2422
Sök

Förslag: - Gör det dyrare att "ta bilen"

886 Inlägg
8 september 2011
#121
Growe skrev:
Hool skrev:
Tillverkningen av nya bilar kräver en hel del energi och framkallar en del del utsläpp.. 

Kan vara snällare för miljön att köra en fräsch äldre bil ist för att köpa en ny.

japp tar ganska lång tid innan en "miljöbil" som är ny lönar sig om man tänker på miljön

en gammal bil är redan tillverkad så köper man en beg bil så återvinner man bilen
och på det sättet sparar mycket av miljön

Jag tycker att ni gör en liten tankevurpa när ni säger "köp beggat, för då är det inte du som bär ansvaret för att bilen en gång tillverkats och slösat massa energi då."

Alla bilar har ju en gång tillverkats, eller hur?

Jag ser det som mycket mer logiskt att istället sprida ut tillverkningsenergin på hela bilens livslängd(mätt i mil eller år). Först då blir det relevant att ta in tillverkningsenergin.

För om alla ska köpa beggat så kommer bilarna ta slut till slut. Någon måste ju köpa nya bilar, eller hur?

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead

749 Inlägg
8 september 2011
#122
Growe skrev:
Hool skrev:
Tillverkningen av nya bilar kräver en hel del energi och framkallar en del del utsläpp.. 

Kan vara snällare för miljön att köra en fräsch äldre bil ist för att köpa en ny.

japp tar ganska lång tid innan en "miljöbil" som är ny lönar sig om man tänker på miljön

en gammal bil är redan tillverkad så köper man en beg bil så återvinner man bilen
och på det sättet sparar mycket av miljön

framför allt om man köper utländska bilar där miljön blir ännu mer lidande då transporten blir en stor del

Jepp men för eller senare måste det köpas nya bilar och om vi antar att ingen köper ny bil så blir massor med människor arbetslösa och teknikutvecklingen av bilar stannar.
Utan bilar traktorer, fartyg och lastbilar så stannar hela världen, oljan är mänsklighetens akilleshäl.
De flesta människor kör begagnade bilar redan.
Kan nog va smart att satsa på en kvalitetsbil som håller väldigt länge isåfall istället för en bil som behöver skrotas efter 10-20år.
Senast redigerat av Bjornn (8 september 2011)


56 Inlägg
8 september 2011
#123
Growe skrev:
joysam skrev:
Growe

Vilka är de verkliga problemen då?

Även om vi bortser från ev växthuseffekt finns det många andra negativa effekter med biltrafiken.

Det är möjligt att Sverige bara står för 0,4% av utsläppen.
Hur stor del av befolkningen står vi för?

Varför låta bli att göra något i väntan på utvecklingen när vi istället kan leda den?

Varför vara en negativ, konservativ bakåtsträvare istället för en progressiv nytänkare?

ska ge ett svar när jag orkar

men det enda jag kan svara snabbt på är om
det där med negativ,konsarvativ..ja det kan man undra varför ni inte kan tänka så ?
då skulle ni faktist göra någon nytta

Du menar alltså att de som vill se en utveckling, som vill leda utvecklingen, de ska förändra sig och istället bli konservativa bakåtsträvare?

Nu får du nog förklara dig för där hänger jag inte med...


56 Inlägg
8 september 2011
#124
Andromeda skrev:
Det har kommit så många nya svar, så jag skulle vilja be om att få fortsätta debattera med Joysam imorgon istället. Orkar inte just nu.

SJ är för övrigt för roliga. Jag har väldigt svårt att se att jag skulle kunna göra mitt jobb hemifrån lol

Har varit borta ett tag, åkte kollektivt hela resan... tongue

Det har hänt en del här sedan sist, en hel del intressanta synpunkter.


Rumpmas
3 860 Inlägg
9 september 2011
#125
joysam skrev:
Andromeda skrev:
Det har kommit så många nya svar, så jag skulle vilja be om att få fortsätta debattera med Joysam imorgon istället. Orkar inte just nu.

SJ är för övrigt för roliga. Jag har väldigt svårt att se att jag skulle kunna göra mitt jobb hemifrån lol

Har varit borta ett tag, åkte kollektivt hela resan... tongue

Det har hänt en del här sedan sist, en hel del intressanta synpunkter.

Jo, vi tar det i eftermiddag, precis jobbat natt. Jag hade inget annat val än att ta bilen för övrigt. Kunde i och för sig ha åkt buss vid 15-snåret i går eftermiddag...


749 Inlägg
9 september 2011
#126
Ett parti som hade varit för att sänka bensinpriset rejält och gjort det billigare för människor att äga bil hade nog fått många röster, ett sånt parti finns väl inte?
Vem är inte emot de extrema ockerpriserna på bensinen?
Senast redigerat av Bjornn (9 september 2011)


198 Inlägg
9 september 2011
#127
Bjornn skrev:
Ett parti som hade varit för att sänka bensinpriset rejält och gjort det billigare för människor att äga bil hade nog fått många röster, ett sånt parti finns väl inte?
Vem är inte emot de extrema ockerpriserna på bensinen?

Fast är nu 15kr litern helt orimligt i ett land som Sverige? Övriga europa ligger på ungefär samma nivå, lite högre på en del ställen och lite lägre i en del länder men snittet är nånstans runt 14kr litern. Ockerpris, knappast. Dra inte in USA i den jämförelsen, även de borde ha ungefär samma soppapriser för att få styr på deras bilkultur även om det börjar röra sig åt rätt håll där med.

Varningar: För många..
2 552 Inlägg
9 september 2011
#128
Bjornn skrev:
Ett parti som hade varit för att sänka bensinpriset rejält och gjort det billigare för människor att äga bil hade nog fått många röster, ett sånt parti finns väl inte?
Vem är inte emot de extrema ockerpriserna på bensinen?

Sverigedemokraterna förespråkar sänkt bensinskatt smile

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

749 Inlägg
9 september 2011
#129
OSkar000 skrev:
Bjornn skrev:
Ett parti som hade varit för att sänka bensinpriset rejält och gjort det billigare för människor att äga bil hade nog fått många röster, ett sånt parti finns väl inte?
Vem är inte emot de extrema ockerpriserna på bensinen?

Fast är nu 15kr litern helt orimligt i ett land som Sverige? Övriga europa ligger på ungefär samma nivå, lite högre på en del ställen och lite lägre i en del länder men snittet är nånstans runt 14kr litern. Ockerpris, knappast. Dra inte in USA i den jämförelsen, även de borde ha ungefär samma soppapriser för att få styr på deras bilkultur även om det börjar röra sig åt rätt håll där med.

De rika påverkas säkert inte alls men vanliga hedliga människor är det ganska dyrt för.
Människor som bor i städer är säkert inte heller så påverkade då de finns bussar å grejer där, men de som bor på landet får lida mest.
Tycker det är vansinnigt dyrt.
Senast redigerat av Bjornn (9 september 2011)


198 Inlägg
9 september 2011
#130
Bjornn skrev:
OSkar000 skrev:
Bjornn skrev:
Ett parti som hade varit för att sänka bensinpriset rejält och gjort det billigare för människor att äga bil hade nog fått många röster, ett sånt parti finns väl inte?
Vem är inte emot de extrema ockerpriserna på bensinen?

Fast är nu 15kr litern helt orimligt i ett land som Sverige? Övriga europa ligger på ungefär samma nivå, lite högre på en del ställen och lite lägre i en del länder men snittet är nånstans runt 14kr litern. Ockerpris, knappast. Dra inte in USA i den jämförelsen, även de borde ha ungefär samma soppapriser för att få styr på deras bilkultur även om det börjar röra sig åt rätt håll där med.

De rika påverkas säkert inte alls men vanliga hedliga människor är det ganska dyrt för.
Människor som bor i städer är säkert inte heller så påverkade då de finns bussar å grejer där, men de som bor på landet får lida mest.
Tycker det är vansinnigt dyrt.

Jag bor själv på "landet", ensamstående med ganska normal lön, har sidådär 6 mil till närmaste större stad och 3 mil till närmaste större samhälle. Ändå anser jag att 15kr litern är rätt okej även om det svider i plånboken när man tankar och det inte stannar förrän 800kr har runnit ut från kontot och ner i bensintanken.

Kollektivtrafik nyttjar jag mig inte av utan ska jag nånstans så är det bilen som gäller. 10-12kr milen i bränslekostnad anser jag är mycket rimligt. Det är ändå en ganska liten del av milkostnaden om man räknar in värdeminskning, service, reparationer, däck och försäkring och skatt.

749 Inlägg
9 september 2011
#131
Jepp, fast det är svedan i plånboken jag vill bli av med.
Jag anser att man betalar onödigt mycket pengar som man skulle kunna använda till bättre saker.


43 Inlägg
9 september 2011
#132
OSkar000 skrev:
Bjornn skrev:
Ett parti som hade varit för att sänka bensinpriset rejält och gjort det billigare för människor att äga bil hade nog fått många röster, ett sånt parti finns väl inte?
Vem är inte emot de extrema ockerpriserna på bensinen?

