En gång turbo och bakhjulsdriven bil vintertid alltid turbo sen, att den skulle fara illa till på vintern är bara båg. turbo motorn behöver inte jobba hårt alls om man leker.
Lånar också tråden lite Hur tror ni det kollar funka med orginal 850 T5 med automat? Lådan är bytt för en månad ungefär, har aldrig kört automat på vinter förut :p
En turbo går bättre på vintern eftersom det är kallare då med. Det som kanske skulle va "farligt" eller va man nu ska kalla det är isf att när turbon går igång och laddar så kan juh bilen få rätt mycke mer kraft än vad man räknar med och snurra runt, men det är något man lär sig kontrollera! so go 4 it!
Låter gött verkar helt vara en myt då, vilket jag också trodde, men alltid bra att kolla upp
PMPerformance skrev:
En gång turbo och bakhjulsdriven bil vintertid alltid turbo sen, att den skulle fara illa till på vintern är bara båg. turbo motorn behöver inte jobba hårt alls om man leker.
Ja man får ju känna sig in, och lära sig bilen innan man stampar på för mkt I will
Kalle_Finnen skrev:
En turbo går bättre på vintern eftersom det är kallare då med. Det som kanske skulle va "farligt" eller va man nu ska kalla det är isf att när turbon går igång och laddar så kan juh bilen få rätt mycke mer kraft än vad man räknar med och snurra runt, men det är något man lär sig kontrollera! so go 4 it!
hehe men för mkt mos ställer till problem jag skulle flytta granadan en vinter,, vettigavinterdäck å ca 400 pållar,, så fort skiten fick laddtryck gick baken ut,, iof visste jag det redan då jag höll på att sladda in i en transit på hösten i 90km/h ca halkit när det är blött
just av den anledningen att en turbo alltid laggar så i vissa lägen har man inte effekten när man behöer den och ibland har man den när man inte vill ha den
fast man kan ha riktigt skoj endå men det är mer svårsladdat med turbo dessutom vill den hellre enhjulspinna än att det släpper på båda om man har för mycket effekt
optimalaste bilen jag kört var min gamla 745glt 16v med slungdiff helt underbar på vintern visst man kunde inte ligga på 4:an 5:an på sladd men iövrigt var den lagom effekten fanns alltid när man nuddade gasen
åkte 245turbo några vintrar innan och det var skoj men spännande värst var när det var nysnö (1dm) och jag åkte hem från morsan sent på kvällen åkte om en s**b gick in framför och plattade åkte då i 130-140 och fy f-n va brett det gick trodde aldrig att den skulle orka men det gjorde den=/
iår ska jag åka 740 och leka med den är otäck bara det regnar senast i dag åkte jag på fullt rattutslag på 3:an när det bara var lite fuktigt på vägen =/
lär lägga mig i diket direkt när snön kommer har kört fwd dom senaste 3vintrarna =/
Kan hålla med Growe om att man vill ha respons och inte lagg på vintern, men det är en fråga om körbarhet och inte hållbarhet. Men att en turbo skulle fara illa på vintern kan man dementera relativt enkelt, tänk på att en turbo blir så varm att den glöder i vissa fall: Oavsett om det är +20 eller -10 grader ute så är det oväsentligt på grund av den enorma temperaturskillnaden.
Att svalna från glödhet till 20 grader är inte mycket mildare än glödhet till minusgrader.
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
optimalaste bilen jag kört var min gamla 745glt 16v med slungdiff helt underbar på vintern visst man kunde inte ligga på 4:an 5:an på sladd men i övrigt var den lagom effekten fanns alltid när man nuddade gasen
haha själv tycker jag B234F lirar bra som vintermotor just pga att den är så klen i botten och för att det en stund innan det "händer något" Men alla har väl olika uppfattningar..
optimalaste bilen jag kört var min gamla 745glt 16v med slungdiff helt underbar på vintern visst man kunde inte ligga på 4:an 5:an på sladd men i övrigt var den lagom effekten fanns alltid när man nuddade gasen
haha själv tycker jag B234F lirar bra som vintermotor just pga att den är så klen i botten och för att det en stund innan det "händer något" Men alla har väl olika uppfattningar..
