3165
Sök

Klonkande missljud SAAB 9-5 ´07

2 Inlägg
21 augusti 2011
Trådstartare
Har en SAAB 9-5 2.0 Biopower "sportcombi" årsmodell 07.
Det har aldrig varit några direkta problem med den förutom sånt som uppkommer då och då på alla bilar.
Nu har det dessvärre uppkommit något som förhoppningsvis låter värre än vad det är.
För några dagar sedan upptäckte jag ett märkligt "klonk" när jag i låg hastighet gjorde en inbromsning. När jag gasade på lätt så klonkade det till igen, precis som att det gick tillbaks. Sådär har det varit några dagar nu. Ibland klonkar det lite högre vid inbromsning och ibland lite lägre.
Igår uppkom ett annat missljud. När jag kör i stan, saktar ner och när jag når en hastighet från 50 och nedåt så börjar det "klonka" eller "slå". Ljudet kommer underifrån. Lite svårt att lokalisera varifrån men jag bedömer ändå att det är framifrån. Ju saktare bilen rullar, ju långsammare kommer dessa slag. Det låter ihåligt, metalliskt, precis som att något glappar.
När jag hör ljudet och trycker lätt på gaspedalen och accelererar så tonar ljudet bort. Likaså vid lätt inbromsning, då försvinner ljudet.
I övrigt går bilen bra. Hade den rätt så tungt lastad under en roadtrip för en månad sedan.
Vad kan detta vara?
En del säger bussningarna på krängningshämmarna, några säger bromsok...
Vad tror ni? Och vilka reparationskostnader pratar man om??

228 Inlägg
21 augusti 2011
finns ju de kända knakstagen som heter krängningshämmare som är så dåliga..kostnad 1 timme på uppfarten och fyra skruv..400 spänn max för dem billigare på tex tradera, kvalite vet jag dock ej på dessa

RäZeR Matte hittar rätt i år.
familjeräzer på heltid

2 Inlägg
22 augusti 2011
Trådstartare
Upptäckte nu att skrammlet börjar höras vid ca 70 km/h när man bara låter bilen rulla. Inga fötter på pedalerna. Med växel i / friläge spelar ingen roll.
Så fort jag gasar till eller sätter foten på bromsen och bromsar lätt så tystnar ljudet.
Även vid kurvor, tex när jag svänger ut på en annan gata från att ha stått still så knakar det till. Dock svårt att höra varifrån/vilket håll ljudet kommer.
Frågan är också lite.. vågar man köra kortare sträckor med detta? Bilen skall in på verkstad i sep.
Vill ju inte att bilen ska krackelera  när man är tvungen att köra de 4 km och lämna/hämta på dagis. Sambon måste ha lillbilen till jobbet för hon åker redan vid 06 :-(

Sök