Fast är nu 15kr litern helt orimligt i ett land som Sverige? Övriga europa ligger på ungefär samma nivå, lite högre på en del ställen och lite lägre i en del länder men snittet är nånstans runt 14kr litern. Ockerpris, knappast. Dra inte in USA i den jämförelsen, även de borde ha ungefär samma soppapriser för att få styr på deras bilkultur även om det börjar röra sig åt rätt håll där med.

Börjar röra sig på rätt håll i usa med säger du . Det går ju fan utför där hela tiden man får ju för fan leta som en galning numera om man ska få en någorlunda vettig bil i full size modell som hyrbil när man är över där,


Kapten på disco!
1 729 Inlägg
9 september 2011
#133
Det jag inte kan förstå när man debatterar sånt här är att inte en bilfri innerstad dyker upp på tapeten, (Pratar stockholm nu, går säkert att översätta iaf till GBG och Malmö också).

Vem fan behöver privatbil innanför tullarna? INGEN! Bygg bevakade parkeringsgarage vid infarterna som sväljer 10 000 bilar var, upplysta med kameror och vakter och allt! Låt det vara gratis att parkera där, se till att alla garagen ligger inom rimligt avstånd till en tunnelbaneuppgång.

Vi skulle få bort köerna på morgonen, köerna på kvällen, hipsterhororna på söder skulle inte klaga över dubbdäck och muppcyklisterna skulle äntligen känna sig säkra.

Låt enbart lokaltrafik, taxi och distrubition köra, det skulle fan bli skitbra.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

9 117 Inlägg
9 september 2011
#134
discokapten skrev:
Det jag inte kan förstå när man debatterar sånt här är att inte en bilfri innerstad dyker upp på tapeten, (Pratar stockholm nu, går säkert att översätta iaf till GBG och Malmö också).

Vem fan behöver privatbil innanför tullarna? INGEN! Bygg bevakade parkeringsgarage vid infarterna som sväljer 10 000 bilar var, upplysta med kameror och vakter och allt! Låt det vara gratis att parkera där, se till att alla garagen ligger inom rimligt avstånd till en tunnelbaneuppgång.

Vi skulle få bort köerna på morgonen, köerna på kvällen, hipsterhororna på söder skulle inte klaga över dubbdäck och muppcyklisterna skulle äntligen känna sig säkra.

Låt enbart lokaltrafik, taxi och distrubition köra, det skulle fan bli skitbra.

Kan ju tillägga det att Oslo får inga tunga lastbilar åka igenom. Dom har godsterminaler i utkanterna, och sen paketbilar budbilar eller vad ni nu kallar det (max 3,5 ton) som kör i innerstan. Skulle göra en hel del för trafiken i större städer och även miljön.


886 Inlägg
9 september 2011
#135
discokapten skrev:
Det jag inte kan förstå när man debatterar sånt här är att inte en bilfri innerstad dyker upp på tapeten, (Pratar stockholm nu, går säkert att översätta iaf till GBG och Malmö också).

Vem fan behöver privatbil innanför tullarna? INGEN! Bygg bevakade parkeringsgarage vid infarterna som sväljer 10 000 bilar var, upplysta med kameror och vakter och allt! Låt det vara gratis att parkera där, se till att alla garagen ligger inom rimligt avstånd till en tunnelbaneuppgång.

Vi skulle få bort köerna på morgonen, köerna på kvällen, hipsterhororna på söder skulle inte klaga över dubbdäck och muppcyklisterna skulle äntligen känna sig säkra.

Låt enbart lokaltrafik, taxi och distrubition köra, det skulle fan bli skitbra.

Ok, hur funkar det när någon ska flytta, eller har köpt ny hörnsoffa? Ska man utfärda dispenser till handikappade?

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
9 september 2011
#136
discokapten skrev:
Det jag inte kan förstå när man debatterar sånt här är att inte en bilfri innerstad dyker upp på tapeten, (Pratar stockholm nu, går säkert att översätta iaf till GBG och Malmö också).

Vem fan behöver privatbil innanför tullarna? INGEN! Bygg bevakade parkeringsgarage vid infarterna som sväljer 10 000 bilar var, upplysta med kameror och vakter och allt! Låt det vara gratis att parkera där, se till att alla garagen ligger inom rimligt avstånd till en tunnelbaneuppgång.

Vi skulle få bort köerna på morgonen, köerna på kvällen, hipsterhororna på söder skulle inte klaga över dubbdäck och muppcyklisterna skulle äntligen känna sig säkra.

