med ca 150hk..
Den vassa är givetvis till insatsstyrkan...

Angående SAAB som jag trodde det som diskuterades här inne..
Så tror jag att SAAB kommer stå upp som fågel Phoenix(kul eftersom bilen byggs på phoenix plattformen).
Inom kort..nya pengar kommer komma in och nya ägare.Denna gång kommer det bli Kina Antonov och Muller ihop i en salig röra med massa friska pengar..
Räkna inte ut SAAB än...Men räkna gärna bort GM ur spelet helt o hållet för det e dom som skapat allt detta..

Svenska polisen får inte längre köra saab.. Dom har köpt in ny volvo samt VW ist.. För saaben har för mycket hk. då polisen får använda endast 300 hk

vilken saab har mer än 300hk orignal då??

Sry. 200 ska det stå. Då saaben dom använder ska ligga på 217hk eller nått sånt där fjantigt.

Saab 9-5 hirsch har 305 hk
Senast redigerat av Fightertiger (21 december 2011)


2 924 Inlägg
21 december 2011
#283
Fightertiger skrev:
OUTLAW1 skrev:
Fightertiger skrev:

Svenska polisen får inte längre köra saab.. Dom har köpt in ny volvo samt VW ist.. För saaben har för mycket hk. då polisen får använda endast 300 hk

vilken saab har mer än 300hk orignal då??

Sry. 200 ska det stå. Då saaben dom använder ska ligga på 217hk eller nått sånt där fjantigt.

Vart har du fått detta ifrån??? yikes

Polisen hade tills för några månader sedan en större order på bl.a Saab 9-5 polisbilar men pga leveransproblemen från Saab så annulerades ordern och det blev istället VW Passat men de kommer byggas hos ANA specialfordon i Trollhättan, samma stäälle som byggde Saab polisbilarna.

~ Life is short, have FUN! ~

2 656 Inlägg
21 december 2011
#284
Fightertiger skrev:
OUTLAW1 skrev:
sluta tro så mycket nu...

Polisen kör underbart mycket saab,volvo vw.
SÄPO kör BMW samt Volvos lyxbilar.

Nya polisbilen är en vw med över 300hk sägs det....men det ska bara vissa städer f köra med..resten får köra standard modell med ca 150hk..
Den vassa är givetvis till insatsstyrkan...

Angående SAAB som jag trodde det som diskuterades här inne..
Så tror jag att SAAB kommer stå upp som fågel Phoenix(kul eftersom bilen byggs på phoenix plattformen).
Inom kort..nya pengar kommer komma in och nya ägare.Denna gång kommer det bli Kina Antonov och Muller ihop i en salig röra med massa friska pengar..
Räkna inte ut SAAB än...Men räkna gärna bort GM ur spelet helt o hållet för det e dom som skapat allt detta..

Svenska polisen får inte längre köra saab.. Dom har köpt in ny volvo samt VW ist.. För saaben har för mycket hk. då polisen får använda endast 300 hk

källa?


Saab älskare!
4 597 Inlägg
21 december 2011
#285
I sthlm har dom saab 9-5 o 9-3, Mercedes av ngt slag, jävla diesel o gå. Passater målade allihopa utom 9-3an. Volvo v70/xc70, passat civilbil också, utan antenner o lysen som man ser.... jävligt dåligt av dom tycker jag -.-


Fri fart för ett fritt folk!
14 137 Inlägg
21 december 2011
#286
Funkiee skrev:
I sthlm har dom saab 9-5 o 9-3, Mercedes av ngt slag, jävla diesel o gå. Passater målade allihopa utom 9-3an. Volvo v70/xc70, passat civilbil också, utan antenner o lysen som man ser.... jävligt dåligt av dom tycker jag -.-

här i örebro skriver dom fortfarande civilbil på sina civila bilar..iof har vi en ford fikus som är skaplig diskret..förutom idioterna som sitter bakom ratten dom avslöjar sig så fort att en blind ser att dom är poliser

finns en del pundare på gården där jag bor så man får ganska snabbt alla reggnummer på alla civila bilar och dom mesta har stora antenner osv
och något roligt reggnummer

bäst just nu är en grå avensis tonade runtor lite antenner och pricken över i:Et är att reggnummret börjar på GOL

riktigt lustigt reggnummer på en civilbil smile

Kör fort så hinner inget hända...

