3603
Sök

Turbo bil på vintern, bra eller dåligt?

2 266 Inlägg
1 september 2011
En gång turbo och bakhjulsdriven bil vintertid alltid turbo sen, att den skulle fara illa till på vintern är bara båg. turbo motorn behöver inte jobba hårt alls om man leker.

svetsdiff !!!

1 679 Inlägg
1 september 2011
Lånar också tråden lite smile
Hur tror ni det kollar funka med orginal 850 T5 med automat?
Lådan är bytt för en månad ungefär, har aldrig kört automat på vinter förut :p

536 Inlägg
1 september 2011
En turbo går bättre på vintern eftersom det är kallare då med. Det som kanske skulle va "farligt" eller va man nu ska kalla det är isf att när turbon går igång och laddar så kan juh bilen få rätt mycke mer kraft än vad man räknar med och snurra runt, men det är något man lär sig kontrollera! smile so go 4 it! smile

HenkeHansson
1 september 2011
Låter gött big_smile verkar helt vara en myt då, vilket jag också trodde, men alltid bra att kolla upp smile
PMPerformance skrev:
En gång turbo och bakhjulsdriven bil vintertid alltid turbo sen, att den skulle fara illa till på vintern är bara båg. turbo motorn behöver inte jobba hårt alls om man leker.

HenkeHansson
1 september 2011
Ja man får ju känna sig in, och lära sig bilen innan man stampar på för mkt smile I will big_smile
Kalle_Finnen skrev:
En turbo går bättre på vintern eftersom det är kallare då med. Det som kanske skulle va "farligt" eller va man nu ska kalla det är isf att när turbon går igång och laddar så kan juh bilen få rätt mycke mer kraft än vad man räknar med och snurra runt, men det är något man lär sig kontrollera! smile so go 4 it! smile

7 399 Inlägg
1 september 2011
hehe men för mkt mos ställer till problem wink jag skulle flytta granadan en vinter,, vettigavinterdäck å ca 400 pållar,, så fort skiten fick laddtryck gick baken ut,, iof visste jag det redan då jag höll på att sladda in i en transit på hösten i 90km/h ca halkit när det är blött smile

Fri fart för ett fritt folk!
14 166 Inlägg
1 september 2011
tycker turbo är värdelöst med turbo på vintern

just av den anledningen att en turbo alltid laggar
så i vissa lägen har man inte effekten när man behöer den och ibland har man den när man inte vill ha den

fast man kan ha riktigt skoj endå
men det är mer svårsladdat med turbo dessutom vill den hellre enhjulspinna än att det släpper på båda om man har för mycket effekt

optimalaste bilen jag kört var min gamla 745glt 16v med slungdiff helt underbar på vintern
visst man kunde inte ligga på 4:an 5:an på sladd men iövrigt var den lagom effekten fanns alltid när man nuddade gasen

åkte 245turbo några vintrar innan och det var skoj men spännande värst var när det var nysnö (1dm) och jag åkte hem från morsan sent på kvällen åkte om en s**b gick in framför och plattade åkte då i 130-140 och fy f-n va brett det gick trodde aldrig att den skulle orka men det gjorde den=/

iår ska jag åka 740 och leka med den är otäck bara det regnar
senast i dag åkte jag på fullt rattutslag på 3:an när det bara var lite fuktigt på vägen =/

lär lägga mig i diket direkt när snön kommer
har kört fwd dom senaste 3vintrarna =/

Kör fort så hinner inget hända...

Allmänt envis
12 512 Inlägg
1 september 2011
Kan hålla med Growe om att man vill ha respons och inte lagg på vintern, men det är en fråga om körbarhet och inte hållbarhet. Men att en turbo skulle fara illa på vintern kan man dementera relativt enkelt, tänk på att en turbo blir så varm att den glöder i vissa fall: Oavsett om det är +20 eller -10 grader ute så är det oväsentligt på grund av den enorma temperaturskillnaden.

