3434
Sök

Volvo 855 T5 underligt laddtryck

Jag är en av dom, Busen på vägarna
277 Inlägg
30 augusti 2011
Trådstartare
Tjena! Det har uppstått något märkligt med mitt laddtryck och vill inte ladda som den gjort innan.
Wastegaten är uppskruvad till max men laddar inte mer än 0.5bar (vet att det inte är bra men det var så när jag tog över bilen)
Sen monterade jag en annan nästan ny wastegate som är skruvad till 1 bars laddtryck som jag har använt 1gång innan, men mätarn visar att den bara laddar 0.2 bar helt plötsligt.
Jag har kollat om jag har läckage i tryckrör, bytt lite vaccumslangar osv men inget hjälper och allt verkar vara helt!
Turbon känns vara i bra kondition och inget glapp känns.

Börjar bli tokig på detta problem och vill ha tips och råd från andra som kan ha varit med om samma syndrom.

Tack på förhand

"If God doesn´t drive BMW, then why is the sky blue and white"

749 Inlägg
30 augusti 2011
Kanske är nåt strul med laddtrycksreglerventilen?

21 Inlägg
30 augusti 2011
Har du provtryckt systemet?

Trust No One

Utan turbo suger ... :D
79 Inlägg
30 augusti 2011
Bjornn skrev:
Kanske är nåt strul med laddtrycksreglerventilen?

Ehm. förlåt att jag stör men jag undrar om du skulle kunna få fram en sådan på bild, ( 855 t5 ). har liksom fått felkod om det.
tack på förhand.
Senast redigerat av Turbofamilj (30 augusti 2011)

I <3 T5

86 Inlägg
30 augusti 2011
Skulle nog tippa på laddtrycksventilen, eller magnetventil som det heter... Men så har du ju en laddtrycksspärr som bromsar om laddtrycket blir onormalt högt... Skruvar du upp laddtrycket utan ett chip så går ju bilen för snålt vilket gör att du snart får en stake genom blocket det är därför det är styrt elektroniskt...

79 Inlägg
30 augusti 2011
oj, så.. jag ska skruva ner trycket igen? så allting inte går åt helvete?

I <3 T5

86 Inlägg
30 augusti 2011
Turbofamilj skrev:

Jo det vore nog inte dumt... är ju ingen fara om man pyser upp det till typ 0,9 bar... men 1,2 kan vara dumt;)

79 Inlägg
30 augusti 2011
Volbeat86 skrev:
Turbofamilj skrev:

Jo det vore nog inte dumt... är ju ingen fara om man pyser upp det till typ 0,9 bar... men 1,2 kan vara dumt;)

Tack för hjälpen, ska lyda ditt råd och dra ner på trycket smile

I <3 T5

277 Inlägg
30 augusti 2011
Trådstartare
Volbeat86 skrev:
Skulle nog tippa på laddtrycksventilen, eller magnetventil som det heter... Men så har du ju en laddtrycksspärr som bromsar om laddtrycket blir onormalt högt... Skruvar du upp laddtrycket utan ett chip så går ju bilen för snålt vilket gör att du snart får en stake genom blocket det är därför det är styrt elektroniskt...

Funderar på att byta ut magnetventilen och hoppas på att det blir bättre. Men kan den ställa till med så mkt skit? tongue

86 Inlägg
31 augusti 2011
Andreashakansson skrev:
Volbeat86 skrev:

Funderar på att byta ut magnetventilen och hoppas på att det blir bättre. Men kan den ställa till med så mkt skit? tongue

Den kan ställa till med mer än man tror;)

277 Inlägg
31 augusti 2011
Trådstartare
Har bytt den nu men likadan iaf. funderar på att testa med en annan styrbox å hoppas på att det kan hjälpa?!

86 Inlägg
31 augusti 2011
Hmm, styrboxen går inte flytta över i domma... kodad för just den bilen... Tror det iallafall=) Läckage på en tryckslang, eller luftmassmätare skulle jag tippa på istället då...

277 Inlägg
31 augusti 2011
Trådstartare
Menade boxen som chippet sitter i, Har trycktestat tryckslangarna och allt runt omkring men inget som hjälper. Men luftmassemätarn har väll inget med laddet att göra? :S
Har iaf bara grundladd på 0.3 typ men den ska ladda 0.9 nu med denna wastegate som jag monterat..

86 Inlägg
31 augusti 2011
Jo, det är ju motorstyrenheten som chippet sitter i, och den tror jag är låst till den bilen!? Jo luftmassmätaren kan ställa till det... prova med en annan, och när du bytt en sak som du tror att det kan vara fel på så prova att koppla ur batteriet en stund, då nollas adaptionerna... styrenheterna lär sig ju att leva med fel men drar ner på tex laddtrycket för att det ska funka utan att riskera nåt... Får man läckage på en vaccumslang tex så kommer bilen gå dåligt, men efter 10 mil typ så går den bättre=) adaptioner=)

Optimist
145 Inlägg
31 augusti 2011
Volbeat86 skrev:

Att den går snålt gör inte att stakarna ger sig...den spikar dock vilket inte heller är bra...

Här kan man skriva något vettigt

277 Inlägg
31 augusti 2011
Trådstartare
Volbeat86 skrev:
Jo, det är ju motorstyrenheten som chippet sitter i, och den tror jag är låst till den bilen!? Jo luftmassmätaren kan ställa till det... prova med en annan, och när du bytt en sak som du tror att det kan vara fel på så prova att koppla ur batteriet en stund, då nollas adaptionerna... styrenheterna lär sig ju att leva med fel men drar ner på tex laddtrycket för att det ska funka utan att riskera nåt... Får man läckage på en vaccumslang tex så kommer bilen gå dåligt, men efter 10 mil typ så går den bättre=) adaptioner=)

Faan med, det har jag inte tänkt på tongue får ta och nolla systemet imon när jag kommer hem smile
Vill ju att bilen ska gå redigt, är så trött på alla bilproblem sad

277 Inlägg
1 september 2011
Trådstartare
Luftmassemätarn är troligen kass, då motorlampan lyser även efter att jag nollade systemet.
Så nu måste man ha tag på en ny Lmm då och hoppas på att det funkar smile

341 Inlägg
2 september 2011
om du rycker av slangen från wastegaten ska laddtrycket skena, du kan ju testa med det

277 Inlägg
2 september 2011
Trådstartare
robbinT skrev:
om du rycker av slangen från wastegaten ska laddtrycket skena, du kan ju testa med det

Jo men är lite rädd för att något annat ska gå sönder om jag gör så. sad

Sök