Handledare
1 481 Inlägg
21 december 2011
#287
CHEEVA skrev:
Munkis skrev:
Wicca skrev:
Njah, förr hade de flesta biltellverkare relativt få modeller, på mitten av 90-talet hade Volvo t.ex. bara 3(4**, 8**, 9**). Skillnaden är att när de flesta tillverkare började köra på med fler och fler modeller så lät GM inte Saab göra detta om jag ska gissa "vilt".

Mjo men Saab saknade en extremt viktig modell då, nämligen en kombi! Hade dom haft kombi-bilar att erbjuda under 80talet och stora delen av 90-talet så hade det kanske sett annorlunda ut för Saab idag?

Jo med tanke på att SAABs största marknad var sverige, så tycker man att man borde haft en kombi... kombi land som sverige är

SAAB.s marknadsavdelning tyckte inte att SAAB skulle ha en kombi. Man ville förknippas med en sportig och lyxig image. Det fanns många inom SAAB som ville ta fram en kombi men det nekade marknadsavdelningen. F.ö. så fanns SAAB 9000 som kombi. Bert Karlsson hade ett ex som Solstad bil i Karlstad byggde med bakdel från Fiat Croma kombi.... http://forumbilder.se/images/3b3201045524Pe405.jpg

När GM tog över så skulle SAAB tillhöra prestigesegmentet men vara byggd av Opels snikdelar. Hur det gick vet vi ju...
I USA kostade en 9000 CDE lika mycket som en Lexus 400. Lexusägare kom in och provkörde Saabarna, kom tillbaka, skrattade och lämnade tillbaka nycklarna och åkte därifrån.

900:an som kom -93 fanns som AWD också men den fick inte byggas för GM. Snacka om konkurrent till Audi Quattro. SAAB 2.3T med AWD...
Och ja, jag var med och försökte bygga bilar i Trollhättan då.
Senast redigerat av saab_sonett (21 december 2011)


Vägpilot
93 Inlägg
21 december 2011
#288
OphanWitehall skrev:
Kan inte annat än att säga ÄNTLIGEN! Varför ska jag som skattebetalare vara med och pumpa in pengar i ett bolag som aldrig har gått bra! Tycker det är bra att det blir slut på den konstgjorda andningen nu! big_smile Ända bolaget som kan kopplas till Saab som går bra är ju Scania delen. Varken personbilar eller flyg funkar ju. Och jag förstår verkligen inte varför GM ville smutsa ner sig med Saab!? :S

Regeringen har precis släppt iväg ett stödpaket på närmare en halv miljard till VG-regionen - kul va?
När man på ett motorforum snackar om att "äntligen" när ett bilföretag går bort, då är man inte korrekt placerad. Saken är ju den också att folk aldrig lägger ihop ett och ett - märket hade väl fan orimligen levt i över 60 år om de aldrig har gått bra?

En förolämpning är vad det är, jag hade tyckt likadant även om det gällde Volvo, Skoda & You Name It... mad

9-3 Driver

Saab älskare!
4 597 Inlägg
21 december 2011
#289
Smithy skrev:
OphanWitehall skrev:
Kan inte annat än att säga ÄNTLIGEN! Varför ska jag som skattebetalare vara med och pumpa in pengar i ett bolag som aldrig har gått bra! Tycker det är bra att det blir slut på den konstgjorda andningen nu! big_smile Ända bolaget som kan kopplas till Saab som går bra är ju Scania delen. Varken personbilar eller flyg funkar ju. Och jag förstår verkligen inte varför GM ville smutsa ner sig med Saab!? :S

Regeringen har precis släppt iväg ett stödpaket på närmare en halv miljard till VG-regionen - kul va?
När man på ett motorforum snackar om att "äntligen" när ett bilföretag går bort, då är man inte korrekt placerad. Saken är ju den också att folk aldrig lägger ihop ett och ett - märket hade väl fan orimligen levt i över 60 år om de aldrig har gått bra?

