2288
Sök

Bygge av baslåda , Tips på slutsteg samt koppling!!?

349 Inlägg
23 augusti 2011
Trådstartare
Hej är som sagt ny på detta har max bytt stereo och lite högtalare i bilar men har nu köpt loss en 2x12" baslåda av en vän och tänkte slänga i den i min opel astra g -03.

Min fråga är vad behöver jag för slutsteg till denna ?
behövs någon "kondensator" (stavning?) ??

ska bygga om lådan på den , hur många liter ?

mitt system ser ut som följande just nu:

Huvudenhet: Kdc-BT31U,  tror det finns lågnivåutgång? har läst att de behövs. 

högtalare: Allt orginellt just nu vad jag har sett e de, diskanter i sidodörrar samt högtalare i fram o bakdörrar. Kan jag köra på orginal systemet som framsystem för det spelar rätt bra ändå smile ?

kom gärna med massa tips! hoppas jag inte har glömt nått!

451 Inlägg
23 augusti 2011
vad är det för basar, det måste man veta innan man kan rekommendera slutsteg smile

Kondensatorn hjälper dig inte, i så fall ett extra batteri. Men det väntar vi med tills vi kommit fram till vilket slutsteg du ska använda. wink

349 Inlägg
23 augusti 2011
Trådstartare
Landstrom skrev:
vad är det för basar, det måste man veta innan man kan rekommendera slutsteg smile

Kondensatorn hjälper dig inte, i så fall ett extra batteri. Men det väntar vi med tills vi kommit fram till vilket slutsteg du ska använda. wink

jaha okej, ska kolla det idag när jag hämtar den så skriver jag de då när jag vet smile

349 Inlägg
23 augusti 2011
Trådstartare
Har hämtat den nu det 2x12" 1000w/st minns inte märke men nått på M kan kolla upp det imorgon.

349 Inlägg
24 augusti 2011
Trådstartare
Har nu fotat den med iphone som sagt blir inte bra bild men men hoppas det duger..

tanken med den är att bygga om lådan (en ny) med antingen 1 eller 2 basar, vilket är bäst ?

material ? storlek ? saker jag behöver till lådan ? den kommer spraymålas...

Vart kan jag få tag på en lådritning som man kan gå efter ?

det jag ser nu utan att ha tagit ut dom från själva lådan e att dom heter lanzar 1000w

sökte lite info och fick fram att dom heter Lanzar DC12

här är lådan som den ser ut nu .. men problemet e ju att den inte får plats haha liteeeee för stor! ..
https://www1.garaget.org/gallery/images/113/112047/112047-238f7d92bb4ef943911c28391c4ad1fd.jpg
Senast redigerat av daniilito (24 augusti 2011)

1 215 Inlägg
24 augusti 2011
jag skulle tro att dom heter Lanzar DC12 eftersom dom är 12"

349 Inlägg
24 augusti 2011
Trådstartare
Pavva skrev:
jag skulle tro att dom heter Lanzar DC12 eftersom dom är 12"

exakt ! haha såg nu att jag hade skrivit fel tongue ska fixa det tongue

451 Inlägg
24 augusti 2011
Jag har hittat lite info om dom. Och sluten låda på 35L per bas rekommenderas där.

Men jag har hittat värdena som behövs för att räkna ut en låda till dom, men jag är inte så jäkla bra på det själv, men om Drönirettab kikar in här så fixar han det. smile

FS: 28hz
QTS: 0.49
VAS: 118

Edit: Ta ur basarna ur lådan, det brukar stå på basens magnet vad den heter. För jag såg att det finns DC12 och DC12D, den sist nämnda har dubbla talspolar.

Använd MDF eller spånskiva när du bygger lådan, jag använder själv MDF. Stabilare, lättare att jobba med, men den är dyrare.
Senast redigerat av Landstrom (24 augusti 2011)

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
24 augusti 2011
Om jag inte ser helt fel så är det väl två olika basar i den lådan?

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

349 Inlägg
24 augusti 2011
Trådstartare
Landstrom skrev:
Jag har hittat lite info om dom. Och sluten låda på 35L per bas rekommenderas där.

Men jag har hittat värdena som behövs för att räkna ut en låda till dom, men jag är inte så jäkla bra på det själv, men om Drönirettab kikar in här så fixar han det. smile

FS: 28hz
QTS: 0.49
VAS: 118

Edit: Ta ur basarna ur lådan, det brukar stå på basens magnet vad den heter. För jag såg att det finns DC12 och DC12D, den sist nämnda har dubbla talspolar.