Låt enbart lokaltrafik, taxi och distrubition köra, det skulle fan bli skitbra.

Oj så bra allt blev......eller inte.

Tyvärr finns det ett bilbehov även där. Dock kan jag hålla md om underjordiska garage. Det vore bra. Fick mn bort alla parkerde bilar i innerstaden fick man iprincip tvåfiligt över allt....

Mvh Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

Rumpmas
3 860 Inlägg
10 september 2011
#137
OSkar000 skrev:
Bjornn skrev:
Ett parti som hade varit för att sänka bensinpriset rejält och gjort det billigare för människor att äga bil hade nog fått många röster, ett sånt parti finns väl inte?
Vem är inte emot de extrema ockerpriserna på bensinen?

Fast är nu 15kr litern helt orimligt i ett land som Sverige? Övriga europa ligger på ungefär samma nivå, lite högre på en del ställen och lite lägre i en del länder men snittet är nånstans runt 14kr litern. Ockerpris, knappast. Dra inte in USA i den jämförelsen, även de borde ha ungefär samma soppapriser för att få styr på deras bilkultur även om det börjar röra sig åt rätt håll där med.

Nederländerna är ju känt för höga bränslepriser. De har dock en lite annorlunda situation om man ser till infrastrukturen. Du har ett mycket litet land med en hög befolkningstäthet. Det finns bra kollektivtrafik och det är betydligt enklare att bo i närheten av arbetet. Jämför med Sverige där kollektivtrafik knappast fungerar särskilt bra och där större delen av landet är glesbygd med mer eller mindre långa avstånd och dåliga kommunikationer till tätort.

I Nederländerna är problemet trafikproppar runt städerna, som man försöker komma undan med högre bränslepriser. Visst finns det kanske en och annan idealist bakom partiflaggan med maskrosen, ett barn i en vuxens kropp, men förövrigt är höga bensinpriser ett sätt att täta hålen i statskassan i Sverige. Folk har ju inget annat val än att åka bil om de vill ha ett arbete.


Rumpmas
3 860 Inlägg
10 september 2011
#138
joysam skrev:
Growe

Vilka är de verkliga problemen då?

Även om vi bortser från ev växthuseffekt finns det många andra negativa effekter med biltrafiken.

Det är möjligt att Sverige bara står för 0,4% av utsläppen.
Hur stor del av befolkningen står vi för?

Varför låta bli att göra något i väntan på utvecklingen när vi istället kan leda den?

Varför vara en negativ, konservativ bakåtsträvare istället för en progressiv nytänkare?

Problemet med att "leda utvecklingen" är att man kan dra det för långt i förväg också. Politiker sitter och är överlyckliga över det extra tillskott i statskassan varje bensinskattehöjning ger. Men folk måste åka bil för att ta sig till jobbet, så konsekvensen för miljön blir lika. Man får skjuta upp att byta bil eftersom man inte har råd då man lägger mer och mer pengar på att ta sig till jobbet.

Sedan plötsligt undrar politiker varför det går så dåligt för våra bilhandlare och våra företag som tillverkar och säljer sällanköpsprodukter, typ möbler, vitvaror, hemelektronik etc. Folk har plötsligt inte råd att unna sig sådant i lika stor utsträckning. Man uppnår samma läge som om man skulle göra en generell lönesänkning i ett land, en deflation. Något som är mycket farligt i en marknadsekonomi. Ekonomi är för övrigt något som miljövurmare ofta verkar sakna ens grundläggande förståelse i.

Du har säkert också ett arbete?
För våra industriföretag är det redan tufft. I USA, Kina m. fl. länder sker utsläpp fortfarande oreglerat eller enligt de normer vi hade för 50 år sedan. Jag har väl redan redogjort för att det kostar mycket pengar att möta utsläppskrav? Hälften av de system vi har på jobbet skulle vara onödiga om vi inte hade utsläppskrav. Det är även de som krånglar mest och det kan leda till och har lett till produktionsstopp då vi inte får producera utan att de fungerar. Långt över hälften av produktionskostnaderna både vad gäller utrustning, energi och arbetsinsatser kan också härledas till system för rökgasrening, avfallsrening, omhändertagande av miljöfarligt avfall osv.

Hur tror du att produktionskostnaden för motsvarande produkt ser ut i ett land där utsläpp inte regleras, och där löneläget dessutom är ett helt annat?

