Marlboroman skrev:
Bjokka skrev:
Har läst lite om div dumpar på just volvo 850/855 och många verkar få problem med lambdan vid just öppna dumpar... Bara läst detta då jag var nära att montera en öppen dump jag hade liggandes...
Dem som får bekymmer tillhör grovt räknat 2 grupper: dem som inte har kunskapen som krävs för att göra en korrekt montering och justering. Eller så har man köpt en billig ventil och får funktion därefter med tillhörande bekymmer. Med korrekt montering och justering av en vettig ventil så är det inga bekymmer.
Min har gått en 8000 mil med öppen ventil, den 3:e i ordningen nu för övrigt utan några som helst bekymmer.
gillar man 14:is ljudet går det att göra det körbart på en 850
är man intreserad av effekten kör man ej med en öppen dump
vid varje tillfälle dumpen öppnar tror ecu att luft som du just dumpat ut ska finnas med och när du klipper på så går bilen fett
och när bilen går fett reagerar lambdan..som är av stenålders modell så den kommer skicka signal att strypa bränsleflödet in i motorn
och så har man just förlorat en massa effekt för att det ska låta fränt
orginal fungerar utmärkt och räcker den inte så är den en återciruklerande man ska ha på ALLA bilar som mätare luftflödet i början av systemet
bilar med en map sensor är en helt annan grej men annars fungerar det ALDRIG bra
även om det går att få skiten att lira så bilen iallfall inte stannar när man stannar
min 855turbo dumpar som SATAN och där sitter det bara ett öppet filter i en avskärmare
så gillar man ljudet fungerar orginalet utmärkt oxå
förstår inte meningen med att elda för kråkorna och samtidigt ha korsdrag