2551
Sök

850 T5 drar olja

Bad decisions make good stories
86 Inlägg
30 augusti 2011
Trådstartare
Min Volvo T5 -96 drar lite olja. Tänkte om det finns något standard problem med dessa eller om det bara beror på att motorn börjar bli slut?

Finns det något som kan hjälpa utöver att plocka ur och renovera hela motorn. Den tiden och pengarna är det ju knappast värt att lägga ner på en sån bil...

Däcksvarvare
227 Inlägg
30 augusti 2011
carl-hampus skrev:
Min Volvo T5 -96 drar lite olja. Tänkte om det finns något standard problem med dessa eller om det bara beror på att motorn börjar bli slut?

Finns det något som kan hjälpa utöver att plocka ur och renovera hela motorn. Den tiden och pengarna är det ju knappast värt att lägga ner på en sån bil...

Alla gamla bilar drar väl lite olja, känns standard för en sliten motor... alla mina begagnade bilar har iaf dragit olja =P

Hur mycket drar den då?

The legendary

8 250 Inlägg
30 augusti 2011
Oljereturröret från turbon är en klassiker där det brukar kunna läka ut. Samma sak med bakre vevaxeltätningen. Sen kan ju igensat vevhusventilation öka på oljeförbrukningen rejält. Och dessutom så drar dessa motoreren hel del olja även om dem är i skapligt skick. Sen är det ju som sagt en fråga om vad du menar med mycket olja?

86 Inlägg
30 augusti 2011
Trådstartare
Hade varit rätt slarvig med att kika på oljan. Använder den som vardagsbils så blir ju ingen hård körning så man orkar ju inte kolla så ofta smile Men efter 900 mil hade den dragit 2,5 liter olja... 

Vet att det nog är lite knas med vevhusventilationen för det ligger lite olja under kåpan vid tändhattarna. Men inte så mycket så det runnit ner över blocket så det kan ju inte bara vara det?

Däcksvarvare
227 Inlägg
30 augusti 2011
carl-hampus skrev:
Hade varit rätt slarvig med att kika på oljan. Använder den som vardagsbils så blir ju ingen hård körning så man orkar ju inte kolla så ofta smile Men efter 900 mil hade den dragit 2,5 liter olja... 

Vet att det nog är lite knas med vevhusventilationen för det ligger lite olja under kåpan vid tändhattarna. Men inte så mycket så det runnit ner över blocket så det kan ju inte bara vara det?

1/4 liter på 100 mil är inte direkt mycket? de lär du ju räkna med om du kör gammal bil big_smile

The legendary

86 Inlägg
30 augusti 2011
Trådstartare
Njae men ändå det är irriterande... säkert toppen som börjar ta slut...

Du vet ingen som har en schysst topp till övers? smile

Däcksvarvare
227 Inlägg
30 augusti 2011
Inte på rak arm nej, men bildelsbasen.se eller laga.se har nog en drös till vettigt pris smile där brukar jag leta reservdelar iaf..

The legendary

86 Inlägg
30 augusti 2011
Trådstartare
aaa men då är de ju förmodligen lika otäta som det som sitter i min om det inte är nyrenoverat

Däcksvarvare
227 Inlägg
30 augusti 2011
carl-hampus skrev:
aaa men då är de ju förmodligen lika otäta som det som sitter i min om det inte är nyrenoverat

Sant, men finns ofta delar som inte gått så många mil där med.. =P annars kan du väl lämna in din på renovering?

The legendary

86 Inlägg
30 augusti 2011
Trådstartare
Lumik skrev:
carl-hampus skrev:

Sant, men finns ofta delar som inte gått så många mil där med.. =P annars kan du väl lämna in din på renovering?

Ja det kan jag men jag jobbiga är att jag behöver bilen varje dag till jobbet så vill inte riktigt stå utan topp hehe smile

Iofs kanske det går att göra när jag är i Kina och tävlar höst. eller så är det bara att gasa tills det rasar smile

679 Inlägg
30 augusti 2011
Lumik skrev:
Inte på rak arm nej, men bildelsbasen.se eller laga.se har nog en drös till vettigt pris smile där brukar jag leta reservdelar iaf..

Bra priser på laga? tjena ja, kolla returbilen!

Cupra_
30 augusti 2011
Be någon kolla om den bolmar/ryker till precis vid startögonblicket.. En klassiker är att ventiltätningarna säger upp sig med hög oljeförbrukning till följd..

Sök