En förolämpning är vad det är, jag hade tyckt likadant även om det gällde Volvo, Skoda & You Name It... mad

Agree, visst ogillar jag volvo starkt, men jag skulle aldrig vilja att dom gick i konken, dels för att det är (va) svenskt, men även alla anställda, mestadels i sverige!


Evildan
21 december 2011
#290
Putteliten skrev:
XorcessX skrev:
Njah, förr hade de flesta biltellverkare relativt få modeller, på mitten av 90-talet hade Volvo t.ex. bara 3(4**, 8**, 9**). Skillnaden är att när de flesta tillverkare började köra på med fler och fler modeller så lät GM inte Saab göra detta om jag ska gissa "vilt".

visst, men ta tex audi, i mitten av 90talet hade dem.

Audi 80

Audi 90

Audi 100

Audi s4

Audi s2

Audi V8

Sedan 1995 intruderades även:

Audi a4 (audis bäst säljande bil?)

Audi A6

Audi s6

och Audi A8

dessutom fanns nästan alla bilar i kombi utförande, bara 90, s2 och v8 som de inte gick på.
hade även en stor variatet på motorer, allt från 1,8liters till v8er och dieslar. dessutom fanns såklart valet mellan fwd och 4wd med Quattro


vad hade saab?

saab 900

saab 9000 sedan

saab 9000 kombicoupe samt talladega version?

fanns de fler får ni gärna tillägga.


De är klart att Audi tilltalade större variation av köpare.

Audi S2 gick visst att få som kombi. S2 Avant heter den.

A8 Avant fanns/finns däremot inte.
Senast redigerat av Evildan (21 december 2011)

Vägpilot
93 Inlägg
21 december 2011
#291
Tokken skrev:
Iggge skrev:
Så? Intressenter ploppar upp for Saab än en gång. Youngman vill köpa lös Saab samt Turkiet. Detta är bara sjukt. Hur många liv och chanser får Saab egentligen? Visserligen tycker jag det är bra men

SAAB har redan kursat.. Så det handlar inte om någon nystart utan nu tar gamarna över och försöker nu köpa
loss det dom kan ur bolaget.
Kan LOVA att det inte finns en enda plan på att ens försöka bygga fler bilar i Sverige.

Att Svensson inte fattat att en konkurs är precis vad kineserna väntat på, nu kan man lägga skambud på
resterna och man får det man ville ha från början.

SAAB har stoppat näsan i vädret, lagt sig för den eviga vilan, blivit blomjord.
DET har ni väl fattat vid det här laget hoppas jag, eller tror ni fortfarande att det kommer en "räddning" för ett
bolag som redan gått i konkurs.

Youngman har investerat ett antal miljoner i Saab redan, Muller förklarade otaliga gånger för dem att om man ska köpa företaget så ligger själva varumärkesessensen i Trollhättan, fabriken är nyckeln, tillsammans med de anställda som vet precis vad som ska göras under en stark ledning. Youngman har t.o.m. uttryckt klart intresse för att börja bygga Saabar på den flexibla Phoenixplattformen och då finns det inget annat alternativ än Saabanläggningen i THN. Man talar bl.a. om modellbeteckningarna 9-1, 9-6, 9-7 o.s.v. som komplement till 9-5 och 9-3, förmodligen i en uppdaterad tappning när det kommer till kritan.

En annan aspekt som gör tanken realistisk är att konkursförvaltarna tillsammans med Victor Muller kommer se till att sälja det mesta som ett paket, alltså ingen företagsbestyckning där allting försvinner ut i världen. Detta för att få den bästa utgången för både Trollhättan och Saab - ett varumärke som kommer att tillåtas av Saab Defence Group om investerarna är starka nog, deras kunder brukar inte välja en 9-3:a istället för en JAS så att säga så det spelar ingen roll för dem.

En konkurs i Sverige regleras även som du kanske förstått från ovan, på ett väldigt speciellt sätt. Det är inte i många länder där man kan komma tillbaka från en konkurs genom att investerare gör sitt.

