2967
Sök

V70N T5 går slött

Hertig
182 Inlägg
27 augusti 2011
Trådstartare
Hej!

Jag har haft problem med min Volvo sen i våras. Den går inget bra, här är 2st videos där man ser prestandaskillnaden. Noterbart är att i den slöa videon är den steg-3-trimmad medans den första "snabba" videon är det bara steg-1-programvara. Tidigare drog den alltid loss på tvåan, nu gör den bara det ibland, de gångerna den inte gör det går den slött (märkbart, jämfört med när den drar loss). I Steg-3 videon rullar den på 20"-fälgar, men när jag testat med 17" vinterfälgar fram som i första videon är den fortfarande mycket slöare än tidigare.

Steg 1: http://www.youtube.com/watch?v=hXtQWB6wa-0
Steg 3: http://www.youtube.com/watch?v=HbTX5lEpJPs

Jag har bytt följande till nya delar:

Luftmassemätare, Bosch.
Gasspjäll nytt Atech2.
Originaldump (avlastare).
Wastegateklocka.
Magnetventil.
Luftfilter.

Jag har ställt in tryckklockan så gott det går (pumpa in 0.3bar i den, ställ in så den droppar rakt ner på wastegatens styrpinne). Efter att bilen adapterat sig lite, går bilen med jämnt och fint laddtryck på ca 1.2-1.3-bar.

Bilen går alltså slött, den har gått ruskigt bra och nu orkar den knappt upp till 200km/h, den laddar precis som den ska. Vad fan kan det vara för problem egentligen? om någon har tips, skriv gärna! jag börjar få panik då Volvo rycker på axlarna och det finns inga felkoder.

Mvh Mattias

451 Inlägg
27 augusti 2011
Jag sitter med EXAKT samma problem som du just nu

Jag har bytt

Turbo
Magnetventil
Wastegate
Dump

Det ligger en felkod på lambda sonden, men bytte den och bilen gick sämre och svartrykte som fan, kopplade upp till obd live data och sonden verkade stå i öppet läge hela tiden, så tror det var fel på sonden vi satte i, ska skickas på reklmation och får se vad som händer när vi sätter in en ny..

En kollega till mig snacka om ett fel som ska finnas i fronten på bilarna med läckage på trycksidan?

Men jag har röktestat genom att ta bort slangen som går från turbon upp till luftfiltret och skickat in rök i hela systemet, men inget läckage verkar det som,

Frågan är om röken når fram till fronten.. ska testa och skicka rök via övre tryckröret ner till intercoolern etc.

Återkommer, hoppas du gör detsamma
Senast redigerat av JUSTer (27 augusti 2011)

Hertig
182 Inlägg
27 augusti 2011
Trådstartare
Återkommer definitivt. Jag har trycktestat, utan läckage.

17 Inlägg
28 augusti 2011
kollat så inte du brännt katten? bytt tändstift?

451 Inlägg
1 september 2011
tja

Bytte lambda idag, ingen större förbättring, bilen går hackigare vid fullgas pådrag.

Kommit fram till nått än?

dock fick jag samma felkod efter typ 2mil körning

"Adaptiv lambdareglering felaktig"

Okej, har läst mig fram till att LMM kan vara boven i dramat, men inte omöjligt att Gasspjället kan spöka eftersom det snackas mkt om att bilar från -00 har fel på dom...

Frågan e Ny LMM elr Spjäll?

Kan man testa LMM på något vis? kontakterna borde väll visa något om man kopplar upp sig på dom?
Senast redigerat av JUSTer (1 september 2011)

Sök