28 augusti 2011
Trådstartare
hej,
Har läst runt lite lätt på olika inlägg, lite av det jag ska fråga efter finns redan skrivet, men jag vill ändå summera ihop svaren på något sätt så jag formulerar egna frågor. Ställer frågorna så att de berör en särskild bil, VW Polo TDI80 (2007 årsm), 80hk, 195 nm, manuell, dieseldriven, 3 Cylindrar.
1. Dieseloptimering har jag hört e bättre än Chip, stämmer det? Varför/Varför inte?
2. Vilka är de bästa "Dieseloptimerarna/Chipparna"? EGEN ERFARENHET.
3. Bör man utföra dessa ingrepp, jag har inget emot effektökningen, tvärtom så är jag ute efter den. Men skadar det bilen/motorn?
4. Till det juridiska, hur ser det ut med garantierna för motorn etc? Skador, "biverkningar", som uppstått tack vare optimeringen/chippet? Besiktningen? Allt som berörs får gärna tas upp.
5. Har också hört att det inte rekommenderas att chippa/optimera mindre motorer, stämmer det? Varför?
6. Hur bör en optimerad/chippad bil tas om hand, bortsett från lite kortare intervall vid oljebyten? Hur ska den brukas, har t.ex. hört "fullgas max 30 sek" osv.
Hoppas ni kan hjälpa mig med svaren, ta gärna upp fler saker som ni kommer på, tips, råd & rön.
Kan lägga till att bilen körs ca 2500 mil/år om det har någon betydelse..
Tack på förhand!