Köpråd på turbodiesel, audi a4 eller passat?

tonimakaroni
30 augusti 2011 · 747 Inlägg

Tycker man kan börja räkna "fast"förbrukning så fort tempen når 90grader ca + någon minut så oljan hamnar på en jämn temperatur, men vi alla räknar olika såklart! smile Sen så brukar man kunna köra under den förbrukningen som står i böckerna vid lugn körning, men såklart har man mycket stopp osv så drar den siffran sig närmare blandad.

/ Toni Larsson
avalanche
30 augusti 2011 · 88 Inlägg

Svårt att köra min passat -04 TDI under 0,6. Mitt bästa är 0,58 så att komma ner runt halvlitern är omöjligt

Ulf_W bilder.ulfw.se
30 augusti 2011 · 1 103 Inlägg

Ska man åka billigt ska man ha antingen "gamla" 110hk eller Common Railen som kom -08 eller nåt.
En 4-hjulsdriven Passat 130hk kan du glömma att snitta under 0,7

Min A4 -98 med 110hk snittar 0,48 om jag kör normalt.

"He who sacrifices freedom for security deserves neither"
peegee Forummoderator
31 augusti 2011 · 2 924 Inlägg

tonimakaroni skrev:
Tycker man kan börja räkna "fast"förbrukning så fort tempen når 90grader ca + någon minut så oljan hamnar på en jämn temperatur, men vi alla räknar olika såklart! smile Sen så brukar man kunna köra under den förbrukningen som står i böckerna vid lugn körning, men såklart har man mycket stopp osv så drar den siffran sig närmare blandad.

Beror på vad man ska beräkna...

Det jag avsåg i mitt tidigare inlägg var den faktiska milkostnaden för sitt jobbpendlande och då måste man även räkna med alla kallstarter och även innan tempen nåt 90 grader och då tycker jag den blandade förukningen stämmer hyffsat, på årsbasis.

Men givetvis finns det extremfall som t.ex om man använder bilen mer under vinterhalvåret och bor i Norrland typ som man kanske ska ta hänsyn till om man har dem... roll

~ Life is short, have FUN! ~
Audi R/S2 Coupé quattro "vällagrad" (1992)
Volkswagen Passat Variant 1.8T "2 owners is enough" (1999)
tonimakaroni
31 augusti 2011 · 747 Inlägg

Precis precis smile stämmer det du säger!

/ Toni Larsson
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang