3244
Sök

Audi a4 knakande/knackande ljud!

64 Inlägg
23 augusti 2011
Trådstartare
Tror detta är rätt ställe?!? Har som sagt en audi a4 1,8t 96 som har börjat knaka/knacka vid hårdare inbromsningar eller när man typ backar ut ifrån en parkering. Finns det nån som har haft samma problem? Vore ju nice å veta vad man ska köpa för grejor smile Misstänker kanske nån bussning alt länkarm men nån borde ju veta smile

583 Inlägg
24 augusti 2011
Hejsan finns många saker som kan få en bil att knaka.
Dock destå mer du kan identifiera och isolera när ljudet uppstår destå säkrare diagnos kan ställas.

Knakar den helatiden när du kör på rak väg?
Knakar den vid hjulrotation?
Knakar den vid inbromsning?
Knakar den när du kör på gupp?
Knakar den när du står still och svänger?
Har den börjat knaka mer och mer gradvis?
...
Osv osv

Var beredd på att folk här kommer gissa hejjvilt. Med en riktig diagnos byter du saken som är fel istället för att slänga pengar i sjön med att byta fullt fungerande delar.

OT:
Fixade nyss ett knakande på min pontiac som jag trodde var bussningar / kärvande bromsok. Men visade sig att bromsskivorna var under minmått. Det knakade och brakade i bilen så fort jag bromsade (kan ej riktigt förklara varför förutom teorin att mina bromsok skallrade).

Mvh
Anders

Even with cruise control.. you still have to steer.

64 Inlägg
24 augusti 2011
Trådstartare
ajonasson skrev:
Hejsan finns många saker som kan få en bil att knaka.
Dock destå mer du kan identifiera och isolera när ljudet uppstår destå säkrare diagnos kan ställas.

Knakar den helatiden när du kör på rak väg?
Knakar den vid hjulrotation?
Knakar den vid inbromsning?
Knakar den när du kör på gupp?
Knakar den när du står still och svänger?
Har den börjat knaka mer och mer gradvis?
...
Osv osv

Var beredd på att folk här kommer gissa hejjvilt. Med en riktig diagnos byter du saken som är fel istället för att slänga pengar i sjön med att byta fullt fungerande delar.

OT:
Fixade nyss ett knakande på min pontiac som jag trodde var bussningar / kärvande bromsok. Men visade sig att bromsskivorna var under minmått. Det knakade och brakade i bilen så fort jag bromsade (kan ej riktigt förklara varför förutom teorin att mina bromsok skallrade).

Mvh
Anders

Som jag skrev i mitt inlägg så knakar det vid inbromsning vid belastning och när man backar etc med lite svängradie. kom en dag bara helt plötsligt och låter lika mycket som tidigare. Ljudet kommer från framvagnen och det låter som att det är vänster fram som det låter mest!

583 Inlägg
24 augusti 2011
Med den aningen diffusa beskrivningen kan det vara i princip vad som helst.

Att försöka isolera problemet vore det bästa ifall du inte vill chansa och byta många delar.

Knakar den när du står helt still och bromsar?
Ifall det gör detta är det något med bromsarna och inte med bussningarna

Knakar det när du står på dörr tröskeln och ruskar på bilen?
Är det sannolikt inget fel på dina bromsar utan på bussningar / länkarmar osv..

Mvh
Anders

Even with cruise control.. you still have to steer.

64 Inlägg
24 augusti 2011
Trådstartare
ajonasson skrev:
Med den aningen diffusa beskrivningen kan det vara i princip vad som helst.

Att försöka isolera problemet vore det bästa ifall du inte vill chansa och byta många delar.

Knakar den när du står helt still och bromsar?
Ifall det gör detta är det något med bromsarna och inte med bussningarna

Knakar det när du står på dörr tröskeln och ruskar på bilen?
Är det sannolikt inget fel på dina bromsar utan på bussningar / länkarmar osv..

Mvh
Anders

Men snälla nån...jag skriver vad problemet är, tror du jag inte har redan prövat allt och redan uteslutit allt du redan har skrivit? Och som jag har skrivit i mitt inlägg så misstänker jag att det är en bussning alt en länkarm och då vill jag ju ha svar av någon som vet inte nån som vill att jag ska utesluta det som jag redan vet. Har aldrig påstått att det är fel på mina bromsar så läs gärna först innan du kommenterar!