Så nej, det ser inte så dystert ut som man kan tro - eller snarare vilja tro, ibland vet man inte med folk. neutral

9-3 Driver

Evildan
21 december 2011
#292
jonnielahti skrev:
Evildan skrev:
Putteliten skrev:

Audi S2 gick visst att få som kombi. S2 Avant heter den.

A8 Avant fanns/finns däremot inte.

S modellerna är extrautrustade specialversioner, och v8an är en c3a med kjolpaket,.,.,.,.,.

Som den i listan bortglömda S8.

Besserwisser
21 december 2011
#293
Smithy skrev:
Regeringen har precis släppt iväg ett stödpaket på närmare en halv miljard till VG-regionen - kul va?
När man på ett motorforum snackar om att "äntligen" när ett bilföretag går bort, då är man inte korrekt placerad. Saken är ju den också att folk aldrig lägger ihop ett och ett - märket hade väl fan orimligen levt i över 60 år om de aldrig har gått bra?

En förolämpning är vad det är, jag hade tyckt likadant även om det gällde Volvo, Skoda & You Name It... mad

Jag är medlem här för att bilar är mitt intresse, men det är irrelevant i debatten. Även jag tyckte det var på tiden att Saab kursade. Jag hade naturligtvis hoppats att märket överlevt och gått med vinst, då jag har känslor för Saab. Dock hade det kvittat mig fullkomligt om, till exempel, Dacia gått i konkurs. Hur som helst, nu var situationen som den var (dvs att Saab inte klarade av att gå med vinst) och då blir en konkurs följden. Det är spelets regler, oavsett om jag gillar bilar och är medlem här eller inte. Det kan låta hårt, men Saab får skylla sig själva. Det gäller inte bara Saab utan alla andra företag som inte går med vinst. Och vad menar jag med "äntligen"? Jo, Saab hade redan hunnit lura sina stackars anställda och leverantörer på pengar i ett par månader innan man lämnade in sin konkursansökan. Det är, enligt mig, totalt moraliskt oförsvarbart. Anser du det vara rätt av regeringen att stjäla pengar av oss skattebetalare för skänka till ett privat vinstdrivande bolag? I så fall blir jag mörkrädd. Då skulle det ju i princip gynna entreprenörer att skuldsätta sina bolag och på så vis få stödpengar från skattebetalarna. Ett sånt samhälle skulle förpassa ett land i fördärv och ta musten ur alla ordningssamma drivkrafter.
Senast redigerat av Vedhuggarn (21 december 2011)

Allmänt envis
12 512 Inlägg
21 december 2011
#294
Smithy skrev:
Tokken skrev:
Iggge skrev:
Så? Intressenter ploppar upp for Saab än en gång. Youngman vill köpa lös Saab samt Turkiet. Detta är bara sjukt. Hur många liv och chanser får Saab egentligen? Visserligen tycker jag det är bra men

SAAB har redan kursat.. Så det handlar inte om någon nystart utan nu tar gamarna över och försöker nu köpa
loss det dom kan ur bolaget.
Kan LOVA att det inte finns en enda plan på att ens försöka bygga fler bilar i Sverige.

Att Svensson inte fattat att en konkurs är precis vad kineserna väntat på, nu kan man lägga skambud på
resterna och man får det man ville ha från början.

SAAB har stoppat näsan i vädret, lagt sig för den eviga vilan, blivit blomjord.
DET har ni väl fattat vid det här laget hoppas jag, eller tror ni fortfarande att det kommer en "räddning" för ett
bolag som redan gått i konkurs.

Youngman har investerat ett antal miljoner i Saab redan, Muller förklarade otaliga gånger för dem att om man ska köpa företaget så ligger själva varumärkesessensen i Trollhättan, fabriken är nyckeln, tillsammans med de anställda som vet precis vad som ska göras under en stark ledning. Youngman har t.o.m. uttryckt klart intresse för att börja bygga Saabar på den flexibla Phoenixplattformen och då finns det inget annat alternativ än Saabanläggningen i THN. Man talar bl.a. om modellbeteckningarna 9-1, 9-6, 9-7 o.s.v. som komplement till 9-5 och 9-3, förmodligen i en uppdaterad tappning när det kommer till kritan.