det tror jag iof inte att vi har..effekten finns alltid på givna gaspådraget
en turbo ska alltid spola upp så det är lätt att man gasar mer än nödvändigt och när den spolar upp så har man för mycket gas för sent och då snurrar man det kräver att man har lite mer genomtänkt körning
optimalaste bilen jag kört var min gamla 745glt 16v med slungdiff helt underbar på vintern visst man kunde inte ligga på 4:an 5:an på sladd men i övrigt var den lagom effekten fanns alltid när man nuddade gasen
haha själv tycker jag B234F lirar bra som vintermotor just pga att den är så klen i botten och för att det en stund innan det "händer något" Men alla har väl olika uppfattningar..
det tror jag iof inte att vi har..effekten finns alltid på givna gaspådraget
en turbo ska alltid spola upp så det är lätt att man gasar mer än nödvändigt och när den spolar upp så har man för mycket gas för sent och då snurrar man det kräver att man har lite mer genomtänkt körning
en tex 940 turbo har inget turbolagg. ligger du på mer än 2000rpm så är de bara att åka.
jag låg å körde för ett par vintrar sedan med 850 turbo monterad på spisen. låg å sladdade mellan 13-2500rpm. den började rita på 3an på blöt asfalt vid 3100rpm.
Kan hålla med Growe om att man vill ha respons och inte lagg på vintern, men det är en fråga om körbarhet och inte hållbarhet. Men att en turbo skulle fara illa på vintern kan man dementera relativt enkelt, tänk på att en turbo blir så varm att den glöder i vissa fall: Oavsett om det är +20 eller -10 grader ute så är det oväsentligt på grund av den enorma temperaturskillnaden.
Att svalna från glödhet till 20 grader är inte mycket mildare än glödhet till minusgrader.
Skillnaden är väl att den inte behöver jobba lika hårt för att uppnå samma effekt, eftersom kall luft innehåller mer syre.
Kan hålla med Growe om att man vill ha respons och inte lagg på vintern, men det är en fråga om körbarhet och inte hållbarhet. Men att en turbo skulle fara illa på vintern kan man dementera relativt enkelt, tänk på att en turbo blir så varm att den glöder i vissa fall: Oavsett om det är +20 eller -10 grader ute så är det oväsentligt på grund av den enorma temperaturskillnaden.
Att svalna från glödhet till 20 grader är inte mycket mildare än glödhet till minusgrader.
Skillnaden är väl att den inte behöver jobba lika hårt för att uppnå samma effekt, eftersom kall luft innehåller mer syre.
och en sug motor får inte kall luft på vinter då eller?
och en sug motor får inte kall luft på vinter då eller?
Värme utvecklas när du komprimerar luften (vilket man inte gör i sugisar), ju fortare aggregaten snurrar (speciellt när de ligger utanför sin design i ladd) desto mer värme utvecklas. Kall luft innehåller mer syre vilket gör att man inte behöver ladda lika hårt för att uppnå samma effekt, laddar man inte lika hårt utvecklar man mycket mindre värme samtidigt så kyler kall luft bättre. Så det är en cirkel i turbomaskiner, god eller ond beroende på utomhustemperatur och hårdvara/mjukvara. Därför är turbomaskiner känsligare när det kommer till temperatur/syremängd i luften. För bättre förklaring kika på http://www.youtube.com/watch?v=vGhlgphrBxA
Eller för att vända på saken, varför har sugmotorer ingen IC?
och en sug motor får inte kall luft på vinter då eller?