25 Inlägg
24 augusti 2011
Drivknut?

2 403 Inlägg
24 augusti 2011
Kan inte bli så mycket lättare än att palla upp bilen och ryck/slitt i allt som rör sig på sidan som knackar smile

Ta gärna med en stor skruvmejsel så du kan kränga lite på länkarmen (testa om bussningarna är okej) Är det något som glappar eller verka löst har du nog hittat problemet

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
24 augusti 2011
VW-Nyden skrev:
Drivknut?

Tänkte samma sak.

Men den ska vara slut som fan för att knäppa vid inbromsning.
Såvida du inte bromsar som en rallyförare varenda gång

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

25 Inlägg
24 augusti 2011
som hon kör så kan den nog vara helt slut...så kolla drivknuten...

64 Inlägg
24 augusti 2011
Trådstartare
VW-Nyden skrev:
som hon kör så kan den nog vara helt slut...så kolla drivknuten...

Nu är det så att jag inte tror att det är en drivknut då det inte låter jämt wink låter inte ens vill fullt rattutslag. har ju hållt på ett par månader och vore det en drivknut skulle den börja låta mer tkr man. Ute vid UH trodde Benny att det va en länkarm men man tycker ju att någon mer person borde haft detta problem då det är ganska vanligt att saker och ting går sönder i framvagnen på B5 karosserna.

Får väl ta nån dag och kika vad problemet är när det finns tid.

264 Inlägg
24 augusti 2011
dedär bilarna käkar bärarmar till frukost så kolla dem först, kullederna i dem blir glappa.

Möller mekaniker
141 Inlägg
24 augusti 2011
Den undre främre länkarmen brukar knacka när den börjar bli dåligt. Testa och stå still med bilen och sedan bara gunga bilen vid det hjul som det låter vid då om det knackande ljudet kommer fram så är de till 99% den länkarmen.
(jobbar med de bilarna dagligen)

MvH Sjöman

64 Inlägg
24 augusti 2011
Trådstartare
sjoman skrev:
Den undre främre länkarmen brukar knacka när den börjar bli dåligt. Testa och stå still med bilen och sedan bara gunga bilen vid det hjul som det låter vid då om det knackande ljudet kommer fram så är de till 99% den länkarmen.
(jobbar med de bilarna dagligen)

MvH Sjöman

Tack för ett vettigt svar smile ska absolut kolla upp det där smile

64 Inlägg
24 augusti 2011
Trådstartare
WurstingErik skrev:
dedär bilarna käkar bärarmar till frukost så kolla dem först, kullederna i dem blir glappa.

Ah tyvärr så gör dom ju det =/  ska kolla upp det iaf smile

526 Inlägg
24 augusti 2011
BYT undre höger på båda sidorna! De är helt idiotisk konstruktion på B5 karossens framvagn! då dåliga saker! Hade samma problem med ett klonkande/knackande ljud vid inbromsning på min a4 från 96! de var ett ok som höll på att je upp så den nöp inte ricktigt på skivan!

Åk ut och kör en ganska våldsam sväng med MYCKET kraftiga inbromsningar! Gå sedan ut och helt enkelt känn på fälgen om nån av fälgarna blir avikande varm från de andra så skruva bort oket och köp renoveringskitt!!
Kan ju vara en skiva som är lite sned då de kluckar/klonkar av det!

Hoppas de vart till nån hjälp??? smile
MVH Daniel

64 Inlägg
24 augusti 2011
Trådstartare
TyraX skrev:
BYT undre höger på båda sidorna! De är helt idiotisk konstruktion på B5 karossens framvagn! då dåliga saker! Hade samma problem med ett klonkande/knackande ljud vid inbromsning på min a4 från 96! de var ett ok som höll på att je upp så den nöp inte ricktigt på skivan!

Åk ut och kör en ganska våldsam sväng med MYCKET kraftiga inbromsningar! Gå sedan ut och helt enkelt känn på fälgen om nån av fälgarna blir avikande varm från de andra så skruva bort oket och köp renoveringskitt!!

MVH Daniel

Jo det är ju lite dum konstruktion tyvärr. Har svårt att tro att det är skivan som är sned men skadar ju inte att titta en extra gång. Tack för svar smile

526 Inlägg
24 augusti 2011
ingen fara! Annars e de som de andra skriver att palla upp den ifram och fram med stora skruvmejseln och bryt och bänd smile

Jennsii skrev:
TyraX skrev:

MVH Daniel

Jo det är ju lite dum konstruktion tyvärr. Har svårt att tro att det är skivan som är sned men skadar ju inte att titta en extra gång. Tack för svar smile

Sök