Dessa länders industri "tjänar" naturligtvis enormt i konkurrensen på att slippa investera i och underhålla dessa system. De kan ju producera till halva priset eller lägre jämfört med EU-länder i gemen och Sverige i synnerhet. Det finns naturligtvis en stark lobbyverksamhet, eller i mindre genomsynliga regeringar t o m mutor för att hålla miljölagar så långt bort från den inhemska industrin det bara går.
I Sverige i dagsläget gäller det att ha mycket specialiserad tillverkning med kunskap som inte finns i andra länder.

Det som händer är att vi i Sverige går allt längre i vårt strävande efter att minska utsläpp medan de flesta andra länder tittar på, skakar på huvudet och tar över kunder från våra industrier då de inte längre kan komma i närheten av miljöbovarnas priser. För när vi handlar tar vi ju det billigaste, oavsett vad vi säger att vi gör. Annars hade ju läget varit ett annorlunda. Hade vi velat ha det mest miljövänliga oavsett pris hade alla länders industri varit på vår nivå. Men miljömuppar pratar gärna vitt och brett om skitiga industrier och plockar sedan kläder på H&M där blekmedel och färger går direkt ut i floderna vid tillverkningen eller tar med billiga klorblekta kollegieblock till sin föreläsning i hållbar utveckling. Och ju mer miljömedvetna vi blir, desto större verkar handeln med Kina-produkter över Ebay bli.

Allt eftersom vi går mer och mer före i det du kallar "utvecklingen" försämras vår konkurrenskraft mer och mer. Till slut har vi inga industrier kvar i Sverige, och är riktigt "rena" och oskuldsfulla på pappret. Men i realiteten har det som tidigare tillverkades förhållandevis utsläppsneutralt i Sverige flyttats till t ex Kina där det tillverkas med flerfalt gånger större miljöpåverkan. Till slut kommer det lilla fördyrande steg som slutligen stjälper t ex Sandvik i Sverige och flyttar tillverkningen till Kina där utsläppen sker ohämmat. Sug på den du!

Det enda vi ska göra är att påverka andra länder att komma ikapp. För vår egen skull och Jordens. Inte ge upp för att det "är svårt". Vi tjänar absolut ingenting på att fortsätta som i dagsläget där varje tveksamt steg framåt för miljön är ett steg bakåt i vår konkurrenskraft och i slutänden ett större steg bakåt för miljön.

Det vore extra respektfullt om du dessutom någon gång kunde bemöta ett inlägg i dess helhet istället för att bara bryta ut ett fragment och ställa någon mer eller mindre orimlig motfråga. Jag tolkar det såsom att de av mina argument du hittills valt att inte bemöta är sådana argument du saknar svar på. Det blir intressant att höra dig motbevisa min tes om att miljön skulle förlora på en utflytt av svensk industri.
Senast redigerat av Andromeda (10 september 2011)


7 120 Inlägg
10 september 2011
#139
En liten rättelse, Sverige står för mindre än 0.2% av världens växthusgaser. Bara Schweiz släpper ut mindre i hela Europa.

Källa: http://www.ekonomifakta.se/sv/For-stude … thusgaser/

8 156 Inlägg
10 september 2011
#140
Aerodynamik skrev:
En liten rättelse, Sverige står för mindre än 0.2% av världens växthusgaser. Bara Schweiz släpper ut mindre i hela Europa.

Källa: http://www.ekonomifakta.se/sv/For-stude … thusgaser/

Det är Svenskt Näringsliv som står bakom den sidan, så helt objektiv är den inte.

Dessutom så finns det några faktafel.
Globalt är faktiskt avverkningen av jordens skogar den näst största källan till utsläpp av växthusgaser. Avskogningen gör nämligen att skogarna inte kan absorbera lika mycket koldioxid

Avskogningen minskar ju bara absorberingsförmågan. Utsläppen påverkas inte så mycket, om man inte tar hänsyn till de länder som bränner ner sina skogar för att plantera palm-plantager, sockerrör osv.

Det finns dessutom två sätt att räkna. Det ena sättet tar bara upp våran produktion. Det andra sättet räknar mer på själva konsumtionen, dvs vilka utsläpp som produkterna vi importerar har för påverkan. Koldioxiden följer med varan/tjänsten. Man kan se det som att om vi köper en vara från t.ex. Kina så är det vi som är ansvarig för varans koldioxidutsläpp. Samma sak gäller för fabriker i Sverige som exporterar. Ett land utan tillverkningsindustri gynnas enormt mycket av att räkna på det första sättet. Inga fabriker, inga utsläpp.
Samma sak gäller när Sverige köper kolkrafts-el av Danmark. Vi får el, men koldioxidutsläppen räknas till Danmark.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)


Sök