2778
Sök

Golf Mk1 Förgasare, hackar, går allmänt dåligt.

"Sideways is the only way"
66 Inlägg
29 augusti 2011
Trådstartare
#1
Hej, har lite strul med golfen, den går på 3 cylindrar när den är kall under 2500varv cirkus, hackar när man ligger i 3an och fyran under 2000varv, lite svårstartad, och går ner extremt lågt på tom gång nästan vid noll sträcket.... Har inte pröva byta stift, har mina aningar om att de kan vara soppapumpen, vad tror ni ?

Jdm

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
29 augusti 2011
#2
JDMSebbe skrev:
Hej, har lite strul med golfen, den går på 3 cylindrar när den är kall under 2500varv cirkus, hackar när man ligger i 3an och fyran under 2000varv, lite svårstartad, och går ner extremt lågt på tom gång nästan vid noll sträcket.... Har inte pröva byta stift, har mina aningar om att de kan vara soppapumpen, vad tror ni ?

Kolla gummipackningen mellan insug/förgasare, inte helt ovanligt att den spricker isär.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

"Sideways is the only way"
66 Inlägg
30 augusti 2011
Trådstartare
#3
hotrodder skrev:
JDMSebbe skrev:
Hej, har lite strul med golfen, den går på 3 cylindrar när den är kall under 2500varv cirkus, hackar när man ligger i 3an och fyran under 2000varv, lite svårstartad, och går ner extremt lågt på tom gång nästan vid noll sträcket.... Har inte pröva byta stift, har mina aningar om att de kan vara soppapumpen, vad tror ni ?

Kolla gummipackningen mellan insug/förgasare, inte helt ovanligt att den spricker isär.

Okej ska göra de då jag kommer hem, tack för svar.

Jdm

1 436 Inlägg
30 augusti 2011
#4
Nu när du säger det har ju jag samma problem... kanske skolle kolla den där packningen. Vore ju skönt att slippa ligga på 2500+ varv tills den är varm. tongue

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.

"Sideways is the only way"
66 Inlägg
30 augusti 2011
Trådstartare
#5
Caffe skrev:
Nu när du säger det har ju jag samma problem... kanske skolle kolla den där packningen. Vore ju skönt att slippa ligga på 2500+ varv tills den är varm. tongue

Okej ja de är ju bara att spreja startgas på gummit och om den baktänder så så är de sprucket. Jag har inge startgas så måste fara till nån polare sen och kolla upp de där.

Jdm

1 436 Inlägg
30 augusti 2011
#6
JDMSebbe skrev:
Caffe skrev:
Nu när du säger det har ju jag samma problem... kanske skolle kolla den där packningen. Vore ju skönt att slippa ligga på 2500+ varv tills den är varm. tongue

Okej ja de är ju bara att spreja startgas på gummit och om den baktänder så så är de sprucket. Jag har inge startgas så måste fara till nån polare sen och kolla upp de där.

Startgas? Då behöver jag ju inte ens plocka isär saker. Bra tips! Tackar!

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.

"Sideways is the only way"
66 Inlägg
30 augusti 2011
Trådstartare
#7
Caffe skrev:
JDMSebbe skrev:
Caffe skrev:
Nu när du säger det har ju jag samma problem... kanske skolle kolla den där packningen. Vore ju skönt att slippa ligga på 2500+ varv tills den är varm. tongue

Okej ja de är ju bara att spreja startgas på gummit och om den baktänder så så är de sprucket. Jag har inge startgas så måste fara till nån polare sen och kolla upp de där.

Startgas? Då behöver jag ju inte ens plocka isär saker. Bra tips! Tackar!

Ja de finns knep och knåp till det mesta, varsågod smile

Jdm

Försöker iaf
12 819 Inlägg
30 augusti 2011
#8
Kolla slangen som går till de där varmluftspjället i tratten till luftfiltret, har för mig den var lite rutten.



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

"Sideways is the only way"
66 Inlägg
30 augusti 2011
Trådstartare
#9
te_wik skrev:
Kolla slangen som går till de där varmluftspjället i tratten till luftfiltret, har för mig den var lite rutten.



Mvh Tommy

Okej ska kolla upp det.

Jdm

"Sideways is the only way"
66 Inlägg
30 augusti 2011
Trådstartare
#10
JDMSebbe skrev:
te_wik skrev:
Kolla slangen som går till de där varmluftspjället i tratten till luftfiltret, har för mig den var lite rutten.



Mvh Tommy

Okej ska kolla upp det.

Är lite osäker på vilken de är, hur grov är den, är nån av plastslangarna eller är det gummi ?

Jdm

Försöker iaf
12 819 Inlägg
31 augusti 2011
#11
JDMSebbe skrev:
JDMSebbe skrev:
te_wik skrev:
Kolla slangen som går till de där varmluftspjället i tratten till luftfiltret, har för mig den var lite rutten.



Mvh Tommy

Okej ska kolla upp det.

Är lite osäker på vilken de är, hur grov är den, är nån av plastslangarna eller är det gummi ?

Tunna vakuumslangen som går till vakuumklockan på ovansidan av luftintaget, den som manövrerar spjället för varm/kall luft.
Har för mig att den var lite kass, eller så blandar jag ihop med vevhusventilationen, kolla upp bägge.




Mvh Tommy
Senast redigerat av te_wik (31 augusti 2011)

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
31 augusti 2011
#12
hotrodder skrev:
JDMSebbe skrev:
Hej, har lite strul med golfen, den går på 3 cylindrar när den är kall under 2500varv cirkus, hackar när man ligger i 3an och fyran under 2000varv, lite svårstartad, och går ner extremt lågt på tom gång nästan vid noll sträcket.... Har inte pröva byta stift, har mina aningar om att de kan vara soppapumpen, vad tror ni ?