Använd MDF eller spånskiva när du bygger lådan, jag använder själv MDF. Stabilare, lättare att jobba med, men den är dyrare.

Tack för detta! Tror du det räcker med en eller ska man köra med båda ?
Mdf blir det, kan fixa skivorna billigt smile ska man använda både skruv och lim eller ? vilket e bäst ?

349 Inlägg
24 augusti 2011
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Om jag inte ser helt fel så är det väl två olika basar i den lådan?

haha ja ser man där tongue såg det nu !!

men har foto på den andra och det är samma märke lanzar dc series.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
24 augusti 2011
Ja men är det likadana basar då? wink Kan ju ha olika parametrar om det är olika versioner, även fast det är samma tillverkare och serie. Du ska både limma och skruva lådan ja, eller skruva behöver du väl inte om du kan få bitarna att sitta ihop under limmets härdningsprocess på annat vis.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

349 Inlägg
24 augusti 2011
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Ja men är det likadana basar då? wink Kan ju ha olika parametrar om det är olika versioner, även fast det är samma tillverkare och serie. Du ska både limma och skruva lådan ja, eller skruva behöver du väl inte om du kan få bitarna att sitta ihop under limmets härdningsprocess på annat vis.

Jag ska skruva loss dom imorgon så får jag se vad de är för några smile men e de någon som e bra på låd ritningar? Ska man köra på 16mm mdf eller ?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
24 augusti 2011
Drönirettab är grym på att beräkna lådor, bara han får basens parametrar (då främst Vas, Fs och Qts). 16mm funkar om lådan inte är alltför stor eller om man stagar, jag föredrar dock 19 eller 22mm.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

21 761 Inlägg
25 augusti 2011
Jag har sett lite annorlunda parametrar för DC12 på ett annat ställe, frågan är vilka man ska utgå ifrån. hmm

349 Inlägg
25 augusti 2011
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Jag har sett lite annorlunda parametrar för DC12 på ett annat ställe, frågan är vilka man ska utgå ifrån. hmm

Okej måste ta loss basarna och se vad som står får återkomma till det.

349 Inlägg
26 augusti 2011
Trådstartare
Tog hem upp lådan idag o plockade ur basarna med det gav inte mkt info!

står ingen info om den på baksidan men ser att den har "dubbel" spolar  ? smile båda ser likadana ut men står bara olika namn på dom, samt ena utan 1000W märkningen..

Så ser dom ut på baksidan.
https://www1.garaget.org/gallery/images/113/112047/112047-f0509b248c6e5f98c8c7b7e38eb1870b.jpg

21 761 Inlägg
26 augusti 2011
På ett ställe stod det samma värden som Landstrom skrev, men jag hittade en rysk sida med ganska komplett parametersamling till flera av Lanzars basar så jag utgår nog ifrån det istället.

Bygg lådan på 128 liter och sätt 6" port, röret görs 11 cm långt och sedan sätts trattar i båda ändar, beräknad avstämning är strax under 40 Hz. Jag tycker det ser ut som att din bil är en "halvkombi", i så fall vänds både basar och port mot bakluckan och sedan bör det finnas någon form av öppning mellan hatthyllan och bakrutan så att ljudet kommer fram i kupen på ett bra sätt. smile

349 Inlägg
26 augusti 2011
Trådstartare
Drönirettab skrev:
På ett ställe stod det samma värden som Landstrom skrev, men jag hittade en rysk sida med ganska komplett parametersamling till flera av Lanzars basar så jag utgår nog ifrån det istället.

Bygg lådan på 128 liter och sätt 6" port, röret görs 11 cm långt och sedan sätts trattar i båda ändar, beräknad avstämning är strax under 40 Hz. Jag tycker det ser ut som att din bil är en "halvkombi", i så fall vänds både basar och port mot bakluckan och sedan bör det finnas någon form av öppning mellan hatthyllan och bakrutan så att ljudet kommer fram i kupen på ett bra sätt. smile

Tack för det!!  Ska börja på lådan nästa helg.

16 197 Inlägg
26 augusti 2011
daniilito skrev:
Tog hem upp lådan idag o plockade ur basarna med det gav inte mkt info!

står ingen info om den på baksidan men ser att den har "dubbel" spolar  ? smile båda ser likadana ut men står bara olika namn på dom, samt ena utan 1000W märkningen..

Så ser dom ut på baksidan.
http://www1.garaget.org/gallery/images/113/112047/112047-f0509b248c6e5f98c8c7b7e38eb1870b.jpg

oj oj oj..  dom basarna ska du va rädd om.. big_smile

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Sök