En aspekt att väga in är att du bör räkna på bilens bränsleförbrukning vid blandad körning för att det ska bli realistisk beräknat och för att ha marginalerna på din sida…
Varför tycker jag det, jo 4 mil enkel väg oavsett vägtyp anser jag vara för lite för att komma nära en genomsnittlig bränsleförbrukning som är jämförbar med bilens angivna bränsleförbrukning vid landsvägskörning…
Min erfarenhet säger nämligen att man behöver ett enkel-avstånd på åtminstone 10 mil, bestående av minst ~90% jämn hastighet i intervallet 80-90 km/h för att komma ner till landsvägsförukning (som brukar beräknas på snitt 80 km/h har jag för mig?)
D.v.s kör du mycket varierad hastighet med accelerationer från och till, eller över 100-120 km/h respektive mindre än 80 km/h, så ökar bränsleförbrukningen fort.
Min erfarenhet bygger även på ca 7,5 mil enkel avstånd till storstad (Göteborg) = en hel del köer och varierade hastigheter osv.
Detta skiljer sig naturligtvis även från bil till bil och hur man använder den men jag anser det vara relevant till den motortypen VAG 1,9 TDI (PD) som du verkar inriktat dig på.
Lycka till!
~ Life is short, have FUN! ~