En annan aspekt som gör tanken realistisk är att konkursförvaltarna tillsammans med Victor Muller kommer se till att sälja det mesta som ett paket, alltså ingen företagsbestyckning där allting försvinner ut i världen. Detta för att få den bästa utgången för både Trollhättan och Saab - ett varumärke som kommer att tillåtas av Saab Defence Group om investerarna är starka nog, deras kunder brukar inte välja en 9-3:a istället för en JAS så att säga så det spelar ingen roll för dem.

En konkurs i Sverige regleras även som du kanske förstått från ovan, på ett väldigt speciellt sätt. Det är inte i många länder där man kan komma tillbaka från en konkurs genom att investerare gör sitt.

Så nej, det ser inte så dystert ut som man kan tro - eller snarare vilja tro, ibland vet man inte med folk. neutral

I Sverige är det allmänt känt att det finns två stycken SAAB men i utlandet är det få som har koll på hur det ligger till och dessa två företag förknippas starkt med varandra, SAAB AB har helt klart tagit skada utav biltillverkarens senaste cirkus, om inget annat har deras konkurrenter argumenterat emot företagets produkter och hänvisat till företagens (Läs som: Den oberoende före detta biltillverkaren SAAB´s) ekonomiska problem senast vid affären med Schweiz. .

Man kan utan problem förvänta sig en minst sagt stor tveksamhet från SAAB´s sida att låna ut sitt namn till biltillverkning igen, och om så trots allt skulle ske är det inte orimligt att tro på hårda krav från SAAB´s sida. För vilket företag vill riskera att deras kunder förknippar dem med stökig biltillverkning och ekonomiska problem?
Senast redigerat av Rquired (21 december 2011)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Forummoderator
18 013 Inlägg
21 december 2011
#295

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

709 Inlägg
21 december 2011
#296
S modellerna är extrautrustade specialversioner, och v8an är en c3a med kjolpaket,.,.,.,.,.

so? de är ändå andra modeller... c4 chassiet byggdes de många varianter av. 
en audi a6 1,9tdi avant har ju en helt annan typ av köpare än tex audi s6 sedan även om bilarna är istort sett lika

saab 900 erbjuder ju exakt samma sak som 9000


Forummoderator
18 013 Inlägg
21 december 2011
#297
Rquired skrev:
Man kan utan problem förvänta sig en minst sagt stor tveksamhet från SAAB´s sida att låna ut sitt namn till biltillverkning igen, och om så trots allt skulle ske är det inte orimligt att tro på hårda krav från SAAB´s sida. För vilket företag vill riskera att deras kunder förknippar dem med stökig biltillverkning och ekonomiska problem?

Jag har själv jobbat på ett företag som kursade. Man kan köpa inventarier och tillgångar men även rätten till att använda sig av varumärket (firmanamnet) Givetvis kan man få ett paketpris på detta. Jag har tillgång till ett mycket välrenommerat företag i form av namnet men tillgångarna tillföll någon annan. Kraftigt förenklat.

Hoppas nu Konkursboet har vett på att sätta SAAB som varumärke till ett högt pris. Det är ju inte roligt om "vem som helst" kan börja tillverka SAAB-bilar igen.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Allmänt envis
12 512 Inlägg
21 december 2011
#298
Dieselsmurfen skrev:
Rquired skrev:
Man kan utan problem förvänta sig en minst sagt stor tveksamhet från SAAB´s sida att låna ut sitt namn till biltillverkning igen, och om så trots allt skulle ske är det inte orimligt att tro på hårda krav från SAAB´s sida. För vilket företag vill riskera att deras kunder förknippar dem med stökig biltillverkning och ekonomiska problem?

Jag har själv jobbat på ett företag som kursade. Man kan köpa inventarier och tillgångar men även rätten till att använda sig av varumärket (firmanamnet) Givetvis kan man få ett paketpris på detta. Jag har tillgång till ett mycket välrenommerat företag i form av namnet men tillgångarna tillföll någon annan. Kraftigt förenklat.

Hoppas nu Konkursboet har vett på att sätta SAAB som varumärke till ett högt pris. Det är ju inte roligt om "vem som helst" kan börja tillverka SAAB-bilar igen.

