Vedhuggarn skrev:
Smithy skrev:
Regeringen har precis släppt iväg ett stödpaket på närmare en halv miljard till VG-regionen - kul va?
När man på ett motorforum snackar om att "äntligen" när ett bilföretag går bort, då är man inte korrekt placerad. Saken är ju den också att folk aldrig lägger ihop ett och ett - märket hade väl fan orimligen levt i över 60 år om de aldrig har gått bra?
En förolämpning är vad det är, jag hade tyckt likadant även om det gällde Volvo, Skoda & You Name It... :mad:
Jag är medlem här för att bilar är mitt intresse, men det är irrelevant i debatten. Även jag tyckte det var på tiden att Saab kursade. Jag hade naturligtvis hoppats att märket överlevt och gått med vinst, då jag har känslor för Saab. Dock hade det kvittat mig fullkomligt om, till exempel, Dacia gått i konkurs. Hur som helst, nu var situationen som den var (dvs att Saab inte klarade av att gå med vinst) och då blir en konkurs följden. Det är spelets regler, oavsett om jag gillar bilar och är medlem här eller inte. Det kan låta hårt, men Saab får skylla sig själva. Det gäller inte bara Saab utan alla andra företag som inte går med vinst. Och vad menar jag med "äntligen"? Jo, Saab hade redan hunnit lura sina stackars anställda och leverantörer på pengar i ett par månader innan man lämnade in sin konkursansökan. Det är, enligt mig, totalt moraliskt oförsvarbart. Anser du det vara rätt av regeringen att stjäla pengar av oss skattebetalare för skänka till ett privat vinstdrivande bolag? I så fall blir jag mörkrädd. Då skulle det ju i princip gynna entreprenörer att skuldsätta sina bolag och på så vis få stödpengar från skattebetalarna. Ett sånt samhälle skulle förpassa ett land i fördärv och ta musten ur alla ordningssamma drivkrafter.
Sedan när tog du till pseudonymen "OphanWitehall" som jag skrev till?
Hur som haver så är det beklagligt att underleverantörerna inte fick pengar, de anställda däremot har haft sina möjligheter att söka sig ifrån företaget när det började gå sämre, stannar man kvar så gör man. Lofalk gjorde ju sitt jobb väldigt bra när han sabbade relationerna med GM då han tryckte upp det hundraprocentiga kinesiska ägarskapet i ansiktet på jänkarna i Detroit, han hann göra av med 51 miljoner kronor för att sedan sätta bolaget i konkurs - där snackar vi om moralisk förkastlighet, förstår inte hur han tänkte.
Vi sätter inte gärna etiketter på saker för att kunna dra paralleller enklare, det är rätt stor skillnad på alla tusentals småbolag och andra hobbyprojekt som finns i Sverige kontra Saab Automobile AB som vart igång sedan -46 och hållit en väsentlig del människor i arbete, stärkt industrin och gjort sitt bästa inom innovation och teknik. Att det nu blir otroligt dyrt med den här konkursen är väl omöjligt att neka, lönegarantier och stödpaket, stor arbetslöshet med alla typer av sociala utgifter som betalas ut till folk som inte har jobb. Folk som i många fall har fått sin mesta utbildning från Saab som gör att de möjligen är för skräddarsydda för just Saab och passar mindre bra i snarlika arbeten.
Vi kommer lätt upp i miljarder på bara det, men, det är egentligen ingenting mot vad staten lägger resten av pengarna på - och det är okunskapen om det som gör mig mörkrädd. Folk slåss mot väderkvarnar när de snackar om att staten lägger för mycket pengar på Saab, summor som blir mesiga i jämförelse med andra kvasiinvesteringar.
- 8 miljarder spenderade regeringen på klimat- och koldioxidmotverkningar av skattebetalarnas pengar, steg som är en riktig minipiss i havet jämfört med vad stornationerna gör och framförallt inte gör för miljön.
- 100 miljarder vill riksbanks-Ingves och nu Borg låna till EU:s valutafond, 100 miljarder (100 000 000 000).
- 28 miljarder har Sverige bidragit till Europeiska
utvecklingsbanken av skattebetalarnas pengar, Renault har lånat 60 miljarder av samma utvecklingsbank, dvs Sverige står för hälften av lånet.
- 28 miljarder är låsta i det statliga "fouriertransform", stödpaketsorganisation till fordonsindustrin.
- Sverige ger bort 15-20 miljarder till EU varje år av
skattebetalarnas pengar.
- Tyskland stödde sina bilmärken med runt 30 miljarder innan krisen 2008.
- Enligt Säpo är många svenska politiker implicerade med kontakter till utländska stater om överflyttning av teknologi, företag och kunskap från universitet, bara som en fotnot...Det finns extremt mycket pengar, en drös med innovationsförmåga och kunskap, men det saknas politisk vilja att stödja den svenska industrin och svenska arbeten. Vad ska folk leva av är det tänkt? Sådant här gör mig mörkrädd, man kan nästan säga att sådant här "förpassar ett land i fördärv och suger musten ur alla ordningssamma drivkrafter".
Saab hade blivit intrasslade rejält och det fanns inga andra utvägar till slut, GM var ju själva i klaveret 09' men då gick amerikanska staten in med ett rejält stödpaket, precis som andra länder gjorde med sina märken.
Konkursen behövdes kanske, som ett slags andetag där man får hoppas att någon ger sig på att köpa upp hela paketet igen, vilket några inte är långt ifrån heller. Investerare med goda avsikter för Trollhättan och Saabmärket, av det vi hört.
Poängen ovan är mest att sätta dit alla "präktiga" skattebetalare som alltid ska vara så noga med att påpeka vad deras pengar ska gå till och inte gå till - de verkliga fantasisummorna klagas det fan aldrig på, känn dig "bestulen" i en helt ny liga...