Kolla gummipackningen mellan insug/förgasare, inte helt ovanligt att den spricker isär.

Men även om den e kass där så ska ju bilen inte gå på 3 cylindrar !
Öppna upp fördelarlocket o kolla hur det ser ut där & samma med Rotorn.
kolla tändkablarna.
Bränsle filter har ju tendenser till att få bilen o "hacka " när den e kass/full av skit/sönderrostad.
Senast redigerat av Children-Of-Bodom (31 augusti 2011)

C H E V R O L E T <3

"Sideways is the only way"
66 Inlägg
31 augusti 2011
Trådstartare
#13
te_wik skrev:
JDMSebbe skrev:
JDMSebbe skrev:

Okej ska kolla upp det.

Är lite osäker på vilken de är, hur grov är den, är nån av plastslangarna eller är det gummi ?

Tunna vakuumslangen som går till vakuumklockan på ovansidan av luftintaget, den som manövrerar spjället för varm/kall luft.
Har för mig att den var lite kass, eller så blandar jag ihop med vevhusventilationen, kolla upp bägge.




Mvh Tommy

Okej den såg verkade inte dålig iaf, måste vara nån annan som du har sett är dålig.

Jdm

"Sideways is the only way"
66 Inlägg
31 augusti 2011
Trådstartare
#14
Children-Of-Bodom skrev:
hotrodder skrev:
JDMSebbe skrev:
Hej, har lite strul med golfen, den går på 3 cylindrar när den är kall under 2500varv cirkus, hackar när man ligger i 3an och fyran under 2000varv, lite svårstartad, och går ner extremt lågt på tom gång nästan vid noll sträcket.... Har inte pröva byta stift, har mina aningar om att de kan vara soppapumpen, vad tror ni ?

Kolla gummipackningen mellan insug/förgasare, inte helt ovanligt att den spricker isär.

Men även om den e kass där så ska ju bilen inte gå på 3 cylindrar !
Öppna upp fördelarlocket o kolla hur det ser ut där & samma med Rotorn.
kolla tändkablarna.
Bränsle filter har ju tendenser till att få bilen o "hacka " när den e kass/full av skit/sönderrostad.

Bränslefiltret är av plast "genomskinligt" det såg fräscht ut, ska öppna fördelarn, kan ju vara fukt där, har dock svårt att tro de men.

Jdm

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
31 augusti 2011
#15
JDMSebbe skrev:
Children-Of-Bodom skrev:
hotrodder skrev:

Kolla gummipackningen mellan insug/förgasare, inte helt ovanligt att den spricker isär.

Men även om den e kass där så ska ju bilen inte gå på 3 cylindrar !
Öppna upp fördelarlocket o kolla hur det ser ut där & samma med Rotorn.
kolla tändkablarna.
Bränsle filter har ju tendenser till att få bilen o "hacka " när den e kass/full av skit/sönderrostad.

Bränslefiltret är av plast "genomskinligt" det såg fräscht ut, ska öppna fördelarn, kan ju vara fukt där, har dock svårt att tro de men.

Va ? Menar du sådan liten i motorrummet ?
Du ska ju ha en riktigt bränsle filter under bilen ?

C H E V R O L E T <3

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
1 september 2011
#16
Children-Of-Bodom skrev:
JDMSebbe skrev:
Children-Of-Bodom skrev:
Men även om den e kass där så ska ju bilen inte gå på 3 cylindrar !
Öppna upp fördelarlocket o kolla hur det ser ut där & samma med Rotorn.
kolla tändkablarna.
Bränsle filter har ju tendenser till att få bilen o "hacka " när den e kass/full av skit/sönderrostad.

Bränslefiltret är av plast "genomskinligt" det såg fräscht ut, ska öppna fördelarn, kan ju vara fukt där, har dock svårt att tro de men.

Va ? Menar du sådan liten i motorrummet ?
Du ska ju ha en riktigt bränsle filter under bilen ?

Nä nä... INTE på en Golf etta med förgasare, på den finns inget filter under bilen.
Senast redigerat av hotrodder (1 september 2011)

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

"Sideways is the only way"
66 Inlägg
1 september 2011
Trådstartare
#17
hotrodder skrev:
Children-Of-Bodom skrev:
JDMSebbe skrev:

Bränslefiltret är av plast "genomskinligt" det såg fräscht ut, ska öppna fördelarn, kan ju vara fukt där, har dock svårt att tro de men.

Va ? Menar du sådan liten i motorrummet ?
Du ska ju ha en riktigt bränsle filter under bilen ?

Nä nä... INTE på en Golf etta med förgasare, på den finns inget filter under bilen.

Ja de är ett sånt litet genomskinligt, de är väl inget mer ? eller, jag har fan ingen aning vad de är, den hackar som satan ibland speciellt under gaspådrag under cirka 2500 varv, och även fasst jag har i choken så kan varvräknarn gå ner på noll, för de mesta så stannar den, börjar vara lite småless på detta.

Jdm

23 Inlägg
1 september 2011
#18
Låter som förgasarfoten, vanligt på gamla VW


Försöker iaf
12 819 Inlägg
1 september 2011
#19
Kom förbi nån kväll så kikar vi på det.





Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

"Sideways is the only way"
66 Inlägg
1 september 2011
Trådstartare
#20
te_wik skrev:
Kom förbi nån kväll så kikar vi på det.





Mvh Tommy

Okej det hade varit schyst. Nog kan jag lite om bilar, men man har ju ingen erfarenhet om sånt här när dom börja rackla och felsöka.

Jdm


Sök