Att svalna från glödhet till 20 grader är inte mycket mildare än glödhet till minusgrader. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

huh?
10 427 Inlägg
1 september 2011
Growe skrev:
optimalaste bilen jag kört var min gamla 745glt 16v med slungdiff helt underbar på vintern
visst man kunde inte ligga på 4:an 5:an på sladd men i övrigt var den lagom effekten fanns alltid när man nuddade gasen

haha själv tycker jag B234F lirar bra som vintermotor just pga att den är så klen i botten
och för att det en stund innan det "händer något" wink Men alla har väl olika uppfattningar.. cool

1 772 Inlägg
1 september 2011
16v är förbannat rolig på vintern, den orkar med mycket.

If one day the speed kills me, do not cry, because i was smiling - Paul Walker
Shine can never beat attitude.

14 166 Inlägg
2 september 2011
steifan skrev:
Growe skrev:
visst man kunde inte ligga på 4:an 5:an på sladd men i övrigt var den lagom effekten fanns alltid när man nuddade gasen

haha själv tycker jag B234F lirar bra som vintermotor just pga att den är så klen i botten
och för att det en stund innan det "händer något" wink Men alla har väl olika uppfattningar.. cool

det tror jag iof inte att vi har..effekten finns alltid på givna gaspådraget

en turbo ska alltid spola upp så det är lätt att man gasar mer än nödvändigt och när den spolar upp så har man för mycket gas för sent och då snurrar man det kräver att man har lite mer genomtänkt körning

One Man Clan
4 287 Inlägg
2 september 2011
Growe skrev:
steifan skrev:
Growe skrev:

en turbo ska alltid spola upp så det är lätt att man gasar mer än nödvändigt och när den spolar upp så har man för mycket gas för sent och då snurrar man det kräver att man har lite mer genomtänkt körning

en tex 940 turbo har inget turbolagg. ligger du på mer än 2000rpm så är de bara att åka.

jag låg å körde för ett par vintrar sedan med 850 turbo monterad på spisen. låg å sladdade mellan 13-2500rpm.  den började rita på 3an på blöt asfalt vid 3100rpm.

223 Inlägg
2 september 2011
Rquired skrev:
Kan hålla med Growe om att man vill ha respons och inte lagg på vintern, men det är en fråga om körbarhet och inte hållbarhet. Men att en turbo skulle fara illa på vintern kan man dementera relativt enkelt, tänk på att en turbo blir så varm att den glöder i vissa fall: Oavsett om det är +20 eller -10 grader ute så är det oväsentligt på grund av den enorma temperaturskillnaden.

Att svalna från glödhet till 20 grader är inte mycket mildare än glödhet till minusgrader. smile

Skillnaden är väl att den inte behöver jobba lika hårt för att uppnå samma effekt, eftersom kall luft innehåller mer syre.

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
2 september 2011
slowSwede skrev:
Rquired skrev:

Skillnaden är väl att den inte behöver jobba lika hårt för att uppnå samma effekt, eftersom kall luft innehåller mer syre.

och en sug motor får inte kall luft på vinter då eller?

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

223 Inlägg
2 september 2011
turboforssen skrev:

Värme utvecklas när du komprimerar luften (vilket man inte gör i sugisar), ju fortare aggregaten snurrar (speciellt när de ligger utanför sin design i ladd) desto mer värme utvecklas. Kall luft innehåller mer syre vilket gör att man inte behöver ladda lika hårt för att uppnå samma effekt, laddar man inte lika hårt utvecklar man mycket mindre värme samtidigt så kyler kall luft bättre. Så det är en cirkel i turbomaskiner, god eller ond beroende på utomhustemperatur och hårdvara/mjukvara.
Därför är turbomaskiner känsligare när det kommer till temperatur/syremängd i luften.
För bättre förklaring kika på http://www.youtube.com/watch?v=vGhlgphrBxA

Eller för att vända på saken, varför har sugmotorer ingen IC?