Nej inte i fallet SAAB eftersom biltillverkaren inte äger sitt eget varumärke utan endast använder det på licens, vid en konkurs upplöses avtal och rätten till att använda varumärket "SAAB" är redan borta. Den enda chansen att tillverka bilar under namnet "SAAB" i framtiden är om försvarsgruppen SAAB är beredda att licensera ut sitt varumärke igen.

Biltillverkarens logotyp "Gripen" lyder för övrigt under exakt samma villkor, denna tillhör lastbilstillverkaren Scania som i sin tur ägs av Volkswagengruppen numera. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Vägpilot
93 Inlägg
21 december 2011
#299
Vedhuggarn skrev:
Smithy skrev:
Regeringen har precis släppt iväg ett stödpaket på närmare en halv miljard till VG-regionen - kul va?
När man på ett motorforum snackar om att "äntligen" när ett bilföretag går bort, då är man inte korrekt placerad. Saken är ju den också att folk aldrig lägger ihop ett och ett - märket hade väl fan orimligen levt i över 60 år om de aldrig har gått bra?

En förolämpning är vad det är, jag hade tyckt likadant även om det gällde Volvo, Skoda & You Name It... :mad:

Jag är medlem här för att bilar är mitt intresse, men det är irrelevant i debatten. Även jag tyckte det var på tiden att Saab kursade. Jag hade naturligtvis hoppats att märket överlevt och gått med vinst, då jag har känslor för Saab. Dock hade det kvittat mig fullkomligt om, till exempel, Dacia gått i konkurs. Hur som helst, nu var situationen som den var (dvs att Saab inte klarade av att gå med vinst) och då blir en konkurs följden. Det är spelets regler, oavsett om jag gillar bilar och är medlem här eller inte. Det kan låta hårt, men Saab får skylla sig själva. Det gäller inte bara Saab utan alla andra företag som inte går med vinst. Och vad menar jag med "äntligen"? Jo, Saab hade redan hunnit lura sina stackars anställda och leverantörer på pengar i ett par månader innan man lämnade in sin konkursansökan. Det är, enligt mig, totalt moraliskt oförsvarbart. Anser du det vara rätt av regeringen att stjäla pengar av oss skattebetalare för skänka till ett privat vinstdrivande bolag? I så fall blir jag mörkrädd. Då skulle det ju i princip gynna entreprenörer att skuldsätta sina bolag och på så vis få stödpengar från skattebetalarna. Ett sånt samhälle skulle förpassa ett land i fördärv och ta musten ur alla ordningssamma drivkrafter.

Sedan när tog du till pseudonymen "OphanWitehall" som jag skrev till?

Hur som haver så är det beklagligt att underleverantörerna inte fick pengar, de anställda däremot har haft sina möjligheter att söka sig ifrån företaget när det började gå sämre, stannar man kvar så gör man. Lofalk gjorde ju sitt jobb väldigt bra när han sabbade relationerna med GM då han tryckte upp det hundraprocentiga kinesiska ägarskapet i ansiktet på jänkarna i Detroit, han hann göra av med 51 miljoner kronor för att sedan sätta bolaget i konkurs - där snackar vi om moralisk förkastlighet, förstår inte hur han tänkte.

Vi sätter inte gärna etiketter på saker för att kunna dra paralleller enklare, det är rätt stor skillnad på alla tusentals småbolag och andra hobbyprojekt som finns i Sverige kontra Saab Automobile AB som vart igång sedan -46 och hållit en väsentlig del människor i arbete, stärkt industrin och gjort sitt bästa inom innovation och teknik. Att det nu blir otroligt dyrt med den här konkursen är väl omöjligt att neka, lönegarantier och stödpaket, stor arbetslöshet med alla typer av sociala utgifter som betalas ut till folk som inte har jobb. Folk som i många fall har fått sin mesta utbildning från Saab som gör att de möjligen är för skräddarsydda för just Saab och passar mindre bra i snarlika arbeten.

Vi kommer lätt upp i miljarder på bara det, men, det är egentligen ingenting mot vad staten lägger resten av pengarna på - och det är okunskapen om det som gör mig mörkrädd. Folk slåss mot väderkvarnar när de snackar om att staten lägger för mycket pengar på Saab, summor som blir mesiga i jämförelse med andra kvasiinvesteringar.