Värme utvecklas när du komprimerar luften (vilket man inte gör i sugisar), ju fortare aggregaten snurrar (speciellt när de ligger utanför sin design i ladd) desto mer värme utvecklas. Kall luft innehåller mer syre vilket gör att man inte behöver ladda lika hårt för att uppnå samma effekt, laddar man inte lika hårt utvecklar man mycket mindre värme samtidigt så kyler kall luft bättre. Så det är en cirkel i turbomaskiner, god eller ond beroende på utomhustemperatur och hårdvara/mjukvara. Därför är turbomaskiner känsligare när det kommer till temperatur/syremängd i luften. För bättre förklaring kika på http://www.youtube.com/watch?v=vGhlgphrBxA
Eller för att vända på saken, varför har sugmotorer ingen IC?
ja eftersom dom inte behöver kyla ner nått. det lär som du syfta på att turbo får kallare luft än en sugmotor på vintern
haha själv tycker jag B234F lirar bra som vintermotor just pga att den är så klen i botten och för att det en stund innan det "händer något" Men alla har väl olika uppfattningar..
det tror jag iof inte att vi har..effekten finns alltid på givna gaspådraget
en turbo ska alltid spola upp så det är lätt att man gasar mer än nödvändigt och när den spolar upp så har man för mycket gas för sent och då snurrar man det kräver att man har lite mer genomtänkt körning
en tex 940 turbo har inget turbolagg. ligger du på mer än 2000rpm så är de bara att åka.
jag låg å körde för ett par vintrar sedan med 850 turbo monterad på spisen. låg å sladdade mellan 13-2500rpm. den började rita på 3an på blöt asfalt vid 3100rpm.
vad hjälper det man har endå ett lagg all effekt finns inte samma sec du trycker ner pellen utan det tar en stund innan det börjar hända något den fördröjningen har du aldrig på en sugmotor möjligen att du kan få det lite bättre med ett antilaggsystem men då blir inte turbon långlivad
när jag ligger på 3000rpm och ger fullt så går laddtrycksmätaren i bott fort men inte samma stund som pedalen är i botten
och ligger man då på lite sladd vill bytahåll för att gå på returen så kliver man av gasen och går på och där vill man verkligen inte ha en fördröjning om man har lite fart och då är det lätt att man gasar på mer än vad man borde pga segheten i turbon och man vänder runt i bästa fall
dessutom så minskar motståndet när hjulen spinner=mindre ladd
så optimalast är nog 200hk sug före 200hk turbo på vintern
Förstår inte frågan riktigt. Det börjar spinna när vridhjulsmomentet blir såpass högt att friktionen mot marken inte räcker till för att hålla drivhjuet/hjulen. Det spelar ingen roll om det sitter en turbo i bilen eller inte, uppnår man det momentet spinner det.
Om bilen går bättre på vintern med en turbo? Saab T7 har ju t ex begärt vridmoment (via gaspedalen) att styra på. Visst är det mer effektivt om motorn får kallare luft, men när det begärda vridmomentet uppnås laddar ju inte systemet större luftmassa än så. Möjligen att man uppnår max begärt vridmoment snabbare på vintern.
Att tokgasa innan motorn nått arbetstemperatur är dåligt för motorn oavsett turboaggregat eller inte.
hehe men för mkt mos ställer till problem jag skulle flytta granadan en vinter,, vettigavinterdäck å ca 400 pållar,, så fort skiten fick laddtryck gick baken ut,, iof visste jag det redan då jag höll på att sladda in i en transit på hösten i 90km/h ca halkit när det är blött
Förstår inte frågan riktigt. Det börjar spinna när vridhjulsmomentet blir såpass högt att friktionen mot marken inte räcker till för att hålla drivhjuet/hjulen. Det spelar ingen roll om det sitter en turbo i bilen eller inte, uppnår man det momentet spinner det.
Om bilen går bättre på vintern med en turbo? Saab T7 har ju t ex begärt vridmoment (via gaspedalen) att styra på. Visst är det mer effektivt om motorn får kallare luft, men när det begärda vridmomentet uppnås laddar ju inte systemet större luftmassa än så. Möjligen att man uppnår max begärt vridmoment snabbare på vintern.
Att tokgasa innan motorn nått arbetstemperatur är dåligt för motorn oavsett turboaggregat eller inte.
en gammal rwd volvo får mer effekt om förutsättningarna är bättre
medans saabarna laddar på ganska ordenkligt när förutsättningarna är dåliga så fultrimmar man en saab så kan man ligga pyrt till när den vill kompensera effektförlusten
men hur som helst förlorar man mottrycket i motorn när det spinner=mindre ladd så derför är en sug motor i regel mer konsekvent