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
2 september 2011
slowSwede skrev:
turboforssen skrev:

Värme utvecklas när du komprimerar luften (vilket man inte gör i sugisar), ju fortare aggregaten snurrar (speciellt när de ligger utanför sin design i ladd) desto mer värme utvecklas. Kall luft innehåller mer syre vilket gör att man inte behöver ladda lika hårt för att uppnå samma effekt, laddar man inte lika hårt utvecklar man mycket mindre värme samtidigt så kyler kall luft bättre. Så det är en cirkel i turbomaskiner, god eller ond beroende på utomhustemperatur och hårdvara/mjukvara.
Därför är turbomaskiner känsligare när det kommer till temperatur/syremängd i luften.
För bättre förklaring kika på http://www.youtube.com/watch?v=vGhlgphrBxA

Eller för att vända på saken, varför har sugmotorer ingen IC?

ja eftersom dom inte behöver kyla ner nått.
det lär som du syfta på att turbo får kallare luft än en sugmotor på vintern

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

14 166 Inlägg
2 september 2011
Xuri skrev:
Growe skrev:
steifan skrev:

en tex 940 turbo har inget turbolagg. ligger du på mer än 2000rpm så är de bara att åka.

jag låg å körde för ett par vintrar sedan med 850 turbo monterad på spisen. låg å sladdade mellan 13-2500rpm.  den började rita på 3an på blöt asfalt vid 3100rpm.

vad hjälper det man har endå ett lagg all effekt finns inte samma sec du trycker ner pellen utan det tar en stund innan det börjar hända något
den fördröjningen har du aldrig på en sugmotor
möjligen att du kan få det lite bättre med ett antilaggsystem men då blir inte turbon långlivad

när jag ligger på 3000rpm och ger fullt så går laddtrycksmätaren i bott fort men inte samma stund som pedalen är i botten

och ligger man då på lite sladd vill bytahåll för att gå på returen så kliver man av gasen och går på och där vill man verkligen inte ha en fördröjning om man har lite fart
och då är det lätt att man gasar på mer än vad man borde pga segheten i turbon och man vänder runt i bästa fall

dessutom så minskar motståndet när hjulen spinner=mindre ladd

så optimalast är nog 200hk sug före 200hk turbo på vintern
Senast redigerat av Growe (2 september 2011)

Rumpmas
3 860 Inlägg
2 september 2011
Varken eller? hmm

Förstår inte frågan riktigt. Det börjar spinna när vridhjulsmomentet blir såpass högt att friktionen mot marken inte räcker till för att hålla drivhjuet/hjulen. Det spelar ingen roll om det sitter en turbo i bilen eller inte, uppnår man det momentet spinner det.

Om bilen går bättre på vintern med en turbo? Saab T7 har ju t ex begärt vridmoment (via gaspedalen) att styra på. Visst är det mer effektivt om motorn får kallare luft, men när det begärda vridmomentet uppnås laddar ju inte systemet större luftmassa än så. Möjligen att man uppnår max begärt vridmoment snabbare på vintern.

Att tokgasa innan motorn nått arbetstemperatur är dåligt för motorn oavsett turboaggregat eller inte.

HenkeHansson
2 september 2011
haha låter gött wink
granadadr skrev:
hehe men för mkt mos ställer till problem wink jag skulle flytta granadan en vinter,, vettigavinterdäck å ca 400 pållar,, så fort skiten fick laddtryck gick baken ut,, iof visste jag det redan då jag höll på att sladda in i en transit på hösten i 90km/h ca halkit när det är blött smile

14 166 Inlägg
2 september 2011
Andromeda skrev:
Varken eller? hmm

Förstår inte frågan riktigt. Det börjar spinna när vridhjulsmomentet blir såpass högt att friktionen mot marken inte räcker till för att hålla drivhjuet/hjulen. Det spelar ingen roll om det sitter en turbo i bilen eller inte, uppnår man det momentet spinner det.

Om bilen går bättre på vintern med en turbo? Saab T7 har ju t ex begärt vridmoment (via gaspedalen) att styra på. Visst är det mer effektivt om motorn får kallare luft, men när det begärda vridmomentet uppnås laddar ju inte systemet större luftmassa än så. Möjligen att man uppnår max begärt vridmoment snabbare på vintern.

Att tokgasa innan motorn nått arbetstemperatur är dåligt för motorn oavsett turboaggregat eller inte.

en gammal rwd volvo får mer effekt om förutsättningarna är bättre

medans saabarna laddar på ganska ordenkligt när förutsättningarna är dåliga
så fultrimmar man en saab så kan man ligga pyrt till när den vill kompensera effektförlusten

men hur som helst förlorar man mottrycket i motorn när det spinner=mindre ladd
så derför är en sug motor i regel mer konsekvent

Sök