sodavatten skrev:
Ca 3000 tyvärr
Jag misstänkte detta, en Impreza Wrx har ju samma motor, väger nästan 100kg mindre och trots det har de samma 0-100 tid , då är ju nästan utväxlingen den största kvarvarande faktorn. Tråkigt är det ju i alla fall, det bör ju betyda att soppaförbrukningen skenar i väg rejält när man kommer upp i fart, särskilt med tanke på bilens fina "strömlinjeform"
Jag har en Skoda Octavia 1,6 75Hk som pendlarbil för tillfället, den varvar också 3000 i 110
Jag hade tidigare en Volvo 960 2.5 170Hk (Automat), på den hade dem tagit till samma knep för att få upp accelerationen lite, jag kommer inte ihåg exakt vad den varvade men det var mer än en 940 GL (116hk) med automat gör.
Men det lutar nog ändå åt att köpa en Forester, verkar vara riktigt trevliga bilar i övrigt.
SaabIV:
De där ca 300rpm tror jag gör väldigt stor skillnad på förbrukningen i dessa hastigheter, de ger en ledtråd iaf.
Jag körde 940 LTT ett tag och den varvade ca 3000 i 120 km/h och drog då runt 1,1 l/mil (lite annan blandad körning också). Om jag istället låg i 100-110 så låg den på litern.
T.ex. Saab 9000 turbo ligger väl omkring 100rpm lägre och de drar ju minst 1dl/milen mindre (iofs mycket annat som skiljer också mer än varvtalet, t.ex. bilens form :p).