- 8 miljarder spenderade regeringen på klimat- och koldioxidmotverkningar av skattebetalarnas pengar, steg som är en riktig minipiss i havet jämfört med vad stornationerna gör och framförallt inte gör för miljön.

- 100 miljarder vill riksbanks-Ingves och nu Borg låna till EU:s valutafond, 100 miljarder (100 000 000 000).

- 28 miljarder har Sverige bidragit till Europeiska
utvecklingsbanken av skattebetalarnas pengar,  Renault har lånat 60 miljarder av samma utvecklingsbank, dvs Sverige står för hälften av lånet.

- 28 miljarder är låsta i det statliga "fouriertransform", stödpaketsorganisation till fordonsindustrin.

- Sverige ger bort 15-20 miljarder till EU varje år av
skattebetalarnas pengar.

- Tyskland stödde sina bilmärken med runt 30 miljarder innan krisen 2008.

- Enligt Säpo är många svenska politiker implicerade med kontakter till utländska stater om överflyttning av teknologi, företag och kunskap från universitet, bara som en fotnot...



Det finns extremt mycket pengar, en drös med innovationsförmåga och kunskap, men det saknas politisk vilja att stödja den svenska industrin och svenska arbeten. Vad ska folk leva av är det tänkt? Sådant här gör mig mörkrädd, man kan nästan säga att sådant här "förpassar ett land i fördärv och suger musten ur alla ordningssamma drivkrafter".

Saab hade blivit intrasslade rejält och det fanns inga andra utvägar till slut, GM var ju själva i klaveret 09' men då gick amerikanska staten in med ett rejält stödpaket, precis som andra länder gjorde med sina märken.

Konkursen behövdes kanske, som ett slags andetag där man får hoppas att någon ger sig på att köpa upp hela paketet igen, vilket några inte är långt ifrån heller. Investerare med goda avsikter för Trollhättan och Saabmärket, av det vi hört.

Poängen ovan är mest att sätta dit alla "präktiga" skattebetalare som alltid ska vara så noga med att påpeka vad deras pengar ska gå till och inte gå till - de verkliga fantasisummorna klagas det fan aldrig på, känn dig "bestulen" i en helt ny liga...
Senast redigerat av Smithy (21 december 2011)

9-3 Driver

Forummoderator
18 013 Inlägg
21 december 2011
#300
Rquired skrev:
Dieselsmurfen skrev:
Rquired skrev:
Man kan utan problem förvänta sig en minst sagt stor tveksamhet från SAAB´s sida att låna ut sitt namn till biltillverkning igen, och om så trots allt skulle ske är det inte orimligt att tro på hårda krav från SAAB´s sida. För vilket företag vill riskera att deras kunder förknippar dem med stökig biltillverkning och ekonomiska problem?

Jag har själv jobbat på ett företag som kursade. Man kan köpa inventarier och tillgångar men även rätten till att använda sig av varumärket (firmanamnet) Givetvis kan man få ett paketpris på detta. Jag har tillgång till ett mycket välrenommerat företag i form av namnet men tillgångarna tillföll någon annan. Kraftigt förenklat.

Hoppas nu Konkursboet har vett på att sätta SAAB som varumärke till ett högt pris. Det är ju inte roligt om "vem som helst" kan börja tillverka SAAB-bilar igen.

Nej inte i fallet SAAB eftersom biltillverkaren inte äger sitt eget varumärke utan endast använder det på licens, vid en konkurs upplöses avtal och rätten till att använda varumärket "SAAB" är redan borta. Den enda chansen att tillverka bilar under namnet "SAAB" i framtiden är om försvarsgruppen SAAB är beredda att licensera ut sitt varumärke igen.

Biltillverkarens logotyp "Gripen" lyder för övrigt under exakt samma villkor, denna tillhör lastbilstillverkaren Scania som i sin tur ägs av Volkswagengruppen numera. smile

Oh shit... Då har man lärt sig något nytt. Undra om Kineserna är medvetna om detta :-)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!


Sök