3342
Sök

Renovering av en Volvo Duett -61

Renovering Volvo P210 1961

1 373 092 Visningar
Uppdaterades senast 10 augusti 2014
969 Inlägg
28 augusti 2011
Trådstartare
Demontering påbörjad!

http://www.minhembio.com/bilder/hq/?pic_id=394154.jpg

969 Inlägg
28 augusti 2011
Trådstartare
Block och topp blir penselmålat, övriga motordetaljer blir sprutat.

9 120 Inlägg
28 augusti 2011
miper skrev:

Okej. Blir bara lite nya packningar och så med eller? Lager och sånt är väl ingen idé va?

2 914 Inlägg
28 augusti 2011
tycker att du ska byta lager och andra slitdetaljer också smile

969 Inlägg
28 augusti 2011
Trådstartare
Putteliten skrev:
miper skrev:

Okej. Blir bara lite nya packningar och så med eller? Lager och sånt är väl ingen idé va?

Jag byter allt när jag ändå har den nere.

969 Inlägg
28 augusti 2011
Trådstartare
Ser väldigt bra ut, i stort sett inga vändkanter alls.
http://www.minhembio.com/bilder/hq/?pic_id=394155.jpg

http://www.minhembio.com/bilder/hq/?pic_id=394157.jpg

Skrap
2 098 Inlägg
28 augusti 2011
rusktigt bra blir det smile. Snygg lack

Titta gärna in min sida och lägg en kommentar :)

969 Inlägg
28 augusti 2011
Trådstartare
Tack för det! smile

969 Inlägg
28 augusti 2011
Trådstartare
Har börjat pilla lite med träribborna bak, några av dem har några riktigt fula hack i sig så det
blir och åka till snickeriet och hämta lite nytt virke. Jag har slipat bort lacken på några av dem,någon som vet
vilken typ av lack det ligger på original? Har faktiskt funderat på att betsa dem för att matcha sidopanelerna bättre men så är det ju inte original, beslutsångest smile

http://www.minhembio.com/bilder/hq/?pic_id=394349.jpg
Senast redigerat av miper (28 augusti 2011)

68 Inlägg
28 augusti 2011
Bilden fungerar inte!

969 Inlägg
28 augusti 2011
Trådstartare
Jag såg det, nu funkar det smile

68 Inlägg
28 augusti 2011
miper skrev:
Jag såg det, nu funkar det smile

Tackar!

9 120 Inlägg
28 augusti 2011
Ser ut som att det skulle kunna vara vanlig klarlack för trä. Jag skulle nog köra på det spåret du är inne på, att betsa det likadant som sidorna. Tror att det blir snyggast så.

969 Inlägg
28 augusti 2011
Trådstartare
Putteliten skrev:
Ser ut som att det skulle kunna vara vanlig klarlack för trä. Jag skulle nog köra på det spåret du är inne på, att betsa det likadant som sidorna. Tror att det blir snyggast så.

Ja jag tror det blir snyggast, när det är helt nytt så ser det helt okey ut med det ljusa träslaget, problemet är
det gulnar med tiden, inte alls snyggt ihop med den brunröda nyans som är på sidopanelerna.

Opptimistisk Pessimist
1 479 Inlägg
28 augusti 2011
miper skrev:

Jag har tänkt på denna detaljen själv, även ifall motorerna inte är lackade i toppskick orginal, men borde det inte bli bättre att spruta motorn med motorfärg på spruta? Just för att få en yta utan eventuella penselsträck och som smutsen inte sätter sig lika lätt i. Eller tror du det blir lite dålig vidhäftning då och riskerar att spricka?

Funderat på detta ett tag, inte för att man egentligen ser om motorn är penslad, men ändå smile

Åter jättevacker renovering!!! big_smile

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...

969 Inlägg
28 augusti 2011
Trådstartare
Volvo1968 skrev:
miper skrev:

Jag har tänkt på denna detaljen själv, även ifall motorerna inte är lackade i toppskick orginal, men borde det inte bli bättre att spruta motorn med motorfärg på spruta? Just för att få en yta utan eventuella penselsträck och som smutsen inte sätter sig lika lätt i. Eller tror du det blir lite dålig vidhäftning då och riskerar att spricka?

Funderat på detta ett tag, inte för att man egentligen ser om motorn är penslad, men ändå smile

Åter jättevacker renovering!!! big_smile

Volvos röda originalfärg flyter ut helt perfekt, blir inga penselränder över huvudtaget. Det känns som färgen sitter bättre när man penslar än sprutar men det har jag inga vetenskapliga bevis för smile

(det är ju en ganska grov struktur på blocket och penslar man så kan man ju stöta och pensla tills man är säker på att man tryckt in färgen överallt, när man sprutar så lägger det sig ovanpå, känns det som)

Här är blocket penslat tre omgångar, ska se om jag kan ta en närbild så du kan se ytan.

http://www.minhembio.com/bilder/hq/?pic_id=394159.jpg
Senast redigerat av miper (28 augusti 2011)

Opptimistisk Pessimist
1 479 Inlägg
28 augusti 2011
Jo håller med dig där när du säger det, känns lite som att färgen lägger sig på ytan smile Lackade en motor, men inte med motorfärg så det är nog det som är största anledningen till att färgen lossnade, men fick flagor som såg precis ut som att färgen inte fäst ordentligt.

Var köpte du Volvos röda motorfärg, är det så enkelt som på Volvo?? Jag har letat efter den, men inte funnit(än) smile

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------

969 Inlägg
28 augusti 2011
Trådstartare
Sen är det också så att ska man lägga den med spruta så får man spä ut den ganska ordentligt, den är riktigt tjock outspädd.

länk till färgen: http://www.websitefolder.net/VPAUTOPART … ageID=1195

Opptimistisk Pessimist
1 479 Inlägg
28 augusti 2011
Aha, är det Volvos orginalfärg, trodde det var eftermarknad, fast samma kulör smile Aa ja det spelar ju ingen roll, bara den är rätt och sitter kvar tongue

------------------

Sök